2006-06-29, 22:50
Medlem
Öhrnens avatar
Även Statsrådsberedningen har hört av sig

Blev i går uppringd av en dam från Statsrådsberedningen som förklarade att regeringen i januari beslutat att all information från inpasseringssystemet är hemlig på grund av rikets säkerhet. Jag kan således inte få några utdrag ur de loggar som registrerar in- och utpassering som jag begärt. Det är det svar som alla andra fått före mig.

Efter en stunds diskuterande sa jag att om det inte är möjligt att få se utdrag ur säkerhetssystemets loggar vill jag i alla fall ha bekräftat från annan källa än LD, att han verkligen var på SB under Annandagen samt under hur lång tid. Damen, som är jurist, noterade mitt önskemål och sa att hon skulle återkomma.

Vad jag förstår var detta bara en underhandskontakt. Jag avvaktar det skriftliga svaret från SB. Om inte det klarar ut om unge Lars var på jobbet eller ej kommer jag att överklaga till nästa instans. Vilken den är bör framgå av svaret annars får jag ta reda på det. Jag kommer att publicera svaret här på FB.
Citera
2006-06-30, 17:20
Medlem
fluke12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamada
Att LD och HE har / har haft ? en "affär" verkar ju vara en offentig hemlighet.
Kanske är det så "fjuttigt". Kanske är det "mörkare"....
Förr el senare kommer Sanningen fram. Den brukar faktiskt göra det till mångas räddning och andras fasa

Säkert är det så "futtigt" samt att LD berättat för GP hur läget var. GP lovar att täcka LD så långt det går. Sen kommer HD som inte gillar LD att vägra täcka honom. GP kan om han vill "tvinga" HD att backa upp LD, men gör inte det för att själv inte hamna i smeten. Så jävla enkelt är det säkert!
Citera
2006-06-30, 22:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Öhrnen
Blev i går uppringd av en dam från Statsrådsberedningen som förklarade att regeringen i januari beslutat att all information från inpasseringssystemet är hemlig på grund av rikets säkerhet. Jag kan således inte få några utdrag ur de loggar som registrerar in- och utpassering som jag begärt. Det är det svar som alla andra fått före mig.

Efter en stunds diskuterande sa jag att om det inte är möjligt att få se utdrag ur säkerhetssystemets loggar vill jag i alla fall ha bekräftat från annan källa än LD, att han verkligen var på SB under Annandagen samt under hur lång tid. Damen, som är jurist, noterade mitt önskemål och sa att hon skulle återkomma.

Vad jag förstår var detta bara en underhandskontakt. Jag avvaktar det skriftliga svaret från SB. Om inte det klarar ut om unge Lars var på jobbet eller ej kommer jag att överklaga till nästa instans. Vilken den är bör framgå av svaret annars får jag ta reda på det. Jag kommer att publicera svaret här på FB.
http://www.riksdagen.se/Webbnav/inde...dok_id=GT01KU8
Se Betänkande 2005/06 KU8, s. 389.

Enligt en PM upprättad i Regeringskansliet den 6 febr 2006 har Danielsson tidvis befunnit sig i Rosenbad annandagen. Svaret innebär att Regeringskansliet (i vilket Danielsson själv ingår i egenskap av chefstjänsteman) garanterar uppgifterna. ”Tidvis” betyder i sammanhanget att LD vid fler än ett tillfälle passerat in resp. ut.

JO har tillgång till hemligstämplade uppgifter betr. in- och utpassering. - Av svaret till KU framgår dock att inga uppgifter betr. Danielsson finns eftersom han är känd av säkerhetstjänsten och därför kan tillåtas passera utan någon som helst dokumentation. Av svaret framgår inte huruvida uppgifterna härrör från Danielsson själv eller från någon annan - eller från ospecificerade in- och utfarter? Den som påstås kunna svara på frågor i anslutning till Danielssons in- och utpasseringar heter Jonas Stertman och tituleras "ämnesråd":
http://66.249.93.104/search?q=cache:HBQSIh2Gm20J:expressen.se/ego/c_23/index.jsp%3Fa%3D489492+Jonas+Stertman&hl=sv&gl=se& ct=clnk&cd=3

I övrigt kan noteras:

Aftonbladet ville ta del av inpasseringsloggen till statsrådsberedningen 26-28 december. - Avslag 060126.

Svenska Dagbladet ville ta del av en logg som kan styrka uppgifterna från Lars Danielsson att han den 26 december vid 10-tiden begav sig till Rosenbad och sedan återvände dit efter lunch. - Avslag 060126.

Expressen ville ta del av uppgifter från det tekniska systemet som visar om Lars Danielsson har passerat in eller ut den 26 december 2004. - Avslag 060126.

