Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-10, 01:17
  #445
Medlem
Geomeisters avatar
Denna måndag (2023-10-09) blev det spelning med Europe på Cirkus i Stockholm.

Spontant: Riktigt bra!

Bandet har ju en tidig och en senare era. Jag tycker dessa två mixas bättre nu än för ett antal år sedan då jag såg bandet senast. Här körde de igenom en jäkla massa låtar. Alla väntade hits. Singlarna från senare år och mer där till. Samtliga eror var representerade. Skulle säga att det var kanske 60-65 % klassiskt och då 40-35 % nytt. Tyckte båda delarna var representerade på kvällens höjdpunkter.

Ljudet på Cirkus var bra och även om jag hade en av "de sämsta platserna" så har jag inget att klaga på. Bra konserthall som varken är för liten eller för stor.

Bäst tycker jag ofta konserten var när de bröt från att bara spela en låt rakt upp och ner. Medlemmarna fick alla mer intima stunder där de bjöd på sig själva och lite humor. Allt fungerade förutom en sak som blev väldigt märklig...

Cirkus ligger nära Gröna Lund. En av de kända Gröna Lund-spelningarna var Bob Marley på tidigt 1980-tal och några bandmedlemmarna var där. Mitt i en låt växlar bandet om till en kortare version av en Marley-hit. Inget fel med det.. Men mitt i allt kommer en liten kille upp på scen. Vad gör han där? Vem är han? Är det en ung släkting till en bandmedlem? Någon förälder som betalat extra för sonens skull? Släkting till Bob Marley? Ingen aning.. Men det blev udda. En minst sagt oväntad och konstig sak mitt i allt.

Svårt att jämföra konserter om de inte tydligt är väsentligt bättre eller sämre upplevelser. Den här konserten kan varit aningen vassare än de två andra jag såg för X-antal år sedan. Ni som ska gå på andra spelningar med Europe i år och kanske på Cirkus om några veckor. Ni kommer med stor sannolikhet gå därifrån nöjda.

En dålig sak är dock priset på t-shirtar, kepsar och dylikt. Jag såg att några få köpt, men tror det var en väldigt liten del av publiken. Tror den billigaste gick på 450 kronor... För en t-shirt? Här tycker jag hela den delen av industrin måste skärpa sig. Sänk ner till 200-300 kronor och många fler kommer köpa.
Citera
2023-11-08, 14:27
  #446
Medlem
Geomeisters avatar
Vilken är din favoritskiva från Europe, Joey Tempest och John Norum?

Europe:

Europe (1983)
Wings of Tomorrow (1984)
The Final Countdown (1986)
Out of This World (1988)
Prisoners in Paradise (1991)
Start from the Dark (2004)
Secret Society (2006)
Last Look at Eden (2009)
Bag of Bones (2012)
War of Kings (2015)
Walk the Earth (2017)

Joey Tempest:

A Place to Call Home (1995)
Azalea Place (1997)
Joey Tempest (2002)

John Norum:

Total Control (1987)
Face the Truth (1992)
Another Destination (1995)
Worlds Away (1996)
Slipped into Tomorrow (1999)
Optimus (2005)
Play Yard Blues (2010)
Gone to Stay (2022)
Citera
2023-11-14, 17:49
  #447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Denna måndag (2023-10-09) blev det spelning med Europe på Cirkus i Stockholm.

Spontant: Riktigt bra!

Bandet har ju en tidig och en senare era. Jag tycker dessa två mixas bättre nu än för ett antal år sedan då jag såg bandet senast. Här körde de igenom en jäkla massa låtar. Alla väntade hits. Singlarna från senare år och mer där till. Samtliga eror var representerade. Skulle säga att det var kanske 60-65 % klassiskt och då 40-35 % nytt. Tyckte båda delarna var representerade på kvällens höjdpunkter.

Ljudet på Cirkus var bra och även om jag hade en av "de sämsta platserna" så har jag inget att klaga på. Bra konserthall som varken är för liten eller för stor.

Bäst tycker jag ofta konserten var när de bröt från att bara spela en låt rakt upp och ner. Medlemmarna fick alla mer intima stunder där de bjöd på sig själva och lite humor. Allt fungerade förutom en sak som blev väldigt märklig...

Cirkus ligger nära Gröna Lund. En av de kända Gröna Lund-spelningarna var Bob Marley på tidigt 1980-tal och några bandmedlemmarna var där. Mitt i en låt växlar bandet om till en kortare version av en Marley-hit. Inget fel med det.. Men mitt i allt kommer en liten kille upp på scen. Vad gör han där? Vem är han? Är det en ung släkting till en bandmedlem? Någon förälder som betalat extra för sonens skull? Släkting till Bob Marley? Ingen aning.. Men det blev udda. En minst sagt oväntad och konstig sak mitt i allt.

