Citat:
Ursprungligen postat av
pumahunter
Lngsam reaktion frn min sida, men varfr r dom nerklippta s? Dom kopiorna blir vl omjliga att visa analogt d? Vad r syftet mer n att spara ngra meter film?
Det r vanligtvis inte ett aktivt val ur arkivsynpunkt att klippa ner mellantexter utan r helt enkelt ngot som uppsttt historiskt av andra faktorer. Till exempel om man har haft multipla kllor fr en och samma film. D kan det vara enklare att sammanstlla en master dr varje mellantext bara blir en enda bildruta och sedan frlnga den i ett senare skede, exempelvis genom optisk kopiering.
Citat:
Ursprungligen postat av
pumahunter
Nr ni stretchar ut den enda bildrutan, lgger ni till rrligt brus och gryn s den digitala bilden inte blir helt statisk? Det sistnmnda skulle knnas konstigt, stanna upp film-fladdret och nstan riskera dra ut en ur filmen. Ska brja hlla utkik efter detta i stumfilmer framver p textrutorna.
Jag har lite olika metoder beroende p utgngsmaterialet, bakgrund, ljusstyrka, frgton, typsnitt, typ av film etc men vanligtvis kr vi med filtren som adderar korn. Finns ngra att vlja p, och den jag oftast sitter med r DVO RGB Regrain frn Digital Vision/Filmworkz. Fungerar riktigt bra p att skapa och anpassa korn som gr smlst ihop med analog film.
https://www.youtube.com/watch?v=x9pHojbKCnk