Flashback bygger pepparkakshus!
2018-12-10, 13:29
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
till det stadiet att han inte längre förmår krama avtryckaren.

Citat: Sebnie, the one and only.
Citat:
Ja. Och det stadiet borde uppkommas genom att rikta angreppet mot den hand som håller i vapnet. Knäcker man en eller par fingrar är det försvarligt våld, sedan när pistolen inte längre är i angriparens hand så kastar man pistolen långt åt pipan för att vinna försprång inför en flykt.

Varför begränsa sig där?

Varför skada handen på den stackars brottslingen, när det egentligen räcker med den yttersta leden på pekfingret?!?!

Kanske något för polisen att ta efter vid gisslansituationer, börja med
fingerkrok-jujutsu.

Ja herre jävlar, jag måste nog ta en paus från forumet snart.
Citera
2018-12-10, 13:36
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
är inte ofarlig i ens ögon förrän hen är fullständigt medvetslös

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
FEL! Faran är över när angriparen är avväpnad. Avväpnad är angriparen när denne inte längre har möjlighet att förfoga över vapnet.
Observera att nödvärn handlar om att undanröja den nu stundande faran inte framtida faror. Att angriparen kan komma tillbaka en annan dag med ett nytt vapen, det är något man får räkna med. Det är då en ny nödvärnssituation.

Sedan som sagt är det ju en excessituation och pappan kommer säkert bli friad för excessen efter att de psykologiska utredningarna på pappan är klara.
Jag fetmarkerade en essentiell del av den del av min post du valde att citera, för att markera att upplevelsen av huruvida faran är undanröjd är subjektiv, och i fall som det nu aktuella skiljer sig avsevärt från många andra situationer. Faran är objektivt undanröjd när förövaren är avväpnad, men vid bedömningen om huruvida övervåld använts i en nödvärnssituation utgår man inte enbart från den objektiva punkten då förövaren är avväpnad utan även från den subjektiva upplevelsen hos den brottsutsatta eller dess garant. I fallet med föräldrar som beskyddar små barn är beskyddarinstinkten och rädslan så stark att den subjektiva upplevelsen är att faran är över när förövaren är medvetslös eller död.

Jag har inte sagt någonting annat än du egentligen, jag har preciserat varför situationen där en förälder upplever sitt barn dödshotat kan medföra ett friande med hänvisning till nödvärnsexcess även i fall då nödvärnet resulterar i dödsfall. Däremot gjorde jag det nog knappast med särskilt vettigt språk förut idag, jag sov rätt lite inatt, men vill du gärna ha en lista med domar som styrker att våld mot barn kan avvärjas med dödligt våld utan att medföra ansvar så kan jag väl ta fram ett par åt dig.

För att fadern i det här fallet ska dömas för misshandel trots nödvärnssituationen krävs att han 1) ska ha kunnat besinna sig, 2) ska ha kunnat bedöma att faran var över tidigare än vad han slutade slå, och 3) att han hade uppsåt att skada eller i vart fall var likgiltig inför den skada som förövaren orsakades. Fadern kommer frias. Döms han i TR så frias han i HovR.
Citera
2018-12-10, 14:07
Medlem
freeworldTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Du har inte förstått något av det jag skrivit, så du drar upp en massa idéer från ditt eget huvud. Du tillhör de där 99% som jag syftade på.

En pappa som dödar en gärningsman som hotar sin familjs liv gör rätt.
Oavsett vad lagen säger. Förstår du?

Problemet som du verkar missa är att jag har rätt att döda någon som hotar mitt barn till livet. Så det är du som missar här, inte jag.
Citera
2018-12-10, 14:10
Medlem
freeworldTVs avatar
Citat:
Motsägelse. Så vilket är det? lol!

Trollpost, uppenbarligen.

Om det mot förmodan är seriöst menat så missade du en ganska viktig distinktion jag gjorde i mitt svar (givet att du är kapabel att ta denna till dig, vilket verkar tveksamt).