Svårt att jämföra konserter om de inte tydligt är väsentligt bättre eller sämre upplevelser. Den här konserten kan varit aningen vassare än de två andra jag såg för X-antal år sedan. Ni som ska gå på andra spelningar med Europe i år och kanske på Cirkus om några veckor. Ni kommer med stor sannolikhet gå därifrån nöjda.

En dålig sak är dock priset på t-shirtar, kepsar och dylikt. Jag såg att några få köpt, men tror det var en väldigt liten del av publiken. Tror den billigaste gick på 450 kronor... För en t-shirt? Här tycker jag hela den delen av industrin måste skärpa sig. Sänk ner till 200-300 kronor och många fler kommer köpa.

Var på plats på sista spelningen 31/10, bland det bästa jag sett dem måste jag erkänna, Stormwind var magiskt framfört!
Citera
2023-11-15, 14:59
  #448
Medlem
Geomeisters avatar
Europe tuffar på och det gör även Kee Marcello.

Han har i dagarna släppt en EP kallad. De fyra låtarna heter I’m Your Catcher, Still On Fire, Rehab och Shit Creek. Kanske något för dig?
Citera
2023-11-17, 19:02
  #449
Medlem
CrazyWorlds avatar
[quote=Geomeister|86334396]Vilken är din favoritskiva från Europe, Joey Tempest och John Norum?

Europe:

Europe (1983)
Wings of Tomorrow (1984)
The Final Countdown (1986)
Out of This World (1988)
Prisoners in Paradise (1991)
Start from the Dark (2004)
Secret Society (2006)
Last Look at Eden (2009)
Bag of Bones (2012)
War of Kings (2015)
Walk the Earth (2017)
[/tQUOTE]

Wings of Tomorrow snurrade här igår, längesen. Men fan, det är nog deras bästa.
Citera
2023-11-21, 15:26
  #450
Medlem
Geomeisters avatar
P4 skulle spela en låt med Europe. Jag förberedde mig på The Final Countdown eller Carrie. Blev överraskad när de körde nya Hold Your Head Up!
Citera
2023-12-02, 15:24
  #451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
P4 skulle spela en låt med Europe. Jag förberedde mig på The Final Countdown eller Carrie. Blev överraskad när de körde nya Hold Your Head Up!
Ett historiskt ögonblick du fick uppleva. Europe på radion och det är inte The final countdown, Carrie eller Cherokee.
Citera
2023-12-18, 06:42
  #452
Medlem
Geomeisters avatar
Inte bara Europe är ute och turnerar utan även Kee Marcello som verkar fokusera främst på sin tid i Europe. I vår kör han en en kortare turné runt om i Sverige: https://www.rockbladet.se/2023/10/ke...ar-band-i-var/

Kanske kan vara något?
Citera
2024-01-10, 13:35
  #453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letskillkent
Han gick bort i sjukdomen Epelepsi tyvärr.
Han var min bror.
// Linnea Haugland


Han fick attack och kände på sig att han skulle få den och sen kol han till sängkanten och ansiktet ner i madrassen... så tekniskt sett kan man säga att han dog i att sluta andas då det inte kom in luft till honom. Men han var vacker trots att han intw levde. Rip broder. Ta hand om mårten, cloffe och Mathias tills jag kommer och träffar dom.《3
Citera
2024-01-10, 13:36
  #454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letskillkent
Han gick bort i sjukdomen Epelepsi tyvärr.
Han var min bror.
// Linnea Haugland


Han fick en epelepsi-attack och kände på sig att han skulle få den och sen kol han till sängkanten och ansiktet ner i madrassen... så tekniskt sett kan man säga att han dog i att han kvävdes... Men han var vacker trots att han inte levde. Rip broder. Ta hand om mårten, cloffe och Mathias tills jag kommer och träffar dom.<3
__________________
Senast redigerad av letskillkent 2024-01-10 kl. 14:17.
Citera
2024-02-05, 19:33
  #455
Medlem
Geomeisters avatar
Europe kommer spela på Gröna Lund i vår. Den 23 maj kl. 20.00 ser vi dem på Gröna Lunds Stora Scen!

Tips!
Citera
2024-04-15, 10:22
  #456
Medlem
Joey Tempest med familj var på Arlanda för några dagar sen. Såg Ian Haugland också på en restaurang där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback