Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-13, 21:18
Medlem
MyPleasures avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...exariga-dotter

Vill hjälpa men hur? Framgår ingen information mer än Marianne.
Hur kan man hjälpa? Swisha? Skicka matkasse? Skicka julgran? Skicka julklapp?

Blev väldigt illa berörd och tänker på dottern.
Citera
2018-12-13, 21:34
Medlem
Xens avatar
Kom det som en överraskning att det blev jul i år igen? "Hon har fasta månadskostnader på 5 100 kronor i hyra, 2 100 kronor värme, 900 kronor mobil och wifi, 2 300 kronor går till avbetalning på bilen som hon lånar av en god vän." + bensinkostnader för de 8 mil om dagen hon kör bil.

Har varit sjukskriven sedan november för mer än ett år sedan och har inte ordnat till sin ekonomi sedan dess. I slutet så står det även att det finns en pappa som hon har delad vårdnad med. Hon kan väl fira jul hos honom?

"Socialen begär att jag ska lämna bort mitt barn. Det finns inte på min världskarta. Hon är det finaste jag har." Här uttrycker hon sin egen egoism för att det är bättre att hon lever i fattigdom för att det är det finaste hon har. Om det är det finaste hon har kanske hon är värd att få tillbringa tid i icke-fattigdom? Eller bara fira jul hos pappan utan att hon tappar vårdnaden.

Hon kan också få bo hos en kompis "men det känns inte bra"

Roligt också att hon inte vill gå ut med bild på dottern eller var dom bor men är med själv i stort repotage. Verkligen anonymt. "Marianne vill inte att Aftonbladet fotograferar och namnger dottern eller berättar var de bor, för att dottern inte ska bli mobbad i skolan. 6-åringen vet inget om alla pengaproblem."

Så går man ut i Sveriges största kvällstidning med namn och bild...
Citera
2018-12-13, 21:36
Medlem
warfighters avatar
Så lite text, så många frågor..

"2*300 kronor går till avbetalning på bilen som hon lånar av en god vän." Jag undrar hur de har tänkt där.. lånar hon bilen mot att hon betalar den?

Får man bara a-kassa i 2 månader när man blir arbetslös?

Dottern är 6 år och har fortfarande inte förstått att de ska flytta i morgon. Har hon inte sett att mamma packat ihop alla saker inför flytten?
Citera
2018-12-13, 21:43
Medlem
Xens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Så lite text, så många frågor..

"2*300 kronor går till avbetalning på bilen som hon lånar av en god vän." Jag undrar hur de har tänkt där.. lånar hon bilen mot att hon betalar den?

Får man bara a-kassa i 2 månader när man blir arbetslös?

Dottern är 6 år och har fortfarande inte förstått att de ska flytta i morgon. Har hon inte sett att mamma packat ihop alla saker inför flytten?

Jag tror att mamma går ut i tidningen dagen innan för att snälla läsare skall skänka till hyran samt till ett rekorderligt julfirande. Så det har nog inte packats en enda pinal, såg inte ut som så i filmklippet.
Citera
2018-12-13, 21:54
Medlem
Jellohs avatar
Jag är alltid väldigt skeptisk till sjukskrivna tanter med ryggproblem, det finns en drös av dessa i Sverige som är för sjuka för att jobba men de har aalltid hundar de promenerar med och ett hus de fixar på....tryck några tramadol och börja jobba som alla andra.
Citera
2018-12-13, 22:04
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xen
Jag tror att mamma går ut i tidningen dagen innan för att snälla läsare skall skänka till hyran samt till ett rekorderligt julfirande. Så det har nog inte packats en enda pinal, såg inte ut som så i filmklippet.

Jag tror du har väldigt rätt. Det är tragiskt på så många sätt. Det finns trots allt de som har det väldigt fattigt pga sjukdom och arbetslöshet, men det är alltid de andra som visas upp, så man får en känsla av att det bara är bluff.
Citera
2018-12-13, 22:11
Medlem
Nhavidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyPleasure
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...exariga-dotter

Vill hjälpa men hur? Framgår ingen information mer än Marianne.
Hur kan man hjälpa? Swisha? Skicka matkasse? Skicka julgran? Skicka julklapp?

Blev väldigt illa berörd och tänker på dottern.

Det finns en insamling för henne på Facebook för de som vill bidra, den har nått rätt höga siffror under denna korta tid.
Citera
2018-12-13, 22:17
Medlem
Jag blir alltid så förvirrad när jag läser sånt här. Anledningen är att det finns gott om exempel där folk får bostadsbidrag, socialbidrag, all möjlig hjälp, speciellt när barn är inblandade, och som ger mig intrycket att svensk socialhjälp funkar alldeles utmärkt.

Sen läser man sån här skit där man blir helt brydd??!! Lagstiftningen är väl nerlusad med skriverier som i princip omöjliggör nånting i den här stilen?
Citera
2018-12-13, 22:31
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Medier och journalistik --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2018-12-13, 22:36
Medlem
Så hon försöker flytta in till staden där dottern går i skolan. Ändå ska hon först dagen innan hon blir vräkt ringa till privata värdar?
Nä, som redan konstaterats, hon är inte intresserad av att flytta. Hon hoppas bara på att folk ska skänka henne en massa pengar.

Är telefon och wifi för övrigt viktigare att betala än hyra? Nej, hyran betalar man först.
Konstigt också att en hyresvärd som varit snäll och låtit henne ligga en bit efter plötsligt bestämmer att hon ska ut en vecka före jul.
Antingen en fittig värd som hittat ny hyresgäst eller också har värden sett henne lägga pengar på "viktigare" saker än hyra och tröttnat.
Citera
2018-12-13, 22:36
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Hon kommer säkerligen att dra in fett med pengar den här julen. Är hon smart betalar hon av sina lån och sätter in i sparande. Hur många är vi som tror på det?

Man måste ju unna sig också. En riktig brakjul utan en tanke på morgondagen är det enda rätta. Sen hittar man på något nytt i januari när verkligheten knackar på dörren igen.

Det enda rätta är att pröjsa av tre månadshyror, köpa nån billig julklapp, lite prinskorv och köttbullar och ta tag i livet.
Citera
2018-12-13, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
20 000 har hon skrapat ihop på några timmar. Snabb och smidig inkomst.

Slår vad om att hon kommer att dra in uppåt hundra loppor. Undrar vad hon kommer att göra med dom stålarna.
Fasen, om aftonbladet skulle gå med på att skriva sånt här emellanåt mot 20% av intäkterna så löser ju dom kanske sin del i krisen för mediabranchen.
Citera
jul

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in