Jag är lite sen på bollen men förökar mycket en och ska försöka hjälpa dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
falskmustaren
Fick för mig att utöka krukväxtfloran lite, och har plockat en drös sticklingar av några enbuskar i bygden.
En som krukväxt måste vinterförvaras utomhus men klarar sig bra i kruka så länge man aldrig låter den torka ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
falskmustaren
Det var nu strax över tre veckor sedan jag tog de första sticklingarna, har satt dem i krukor och vattnat och gödslat, och har en växtlampa från Granngården på ca 50cm höjd över dem - så ljuset "täcker" samtliga (de står på fönsterbräda går inte att ha i jämn klump/cirkel).
Ensticklingar som inte rotat sig tål väldigt lite ljus och kan inte tillgodogöra sig gödsel. Det skadar dock inte att gödsla (sparsamt) så att näring finns i jorden när rötterna väl kommer. Däremot kan ljus skada. Jag använder 2 x Secret Jardin COM60K LED växtlampor en timme om dagen ca en meter ovanför mina ensticklingar. Vid mer (eller mindre) ljus än så gulnar de efter ett tag. När de fått rötter är det en helt annan femma, då står de bäst i full sol.
Citat:
Ursprungligen postat av
falskmustaren
De har blivit grönare till färgen och skjutit nya barr i topp och grenarna har blivit längre och ser piggare ut- men fortfarande har jag inte sett ett uns till rötter. De går alltså att lyfta mer eller mindre rakt upp ur jorden - så jag letar erfarenheter av att ta sticklingar just från enbuskar. Någon annan som gjort detta?
Sticklingar som inte rotat sig skjuter inte skott, så om enarna skjuter nya skott men du kan dra upp dem utan rötter så beror det på att rötterna gått av när du drog upp dem. De första rötterna är vita och sköra små finrötter hos en, som tyvärr lätt går av.
Citat:
Ursprungligen postat av
falskmustaren
Och - hur lång tid brukar det ta för dessa att bilda rötter?
En till tre månader under optimala förhållanden. Vissa kan rota sig efter ett år.
Citat:
Ursprungligen postat av
falskmustaren
Det är den stora frågan jag funderar på nu. Har några som är strax under 10cm över jord och några som är ca 20cm över jord (tagit olika längd på grenarna jag klippte av) - och det är framförallt de längre som verkar ta sig, sett till hur grenar och topp växer.
Detta är lagom längder båda två. 20 cm är i längsta laget men kan funka om inte stjälken är för vedartad och hård. Ensticklingar mindre än 3 cm eller mer än 30 cm rotar sig sällan däremot.
Citat:
Ursprungligen postat av
falskmustaren
Jag har väl mest tänkt att ha dem som bonsaier, eller ja, fönsterkrukväxter. Beroende på hur de växer så kanske jag får beskära dem lite så det blir mer bonsaiträdliknande - om de överlever.
De är utmärkta som bonsaiträd och trivs bra i söderfönster när de väl etablerat sig. I skuggiga fönster funkar de inte. Om man kan acceptera detta samt att de måste stå kallt på vintern och inte tål torka (i kruka) så går de fint att ha som krukväxt på sommar, vår och höst. Ungefär som en pelargon. Se upp med tjältorka om du vinterförvarar utomhus och täck gärna enen tills tjälen gått ur. Då ska det funka fint.