Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-11-21, 21:47
Medlem
För ca 2mån sedan lade jag till b-curl med snedbänk för att komma åt b allra längst ned. Övningen har säkert något fint namn för er som lägger vikt på sånt.. vanliga curls fast med kraftigt bakåtlutat ryggstöd. Strikta curls med reducerad vikt.

I vilket fall, övningen tar grymt bra men nu har jag hamnat i den sitsen att jag har fått sjukt ont i vad jag tror är fästet längst ned. Samt att det sprider sig/påverkar runtom hela armbågsleden. Tack o lov kan jag köra de andra muskelgrupperna hyfsat förutom möjligen rygg vilken också belastar b ganska bra.

Hur länge håller sånt här i sig? Hur länge tar det tills det läkt ut? Grymt frustrerande att inte inte kunna köra b och göra halvrisiga ryggpass. Har lyft skrot länge och alltid lyckats hållt mig skadefri så jag har dålig koll på detta. Att ge fan i att träna känns inte som ett alternativ för mig.
Citera
2018-11-21, 21:52
Medlem
maniacs avatar
Det är förmodligen inget värre än lite överansträngning i muskelinfästet.

Hade likadant förra veckan när jag tog upp träningen igen efter 6 mån och körde bicepscurl lite för tungt. Det släppte efter några dagar och är helt borta nu.
Citera
2018-11-21, 21:56
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaleGribble
För ca 2mån sedan lade jag till b-curl med snedbänk för att komma åt b allra längst ned. Övningen har säkert något fint namn för er som lägger vikt på sånt.. vanliga curls fast med kraftigt bakåtlutat ryggstöd. Strikta curls med reducerad vikt.

I vilket fall, övningen tar grymt bra men nu har jag hamnat i den sitsen att jag har fått sjukt ont i vad jag tror är fästet längst ned. Samt att det sprider sig/påverkar runtom hela armbågsleden. Tack o lov kan jag köra de andra muskelgrupperna hyfsat förutom möjligen rygg vilken också belastar b ganska bra.

Hur länge håller sånt här i sig? Hur länge tar det tills det läkt ut? Grymt frustrerande att inte inte kunna köra b och göra halvrisiga ryggpass. Har lyft skrot länge och alltid lyckats hållt mig skadefri så jag har dålig koll på detta. Att ge fan i att träna känns inte som ett alternativ för mig.

Du kan mycket väl ha fått förslitningar på senan. Det kan ta månader att läka.

Kör försiktigt bara och kör inte om du får ont så blir det bra säkert!
Citera
2018-11-21, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Du kan mycket väl ha fått förslitningar på senan. Det kan ta månader att läka.

Kör försiktigt bara och kör inte om du får ont så blir det bra säkert!
Månader låter ju inte så kul direkt men det får man väl ta då antar jag. Testade några lätta hammarcurls sist men det gjorde ont det också.

Bäst att avstå biceps helt då i detta läget antar jag..
Citera
2018-11-21, 22:19
Medlem
Överansträngning i senorna, jag får alltid så när jag haft längre uppehåll och pangar på biccar utan bara fan. Ignorera och kör på ändå, ät mycket protein så det byggs upp starkare.
Citera
2018-11-21, 22:58
Medlem
Jag hade samma smärta i samma led efter samma övning. Det var min form som var dålig, för brett isär med armbågarna.

När jag nu justerat efter kommentarer ifrån vänner så kan jag panga på precis som vanligt.

Det kanske hjälper.
Citera
2018-11-22, 19:22
Medlem
Krongjorts avatar

Ja, det stämmer, åtminstone i eget tycke. Lär inte vara till godo att stressa för att få större armar just nu åtminstone. Fokusera på en annan muskelgrupp, eller kroppen som helhet, i några veckor.

Efter det kan du pröva att göra övningen med mycket lägre vikter, lägre än du vet du är kapabel att flytta, sedan vänta ett par dagar åtminstone, för att se att det känns bra även dagarna efter träningen.

Återkommer problemet, efter både längre vila och långsamt stegrande, så gå och få rörelseapparaten undersökt av någon kunnig. Man kan se sådan smärta som kan komma med träning, som ett högt rop om att stanna upp en stund, och ta det försiktigt i stegen en stund framöver.
Citera
2018-11-29, 02:30
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Överansträngning i senorna, jag får alltid så när jag haft längre uppehåll och pangar på biccar utan bara fan. Ignorera och kör på ändå, ät mycket protein så det byggs upp starkare.

Detta är inte riktat mot just dig. Men för alla som läser det du skrivit så måste ja påpeka att det inte är en bra ide.

Du får ont av att en typ av nerv-celler reagerar på att det är celler i omgivningen som blir skadade. Får du ont i senan är den alltså skadad. Men, man läker bäst av att utsätta läkningen för en låg intensivitet, så man ska absolut inte sluta träna bara för man skadas. Istället träna utifrån förutsättningen skulle jag vilja säga.
Citera
2018-11-29, 02:35
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaleGribble
Månader låter ju inte så kul direkt men det får man väl ta då antar jag. Testade några lätta hammarcurls sist men det gjorde ont det också.

Bäst att avstå biceps helt då i detta läget antar jag..

Kör så lätt du kan bara tills det blir successivt bättre. Du vill helst träna den frisk nu. Är vikter jobbigt så försök bara göra curls utan. Tänker så att du ändå fortsätter utföra hela rörelser så senan får läka utsträckt och ihopdragen.
Citera
2018-11-29, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Kör så lätt du kan bara tills det blir successivt bättre. Du vill helst träna den frisk nu. Är vikter jobbigt så försök bara göra curls utan. Tänker så att du ändå fortsätter utföra hela rörelser så senan får läka utsträckt och ihopdragen.
Har inte kört biceps alls nu på 2-3 v. Börjar dock så smått kännas något bättre så kanske är det dags att prova lite lätt och se om det funkar. Jäkla irriterande detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in