2020-05-30, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg synes giftdrap-teorien din blir mer og mer aktuell. At han har vrt alene om alt. Sprsmlet er da hvor han har skjult liket av AEH.

Han kan ha vrt inspirert av kidnappings-historien fra 2005 til sette opp kryptoplottet.

Det var et mye omtalt arsenikk-mysterium p Hamar i 1964, det m han ha ftt med seg. Han var en lovende skytelper og har personlige rekorder fra Brandbu og Gjvik i 1966 og 1967, ref http://www.speedskatingbase.eu/?sect...skaterid=31395

Men jeg tror det var skytebane p Hamar ogs. Og at TH m ha deltatt i konkurranser der.

Dagbladet papir i dag skriver at Jrn Lier Horst og John Christian Elden tviler p oppklaring. Spesielt Elden tror at lsningen p mysteriet er knyttet til utenlandske kriminelle. Elden fremholder ogs at politiet neppe har mer beviser eller indisier enn det de har kommet frem med.

Vi vil aldri f vite om full etterforskning fra dag n ville ha kommet opp med konkrete spor etter Motparten. Men, jeg personlig tror ikke det, fordi jeg tror denne Motparten aldri har eksistert. Og jeg ser ogs at fallhyden for politiet p alle vis ville ha vrt hyere om de gikk ut for fullt 31. okt 2018. S jeg tror at politiet hndterte den ekstremt vanskelige situasjonen p beste mte.

Jeg s at vennen hans Tom N sa at TH etter lslatelsen var meget emosjonell, og at det "kom noen trer". Jeg synes det var forbausende. Til jeg kom p at trene nok skyldes fortvilelse over ikke bli trodd. Fortvilelse over at politiet ikke tror p den perfekte planen han har lagt.

Var vennen som grt kanskje?
Elden vil ha denne saken, det lyser lang vei. Og hans strategi ville vrt peke p utenlandske kriminelle og kidnapping. Selv om alle eksperter sier at det er feil. Det er en dekkhistorie. Og personen bak m ha vrt meget fornyd med at politiet ventet 10 uker med offentliggjring av saken. Det er bare det at det ble mye strre enn han hadde trodd. De fant ut av villedingen og slipper fanden ikke taket.
Citera
2020-05-30, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Var vel p vei vekk fra at TH kunne vre gjerningsmannen, de siste opplysningene frer meg dessverre fra denne teorien.

For hvorfor lyver barna tro, greit at det fles som et skrekkscenario at faren skulle vre skyldig men hva med lojalitet mot mor? Selv om de er overbevist om at far er uskyldig br de fortelle sannheten.

Nr andre nre venner har fortalt dette virker det bare idiotisk si noe slikt som at det har vrt full penhet om slike ting internt i familien, det de sier er at venner av AEH lyver men oddsene for at de lyver er langt mindre enn at barna lyver for hvem sitter og lyver for politiet om at en venninne nsket seg ut av ekteskapet, hva skulle postet med det vre tro? Da er det langt vanskeligere og kjpe barnas versjon for de har iallefall et motiv for lyve.
Er ikke bra dette nei samt som du sier at TH ikke kan spandere en brkdel av formuen sin for f svar p hva som skjedde med AEH

Jeg er ogs enig at det virker som politiet str fast og at den som har gjort dette har utfrt det perfekte drap.

Jeg sier igjen i hp om at noen pressen leser her, det er trolig kun pressen som kan vinkle en artikkel som setter fart i utloving av dusr og her burde de faktisk snu seg rundt og skrive noe som setter press p han.
Og som er skrevet p en mte s det ikke fr konsekvenser for de.

En annen mulig lsning er henlegge hele saken og se hva som skjer da. Gr fint pne en sak igjen senere, men kunne vrt intr. se reaksjonen til familien og han selv p en slik henleggelse.
Citera
2020-05-30, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Jeg tror og noen ljuger om telefonsamtalene, bortsett fra lnningsansvarlig.. Hvis noen har hjulpet ham, m det vre noen han har total kontroll p, alts ikke en innleid.

