2020-05-22, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Politiets teori om kvelning og biologiske spor:

Fremste indikasjon p kvelning er sannsynligvis slepesporene som m antas avsatt med urin og/eller avfring. Det er mindre sannsynlig med stump vold og forgiftning da offeret mister bevisstheten fr ddsyeblikket. Skarp vold kan antagelig utelukkes p grunn av mangel p strre mengder blod.

Deretter kan det ved kvelning avsettes mindre mengder blod som en blodspray fra offerets nese/munn. Disse rsm partiklene med blod kan ha helt spesiell karakter, blodet kan vre fortynnet med spytt/saliva og blodet kan ha mikroskopiske luftbobler.
Interessant at det er slike detaljer som politiet kan finne og dermed finne ut hva som har skjedd. Hvor fant du den informasjonen?

Jeg fant noe annet interessant om finne DNA:
(18.09.19) "Mange biologiske spor p stedet for en kriminell handling er for skitne til kunne analyseres. En ny, svensk oppdagelse gjr at etterforskere n kan finne DNA ogs i spor fra veldig skitne steder."
https://forskning.no/dna-kriminalite...stedet/1562930
Citera
2020-05-22, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast det hr r Aktuella brott och kriminalfall, inte Relationer och samlevnad. Vem det r synd om i ett ktenskap, eller hur en god kta man beter sig i ett ktenskap r inte ndvndigtvis en diskussion som r srskilt relevant hr. Vad vi funderar ver hr r vl 1) Vilka brott har blivit begngna? 2) Vem eller vilka har begtt dessa brott? 3) i vilken utstrckning kommer dessa brott att kunna lagfras? TH:s och AEH:s eventuella relationsproblem och TH:s eventuella allmnna illabeteende r vl bara intressanta i den mn de kan kopplas till ngon av de tre frgorna?

Skvaller om en miljardrs relation med frun, med motivet i fokus r det vi fr frn media, eftersom vi inte vet om polisen har ngot starkt bevis som binder Tom Hagen till mordet. Ibland fr man brja med motivet, trots att det r svrt att frst varfr ngon gr vad de gr.

I detta fall r motivet, Tom Hagens relation med frun av intresse fr att han ens ska vara mjlig grningsman. Just fr att det r s befngt att en 70 rig miljardr mrdar sin gamla fru, nr de lika grna kan skilja sig, fr att han trffat en yngre, eller frun trttnat p att serva gubben.

Ett belopp, typ det som Som Petter Stordalen betalade sin fru, och samma belopp som "kidnapparna" ville ha, r fr Tom Hagen inte mer n rrligheten p el marknaden eller inom fastighetsbranschen under en bra eller dlig vecka.
Senast redigerad av Vresrosen 2020-05-22 kl. 11:10.
Citera
2020-05-22, 11:09
Medlem
Citat:
Politiets teori om kvelning og biologiske spor:

Fremste indikasjon p kvelning er sannsynligvis slepesporene som m antas avsatt med urin og/eller avfring. Det er mindre sannsynlig med stump vold og forgiftning da offeret mister bevisstheten fr ddsyeblikket. Skarp vold kan antagelig utelukkes p grunn av mangel p strre mengder blod.

Deretter kan det ved kvelning avsettes mindre mengder blod som en blodspray fra offerets nese/munn. Disse rsm partiklene med blod kan ha helt spesiell karakter, blodet kan vre fortynnet med spytt/saliva og blodet kan ha mikroskopiske luftbobler.

Interessant og sannsynlig det du sier der.

Har du noen tanker om klrne? At de l igjen. Synes det er en bemerkelsesverdig detalj.
Citera
2020-05-22, 11:09
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Interessant at det er slike detaljer som politiet kan finne og dermed finne ut hva som har skjedd. Hvor fant du den informasjonen?

Jeg fant noe annet interessant om finne DNA:
(18.09.19) "Mange biologiske spor p stedet for en kriminell handling er for skitne til kunne analyseres. En ny, svensk oppdagelse gjr at etterforskere n kan finne DNA ogs i spor fra veldig skitne steder."
https://forskning.no/dna-kriminalite...stedet/1562930
Det er kunnskap som jeg besitter p grunn av mitt arbeid, ikke informasjon jeg har funnet.
Citera
2020-05-22, 11:15
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Interessant og sannsynlig det du sier der.

