Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-26, 22:01
  #1
Medlem
HermanSermans avatar
Ngon med inblick i restaurering av film; hur gr det till?

Genom ren har man ju sett en del film (p dvd) med halvdassig kvalitet; gryniga och ibland smsuddiga. Ngra r senare dyker de upp p blu ray och skillnaden kan ofta vara hpnadsvckande.

Hur fr man bort det gryniga etc? Ngon har sagt att det kan ta en smrre evighet att restaurera en gammal film d allt grs manuellt, stmmer det?
Citera
2018-12-26, 22:12
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Ngon med inblick i restaurering av film; hur gr det till?

Genom ren har man ju sett en del film (p dvd) med halvdassig kvalitet; gryniga och ibland smsuddiga. Ngra r senare dyker de upp p blu ray och skillnaden kan ofta vara hpnadsvckande.

Hur fr man bort det gryniga etc? Ngon har sagt att det kan ta en smrre evighet att restaurera en gammal film d allt grs manuellt, stmmer det?

Jag tror du kan hitta lite info om mnet hr:
http://www.digitalvision.tv/products...m_restoration/
Citera
2018-12-26, 22:16
  #3
Medlem
Jag r inget proffs p detta. Men har kanske lite koll iaf.

Restaurerad eller inte, s r DVD-formatet begrnsande i sig. Upplsning och bitrate r lg. Det r frstrande komprimering. Men visst lider resultatet n mer om mastern i sig r skadad.

Sedan har ju ven en ren och fin master sina tekniska begrnsningar. Det r skillnad p 16 mm film kontra 70 mm IMAX-foto.

Sen angende restaurering d. Detta kan gras mer eller mindre serist. Allt frn datoriserad clean-up dr en algoritm frsker eliminera skrp och repor i filmen, samt ka kantskrpa. Frger kan ocks tweakas. Problemet r att fr mycket ltt tas bort ssom naturtrogna filmgryn och bilden ser artificiell ut.

Mer serist men ack s tidsdande och dyrt r att stda varje filmruta fr sig manuellt och skapa en ny master som sedan skannas i 4K eller 8K och brnns ut i valfritt format ssom Bluray. Resultatet kan bli fantastiskt.
Citera
2018-12-26, 22:31
  #4
Medlem
HermanSermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jag r inget proffs p detta. Men har kanske lite koll iaf.

Restaurerad eller inte, s r DVD-formatet begrnsande i sig. Upplsning och bitrate r lg. Det r frstrande komprimering. Men visst lider resultatet n mer om mastern i sig r skadad.

Sedan har ju ven en ren och fin master sina tekniska begrnsningar. Det r skillnad p 16 mm film kontra 70 mm IMAX-foto.

Sen angende restaurering d. Detta kan gras mer eller mindre serist. Allt frn datoriserad clean-up dr en algoritm frsker eliminera skrp och repor i filmen, samt ka kantskrpa. Frger kan ocks tweakas. Problemet r att fr mycket ltt tas bort ssom naturtrogna filmgryn och bilden ser artificiell ut.

Mer serist men ack s tidsdande och dyrt r att stda varje filmruta fr sig manuellt och skapa en ny master som sedan skannas i 4K eller 8K och brnns ut i valfritt format ssom Bluray. Resultatet kan bli fantastiskt.

Tack fr din text! Det r verkligen fascinerande att jmfra utgvor (VHS till Blu Ray). Somliga filmer blir ju snudd p som nya (i bde ljud och bild).
Citera
2018-12-26, 22:32
  #5
Medlem
HermanSermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag tror du kan hitta lite info om mnet hr:
http://www.digitalvision.tv/products...m_restoration/

Tack fr matig och intressant lnk!
Citera
2018-12-26, 23:25
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Finns mnga exempel p restaurering.
Problemen kan vara vldigt olika, exempelvis filmen Taxi Driver, den filmen gjordes p vldigt speciell ljusknslig film fr att kunna filma p natten i New York med befintligt ljus.
Sedan hll den p att frsvinna, blekas bort i en burk p ett lager.
Det uppmrksammades och ett stort arbete pbrjade med att scanna varenda bildruta och terskapa frgerna, givetvis kunde blekheten vara ojmn ver filmen...

Andra exempel r nr sjlva basen faller snder eller perforeringen i kanten gr snder.

Mnga problem som krver proffs!
Citera
2018-12-26, 23:35
  #7
Medlem
HermanSermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Finns mnga exempel p restaurering.
Problemen kan vara vldigt olika, exempelvis filmen Taxi Driver, den filmen gjordes p vldigt speciell ljusknslig film fr att kunna filma p natten i New York med befintligt ljus.
Sedan hll den p att frsvinna, blekas bort i en burk p ett lager.
Det uppmrksammades och ett stort arbete pbrjade med att scanna varenda bildruta och terskapa frgerna, givetvis kunde blekheten vara ojmn ver filmen...