Ekot ville ha listor över in- och utpasseringar till UD och statsrådsberedningen den 26 december 2004. Avslag 060126.

SVT ville ta del av uppgifter ur inpasseringsloggen angående Lars Danielssons användning av inpasseringskortet den 26 december 2004. - Avslag 060126.

Ekot ville ha utdrag av de tidsuppgifter som finns om Lars Danielssons in- och utpassering i statsrådsberedningen den 26 december 2004. - Avslag 060302.
Citera
2006-06-30, 23:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Man kan passera vakten utan att dra kortet, eftersom vakten öppnar för kända personer. Däremot går det inte att komma in på SB, som är en sektionerad del inom Rosenbad, utan att använda sitt kort. Slutsatsen kan bara bli att LD inte var på SB under Annandagen eller under mycket kort tid.

I så fall måste din slutsats åtföljas en ytterligare en: Rättschefen vidarebefordrar och sätter sitt namn under en PM som upprättats i Regeringskansliet med hjälp av ämnesrådet Jonas Stertman (som även besvarar frågor i anslutning till ärendet) - och som inte andas ett ord om något "kort". Tvärtom understryks att Danielsson i egenskap av "känd person" utan vidare har kunnat passera in och ut. Hur detta tekniskt låter sig göras behöver alltså utredas ytterligare.
Citera
2006-07-03, 14:11
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Se Betänkande 2005/06 KU8, s. 389.

Enligt en PM upprättad i Regeringskansliet den 6 febr 2006 har Danielsson tidvis befunnit sig i Rosenbad annandagen. Svaret innebär att Regeringskansliet (i vilket Danielsson själv ingår i egenskap av chefstjänsteman) garanterar uppgifterna. ”Tidvis” betyder i sammanhanget att LD vid fler än ett tillfälle passerat in resp. ut.

JO har tillgång till hemligstämplade uppgifter betr. in- och utpassering. - Av svaret till KU framgår dock att inga uppgifter betr. Danielsson finns eftersom han är känd av säkerhetstjänsten och därför kan tillåtas passera utan någon som helst dokumentation. Av svaret framgår inte huruvida uppgifterna härrör från Danielsson själv eller från någon annan - eller från ospecificerade in- och utfarter? Den som påstås kunna svara på frågor i anslutning till Danielssons in- och utpasseringar heter Jonas Stertman och tituleras "ämnesråd":
http://66.249.93.104/search?q=cache:HBQSIh2Gm20J:expressen.se/ego/c_23/index.jsp%3Fa%3D489492+Jonas+Stertman&hl=sv&gl=se& ct=clnk&cd=3

I övrigt kan noteras:

Aftonbladet ville ta del av inpasseringsloggen till statsrådsberedningen 26-28 december. - Avslag 060126.

Svenska Dagbladet ville ta del av en logg som kan styrka uppgifterna från Lars Danielsson att han den 26 december vid 10-tiden begav sig till Rosenbad och sedan återvände dit efter lunch. - Avslag 060126.

Expressen ville ta del av uppgifter från det tekniska systemet som visar om Lars Danielsson har passerat in eller ut den 26 december 2004. - Avslag 060126.

Ekot ville ha listor över in- och utpasseringar till UD och statsrådsberedningen den 26 december 2004. Avslag 060126.

SVT ville ta del av uppgifter ur inpasseringsloggen angående Lars Danielssons användning av inpasseringskortet den 26 december 2004. - Avslag 060126.

Ekot ville ha utdrag av de tidsuppgifter som finns om Lars Danielssons in- och utpassering i statsrådsberedningen den 26 december 2004. - Avslag 060302.

Hade man inte sagt att dataloggarna för in och utpassering var raderade, eller har jag missuppfattat något av inläggen tidigare här i tråden?
Citera
2006-07-03, 19:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Hade man inte sagt att dataloggarna för in och utpassering var raderade, eller har jag missuppfattat något av inläggen tidigare här i tråden?

Det enda loggar som varit aktuella är loggarna för inkommande e-mail: Regeringskansliet har med anledning av en skrivelse från KU 060323 upprättat en PM i vilken man besvarar frågan om huruvida loggar för e-postmeddelanden finns kvar:

”För samtliga loggar gäller, enligt Regeringskansliets gallringsföreskrifter, att de skall gallras när de inte behövs för verksamheten. I enlighet med dessa rutiner har loggarna gallrats för 2004 och för stor del av 2005.” (Betänkande 2005:06 KU8 – Regeringskansliets svar, s. 415: http://www.riksdagen.se/Webbnav/inde...dok_id=GT01KU8)
Citera
2006-07-03, 20:12
Medlem
letsdoits avatar
Inträffade en parallell kris annandagen 2004?