Absolutt mulig at noen lyver som du sier. Jeg tenker kanskje mest ifht de p jobben. Kanskje var det i aller beste hensikt fra den/dem.

Jeg lurer litt p hvor sterkt det alibiet er om at de s ham p jobben kl 0915 - 1000. Blir spekulasjon for det kan jo vre helt vanntett. Vet jo ikke. Men virker jo som politiet ikke har utelukket at han kan ha gjort drapet selv....siktelsen er jo drap eller medvirkning til drap. Er livsbevis 0914-0916 helt sikkert, og alibiet p jobb hele dagen 100% vanntett s kan han vel ikke siktes for drap, men isfall kun medvirkning? Er vel muligens dette som lagmannsretten kanskje mente ifht alibiet, men hva om det hviler p vitnesbyrd fra kollega/er.

Kolleger ble vel spurt om dette med nr de s TH p jobb, veldig lang tid etterp (pga hemmeligholdelsen i situasjonen).Litt spesielt at de da kan huske tidene s nye? 10 uker tilbake. Hvem kan vre sikker p tiden?

Hvis noen frst har fortalt en pstand (at de s han fra kl 0915 og utover selv om de er usikker p tiden) for gi en hjelpende hnd til en "fortvilet ektemann" og god sjef, som de selv mener utenkelig har gjort dette, kan de ha styrket hans alibi for vre snill med han og sagt at de s ham 0915 selv om de for eks ikke er helt sikker, og da kan de jo ha satt seg i en veldig ekkel situasjon n. kke sikkert de selv tenker at det er lgn heller, men at de bare tenker " ja vi s ham jo ca p den tiden s da sier vi fra 0915 og framover for hjelpe ham litt. Stakkars mann som har mistet kona osv"

Det kan for eks ogs vre en logisk forklaring bak ikke utlove dusr forbundet med at TH kan vre redd noen da kan bli fristet til velge de pengene framfor holde p den lille lgnen og lojaliteten. Hvis alibiet rakner sliter han jo. Ryker han inn kan jo ogs jobben kanskje vre i fare osv. Og kanskje de da tenker at det er bedre at politiet finner ut av saken selv. Ikke noe automatikk at de skal begynne si at de ikke er sikker p tidspunktet osv n, da de vet at det kan fre til skjerpet fokus p TH, og i deres yne er han kanskje fremdeles et offer som det er heksejakt p. Barna mener ogs det. S kan det jo vre noen som er litt redd for bli blandet inn selv og, og derfor ikke vil si noe?

Men dette er jo rene spekulasjoner men noe logisk m jo ligge bak at det ikke utloves dusr.
N tenker jeg teori i lys av siktelsen som politiet har kommunisert.
Citera
2020-05-30, 13:28
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Hvilken gift? Politiet har sagt at de tror at hun har ddd av kvelning. Kan det vre Curasit som har blitt brukt? Det lammer musklene i lungene s man ikke kan puste, og heller ikke rope etter hjelp. Man blir kvalt til dde. Det er et legemiddel som brukes for koble ut lungefunksjonen nr man kobles til respirator. Samme som "kurasittmannen" brukte nr han tok livet av en hel haug med pasienter p et gamlehjem. Bestyrer Arnfinn Nesset, n Grandal.
Absolutt en mulighet, men tror ogs heroin i insulinspryte(hvis hun brukte det) kan vre aktuell gift - lett tilgjengelig, og kan vre skaffet lenge fr drapet.
Citera
2020-05-30, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kva
Jeg har tilfeldigvis adgang til en annen lokalavis som gjengir RB artikkelen slik:

Her fant politiet TH blod

Politiet fant drper av THs blod p to steder i huset og p en gjenstand som tilhrer AEH.

Funnene ble gjort under de krimtekniske underskelsene i S*loraveien 4 og danner deler av politiets siktelsesgrunnlag mot den drapssiktede milliardren, men ble avfeid av lagmannsretten.
Det fr RB opplyst.

Den 29. april mtte TH med sin forsvarer SH i Nedre Romerike tingrett. Dagen i forveien hadde politiet pgrepet TH og siktet ham for drap eller medvirkning til drap p AEH.

N ville de varetektsfengsle ham i fire uker.

I det flere timer lange fengslingsmtet la politiet fram sin indisierekke som de mener konstaterer skjellig grunn til mistanke mot TH.

Iflge RBs opplysninger, var en sentral del av bevisbildet politiet presenterte for retten funn av biologiske spor i S*loraveien 4 som av politiet betegnes som stedet for et drap.

Blant annet mente politiet at blod fra TH kan knytte ham til forbrytelsen.

Blod p gjenstand
I lpet av de 19 mnedene som politiet har etterforsket L*renskog-saken, har krimteknikere ved flere anledninger saumfart eneboligen innerst i S*loraveien etter spor som kan belyse hva som skjedde med AEH den 31. oktober i 2018.

Etter det RB fr opplyst, er det gjort ulike funn av TH blod p steder som politiet har ment er interessante:

P badet.
Ved ytterdra.
P en gjenstand som tilhrer AEH.

Det skal iflge RBs opplysninger ikke vre snakk om store mengder blod kun noen f drper p badet og enda frre ved ytterdra. Det var heller ikke mye blod p gjenstanden som tilhrer AEH, fr RB opplyst.

Iflge RBs opplysninger har TH og hans forsvarer, SH, argumentert sterkt mot at blodsporene er relevante. Blant annet fordi TH skal ha alibi for tidspunktet politiet mener at kona hans ble drept.

Som VG tidligere har omtalt, viser et videoopptak fra F*uturum at TH ankom arbeidsplassen sin mellom 09.10 og 09.15, og at han derfor ikke var i S*loraveien da AEH ble utsatt for en straffbar handling.

Ogs Eidsivating lagmannsrett s bort fra blodsporene da de behandlet ankesaken etter kjennelsen fra Nedre Romerike tingrett. Lagmannsretten konkluderte som kjent med at det ikke foreligger skjellig grunn til mistanke mot TH, og 70-ringen ble dermed besluttet lslatt.

RB har forelagt denne sakens opplysninger overfor TH forsvarer, SH. Han nsker ikke kommentere saken.

Slepespor
I tillegg til bloddrpene som stammer fra TH, er det ogs funnet andre biologiske spor i S*loraveien 4 som politiet mener er med p kaste lys over saken.

Blant annet er det, etter det RB fr opplyst, funnet slepespor inne p et av badene i huset. Disse sporene inneholder AEHs DNA. Det var VG som frst omtalte slepesporene.

RB har fredag stilt etterforskningsledelsen sprsml om de biologiske sporene og blodet som stammer fra TH. Politiet opplyser at de ikke kommer til besvare sprsml fr neste uke.

TH er fortsatt siktet for drap eller medvirkning til drap, men nekter straffskyld. Han har etter at han ble lslatt fra varetekt 8. mai ikke vrt inne til nye avhr.

SH opplyser imidlertid at hans klient kommer til mte i nytt politiavhr neste uke.
"RB har fredag stilt etterforskningsledelsen sprsml om de biologiske sporene og blodet som stammer fra TH. Politiet opplyser at de ikke kommer til besvare sprsml fr neste uke.
Fr hpe det skjer noe neste uke.
Citera
2020-05-30, 13:36
Medlem
Tror Hagen er bra skuespiller og han lyver.Kan han bli tatt i lgn og varetekt fengslet igjen?Pluss hans egne forklaringer og detalier peker p at han i det minste medvirket.
Synes historien ligner p R Durst sin,millioner som ogs tidlig mistet sin mor og hans konen forsvant og ble aldri funnet.
Citera
2020-05-30, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Jeg forstr ikke dette som noe annet enn at politiet mener TH har sttt for drapet selv. Men han har alibi.

Derfor er det blitt brukt gift.
Citera
2020-05-30, 13:37
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Absolutt mulig at noen lyver som du sier. Jeg tenker kanskje mest ifht de p jobben. Kanskje var det i aller beste hensikt fra den/dem.

