Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-27, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Rofl åt det du skriver om löparbandet alltså. Så jävla klockrent.

Sprang han på löparbandet på nätterna också?

Du hade ju kunnat fråga honom vad han gör efter jobbet egentligen, han kanske har några rutiner som han inte tänker på gör ljud. T.ex bäddar rent sängen (får flytta den), vinklar om tvn eller nåt (för han ska kunna se den från sängen, typ), lagar mat och flyttar bord samtidigt för han vill äta på annat ställe? Vetifan.

Detta är min nya favorittråd att läsa i, sån underhållning. Finns fan allt, jag försöker verkligen förstå hur andra människor tänker ibland alltså, går inte.

Ja alltså - han kommer hem vid 23. så han springer efter den tiden.
Antingen använde han den i 2 veckor eller så hade folk hunnit klaga. Man vet aldrig!
Jag vet inte - det är ett himla hamrande.
Citera
2014-11-02, 19:28
Medlem
"jag ska mörda
ihjäl honom!"
- rolf allan mjunstedt

beskriver väl
ungefär lite
hur jag känner
för min granne..

/HA
Citera
2014-11-06, 08:24
Medlem
sjpatriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tha-a.prod.
"jag ska mörda
ihjäl honom!"
- rolf allan mjunstedt

beskriver väl
ungefär lite
hur jag känner
för min granne..

/HA

Nu får du utveckla ditt inlägg lite

En granne ligger och hostar hela nätter ibland, vad ska man ta sig till? Känns sådär att ringa störningsjouren pga. oljudet...
Citera
2014-11-06, 19:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
En granne ligger och hostar hela nätter ibland, vad ska man ta sig till? Känns sådär att ringa störningsjouren pga. oljudet...
Lev med det eller dämpa ljudet, hosta räknas som normalt leverne.
Citera
2014-11-06, 21:02
Medlem
Citat:

Hur anser du att hosta är en störning? Din granne kan lida av någon sjukdom som framkallar detta, om du nu påverkas så mycket av det får du flytta. Jag har aldrig hört att störningsjouren skulle åka iväg p.g.a. hosta och framförallt någon hyresvärd som vidtar åtgärder p.g.a. det.
Citera
2014-11-06, 21:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aphelion.
och framförallt någon hyresvärd som vidtar åtgärder p.g.a. det.
Sällsynt men förekommer att hyresvärdar åläggs att tilläggsisolera.
Citera
2014-11-07, 21:57
Medlem
Citat:

vad ska jag utveckla?
jag har redan sagt vad
gubben håller på med.

/HA
Citera
2014-11-11, 22:45
Medlem
yanhomos avatar
Står inte ut.
Jag har bott i ett lyhört hus nu i ett år, jag visste om det när jag flyttade in men det var akut-inflyttning för min del. Hyresvärden verkade vara noggrann med vilket folk som flyttade in så det kändes helt ok att man hörde grannarnas samtalsämnen och visste om alla deras vanor. Inga problem.
Dock har jag nu fått nya grannar under mig. De har en tonårsdotter som får vara ensam hemma ofta och då självklart spelar så hög musik så att mitt varddagsrum skakar. Hade varit helt lugnt om hon sänkte basen lite och kanske inte spelade One Direction så mycket. Hör även när hon sjunger.
Jag var nere och sa till när hon tyckte att hon kunde ha tjejfest i ett hus som byggdes på 1700-talet (ombyggdes vid 1913 och 1933 enligt google, men verkar inte ha gjorts någon större isoleringsinsats). Då var hon så föstående och festen stängdes ner. Men varddags spelandet på samma ljudnivå har inte slutat.
Försökt gå lite hårdare på golvet och hosta extra högt för att demonstrera hur lyhört här är, men det verkar inte gå fram riktigt. Erbjöd även att visa hur det hörs i min lägenhet men det ville hon inte för hon förstod så väl redan. Right.

Inser nu att jag måste flytta, behöver ju inte sitta i den mest lyhörda byggnaden i stan när jag har tillräcklig kö-tid till att flytta inom en snar framtid.
Ringde hyresvärden och berättade om läget bara för att jag var arg och ville klaga till någon. Sen om han vill göra något åt det kan ju kvitta, kommer inte bo kvar här i alla fall.
Känns bara surt när man själv alltid tänkt lite extra på att vara tyst. Dagens ungdomar.
/rant
Citera
2014-11-12, 12:06
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yanhomo
Står inte ut.
Jag har bott i ett lyhört hus nu i ett år, jag visste om det när jag flyttade in men det var akut-inflyttning för min del. Hyresvärden verkade vara noggrann med vilket folk som flyttade in så det kändes helt ok att man hörde grannarnas samtalsämnen och visste om alla deras vanor. Inga problem.
Dock har jag nu fått nya grannar under mig. De har en tonårsdotter som får vara ensam hemma ofta och då självklart spelar så hög musik så att mitt varddagsrum skakar. Hade varit helt lugnt om hon sänkte basen lite och kanske inte spelade One Direction så mycket. Hör även när hon sjunger.
Jag var nere och sa till när hon tyckte att hon kunde ha tjejfest i ett hus som byggdes på 1700-talet (ombyggdes vid 1913 och 1933 enligt google, men verkar inte ha gjorts någon större isoleringsinsats). Då var hon så föstående och festen stängdes ner. Men varddags spelandet på samma ljudnivå har inte slutat.
Försökt gå lite hårdare på golvet och hosta extra högt för att demonstrera hur lyhört här är, men det verkar inte gå fram riktigt. Erbjöd även att visa hur det hörs i min lägenhet men det ville hon inte för hon förstod så väl redan. Right.

