2020-02-02, 14:38
Medlem
Forskning p partnerdrap i Sverige:
Citat:
Studiene avdekket blant annet at drapene oftest skjedde i forbindelse med at kvinnen ville ut av forholdet, eller at mannen var sjalu. Men jo eldre kvinnen var, jo sjeldnere var det at sjalusi var motivet for drapet. I omtrent halvparten av drapene var det kjent for politiet at mannen hadde utsatt kvinnen for vold eller trusler i lpet av forholdet. Det viste seg likevel at f kvinner hadde hatt voldsalarm. De fleste mennene (60 %) var tidligere domfelt. Omtrent halvparten av mennene var arbeidslse eller frtidspensjonert. Under halvparten av mennene (40 %) misbrukte alkohol, og en stor andel av mennene hadde psykisk lidelse (psykose eller personlighetsforstyrrelse) og begikk eller forskte beg selvdrap. Det var flere av svensk kulturell opprinnelse som begikk eller forskte beg selvdrap.
https://blogg.forskning.no/vibeke-ot...verige/1116145
Citat:
en gjennomgang av Kripos' statistikk over drap i Norge fra 2003 til 2012. Den viser at kun n av fire drapsmenn ikke har noen relasjon til sine ofre.
Drapsforsker Ragnhild Bjrnebekk mener slike drap ofte skjer p offentlig sted eller utendrs.

Typisk for slike drap er ogs at de ofte begs for skjule en annen kriminell handling, som for eksempel voldtekt.
Disse sakene er ogs vanskeligere etterforske, og det er ogs en del slike saker som aldri har blitt oppklart, sier hun.
https://www.adressa.no/nyheter/innen...cle8204283.ece
Senast redigerad av POlROT 2020-02-02 kl. 14:58.
Citera
2020-02-02, 15:07
Medlem
Hmm det er mye som skurrer.. jeg fr tanker om hva jeg ville gjort dersom ektefellen min ble kidnappet i vrt hjem. Jeg tror ikke jeg hadde flt meg komfortabel med bi der lengre. Verken komfortabel eller trygg. Hva tenker dere om det?

En annen ting er hvor merkelig det er at TH aldri blir nevnt mistenkt av politiet eller media. Det finnes statistikk p at det ofte er partnerdrap det er snakk om i slike saker. Hvorfor nevner ikke politiet at TH er sjekket ut av saken (om han er det) da det er naturlig at han havner p lista over mistenkte? Ingenting nevnt om det som jeg har ftt med meg.
Citera
2020-02-02, 15:11
Medlem
Kan dette vre navnene p de finske forskerne?
Citat:
Laajasalo & *Hkknen, 2004)
Underskelse av drapspersoner tilhrende 5 diagnosegrupper med hensyn p 90 bakgrunnsfaktorer.
182 gjerningspersoner i Finland 1989-2001
https://www.regjeringen.no/no/dokume...id602257/sec22

Man fr mange treff p google p Laajasalo & Hkknen der det meste jeg fant str p engelsk.

Kan en av dere finne frem hele den finske forskningen som politiet sttter seg p i AEH-saken?

Kan det vre den det str om her?
Citat:
Homicide Crime Scene Behaviors in a Finnish Sample of Mentally Ill Offenders
Helin Hkknen, Taina LaajasaloFirst Published February 1, 2006 Research Article
https://doi.org/10.1177/1088767905283544
Article information

Abstract
This study examines whether crime scene behaviors in Finnish homicides are associated with differences in offenders' mental status. Homicide crime scene behaviors were analyzed among five groups of offenders: those with schizophrenia, those with personality disorder, drug addicts, alcoholics, and offenders without a diagnosis (N= 182). The results showed that crime scene behaviors, victim gender, and victim-offender relationship differed between the mentioned groups. In particular, schizophrenic offenders and drug addicts had some unique features in their crime scene behaviors and choice of victims. Schizophrenic offenders were more likely to kill a blood relative, to use a sharp weapon, and to injure the victim's face. Drug addicts more frequently stole from the victim and tried to cover up the body. Results are discussed in terms of their utility to criminal investigation.
https://journals.sagepub.com/doi/10....88767905283544
Senast redigerad av POlROT 2020-02-02 kl. 15:17.
Citera
2020-02-02, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mystix
Hmm det er mye som skurrer.. jeg fr tanker om hva jeg ville gjort dersom ektefellen min ble kidnappet i vrt hjem. Jeg tror ikke jeg hadde flt meg komfortabel med bi der lengre. Verken komfortabel eller trygg. Hva tenker dere om det?

