2018-11-16, 16:34
Medlem
persona.von.gratas avatar
Jag har en affärsverksamhet som säljer en nischprodukt i hela landet.
Skickar produkten normalt via Postnord idag men ser att 80% av försäljningen är inom stor-Stockholm.
Funderar på en lösning som omfattar egen leverans men blir inte klok på rutt- och navigeringsbiten.
Jag kommer att anlita studenter och liknande för att leverera produkterna.
En bra GPS till bilen kostar inte många kronor, men jag behöver lite mer funktioner.
En normal dag hoppas jag att sälja 30 paket i Sthlm.

Vad finns det för system på marknaden som uppfyller följande krav?
1. Padda eller laptop i bilen som hårdvara.
2. Navigering.
3. Ruttoptimering.
4. Indata/rutt från databas (tex excel).
5. Kostar max 10.000 kr.
6. User friendly (har tyvärr endast råd med lågpresterande).
7. Android eller windows som operativsystem

Edit:
Jag vill lyfta dagens leveranser från en excel (med adresser) till en körorder på enklast möjliga sätt.
Jag har en lösning för att omvandla adresser till koordinater om det hjälper.

Jag har tittat på Mapfactor och Routexl men är inte övertygad.
Senast redigerad av persona.von.grata 2018-11-16 kl. 17:07.
Citera
2018-11-16, 17:25
Medlem
4yoonlys avatar
Själv hade jag nog funderat på en "kina" telefon (men google play är ju ett måste) och vad jag vet kan du länka (mail ex) koordinater till google maps som också kan navigera (givetvis).

Men just rutt. Detta är nog enklast (eller bäst, lämpligast) att lösa på samma sida som du sitter med (adresserna det skall skickas med). Och detta skall inte vara något super svårt att lösa tycker jag med excel (även om det inte finns en navi/karta).

Om du vaknar med 30 beställningar inom en diameter (prickar runt en diameter) så borde du enbart med koordinaterna kunna räkna (programmatiskt) ut vem/vilka som kör någorlunda effektivt ut dessa. Alltså mer eller mindre rakt utifrån denna cirkel (eller in till denna cirkeln). Går att göra i Excel om du nu har dessa koordinater i Excel.

Det vill säga... en billig kina telefon som kan ta emot mail med länkar (adresser eller koordinater) i tur och ordning utifrån vart den befinner sig. I vilken tur och ordning bestämmer makrot/excel utifrån koordinaterna. Så skit i något navigationsprogram telefon/platta osv utan låt datorn som har all info för dagen bestämma vad/vart/vem skall köra hur/när/var. Är nog absolut bäst och billigast.
Citera
2018-11-16, 22:56
Medlem
W.Irvings avatar
Låt oss kasta ett något större nät..

Programvara: Windows --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto