Citat:
Ursprungligen postat av Öhrnen
Blev i går uppringd av en dam från Statsrådsberedningen som förklarade att regeringen i januari beslutat att all information från inpasseringssystemet är hemlig på grund av rikets säkerhet. Jag kan således inte få några utdrag ur de loggar som registrerar in- och utpassering som jag begärt. Det är det svar som alla andra fått före mig.
Efter en stunds diskuterande sa jag att om det inte är möjligt att få se utdrag ur säkerhetssystemets loggar vill jag i alla fall ha bekräftat från annan källa än LD, att han verkligen var på SB under Annandagen samt under hur lång tid. Damen, som är jurist, noterade mitt önskemål och sa att hon skulle återkomma.
Vad jag förstår var detta bara en underhandskontakt. Jag avvaktar det skriftliga svaret från SB. Om inte det klarar ut om unge Lars var på jobbet eller ej kommer jag att överklaga till nästa instans. Vilken den är bör framgå av svaret annars får jag ta reda på det. Jag kommer att publicera svaret här på FB.
http://www.riksdagen.se/Webbnav/inde...dok_id=GT01KU8
Se Betänkande 2005/06 KU8, s. 389.
Enligt en PM upprättad i Regeringskansliet den 6 febr 2006 har Danielsson tidvis befunnit sig i Rosenbad annandagen. Svaret innebär att Regeringskansliet (i vilket Danielsson själv ingår i egenskap av chefstjänsteman) garanterar uppgifterna. ”Tidvis” betyder i sammanhanget att LD vid fler än ett tillfälle passerat in resp. ut.
JO har tillgång till hemligstämplade uppgifter betr. in- och utpassering. - Av svaret till KU framgår dock att inga uppgifter betr. Danielsson finns eftersom han är känd av säkerhetstjänsten och därför kan tillåtas passera utan någon som helst dokumentation. Av svaret framgår inte huruvida uppgifterna härrör från Danielsson själv eller från någon annan - eller från ospecificerade in- och utfarter? Den som påstås kunna svara på frågor i anslutning till Danielssons in- och utpasseringar heter Jonas Stertman och tituleras "ämnesråd":
http://66.249.93.104/search?q=cache:HBQSIh2Gm20J:expressen.se/ego/c_23/index.jsp%3Fa%3D489492+Jonas+Stertman&hl=sv&gl=se& ct=clnk&cd=3
I övrigt kan noteras:
Aftonbladet ville ta del av inpasseringsloggen till statsrådsberedningen 26-28 december. - Avslag 060126.
Svenska Dagbladet ville ta del av en logg som kan styrka uppgifterna från Lars Danielsson att han den 26 december vid 10-tiden begav sig till Rosenbad och sedan återvände dit efter lunch. - Avslag 060126.
Expressen ville ta del av uppgifter från det tekniska systemet som visar om Lars Danielsson har passerat in eller ut den 26 december 2004. - Avslag 060126.
Ekot ville ha listor över in- och utpasseringar till UD och statsrådsberedningen den 26 december 2004. Avslag 060126.
SVT ville ta del av uppgifter ur inpasseringsloggen angående Lars Danielssons användning av inpasseringskortet den 26 december 2004. - Avslag 060126.
Ekot ville ha utdrag av de tidsuppgifter som finns om Lars Danielssons in- och utpassering i statsrådsberedningen den 26 december 2004. - Avslag 060302.