2018-11-08, 14:51
Bannlyst
Intressant tråd. Också intressant att det ska vara så djävla svårt att uttrycka sig helt och hållet på svenska. No pun intended och old school och allt vad jag läser här. Fy fan.
Citera
2018-11-08, 16:20
Medlem
KickAss-1337s avatar
Nu kanske det säger sig självt iom att TS ändå är utbildad civilingenjör, men är du praktiskt lagd/tycker praktiskt arbete är kul? Du kan ju eventuellt bygga på med en yrkesutbildning i något tekniskt ämne? Tar typ ett till ett och ett halvt år. Om inte för en omskolning så kanske som ett komplement, tänker något inom maskiner, fordon eller liknande. Tycker det låter rätt vettigt att kunna teorin bakom tekniken men även hur man hanterar denna praktiskt
Citera
2018-11-08, 20:27
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Tror (och hoppas) inte att Läkarprogrammet är på väg "down the drain". Jag kan dock tänka mig att läkaryrket kommer vara mer beroende av datorer och maskiner i diagnosticering i framtiden. Dock kommer dessa verktyg aldrig kunna ersätta en läkare, bl.a. p.g.a. så basala saker som ansvarsfrågan.

Läkaryrket har förlorat enormt i status de senaste decenierna och arbetsbördan har ökat i samma takt! Säkert ett bra yrke fortfarande och många tjänster är garanterat eftertraktade men vem vill vara läkare på en vårdcentral i Malmö 2018?
Citera
2018-11-08, 21:15
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabriellaFTW
På jobbet som sådant. Ganska rent mekanikerjobb, inget man lär sig på tekniska högskolan och såklart inget man gör bättre än en mekaniker som aldrig gjort annat.
Jag håller med om att många civ-ing inte är så praktiskt duktiga...
Själv försöker jag vara bra på det mesta
Citera
2018-11-09, 01:01
Medlem
123...s avatar
Vilka utbildningar håller fortfarande måttet? Någonstans bör väl tidsinvesteringen vara värd sin metaforiska vikt i guld?

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Intressant tråd. Också intressant att det ska vara så djävla svårt att uttrycka sig helt och hållet på svenska. No pun intended och old school och allt vad jag läser här. Fy fan.
Jag håller med. Särskilt stör jag mig på "livemusik". Vad är det för fel på "levande direktmusik"?
Citera
2018-11-09, 01:02
Medlem
Citat:
Teknisk mekanik men inriktningen spelar mindre roll om man inte läser något supersmalt.

Intressant att du nämner Scania. Jag har aldrig varit där men såklart har kursare varit där. De är ju allmänt kända för sina skamlöner för ingenjörer. Igen med risken att vara divig men mina polare som jobbar som högstadielärare tjänar mer. Mycket mer. Beteendet Scania "kommer undan med" gör typ lite min poäng när jag säger att civilingenjör är på dekis.

http://www.ingenjoren.se/2018/02/26/...rots-rekordar/

Jag vet bara att på räknesidan verkar Scania sätta lönen efter de lägsta förväntningarna de kan ha på en validerare. Ingen aning om det gäller resten av gänget med.

Den tekniska högskolan verkar ha blivit lite för lätt vilket leder till att en massa karriärsmänniskor dras dit och examineras i mängder. De stora företagen kanske bara anpassar lönerna efter förväntad kompetens. Jag själv och de flesta jag gick med hoppade på konsulttåget i alla fall, mer tempo och många projekt!
Citera
2018-11-10, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JMV
Jag vet bara att på räknesidan verkar Scania sätta lönen efter de lägsta förväntningarna de kan ha på en validerare. Ingen aning om det gäller resten av gänget med.

Den tekniska högskolan verkar ha blivit lite för lätt vilket leder till att en massa karriärsmänniskor dras dit och examineras i mängder. De stora företagen kanske bara anpassar lönerna efter förväntad kompetens. Jag själv och de flesta jag gick med hoppade på konsulttåget i alla fall, mer tempo och många projekt!

