• 3
  • 4
2022-08-02, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Evighetsmaskiner r omjliga, tyvrr.
Sg inte det. Casimireffekten existerar ju, men r frsts inte direkt kraftfull. Andra varianter p zeropoint-energy diskuteras, men det r svrt att dra nytta av dom - likt fast motsatt ett svart hl vars strlning eminerar frn detta fenomen. Dock trots storleken p dessa enormt svar - s svag att det kan ta upp till 10^100 r att via fenomenet strla ut energin hos det svarta hlet.

Men energin fr att gra det kommer frn .. kvanteffekter, kan man vl sga. Annars hade det inte strlats alls (sen kommer energibevarandet in, d den tnkta negativa partikeln mste fastna, yadda. Det jag alltid funderat p r varfr alltid den negativa partikeln far in och den positiva lmnar och minskar det svarta hlets massa. Det kunde vara tvrtom att dom kar ver tid. Eller med lite sannolikhetslra att det gr p ett ut; 50% av ett virtuellt par fastnar och slumpmssigt om det r en partikel eller en antipartikel). N, nog om detta.
Citera
2022-08-02, 00:14
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Sg inte det. Casimireffekten existerar ju, men r frsts inte direkt kraftfull. Andra varianter p zeropoint-energy diskuteras, men det r svrt att dra nytta av dom - likt fast motsatt ett svart hl vars strlning eminerar frn detta fenomen. Dock trots storleken p dessa enormt svar - s svag att det kan ta upp till 10^100 r att via fenomenet strla ut energin hos det svarta hlet.

Men energin fr att gra det kommer frn .. kvanteffekter, kan man vl sga. Annars hade det inte strlats alls (sen kommer energibevarandet in, d den tnkta negativa partikeln mste fastna, yadda. Det jag alltid funderat p r varfr alltid den negativa partikeln far in och den positiva lmnar och minskar det svarta hlets massa. Det kunde vara tvrtom att dom kar ver tid. Eller med lite sannolikhetslra att det gr p ett ut; 50% av ett virtuellt par fastnar och slumpmssigt om det r en partikel eller en antipartikel). N, nog om detta.
Fortfarande r evighetsmaskiner omjliga, tyvrr.

Sedan kanske man kan anvnda sig av svarta hl och vad vet allt, men d r det inte en evighetsmaskin.

Det nrmaste vi kan komma r Michael B Tretows "Den makalsa manicken": https://www.youtube.com/watch?v=Vtua8rqCNC0
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-08-02 kl. 00:17.
Citera
2022-08-02, 00:18
Medlem
Citat:
Fortfarande r evighetsmaskiner omjliga, tyvrr.

Sedan kanske man kan anvnda sig av svarta hl och vad vet allt, men d r det inte en evighetsmaskin.
Sant vad det gller svarta hl. Och p stt och vis r casimir inte heller en evighetsmaskin, eftersom universum inte lever fr evigt.

Men den ven om lilla energi man fr ut av det, hur fljer det lagarna om energins bevarande?
Citera
2022-08-02, 00:22
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Sant vad det gller svarta hl. Och p stt och vis r casimir inte heller en evighetsmaskin, eftersom universum inte lever fr evigt.

Men den ven om lilla energi man fr ut av det, hur fljer det lagarna om energins bevarande?
Om du fr ut energi av ngot s r det ingen evighetsmaskin.
Citera
2022-08-02, 00:27
Medlem
Citat:
Om du fr ut energi av ngot s r det ingen evighetsmaskin.
Intressant sikt. Om man lmnar bort den andra halvan av det vetenskapliga pstendet "utan att tillfra ngon".

Nu frefaller casimir vara av modellen potentiell energi, likt en vikt p hjd, eller ett magnetflt. Du fr ut energi, men fr att genomfra en cykel - terkomma till utgngslget - mste du tillfra energi.

Lite synd, ZP r ju en staple inom scifi. Vi fr fortstta leta efter GUT, allts.
Citera
2022-08-02, 00:31
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Intressant sikt.
Det r ingen sikt.
Citera
2022-08-02, 00:44
Medlem
Citat:
Det r ingen sikt.
Trampade jag p en m t? Ditt pstende "om man fr ut energi av nnting r det inte en evighetsmaskin" r i sig inkomplett och kan mycket vl indikera just en evighetsmaskin. Frutom tillgget jag noterade som du nog glmde.