Har du noen tanker om klrne? At de l igjen. Synes det er en bemerkelsesverdig detalj.
Jeg har ikke noen bedre forklaring enn at hun var mer eller mindre avkledd allerede da hun ble overfalt og eventuelt drept.
Jeg tror ikke noen vil ta seg tid til kle av etterp.
Eneste kan vre om hun var ifrt noe enkelt som en badekpe. Noe som er lett ta av, og som er nskelig ta av for unng avsette fibre i biltransport.
Citera
2020-05-22, 11:17
Medlem
Gjort meg noen tanker som dere gjerne m svare p.
1. Det sies at ved kvelning tmmes blren for urin. Det kan vre biologiske sporet som nevnes. Alts mengde urin. Kanskje hun ogs har vrt pkledd, men pga urin valgte GM kle av henne for hindre spor i transportmiddelet/skjulestedet. Klrne ligger da igjen.
2. Det gjenlagte trusselbrevet. M ha blitt skrevet fr de potensielle kidnapperne dro til adressen. Det er altfor mye detaljer i brevet til at de skulle ha tatt seg tid til skrive dette p stedet.
3. Gifteringen. Kan vre lagt igjen av kidnapperne for visualisere til TH at hun er tatt. Vi m nesten anta at kidnapperne nsket henne i live da de faktisk hadde intensjoner om sende livstegn underveis. Nettopp for f penger.
4. TH bruker kort tid p vurdere fra han leser brevet til han kontakter politi. Er det logisk? Ville man ikke ringt noen - kanskje en forretningspartner man stoler p og anser som intelligent for drfte hva som er lurt?
5. P tross av brevet kontakter TH politiet noks raskt. Var det han som foreslo at de skulle mtes p bensinstasjonen? Eller politiet? Uansett antar man ved dette at huset blir overvket. I ettertid kommer det frem at TH nsket krimtekniske underskelser med en gang, politiet setter ikke i gang fr etter to dager. Men de oppholder seg i huset, har lyset p dgnet rundt og mystiske biler blir observert med feil bilskilt utifra bilmodell. De spr ogs utvalgte naboer om observasjoner, men under dekke av en annen rsak.
6. En nabo forteller om en stige som var p plass forsvinningsdagen. Denne stigen var plassert slik at den ga adkomst til en balkong i 2 etasje. Ble denne brukt av kidnapperne?
7. Flere hndverkere skal ha vrt i boligen i ukene fr forsvinningen. Nyaktig hva ble utfrt? Vi vet at EH hadde en avtale med elektriker samme dag. Informasjon som TH burde ha, men som potensielle kidnappere lite trolig vet om. Kidnapperne skal dog ha overvket huset en stund. Hvordan kunne de vite at denne dagen skulle ingen hndverkere vre der? Alternativt om de visste nyaktig nr det skulle komme noen?
8. Ex svoger i podcasten. Mten han forteller og svarer p gjr at jeg tenker to ting. Det ene er omtalen av EH. Han bemerker at hun er vakker. Var han forelsket? Er det sant det som sies om ett forhold mellom de to eller har kanskje han innrmmet flelser ovenfor EH, men at disse var ubesvart? Har i sfall TH ftt vite om det og dermed truet exsvoger? Sagt noe snt som: Hvis du ikke holder deg unna EH s skal jeg xxxxx. Jeg kjenner folk som kan f deg til forsvinne/Jeg kan f deg til forsvinne uten spor. Ex svoger vil selvsagt tenke at dette er kritisk informasjon for politiet f.
9. TH skal visstnok knapt klare benytte bankkort ved betaling i butikk. Ikke skal han vre spesielt digitalt oppegende. Ingen vits sende en e-post med vedlegg, PIN-koden til mobilen (en gammel Nokia) er risset inn i glasset. Men han er p tross av dette en fremgangsrik forretningsmann som er detaljorientert og opptatt av kontroll. Han er i stand til bruke iPad, men ikke betale med kort i butikk?

Det er spennende lese i dette forumet. Hper det i strre grad kan skrives innlegg om saken fremfor smlige diskusjoner om de ulike debattantene. Det samme gjelder krangling om teoriene. Ingen av oss vet noe annet enn hva media og politiet har fortalt. S istedenfor kverulere p at noen bruker feil ord hvor man heller skal bruke jeg tror, jeg antar etc er bare med p delegge diskusjonen. Irriterende bla gjennom flere sider fordi innholdet er uvesentlig flisespikkeri.
Citera
2020-05-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VG
Hun ville ha huset fra foreldrene, og penger til et annet hus i tillegg. De var ikke milliardrer den gang. Greit den var noe skjev, men ikke s urimelig som den fremstr i dag.