Eller hade krisen inträffat redan under juldagen? - Kan denna kris i så fall ha haft något med rikets säkerhet att göra? I anslutning till detta aktualiseras också en annan fråga:

Förfogar Regeringskansliet över en alternativ lokal – dit Danielsson begav sig på annandagen? – Frågan är inte helt gripen ur luften eftersom lokalproblematiken aktualiserades i en av Danielsson i december 2002 undertecknad skrivelse tillställd förvaltningschefen och samtliga statssekreterare rörande ”Förbättringen av Regeringskansliets krisberedskap” och inkluderande bl a en skyndsam plan för anskaffning av alternativa lokaler såväl inom som utanför Klarakvarteren, baserad på bl a en PM juni 2002 från Arbetsgruppen för lokalfrågor. Projektet var tänkt att ledas av Förvaltningsavdelningen och Försvarsdepartementet (vars ledande personer Danielsson talade med under annandagen).

Några allmänna riktlinjer betr. dessa planerade, hemliga bunkrar finns att läsa i Betänkandet 2005:06 KU8, s. 15ff + s. 27ff:

Det förefaller sannolikt att lokalen (lokalerna) existerade på annandagen 2004; man har då haft 2-2,5 år på sig att realisera denna viktiga del av krisberedskapen.

(Inom parentes kan nämnas att promemorian ”Kort om joursystemet i Statsrådsberedningen” av den 14 februari 2005 också omfattas av sekretess.).
Citera
2006-07-07, 08:27
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Undflyende hakan avbröt sin "time-out"

Citat:
Lars Danielsson har gjort comeback. I alla fall "tillfälligt".

Mitt i sin långsemester åkte Danielsson på jobbresa till New York.
I slutet av maj bestämde sig statssekreterare Lars Danielsson för att ta en lång semester.
Av den semesteransökan som Danielsson nu lämnat in och fått godkänd framgår att den varar minst fram till den 11 augusti.

Deltog i FN-möte
Men Lars Danielsson har inte varit helt ledig under sin timeout.
Förra veckan gick han tillfälligt tillbaka i tjänst igen. För en resa till New York.
Under fem dagar deltog han i ett möte med tjänstemän från tolv andra länder om reformeringen av FN. Tjänstemännen ingår i ett nätverk som startades av Göran Persson i samband med Sveriges ordförandeskap för FN:s toppmöte i höstas.
-"Nätverket är personligt, han är med i egenskap av sin person". Därför kände han att det var svårt att lämna över till någon annan, säger Camila Buzaglo, pressekreterare i statsrådsberedningen.

Flög reguljärt
När nätverket möttes i Bangkok i april tog Danielsson regeringsplanet. Men den här gången flög han reguljärt enligt statsrådsberedningen.

http://www.aftonbladet.se/vss/rss/st...853326,00.html
Nu rör liket på sig igen. Snart är väl fifflaren i full gång igen, och den kompakta mörkläggningen har betalat (s)ig. En tam JO lär inte ändra på ångvälten Görans hantering av Sverige som sin egen bakgård.
Citera
2006-07-11, 08:35
Bannlyst
Citat:

Vilken kille va, registrerar sig bara för att kunna delge oss alla denna fina information och försvinner sedan in i natten igen.

Öhrnen Senaste aktivitet: 2006-06-30 09:01

Känns som regeringsplanet är ett allt hetare spår
Citera
2006-07-11, 12:29
Medlem
Castafiores avatar
Vid Palmemordet försvann ju ett statsråd (och var onåbar)...enligt passagerarlistorna på Finnair hade han varit i Finland vad som visade sig vara en älskarinna. Men ingen ville säga om han hoppat på eller inte när det började ringa...."passagerarlistan hade kommit bort" och hela cirkusen med försvarstal satte igång. Sedan skyller de på varandra, så glömdes det bort tllslut.

Han hade begärt att få ett regeringsplanet men de var upptagna på annan ort... så han fick i ren desperation ta reguljärt....:-)

Grejen är väl att ingen vågar svara....men sup ner dem så snackar de nog....eller köp en fingerad älskarinna som de lättar sitt hjärta för på ett hotell i Arvika...
Citera
2006-07-11, 12:34
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castafiore
Vid Palmemordet försvann ju ett statsråd (och var onåbar)...enligt passagerarlistorna på Finnair hade han varit i Finland vad som visade sig vara en älskarinna. Men ingen ville säga om han hoppat på eller inte när det började ringa...."passagerarlistan hade kommit bort" och hela cirkusen med försvarstal satte igång. Sedan skyller de på varandra, så glömdes det bort tllslut.
Vem var det?
Citera
2006-07-30, 21:39
Medlem
hamadas avatar
Dags att plocka fram LD-tråden igen!
Locket ligger på och det verkar ju fungera som GP vill.
Det vill inte jag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in