2019-01-04, 23:43
Medlem
falskmustarens avatar
Fick för mig att utöka krukväxtfloran lite, och har plockat en drös sticklingar av några enbuskar i bygden. Har tagit från flera olika offer, både från hanplanta och honplanta (med bär) - och de verkar dessutom inte vara riktigt samma (under)art då framförallt honplantan var lite ljusare till färgen och har mer spretigt isärpekande barr till skillnad från de andra där barren är mer vikta längs grenen och lite grådaskigare till färgen.

Det var nu strax över tre veckor sedan jag tog de första sticklingarna, har satt dem i krukor och vattnat och gödslat, och har en växtlampa från Granngården på ca 50cm höjd över dem - så ljuset "täcker" samtliga (de står på fönsterbräda går inte att ha i jämn klump/cirkel).

De har blivit grönare till färgen och skjutit nya barr i topp och grenarna har blivit längre och ser piggare ut- men fortfarande har jag inte sett ett uns till rötter. De går alltså att lyfta mer eller mindre rakt upp ur jorden - så jag letar erfarenheter av att ta sticklingar just från enbuskar. Någon annan som gjort detta?

Och - hur lång tid brukar det ta för dessa att bilda rötter? Det är den stora frågan jag funderar på nu. Har några som är strax under 10cm över jord och några som är ca 20cm över jord (tagit olika längd på grenarna jag klippte av) - och det är framförallt de längre som verkar ta sig, sett till hur grenar och topp växer.

Jag har väl mest tänkt att ha dem som bonsaier, eller ja, fönsterkrukväxter. Beroende på hur de växer så kanske jag får beskära dem lite så det blir mer bonsaiträdliknande - om de överlever.

Som sagt - har någon här gjort samma sak? Eller har erfarenhet av att plantera enbuskar såsom jag gjort?

Jag har kollat på Granngården och Plantagen men tycker de enbuskar som finns i handeln (i kruka) mer liknar cypresser snarare än klassiska enbuskar - varför jag istället försöker odla egna, som förhoppningsvis får mer klassiskt svenskt utseende..
Senast redigerad av falskmustaren 2019-01-04 kl. 23:47.
Citera
2019-01-04, 23:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falskmustaren
Fick för mig att utöka krukväxtfloran lite, och har plockat en drös sticklingar av några enbuskar i bygden. Har tagit från flera olika offer, både från hanplanta och honplanta (med bär) - och de verkar dessutom inte vara riktigt samma (under)art då framförallt honplantan var lite ljusare till färgen och har mer spretigt isärpekande barr till skillnad från de andra där barren är mer vikta längs grenen och lite grådaskigare till färgen.

Det var nu strax över tre veckor sedan jag tog de första sticklingarna, har satt dem i krukor och vattnat och gödslat, och har en växtlampa från Granngården på ca 50cm höjd över dem - så ljuset "täcker" samtliga (de står på fönsterbräda går inte att ha i jämn klump/cirkel).

De har blivit grönare till färgen och skjutit nya barr i topp och grenarna har blivit längre - men fortfarande har jag inte sett ett uns till rötter. De går alltså att lyfta mer eller mindre rakt upp ur jorden - så jag letar erfarenheter av att ta sticklingar just från enbuskar. Någon annan som gjort detta?

Jag har väl mest tänkt att ha dem som bonsaier, eller ja, fönsterkrukväxter. Beroende på hur de växer så kanske jag får beskära dem lite så det blir mer bonsaiträdliknande - om de överlever.

Som sagt - har någon här gjort samma sak? Eller har erfarenhet av att plantera enbuskar såsom jag gjort?

Jag har kollat på Granngården och Plantagen men tycker de enbuskar som finns i handeln (i kruka) mer liknar cypresser snarare än klassiska enbuskar - varför jag istället försöker odla egna, som förhoppningsvis får mer klassiskt svenskt utseende..

Jag passar på att fråga dig en sak: Jag fick en sådan liten enbuske i en julgrupp, men den är sprutad med något vitt som väl ska föra tankarna till snö. Vet du vad det är och hur man gör för att ta bort det, om man vill spara sin lilla en?
Citera
2019-01-05, 00:07
Medlem
falskmustarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag passar på att fråga dig en sak: Jag fick en sådan liten enbuske i en julgrupp, men den är sprutad med något vitt som väl ska föra tankarna till snö. Vet du vad det är och hur man gör för att ta bort det, om man vill spara sin lilla en?

