Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-29, 09:20
Medlem
Jag har stllt mig i lottningen fr biljetter till dam-VM fr svenskornas andra och tredje match plus ttondelen plus eventuell medaljmatch(hoppar kvart och semi d jag tror det r billigare att resa hem sen) och tnkte hra lite om fljande orter:

Nice: Ligger flygplatsen nra stan och gr det ngon form av buss mellan city och flygplatsen? Fr jag biljett s bokar jag flyg s jag bara r max tv ntter dr.

Le Havre: Vad gra i stan? Kommer behva nstan fem ntter dr. Antingen snabbtg via Paris frn Nice eller flyg

Kvartsfinalen spelas antingen i Reims eller Paris, vad finns av intresse i Reims?

Hur fungerar kredit-/betalkort i Frankrike?
Citera
2018-12-29, 09:46
Medlem
warfighters avatar
r du kulturellt intresserad s r katedralen i Reims av historuskt intresse d det var krningskatedral fr de gamla kungarna. I vrigt finns det en del minnen efter skyttegravarna frn 1a vrldskriget. Och s alla champagnehus frsts.

Det finns flygbussar frn flygplatsen och in till stan i Nice. Det ligger ganska nra men r inte direkt billigt fr det. Hinner du turista s finns det mycket att se men hll i handvskan i folkmassor, och srskilt om det dyker upp ett gng ungar.

Det gr utmrkt att betala med kort men r anvndbart med kontanter fr alla cafer och dricks p restauranger. r du inte gjord av pengar s undvik restaurangerna runt torget i gamla stan. Det r rena turistfllor. Snurra hellre in i ngon grnd lite lngre bort i s fall..
Citera
2018-12-29, 20:52
Medlem
Ronilles avatar
Nice r trevligt, precis som redan sagts s r flygplatsen hyfsat nra. Det r frvisso en del turistfllor, men staden r fin och vrd ett besk.

Men bde Nice och Paris har haft terror och det r vrt att ta i beaktning. Likas gllande flygplatserna, dr finns en kad skerhet och den ska man icke ignorera.

Va vaksam, rr dig inte enbart bland alla turistfllor och hitta ett hotell ngot lngre ut.
Citera
2019-01-04, 16:19
Medlem
Nice flygplats har numera sprvagn s du slipper den dliga bussen.

Kredit/betalkort fungerar nstan verallt. Tobaksaffrer och barer kan ha minimikp dock s lite pengar r alltid bra att ha. Glm inte vxeln till toaletter, annars kan du alltid ta en kaffe p en bar och anvnda deras toa.

Tg frn Nice till Paris tar nstan 6h fr TGV kr lngsamt utmed kusten. Jag tror att flyg till Paris CDG och TGV drifrn kan vara den snabbaste lsningen.
Citera
2019-01-30, 16:11
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag har stllt mig i lottningen fr biljetter till dam-VM fr svenskornas andra och tredje match plus ttondelen plus eventuell medaljmatch(hoppar kvart och semi d jag tror det r billigare att resa hem sen) och tnkte hra lite om fljande orter:

Nice: Ligger flygplatsen nra stan och gr det ngon form av buss mellan city och flygplatsen? Fr jag biljett s bokar jag flyg s jag bara r max tv ntter dr.

Le Havre: Vad gra i stan? Kommer behva nstan fem ntter dr. Antingen snabbtg via Paris frn Nice eller flyg

Kvartsfinalen spelas antingen i Reims eller Paris, vad finns av intresse i Reims?

Hur fungerar kredit-/betalkort i Frankrike?

Nice har som nmnts en sprvagn mellan flygplatsen och city.
Flygplatsen r ganska unik i det att den ligger precis utanfr stan; dr strandpromenaden slutar brjar flygplatsen.
Arenan ligger utanfr stan, men ganska nra flygplatsen.

Nra flygplatsen ligger ocks jrnvgsstationen St. Augustine; rekommenderar varmt att ka lngs med kusten och beska Cannes, Antibes, Villefranche-Sur-Mer och Monaco.
Citera
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3005788

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in