Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
är inte ofarlig i ens ögon förrän hen är fullständigt medvetslös
Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
FEL! Faran är över när angriparen är avväpnad. Avväpnad är angriparen när denne inte längre har möjlighet att förfoga över vapnet.
Observera att nödvärn handlar om att undanröja den nu stundande faran inte framtida faror. Att angriparen kan komma tillbaka en annan dag med ett nytt vapen, det är något man får räkna med. Det är då en ny nödvärnssituation.
Sedan som sagt är det ju en excessituation och pappan kommer säkert bli friad för excessen efter att de psykologiska utredningarna på pappan är klara.
Jag fetmarkerade en essentiell del av den del av min post du valde att citera, för att markera att
upplevelsen av huruvida faran är undanröjd är subjektiv, och i fall som det nu aktuella skiljer sig avsevärt från många andra situationer. Faran är
objektivt undanröjd när förövaren är avväpnad, men vid bedömningen om huruvida övervåld använts i en nödvärnssituation utgår man inte enbart från den objektiva punkten då förövaren är avväpnad utan även från den subjektiva upplevelsen hos den brottsutsatta eller dess garant. I fallet med föräldrar som beskyddar små barn är beskyddarinstinkten och rädslan så stark att den
subjektiva upplevelsen är att faran är över när förövaren är medvetslös eller död.
Jag har inte sagt någonting annat än du egentligen, jag har preciserat varför situationen där en förälder upplever sitt barn dödshotat kan medföra ett friande med hänvisning till nödvärnsexcess
även i fall då nödvärnet resulterar i dödsfall. Däremot gjorde jag det nog knappast med särskilt vettigt språk förut idag, jag sov rätt lite inatt, men vill du gärna ha en lista med domar som styrker att våld mot barn kan avvärjas med dödligt våld utan att medföra ansvar så kan jag väl ta fram ett par åt dig.
För att fadern i det här fallet ska dömas för misshandel trots nödvärnssituationen krävs att han 1) ska ha kunnat besinna sig, 2) ska ha kunnat bedöma att faran var över tidigare än vad han slutade slå, och 3) att han hade uppsåt att skada eller i vart fall var likgiltig inför den skada som förövaren orsakades. Fadern kommer frias. Döms han i TR så frias han i HovR.