Citat:
Ursprungligen postat av
GabriellaFTW
Ja det tror jag är en effekt av att man utökat platserna så rejält. Jag var förvånad över hut lätt det var. Man har fyrdubblat antalet platser vilket leder till att antagningspoängen sjunker. Sen hoppar hälften av innan examen men vi har fortfarande en fördubbling av antalet examinerade. Och så hade vi mycket stöd till svagare elever. Det är iofs bra, men summa summarum sänker det nivån på alumnin. Fler och sämre.
Precis. Sålunda sker en normalisering av läkaryrket, vilket är på tiden. Utbildning ska inte vara en gräddfil liknande den man föddes in i under forna tider.
Citat:
De som jag känner som har lämnat ingenjör är verkligen inte de sämsta, utan snarare närmre toppskiktet. De som är ambitiösa och ville mer. Förra året vårdades jag av en läkare som skolat om sig från ingenjör och jag kan inte veta om hon var skicklig ingenjör men som läkare var hon bra.
Om de nu är så oerhört ambitiösa borde de väl kunna finna nya vägar inom ramen för ingenjörsyrket.
Citat:
Svaren i den här tråden ger en förenklad förklaring som lägger skulden på individen hellre än systemet. Undrar vem som tjänar på det?
Jag tycker att båda sidorna är representerade i tråden. Att utbildningsinflation råder har väl ingen förnekat. Få skriver nog på Flashback för egen vinnings skull.
Citat:
Man har riggat spelet mot ingenjörerna och när de inte vill spela längre så är de dåliga förlorare?
Låter konspiratoriskt. Men den som verkligen vill byta gör ju det.