Andra exempel r nr sjlva basen faller snder eller perforeringen i kanten gr snder.

Mnga problem som krver proffs!

Intressant det du berttar om Taxi Driver. Jag hade ingen aning om detta, har ej sett den restaurerade, bara ett par olika DVDs. Att scanna varje bildruta lr ta sin tid, ven tlamodskrvande gissar jag.
Citera
2018-12-29, 22:48
  #8
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Finns mnga exempel p restaurering.
Problemen kan vara vldigt olika, exempelvis filmen Taxi Driver, den filmen gjordes p vldigt speciell ljusknslig film fr att kunna filma p natten i New York med befintligt ljus.
Sedan hll den p att frsvinna, blekas bort i en burk p ett lager.
Det uppmrksammades och ett stort arbete pbrjade med att scanna varenda bildruta och terskapa frgerna, givetvis kunde blekheten vara ojmn ver filmen...

Andra exempel r nr sjlva basen faller snder eller perforeringen i kanten gr snder.

Mnga problem som krver proffs!
Har du ngon klla p detta fr det lter inte trovrdigt fr fem re. Varfr? Martin Scorsese, som filmarbetare, r en av de strsta filantroperna fr filmrestaurering av filmer vrlden runt och driver ett bolag som endast finansierar detta. Att han skulle negligera sin egen film, som dessutom tillhr hans mest knda, framstr som fga troligt.
Citera
2018-12-30, 01:26
  #9
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Har du ngon klla p detta fr det lter inte trovrdigt fr fem re. Varfr? Martin Scorsese, som filmarbetare, r en av de strsta filantroperna fr filmrestaurering av filmer vrlden runt och driver ett bolag som endast finansierar detta. Att han skulle negligera sin egen film, som dessutom tillhr hans mest knda, framstr som fga troligt.
https://library.creativecow.net/arti...oration&page=1
Citera
2023-03-30, 17:40
  #10
Medlem
Neksnors avatar
Ngra inlgg har flyttats till (FB) Bildformat.

/Mod
Citera
2024-08-23, 17:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Vissa filmer p arkivet som jag har jobbat med har i de enda bevarade kopiorna ftt mellantexterna nedklippta till bara en enda bildruta per text. Med andra ord mste man i efterhand in och frlnga varje textruta i den digitala mastern, vilket r ett ganska godtyckligt arbete om man inte vet exakt hur lnge varje text ska vara synlig.
Lngsam reaktion frn min sida, men varfr r dom nerklippta s? Dom kopiorna blir vl omjliga att visa analogt d? Vad r syftet mer n att spara ngra meter film?

Nr ni stretchar ut den enda bildrutan, lgger ni till rrligt brus och gryn s den digitala bilden inte blir helt statisk? Det sistnmnda skulle knnas konstigt, stanna upp film-fladdret och nstan riskera dra ut en ur filmen. Ska brja hlla utkik efter detta i stumfilmer framver p textrutorna.
Citera
2024-08-24, 13:41
  #12
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Lngsam reaktion frn min sida, men varfr r dom nerklippta s? Dom kopiorna blir vl omjliga att visa analogt d? Vad r syftet mer n att spara ngra meter film?
Det r vanligtvis inte ett aktivt val ur arkivsynpunkt att klippa ner mellantexter utan r helt enkelt ngot som uppsttt historiskt av andra faktorer. Till exempel om man har haft multipla kllor fr en och samma film. D kan det vara enklare att sammanstlla en master dr varje mellantext bara blir en enda bildruta och sedan frlnga den i ett senare skede, exempelvis genom optisk kopiering.

Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Nr ni stretchar ut den enda bildrutan, lgger ni till rrligt brus och gryn s den digitala bilden inte blir helt statisk? Det sistnmnda skulle knnas konstigt, stanna upp film-fladdret och nstan riskera dra ut en ur filmen. Ska brja hlla utkik efter detta i stumfilmer framver p textrutorna.
Jag har lite olika metoder beroende p utgngsmaterialet, bakgrund, ljusstyrka, frgton, typsnitt, typ av film etc men vanligtvis kr vi med filtren som adderar korn. Finns ngra att vlja p, och den jag oftast sitter med r DVO RGB Regrain frn Digital Vision/Filmworkz. Fungerar riktigt bra p att skapa och anpassa korn som gr smlst ihop med analog film.
https://www.youtube.com/watch?v=x9pHojbKCnk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in