2019-01-04, 20:10
Medlem
tja.
jag har haft en gitarr och en förstärkare ståendes hemma som inte jag har använt jätte mycket. Och nu när jag tänkte starta upp allt och test spela lite efter några år så får jag inget ljud till den. det bara sprakar och brusar.
Men det sprakar bara så fort jag stoppar in sladden in till förstärkaren. om sladden inte är inkopplad så sprakar det inget alls. sladden behöver inte ens vara kopplad till gitarren för än det sprakar och låter.

och jag tänkte kolla om nån visste vad som kunde vara felet om det är förstärkaren, sladden eller gitarren. Skulle vara kul att kunna spela lite efter så många år

jag har en line 6 spider 2 förstärkare och en epiphone gitarr
Citera
2019-01-04, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrytheshit
tja.
jag har haft en gitarr och en förstärkare ståendes hemma som inte jag har använt jätte mycket. Och nu när jag tänkte starta upp allt och test spela lite efter några år så får jag inget ljud till den. det bara sprakar och brusar.
Men det sprakar bara så fort jag stoppar in sladden in till förstärkaren. om sladden inte är inkopplad så sprakar det inget alls. sladden behöver inte ens vara kopplad till gitarren för än det sprakar och låter.

och jag tänkte kolla om nån visste vad som kunde vara felet om det är förstärkaren, sladden eller gitarren. Skulle vara kul att kunna spela lite efter så många år

Att det låter ifall du slår på stärkaren när kabeln inte är ipluggad i guran är inte så konstigt.

Plugga in något annat i förstärkaren och se om det fungerar, tex din telefon. Annars kan du ju låna en annan gitarr och se om den funkar.
Citera
2019-01-04, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Att det låter ifall du slår på stärkaren när kabeln inte är ipluggad i guran är inte så konstigt.

Plugga in något annat i förstärkaren och se om det fungerar, tex din telefon. Annars kan du ju låna en annan gitarr och se om den funkar.

okej tack för snabbt svar jag ska se om jag kan få tag på en annan gitarr att testa med
Citera
2019-01-04, 20:31
Medlem
Citat:
okej tack för snabbt svar jag ska se om jag kan få tag på en annan gitarr att testa med

Du kan alltid öppna gitarren på baksidan. Där sitter alla kablar o grejer. Kan ju vara något glapp.

Mest troligt är ju att det är själva gitarrkabeln som strular, så det kanske är en sån du ska låna först..
Citera
2019-01-05, 00:00
Avstängd
Paris24s avatar
Jag har en gammal marshall-förstärkare från 1984 som stått oanvänd i många år. Den prasslar något enorm när man vrider på vreden eller stoppar in gitarrkontakten. Är det kondensrost eller liknande? Hur kan man bli av med det? Det räcker inte att vrida vreden massor med gånger.
Citera
2019-01-05, 00:14
Medlem
W.Irvings avatar
Övrig hemelektronik --> Egen musik: teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera
2019-01-05, 00:19
Medlem
0rganets avatar
Citat:
tja.

Ledtråd... Testa alltid med en annan sladd innan någon annan felsökning!
Citera
2019-01-05, 00:25
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
tja.

Jag har för mig att telejackets insignal i förstärkaren brukar kortslutas mot jord om man inte ansluter något till det, och då ska det bli i princip helt tyst. Detta för att atmosfäriska störningar inte ska agera input.
Kopplar du in sladden och tar i den andra kontaktens båda bleck (jord och signal) borde förstärkaren reagera med att brumma (fukta fingrarna).
Kan du reglera ljudstyrkan på spraket med gain eller volume?

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag har en gammal marshall-förstärkare från 1984 som stått oanvänd i många år. Den prasslar något enorm när man vrider på vreden eller stoppar in gitarrkontakten. Är det kondensrost eller liknande? Hur kan man bli av med det? Det räcker inte att vrida vreden massor med gånger.

Oxid på kolbanorna kan få pottar i ljudapplikationer att introducera sprak.
Antingen byter man ut dem eller så pillar man upp de där metallflikarna som håller dem stängda (sannolikt är de inte helgjutna om de är 80-tal), och rengör kolbanorna med elektronikrengöring.
Citera
2019-01-05, 21:26
Medlem
Jag har för mig att telejackets insignal i förstärkaren brukar kortslutas mot jord om man inte ansluter något till det, och då ska det bli i princip helt tyst. Detta för att atmosfäriska störningar inte ska agera input.
Kopplar du in sladden och tar i den andra kontaktens båda bleck (jord och signal) borde förstärkaren reagera med att brumma (fukta fingrarna).
Kan du reglera ljudstyrkan på spraket med gain eller volume?

det blir ingen skillnad när jag tar på båda blecken när den är inkopplad till förstärkaren. vrider jag på volume så blir det bara högre. men jag kanske ska testa att byta sladd för när jag tar tag på sladden när den är kopplar till förstärkaren så börjar det brumma mer och högre fast jag inte vrider på reglagen.
Citera
2019-01-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Ledtråd... Testa alltid med en annan sladd innan någon annan felsökning!

tack ska testa så fort jag får möjligheten
Citera
2019-12-06, 00:31
Medlem
Citat:
tack ska testa så fort jag får möjligheten

Här kommer ett svar nästan 1 år senare...
Har du testat att koppla in förstärkaren till ett jordat uttag?
Gör man inte det brukar det uppstå sprakande fenomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in