Citat:
Ursprungligen postat av
Harrytheshit
tja.
jag har haft en gitarr och en förstärkare ståendes hemma som inte jag har använt jätte mycket. Och nu när jag tänkte starta upp allt och test spela lite efter några år så får jag inget ljud till den. det bara sprakar och brusar.
Men det sprakar bara så fort jag stoppar in sladden in till förstärkaren. om sladden inte är inkopplad så sprakar det inget alls. sladden behöver inte ens vara kopplad till gitarren för än det sprakar och låter.
och jag tänkte kolla om nån visste vad som kunde vara felet om det är förstärkaren, sladden eller gitarren. Skulle vara kul att kunna spela lite efter så många år
jag har en line 6 spider 2 förstärkare och en epiphone gitarr
Jag har för mig att telejackets insignal i förstärkaren brukar kortslutas mot jord om man inte ansluter något till det, och då ska det bli i princip helt tyst. Detta för att atmosfäriska störningar inte ska agera input.
Kopplar du in sladden och tar i den andra kontaktens båda bleck (jord och signal) borde förstärkaren reagera med att brumma (fukta fingrarna).
Kan du reglera ljudstyrkan på spraket med gain eller volume?
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Jag har en gammal marshall-förstärkare från 1984 som stått oanvänd i många år. Den prasslar något enorm när man vrider på vreden eller stoppar in gitarrkontakten. Är det kondensrost eller liknande? Hur kan man bli av med det? Det räcker inte att vrida vreden massor med gånger.
Oxid på kolbanorna kan få pottar i ljudapplikationer att introducera sprak.
Antingen byter man ut dem eller så pillar man upp de där metallflikarna som håller dem stängda (sannolikt är de inte helgjutna om de är 80-tal), och rengör kolbanorna med elektronikrengöring.