En annen ting er hvor merkelig det er at TH aldri blir nevnt mistenkt av politiet eller media. Det finnes statistikk p at det ofte er partnerdrap det er snakk om i slike saker. Hvorfor nevner ikke politiet at TH er sjekket ut av saken (om han er det) da det er naturlig at han havner p lista over mistenkte? Ingenting nevnt om det som jeg har ftt med meg.
Jeg ville heller ikke flt meg trygg. Men det var vel slik at TH bodde et annet sted i lang tid f.o.m etter at AE forsvant og i over 1,5 mned fremover?
Citat:
DET TREDJE ADVENTSLYSET tennes i norske hjem. N ser ikke huset innerst i blindveien lenger forlatt ut. Fra vinduene skinner det fra adventsstaker og adventstjerner.

Etter det VG kjenner til er de kriminaltekniske underskelsene ferdig i denne perioden, og Tom Hagen kan flytte hjem igjen.
https://www.vg.no/spesial/2019/ti-topphemmelige-uker/

Jeg regner med at det er av hensyn til etterforskningen at politiet ikke nsker offentliggjre hvem de mistenker, hvem som er sjekket ut av saken m.m.
Senast redigerad av POlROT 2020-02-02 kl. 15:43.
Citera
2020-02-02, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Kan dette vre navnene p de finske forskerne?

Man fr mange treff p google p Laajasalo & Hkknen der det meste jeg fant str p engelsk.

Kan en av dere finne frem hele den finske forskningen som politiet sttter seg p i AEH-saken?

Kan det vre den det str om her?

Denne trden handler om hva som skjedde da Anne Elisabeth Hagen forsvant.

Ikke om partnerdrap generelt, eller forskning om partnerdrap. Anbefaler deg finne et mer egnet forum om du vil diskutere aktuell forskning om partnerdrap.
Citera
2020-02-02, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Denne trden handler om hva som skjedde da Anne Elisabeth Hagen forsvant.

Ikke om partnerdrap generelt, eller forskning om partnerdrap. Anbefaler deg finne et mer egnet forum om du vil diskutere aktuell forskning om partnerdrap.
Ok. Jeg prver bl.a. finne frem til den aktuelle forskningen som politiet sttter seg p i denne saken, og den omfatter ikke partnerdrap spesielt, men drap generelt og der GM skjulte BO.
Senast redigerad av POlROT 2020-02-02 kl. 15:39.
Citera
2020-02-02, 15:45
Medlem
Citat:
Ok. Jeg prver bl.a. finne frem til den aktuelle forskningen som politiet sttter seg p i denne saken, og den omfatter ikke partnerdrap spesielt, men drap generelt og der GM skjulte BO.

Hva er din teori om hva som har skjedd? :-)
Citera
2020-02-02, 15:52
Medlem
Citat:
Hva er din teori om hva som har skjedd? :-)
Jeg vet ikke hvem GM er. Jeg tror at politiets hovedhypotese om at forbrytelsen som ble gjort mot AE var et planlagt drap, er det som skjedde. Jeg har tanker om at forbrytelsen ble utfrt et annet sted enn i ekteparets hus, og at alle "spor i huset som peker p at forbrytelsen skjedde i huset" ble plantet.
Jeg tror ogs at AE ble overfalt, drept og skjult p ett og samme sted utendrs. Og derfor trengte ikke GM transportere hennes lik med bil eller annet kjrety.

Motivet har jeg ingen anelse om. Fr man vet hvem GM er har man heller ingen forutsetninger til kunne forst hva som kan ha vrt motivet.
Senast redigerad av POlROT 2020-02-02 kl. 16:00.
Citera
2020-02-02, 16:12
Bannlyst
Citat:
Jeg vet ikke hvem GM er. Jeg tror at politiets hovedhypotese om at forbrytelsen som ble gjort mot AE var et planlagt drap, er det som skjedde. Jeg har tanker om at forbrytelsen ble utfrt et annet sted enn i ekteparets hus, og at alle "spor i huset som peker p at forbrytelsen skjedde i huset" ble plantet.
Jeg tror ogs at AE ble overfalt, drept og skjult p ett og samme sted utendrs. Og derfor trengte ikke GM transportere hennes lik med bil eller annet kjrety.

