Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-11-29, 19:16
Medlem
Någon som har erfarenhet av hur svårt det är att bli sponsrad för H-1B visum?
Är det svårt att få företag att sponsrar en för visumansökan?
Är företag i allmänhet öppna för det, har sett någon annons där det skrev att de bara önskade sökande som redan hade arbetstillstånd i USA?

Officiella kraven är att man minst skall ha en kandidat examen.
Men vad krävs i verklighet, hur många år av erfarenhet?

Ni som jobbat i USA med H-1B visum för gärna berätta lite om processen och hur ni gick tillväga.
Citera
2018-12-02, 15:45
Medlem
Jag hade det när jag flyttade till USA för runt tio år sedan. Har numera green card och funderar på att ansöka om medborgarskap.

Det är fullt möjligt att ordna h1b om ett företag vill ha dig. Det finns säkert hundratusentals indiska programmerare här på H1b t.ex.

Däremot måste de som sagt vilja ha dig. Svenskar och européer är ju tyvärr inte kända för att jobba hårt dessa dagar. Europa förknippas numera mer med långa semestrar, strejker och korta arbetsdagar. Så företagen kanske rent av föredrar hårt arbetande indier och kineser. Själv skulle jag kunna tänka mig att anställa en tysk eller en engelsman. Men en fransos, spanjor, italienare eller nanny state-skandinav - not so much.
Citera
2018-12-03, 01:41
Medlem
Finns inga krav på x år av arbetslivserfarenhet men av de jag känner med H1-B så har de flesta pluggat i USA eller jobbat på internationellt företag innan. Enklast är om du jobbar i tech.

Det är lite svårare med H1-B numera då Trump-administrationen skärpt reglerna. Men om du får det så är det enklare som svensk att få green card då H1-B -> EB -> Green card är baserat på landskvotor där varje nationalitet kan få max 7% av green vardagen. Dvs är du indier så är det typ 300,000 i kö på EB-x medans svenskar är max ett par tusen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in