Tyvärr - men jag vet precis vad det är för en(a) du syftar på *ordvits* då jag tittade på sådana "målade" med "snö" när jag tittade på Plantagen efter enplantor. Just låtsassnön var faktiskt en bidragande faktor till att jag valde bort deras.

Tänkte ändå svänga förbi ändå förbi butiken och höra med dem om de har några tips angående odlingen - så kan passa på att fråga dem om just snö"problemet" och återkomma med svar i tråden om det.
Citera
2019-01-05, 00:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tyvärr - men jag vet precis vad det är för en(a) du syftar på *ordvits* då jag tittade på sådana "målade" med "snö" när jag tittade på Plantagen efter enplantor. Just låtsassnön var faktiskt en bidragande faktor till att jag valde bort deras.

Tänkte ändå svänga förbi ändå förbi butiken och höra med dem om de har några tips angående odlingen - så kan passa på att fråga dem om just snö"problemet" och återkomma med svar i tråden om det.

Tack, då väntar jag in ditt svar innan jag gör något!
Citera
2019-03-01, 17:33
Medlem
http://www.bonsai4me.com/SpeciesGuid...s%20page2.html

"Once potted up, cuttings can exist for up to 2 years on their own sap without rooting; however new extending foliage and shoots from the cuttings will be indicative of the cutting having new roots."
Citera
2024-09-24, 22:43
Medlem
Disillusionistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enSortsBraKakor
http://www.bonsai4me.com/SpeciesGuid...s%20page2.html

"Once potted up, cuttings can exist for up to 2 years on their own sap without rooting; however new extending foliage and shoots from the cuttings will be indicative of the cutting having new roots."
Låter slött. Jag tog några hundra sticklingar av japansk kryp-en 24 juli och planterade dem 1 augusti. Första roten hittade jag 5 september och nu (24 september) har jag hittat några till med rötter. De flesta saknar dock rötter fortfarande.
Citera
2024-09-24, 23:21
Medlem
Disillusionistens avatar
Jag är lite sen på bollen men förökar mycket en och ska försöka hjälpa dig.

Citat:
Fick för mig att utöka krukväxtfloran lite, och har plockat en drös sticklingar av några enbuskar i bygden.

En som krukväxt måste vinterförvaras utomhus men klarar sig bra i kruka så länge man aldrig låter den torka ut.

Citat:

Ensticklingar som inte rotat sig tål väldigt lite ljus och kan inte tillgodogöra sig gödsel. Det skadar dock inte att gödsla (sparsamt) så att näring finns i jorden när rötterna väl kommer. Däremot kan ljus skada. Jag använder 2 x Secret Jardin COM60K LED växtlampor en timme om dagen ca en meter ovanför mina ensticklingar. Vid mer (eller mindre) ljus än så gulnar de efter ett tag. När de fått rötter är det en helt annan femma, då står de bäst i full sol.

Citat:
De har blivit grönare till färgen och skjutit nya barr i topp och grenarna har blivit längre och ser piggare ut- men fortfarande har jag inte sett ett uns till rötter. De går alltså att lyfta mer eller mindre rakt upp ur jorden - så jag letar erfarenheter av att ta sticklingar just från enbuskar. Någon annan som gjort detta?

Sticklingar som inte rotat sig skjuter inte skott, så om enarna skjuter nya skott men du kan dra upp dem utan rötter så beror det på att rötterna gått av när du drog upp dem. De första rötterna är vita och sköra små finrötter hos en, som tyvärr lätt går av.

Citat:
Och - hur lång tid brukar det ta för dessa att bilda rötter?
En till tre månader under optimala förhållanden. Vissa kan rota sig efter ett år.

Citat:
Det är den stora frågan jag funderar på nu. Har några som är strax under 10cm över jord och några som är ca 20cm över jord (tagit olika längd på grenarna jag klippte av) - och det är framförallt de längre som verkar ta sig, sett till hur grenar och topp växer.

Detta är lagom längder båda två. 20 cm är i längsta laget men kan funka om inte stjälken är för vedartad och hård. Ensticklingar mindre än 3 cm eller mer än 30 cm rotar sig sällan däremot.

Citat:

De är utmärkta som bonsaiträd och trivs bra i söderfönster när de väl etablerat sig. I skuggiga fönster funkar de inte. Om man kan acceptera detta samt att de måste stå kallt på vintern och inte tål torka (i kruka) så går de fint att ha som krukväxt på sommar, vår och höst. Ungefär som en pelargon. Se upp med tjältorka om du vinterförvarar utomhus och täck gärna enen tills tjälen gått ur. Då ska det funka fint.
Senast redigerad av Disillusionisten 2024-09-24 kl. 23:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in