Läs innantill en gång till och försök svara med ett svar som inte är Goddag Yxskaft!
Citera
2018-12-10, 14:12
Medlem
freeworldTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast vad du känner lite och vad som ingått i något stamsamhälle har ju mycket lite - för att säga inget - med saken att göra.
Lag och moral behöver inte gå hand i hand. Något kan vara omoraliskt men inte olagligt och tvärtom moraliskt riktigt men olagligt.

Behöver inte men bör, enligt de flesta. Och i någon mån brukar moral och lag överensstämma, åtminstone sett över längre tid, som vilken rättsvetare/historiker som helst säkert kan intyga.
Citera
2018-12-10, 15:16
Medlem
blue_no1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemfira
Pappan slog honom medvetslös. Kommer det anses som nödvärn?

Pappan borde få kuragemedalj, och idioten med pistolen borde få benen amputerade med motorsåg direkt på plats.

Jag tycker pappan borde bli årets flashbackare om han har nåt nick här!
Finns nummer till familjen borde vi starta en swischinsamling till hans barns julklappar!
(Och en bit rep till det andra fanskapet!)
Citera
2018-12-10, 15:43
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeworldTV
Problemet som du verkar missa är att jag har rätt att döda någon som hotar mitt barn till livet. Så det är du som missar här, inte jag.

Jag ser inte att det skulle utgöra ett problem(?)
Citera
2018-12-10, 16:01
Medlem
freeworldTVs avatar
Citat:
Jag ser inte att det skulle utgöra ett problem(?)

Du verkar hävda att det skulle bryta mot lagen, "men vara moraliskt OK". Jag påpekar att det alltså INTE bryter mot lagen, förutom att vara moraliskt OK/påkallat.
Citera
2018-12-10, 16:04
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Behöver inte men bör, enligt de flesta. Och i någon mån brukar moral och lag överensstämma, åtminstone sett över längre tid, som vilken rättsvetare/historiker som helst säkert kan intyga.

Trådens ämne handlar om skillnaden mellan lag och moral.
Pappan är anhållen för misshandel medan hans handling är moraliskt försvarbar.
Citera
2018-12-10, 16:07
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Du verkar hävda att det skulle bryta mot lagen, "men vara moraliskt OK". Jag påpekar att det alltså INTE bryter mot lagen, förutom att vara moraliskt OK/påkallat.

Är inte pappan anhållen?
Citera
2018-12-10, 16:19
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Övervåld att alltid att rekommendera - starkt. För din egen säkerhets skull (och i vissa tänkbara situationer faktiskt även för tjuven).

Problemet är att i lagens ögon är både angriparen och den angripne medborgare med samma rättigheter som ska skyddas likvärdigt. Okej, man kan inte puckla på en tjuv bara för man tycker att de förtjänar stryk - gott så - men den sinnessjuka följden i situationer som vi diskuterar här blir strävan efter en "rättvis fight", med våldstrappor och skit, som om det vore en jävla boxningsmatch! Alla som gjort mer än bara knuffats på skolgården vet att en farlig situation måste desarmeras innan den exploderar. När väl kniven är framme eller det visar sig att en kumpan väntade runt hörnet är det för sent. Det är ju också numera helt omöjligt att bedöma om en okänd typ som vill forcera sig in i bostaden är ute efter att sno mynt som trillat ner bakom soffkuddarna eller kidnappa din familj. Alltså måste man kunna försvara sig med maximalt våld redan i det initiala skedet.

Håller med dig. Slå han medvetslös dra ut honom ur lägenheten. Se till att han kan andas, stäng dörren och lås, ring polisen.
Citera
2018-12-10, 16:24
Medlem
Citat:
Är inte pappan anhållen?
Han kan inte fortfarande vara anhållen, han är antingen häktad eller frigiven. En fråga: Om en pistol intryckt i munnen på en 7-åring inte räcker för nödvärnsexcess, vad krävs då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in