Ja det tror jag är en effekt av att man utökat platserna så rejält. Jag var förvånad över hut lätt det var. Man har fyrdubblat antalet platser vilket leder till att antagningspoängen sjunker. Sen hoppar hälften av innan examen men vi har fortfarande en fördubbling av antalet examinerade. Och så hade vi mycket stöd till svagare elever. Det är iofs bra, men summa summarum sänker det nivån på alumnin. Fler och sämre.
De som jag känner som har lämnat ingenjör är verkligen inte de sämsta, utan snarare närmre toppskiktet. De som är ambitiösa och ville mer. Förra året vårdades jag av en läkare som skolat om sig från ingenjör och jag kan inte veta om hon var skicklig ingenjör men som läkare var hon bra. Svaren i den här tråden ger en förenklad förklaring som lägger skulden på individen hellre än systemet. Undrar vem som tjänar på det? Man har riggat spelet mot ingenjörerna och när de inte vill spela längre så är de dåliga förlorare?
Citera
2018-11-10, 18:41
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ja det tror jag är en effekt av att man utökat platserna så rejält. Jag var förvånad över hut lätt det var. Man har fyrdubblat antalet platser vilket leder till att antagningspoängen sjunker. Sen hoppar hälften av innan examen men vi har fortfarande en fördubbling av antalet examinerade. Och så hade vi mycket stöd till svagare elever. Det är iofs bra, men summa summarum sänker det nivån på alumnin. Fler och sämre.
Precis. Sålunda sker en normalisering av läkaryrket, vilket är på tiden. Utbildning ska inte vara en gräddfil liknande den man föddes in i under forna tider.
Citat:
De som jag känner som har lämnat ingenjör är verkligen inte de sämsta, utan snarare närmre toppskiktet. De som är ambitiösa och ville mer. Förra året vårdades jag av en läkare som skolat om sig från ingenjör och jag kan inte veta om hon var skicklig ingenjör men som läkare var hon bra.
Om de nu är så oerhört ambitiösa borde de väl kunna finna nya vägar inom ramen för ingenjörsyrket.
Citat:
Svaren i den här tråden ger en förenklad förklaring som lägger skulden på individen hellre än systemet. Undrar vem som tjänar på det?
Jag tycker att båda sidorna är representerade i tråden. Att utbildningsinflation råder har väl ingen förnekat. Få skriver nog på Flashback för egen vinnings skull.
Citat:
Man har riggat spelet mot ingenjörerna och när de inte vill spela längre så är de dåliga förlorare?
Låter konspiratoriskt. Men den som verkligen vill byta gör ju det.
Citera
2018-11-10, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Precis. Sålunda sker en normalisering av läkaryrket, vilket är på tiden. Utbildning ska inte vara en gräddfil liknande den man föddes in i under forna tider.
Om de nu är så oerhört ambitiösa borde de väl kunna finna nya vägar inom ramen för ingenjörsyrket.
Jag tycker att båda sidorna är representerade i tråden. Att utbildningsinflation råder har väl ingen förnekat. Få skriver nog på Flashback för egen vinnings skull.
Låter konspiratoriskt. Men den som verkligen vill byta gör ju det.

Jag vet inte vad det är att fira att utbildningsinflationen satt P för att man ska kunna göra klassresa på utbildning. Då finns det bara färre gräddfilar kvar, varav en är att vara född med silversked i mun. Också de begåvade lider av att deras respektive utbildning urvattnas och tappar status. Bara om man vill att ingen ska vara rik, eller att inga fler ska bli rika kan man tycka det är bra
Citera
2018-11-11, 00:36
Medlem
David Eberhard menar att läkarlönen har ökat sedan slutet av 80-talet/början av 90-talet, från att det hade en stadig nedgång från 70-talet.

Reserverar mig för fel då denna fakta är tagen rätt från minnet efter att ha lyssnat på Aron Flams podd Dekonstruktiv Kritik, där han gästade 1-2 månader sedan.
Senast redigerad av Synkop 2018-11-11 kl. 01:04.
Citera
2018-11-11, 01:47
Medlem
I Sverige kanske det är så att läkarlinjen har utökat sina platser eftersom antalet studenter som klarar av den minskar för varje år? Ju fler de tar in, desto större chans att de behåller antalet godkända?
Citera
2018-11-11, 02:58
Medlem
Citat:
Jag är inte ute efter cash i första hand. Cashen är fine. Jag vill ha makt över mitt eget liv, och det är inte makt över sitt eget liv att behöva spendera år borta från sin familj och vänner.

Grejen är ju att ingen som arbetar för någon överordnad har frihet att bestämma över sin arbetsinsats.

Det får bli egenföretagare för din del, i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in