Hvordan vet du at det var snn? Det kan godt stemme alts. Jeg er usikker p hva jeg tror. Alt jeg vet er at dette forumet spekulerer alt for mye i andres privatliv. Det er greit at det er en offentlig sak, men tenk p familien liksom. Fremmede sitter diskuterer ektepakten, utroskap, drap, motiv osv. Hper familien aldri finner dette forumet, det hadde knekt meg lese slikt om min familie. -uavhengig av sannheten.
Senast redigerad av Potat0987 2020-05-22 kl. 11:35.
Citera
2020-05-22, 11:28
Medlem
Citat:
Det er kunnskap som jeg besitter p grunn av mitt arbeid, ikke informasjon jeg har funnet.
Takk! Det er fint at du deler av din kunnskap om emnet.
Nr det i en avisartikkel om saken er nevnt funn av blodspor noen steder p stedet og funn av biologiske spor eller DNA-spor andre steder p stedet, er det/de biologiske spor(ene) og DNA-sporet da sannsynligvis noe annet fra kroppen enn blod?

Kan man finne DNA i alt biologisk materiale fra menneskekroppen, og ogs i svette?
Citera
2020-05-22, 11:29
Medlem
Citat:
Jeg har ikke noen bedre forklaring enn at hun var mer eller mindre avkledd allerede da hun ble overfalt og eventuelt drept.
Jeg tror ikke noen vil ta seg tid til kle av etterp.
Eneste kan vre om hun var ifrt noe enkelt som en badekpe. Noe som er lett ta av, og som er nskelig ta av for unng avsette fibre i biltransport.

Enig med deg i den logikken.

Tror aldri i verden noen ville bry seg med rote srlig med klrne etterp, bde av hensyn til tid, samt evt DNA.
Citera
2020-05-22, 11:36
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk! Det er fint at du deler av din kunnskap om emnet.
Nr det i en avisartikkel om saken er nevnt funn av blodspor noen steder p stedet og funn av biologiske spor eller DNA-spor andre steder p stedet, er det/de biologiske spor(ene) og DNA-sporet da sannsynligvis noe annet fra kroppen enn blod?

Kan man finne DNA i alt biologisk materiale fra menneskekroppen, og ogs i svette?

Man kan finne Dna i alt biologisk som inneholder celler. Feks blod, hud og sd. Slim, spytt, svette, urin har ikke DNA i seg selv men inneholder som oftest/alltid overflateceller fra hud eller slimhinner. Hr har DNA i rttene, utover i hrstret kan man ikke finne fullverdig DNA; kun noe som kalles mitokondrielt DNA. Den typen kan gi informasjon om slektskap p morssiden, men ikke en full profil.
Senast redigerad av Minnimus 2020-05-22 kl. 11:44.
Citera
2020-05-22, 11:49
Medlem
https://www.dagbladet.no/nyheter/der...mulig/72472085

Dagbladet fr opplyst at politi fra hele verden fulgte nye med p overfringen, og at det derfor var viktig at den skjedde til et meget spesifikt tidspunkt.

Tungvektere innen internasjonalt politiarbeid var plutselig blitt stilt overfor en sjelden mulighet og utfordring. Etter det Dagbladet forstr ble det lagt betydelig innsats i forske spore overfringen, nettopp fordi bruken av kryptovaluta ker blant kriminelle over hele verden.

Imponerende, og fullstendig undvendig, risiko ta av TH hvis det n er han som er gjerningsmannen (ikke det at det er mye som tilsier det)
Citera
2020-05-22, 11:55
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
https://www.dagbladet.no/nyheter/der...mulig/72472085

Dagbladet fr opplyst at politi fra hele verden fulgte nye med p overfringen, og at det derfor var viktig at den skjedde til et meget spesifikt tidspunkt.

Tungvektere innen internasjonalt politiarbeid var plutselig blitt stilt overfor en sjelden mulighet og utfordring. Etter det Dagbladet forstr ble det lagt betydelig innsats i forske spore overfringen, nettopp fordi bruken av kryptovaluta ker blant kriminelle over hele verden.

Imponerende, og fullstendig undvendig, risiko ta av TH hvis det n er han som er gjerningsmannen (ikke det at det er mye som tilsier det)
P dette tidspunktet etterforsket politiet allerede TH for drap. Vi m anta at TH derfor ikke visste at overfringen var nye koordinert og forberedt, pluss at politi over hele verden fulgte med. Uansett hvem som str bak kryptorigget, s har vedkommende flt srg trygg p at transaksjoner ikke kan spores. Slik det jo er med Monero.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in