Inser nu att jag måste flytta, behöver ju inte sitta i den mest lyhörda byggnaden i stan när jag har tillräcklig kö-tid till att flytta inom en snar framtid.
Ringde hyresvärden och berättade om läget bara för att jag var arg och ville klaga till någon. Sen om han vill göra något åt det kan ju kvitta, kommer inte bo kvar här i alla fall.
Känns bara surt när man själv alltid tänkt lite extra på att vara tyst. Dagens ungdomar.
/rant

Det är nog föräldrarna du måste prata med i ett sådant här läge. Sedan så tycker jag nog att man kan stå ut när det är fest, så det tyckte jag ju var lite dåligt av dig. Men vardagslätena får du som sagt prata med föräldrarna om.
Citera
2014-11-12, 12:30
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det är nog föräldrarna du måste prata med i ett sådant här läge. Sedan så tycker jag nog att man kan stå ut när det är fest, så det tyckte jag ju var lite dåligt av dig. Men vardagslätena får du som sagt prata med föräldrarna om.

Stå ut när det är fest? Fan heller! Visst ska man få ha fest nån gång då och då, men det gäller att hålla ljudnivån på en dräglig nivå och inte hålla sina grannar vakna hela kvällen.

Finns inget värre än små äckliga snorungar som spelar sin musik med basen på högsta volym långt in på natten.
Man måste visa hänsyn när man bor i lägenheter, så är det bara. Vill man hålla på och festa varje helg borde man skaffa sig ett eget hus eller liknande, inte bo i en flerfamiljsbostad
Citera
2014-11-12, 12:40
Medlem
yanhomos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie

Har redan pratat med mamman, men som sagt så är föräldrarna nästan aldrig hemma och ungen passar på när helst hon behagar.
Det rörde sig om en tonårsfest halv ett på en torsdag natt när de hade skol lov. Känner inte att jag behöver stå ut med det, nej. Min vägg-granne har ibland folk över på helgerna men de är resonliga och brukar inte alls spela hög musik, man hör bara röster.
I vissa byggnader går det helt enkelt inte att ha fest med basen på högsta drag, knappt ens medel. Då tycker jag att man får hålla till hos någon annan eller hyra lokal som är mer lämpad för det. Här bor folk, och det är verkligen bara ett lager träplankor som skiljer våra lägenheter åt. Kan inte ens beskriva hur det låter.
Förstår inte att de själva inte tänkt så långt när man hör hela låt texten ut i trappan till och med. Vissa bara tar för sig som om de ägde stället.
Min hyra är inte så billig att jag står ut med att hennes musik får mina värdesaker att studsa av hyllorna ens på en varddag. Ska försöka prata med mamman igen, men vet inte hur mycket det hjälper. Hoppas på att hitta ny lägenhet relativt snart ändå.

Flyttar ju inte bara för att det är lyhört, har funderat lite på att hitta en bättre planerad lägenhet ett tag, men detta var vad som fick mig att aktivt söka nytt. Denna byggnaden är extremt lyhörd så allting beror ju på att grannarna förstår varandra, vilket nu visar sig vara svårt för vissa. Orkar inte ta upp strid för att få det isolerat heller, så lika bra att jag flyttar.

Följdfråga; vilka byggnader brukar vara minst lyhörda vad gäller basljud? Är det 80-tal och uppåt?
Citera
2014-11-12, 12:42
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Stå ut när det är fest? Fan heller! Visst ska man få ha fest nån gång då och då, men det gäller att hålla ljudnivån på en dräglig nivå och inte hålla sina grannar vakna hela kvällen.

Finns inget värre än små äckliga snorungar som spelar sin musik med basen på högsta volym långt in på natten.
Man måste visa hänsyn när man bor i lägenheter, så är det bara. Vill man hålla på och festa varje helg borde man skaffa sig ett eget hus eller liknande, inte bo i en flerfamiljsbostad

Bor man i hyreshus så får man nog acceptera att det levs om ibland. Inte på vardagar dock!

Jag brukar tänka såhär när mina grannar festar, att jag gjorde ju likadant på den tiden och är idag fruktansvärt tacksam att jag inte blev vräkt eftersom mina fester inte var att leka med direkt. Så jag anser nog att mina unga grannar får lov att festa till det utan att jag ska agera surkärring även om det kan bli sent ibland.

Annorlunda blir det ju om det är festande jämt, men någon gång ibland tycker jag är helt okej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in