Motivet har jeg ingen anelse om. Fr man vet hvem GM er har man heller ingen forutsetninger til kunne forst hva som kan ha vrt motivet.

Du mener at hun ble overfalt mens hun gikk tur med hunden om morgenen? Og at hun ligger begravd et sted rundt Langvannet, eller dumpet i selve Langvannet? Og at det ikke er TH som str bak? Mener du at det er noen som vil at TH skulle f skylden for drapet? Mener du at noen har drept Anne nr hun gikk tur rundt Langvannet, og s tatt seg inn i huset, for f det til se ut som at noen har kidnappet henne der? Jeg sier ikke at det er feil med noe av det du sier, men kanskje du kan forklare nrmere, for jeg skjnner ikke helt. Som Kornblomst sier, s mener jeg ogs at ingen andre enn TH kunne ha interesse av f det til se ut som en kidnapping, nr det egentlig har blitt begtt et drap. Jeg mener, hvis mlet var ramme TH, s var kanskje det beste la Anne ligge der drept med en brdkniv, og s kanskje gjemme denne brdkniven mellom noe isolasjonsmateriale, snn at det skal se ut som at TH har gjemt den der. isolasjon/glava oppe p kvisten f.eks., og etter mange timers leting finner poitiet denne kniven.
Senast redigerad av Orderud. 2020-02-02 kl. 16:25.
Citera
2020-02-02, 16:16
Medlem
Citat:

Hvor tenker du at stedet er? Det var jo tidlig p dagen, tror du det var mens hun gikk tur med hunden? Hvorfor skulle hun ellers vre ute s tidlig? 🤔 Isfall, tror du hun ble drept og gravlagt fr de/den dro tilbake for levere tilbake hunden og plante sporene?
Citera
2020-02-02, 16:45
Medlem
Citat:
Hvor tenker du at stedet er? Det var jo tidlig p dagen, tror du det var mens hun gikk tur med hunden? Hvorfor skulle hun ellers vre ute s tidlig? 🤔 Isfall, tror du hun ble drept og gravlagt fr de/den dro tilbake for levere tilbake hunden og plante sporene?
Jeg har ingen anelse om hvor stedet kan vre.
Det kan jo hende at hun ev hadde en avtale om mte noen utendrs et sted, uten hunden. GM kan ev etter drapet og skjulingen av liket ha brukt hennes nkler til lse seg inn i huset med da han skulle plante spor (og GM kan deretter lst seg inn i garasjen og hentet reservenkkelen og deretter lst ytterdren etter seg).
Citera
2020-02-02, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Du mener at hun ble overfalt mens hun gikk tur med hunden om morgenen? Og at hun ligger begravd et sted rundt Langvannet, eller dumpet i selve Langvannet? Og at det ikke er TH som str bak? Mener du at det er noen som vil at TH skulle f skylden for drapet? Mener du at noen har drept Anne nr hun gikk tur rundt Langvannet, og s tatt seg inn i huset, for f det til se ut som at noen har kidnappet henne der? Jeg sier ikke at det er feil med noe av det du sier, men kanskje du kan forklare nrmere, for jeg skjnner ikke helt. Som Kornblomst sier, s mener jeg ogs at ingen andre enn TH kunne ha interesse av f det til se ut som en kidnapping, nr det egentlig har blitt begtt et drap. Jeg mener, hvis mlet var ramme TH, s var kanskje det beste la Anne ligge der drept med en brdkniv, og s kanskje gjemme denne brdkniven mellom noe isolasjonsmateriale, snn at det skal se ut som at TH har gjemt den der. isolasjon/glava oppe p kvisten f.eks., og etter mange timers leting finner poitiet denne kniven.
Ikke ndvendigvis mens hun var ute med hunden. Hun kan ev ha vrt utendrs alene, ev p vei til mte noen.
Det kan ev hende at GM nsket at TH skulle bli mistenkt. Men hovedgrunnen til villedende kidnappingsbrev og andre villedende spor, tenker jeg at var for forsinke og villede etterforskningen + forrsake at spor ble kalde og/eller forsvant (vitneobservasjoner ble glemt, videoopptak ble slettet osv).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in