Fr, trots allt, definitionen av en evighetsmaskin r just en process som skapar energi *utan* frbehllet att den mste tillfras - normalt i aningen strre mngd n processen ger. Finns ingen hejd p hur mnga som psttt sig skapa dessa genom tiderna, ingen r hemma nnu.

Eller s r klockan bara lite fr sen fr dig. Min frklaring var frmst fr tnkbara andra som lser.
Citera
2022-08-02, 00:49
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Trampade jag p en m t?
Ne, det bara r s.

I en evighetsmaskin tillfr du inte ngot. Punkt. Det r inget jag har kommit p.
Citera
2022-08-02, 00:52
Medlem
Citat:
Ne, det bara r s.

I en evighetsmaskin tillfr du inte ngot. Punkt. Det r inget jag har kommit p.
Jag ger upp. Ls trdens sista ngra inlgg igen. Du missar hela pongen. Och med det, god natt.
Citera
2022-08-02, 01:25
Medlem
Mitt bidrag till denna tekniktrd r tvrsadeln. En cykelsadel, mycket lik de "limpsadlar" som var i svang i min barndom, men monterad p tvren!

Den har alla den vanliga "punghornssadelns" frdelar, men ingen av dess nackdelar. Du riskerar inte att (som man) f din pung krossad eller i ondan belasta din prostatakrtel med hela din kroppsvikt. Du sitter helt enkelt p ditt rvflsk, dina skinkor, liksom du gjorde/gr i skolbnken eller p kontoret!

Lysande, va? Varfr finns den inte p marknaden redan? Min egen prototyp lt jag fr ringa kostnad en son till en vn svetsa ihop av en gammal stlrrshylla och stngen till en cykelsadel, som jag sedan gav en botten av vattenfast plywood (fjdrar r verfldiga!) och fyllde upp med block av skumgummi och ett verdrag av galon!

S, fick jag nobelpriset?
Citera
2022-08-02, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Mitt bidrag till denna tekniktrd r tvrsadeln. En cykelsadel, mycket lik de "limpsadlar" som var i svang i min barndom, men monterad p tvren!

Den har alla den vanliga "punghornssadelns" frdelar, men ingen av dess nackdelar. Du riskerar inte att (som man) f din pung krossad eller i ondan belasta din prostatakrtel med hela din kroppsvikt. Du sitter helt enkelt p ditt rvflsk, dina skinkor, liksom du gjorde/gr i skolbnken eller p kontoret!

Lysande, va? Varfr finns den inte p marknaden redan? Min egen prototyp lt jag fr ringa kostnad en son till en vn svetsa ihop av en gammal stlrrshylla och stngen till en cykelsadel, som jag sedan gav en botten av vattenfast plywood (fjdrar r verfldiga!) och fyllde upp med block av skumgummi och ett verdrag av galon!

S, fick jag nobelpriset?

Fr flera r sedan visades en uppfinning (gjord av en kvinna) som ocks bygger p idn att enbart sitta p skinkorna. Den sg ut som Musse Piggs ron - tv runda plttar. Uppfinnarens tanke var att man skulle kunna cykla till kontoret i en snv kjol bl a. Vet inte om det blev ngot av hennes uppfinning. Minns inte om det var i ngt speciellt program, eller nyhetssndning.
Har du ngot sljande namn p din sadel? (Be flashback om tips lter riskabelt )
Citera
2022-08-02, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr

Rent tekniskt finns det mnga invndningar kring detta vilket frklarar att den sadeln inte blivit nt redan.

Fr det frsta, en vanlig cykelsadel riskerar inte dina kulor, om du nu inte rkar ha sladdrig pung och trasslar samman dom just fre cykelfrden. Fr kvinnliga lsare kan vi ju kort sammanfatta det med att dom trivs p varsin sida av perineum. Eller mellangrden, fr vstgtar.

Fr det andra, oavsett hur du sitter p en sadel, om den inte har formen av nn slags dildo kan den inte irritera din prostata, d den sitter p insidan, ett antal centimeter upp och framt frn arslet rknat fr att nu ta det p samma vstgtiska.

S nej, den sadeln finns inte - av flera reella anledningar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in