ABC Nyheter publiserte 26. januar en NTB-artikkel:
Politiet med flere alternativer i bortføringssaken
Citat:
Politiet etterforsker forsvinningssaken til Anne-Elisabeth Hagen bredt, og alternative teorier til bortføring er drap, frivillig forsvinning eller ulykke.
Det er så rart at VG, Dagbladet, Aftenposten, NRK og TV2 ikke bryr seg med å nevne at politiet bekrefter at drap er en alternativ teori. Det er en ny og annerledes vinkling av saken, og en stor nyhet. Jeg skulle gjerne visst hvorfor de er tause.
NTB viser til uttalelser fra Politiinspektør i Øst politidistrikt Tommy Brøske i intervju med Nettavisen.
Citat:
– Vi jobber bredt og har foretatt en rekke etterforskningsskritt. Vi har hele tiden jobbet ut ifra at hun ble tatt fra hjemmet sitt, sier politiinspektør Tommy Brøske i Øst politidistrikt overfor Nettavisen.
Om AEH har blitt drept, har det ikke skjedd mens hun oppholdt seg i hjemmet. Biler har elektronikk som viser når de startet, hvor langt de kjørte, og når de stoppet. Jeg ser ikke for meg at hun kan ha blitt fraktet vekk i en av familiens egne biler. Om AEH skulle ha blitt drept utomhus, er det naturlig å lete på tomten og i nærområdet, som Langvannet.
Kanskje man allikevel fant noe avgjørende under søk i Langvannet. Kanskje riksdekkende medier vet mer enn vi vet, og at de avventer å kommentere drapsteorien fordi de har forberedt artikler om for eksempel en snarlig arrestasjon.
Citat:
– Vi har erfart fra tidligere tilsvarende saker at folk frivillig ønsker å bli borte. Flere tilfeller av savnetsaker har endt opp som drap, og det kan også være en nyanse mellom en frivillig forsvinning og et drap. Hun kan ha blitt utsatt for en ulykke ett eller annet sted, sier Brøske.
Kan det likevel være slik at AEH har forsvunnet frivillig? At hun vil hevne seg på TH ved å få han mistenkt for å ha drept henne. At hun har skrevet løsepengebrevet og håper at han ikke skal forstå at hun står bak. At hun har oppsparte midler, en medhjelper og har tenkt å holde seg skjult i uker, måneder, kanskje år. For så å dukke opp og ikke huske hva som har skjedd henne. Men det er bare for utrolig, jeg greier ikke å tro på det.