Jeg lurer litt p hvor sterkt det alibiet er om at de s ham p jobben kl 0915 - 1000. Blir spekulasjon for det kan jo vre helt vanntett. Vet jo ikke. Men virker jo som politiet ikke har utelukket at han kan ha gjort drapet selv....siktelsen er jo drap eller medvirkning til drap. Er livsbevis 0914-0916 helt sikkert, og alibiet p jobb hele dagen 100% vanntett s kan han vel ikke siktes for drap, men isfall kun medvirkning? Er vel muligens dette som lagmannsretten kanskje mente ifht alibiet, men hva om det hviler p vitnesbyrd fra kollega/er.

Kolleger ble vel spurt om dette med nr de s TH p jobb, veldig lang tid etterp (pga hemmeligholdelsen i situasjonen).Litt spesielt at de da kan huske tidene s nye? 10 uker tilbake. Hvem kan vre sikker p tiden?

Hvis noen frst har fortalt en pstand (at de s han fra kl 0915 og utover selv om de er usikker p tiden) for gi en hjelpende hnd til en "fortvilet ektemann" og god sjef, som de selv mener utenkelig har gjort dette, kan de ha styrket hans alibi for vre snill med han og sagt at de s ham 0915 selv om de for eks ikke er helt sikker, og da kan de jo ha satt seg i en veldig ekkel situasjon n. kke sikkert de selv tenker at det er lgn heller, men at de bare tenker " ja vi s ham jo ca p den tiden s da sier vi fra 0915 og framover for hjelpe ham litt. Stakkars mann som har mistet kona osv"

Det kan for eks ogs vre en logisk forklaring bak ikke utlove dusr forbundet med at TH kan vre redd noen da kan bli fristet til velge de pengene framfor holde p den lille lgnen og lojaliteten. Hvis alibiet rakner sliter han jo. Ryker han inn kan jo ogs jobben kanskje vre i fare osv. Og kanskje de da tenker at det er bedre at politiet finner ut av saken selv. Ikke noe automatikk at de skal begynne si at de ikke er sikker p tidspunktet osv n, da de vet at det kan fre til skjerpet fokus p TH, og i deres yne er han kanskje fremdeles et offer som det er heksejakt p. Barna mener ogs det. S kan det jo vre noen som er litt redd for bli blandet inn selv og, og derfor ikke vil si noe?

Men dette er jo rene spekulasjoner men noe logisk m jo ligge bak at det ikke utloves dusr.
N tenker jeg teori i lys av siktelsen som politiet har kommunisert.
Kollegaer p Futurum ble avhrt dagen etter. Men det kan likevel vre som du sier, at man kan ha vridd litt p fakta eller at noen faktisk lyver. Personlig mistenker jeg jo at det er to der som kan ha gitt hverandre et gjensidig alibi for deler av dagen.
Citera
2020-05-30, 13:38
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Ja, det er muligt. Men det efterlader jo stadig en dunk/tnde og noget syre, som m have vret i nr radius, et sted som kun TH havde (ubemrket) adgang til.

Dunken er nok tmt og kan vre i bruk den dag i dag til lovlig virksomhet.

S lenge gifteringen, klr og annet som ikke lar seg lse opp er fjernet, var det ikke spor igjen selv om dunken, som han brukte hansker p, skulle bli funnet.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-05-30 kl. 13:44. Anledning: Precisering
Citera
2020-05-30, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Absolutt en mulighet, men tror ogs heroin i insulinspryte(hvis hun brukte det) kan vre aktuell gift - lett tilgjengelig, og kan vre skaffet lenge fr drapet.

Ja, heroin er jo veldig lett f tak. Kurasitt er det litt verre med. Kurasitt er ikke akkurat snn som selges p gata.
Citera
2020-05-30, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Var vennen som grt kanskje?
Elden vil ha denne saken, det lyser lang vei. Og hans strategi ville vrt peke p utenlandske kriminelle og kidnapping. Selv om alle eksperter sier at det er feil. Det er en dekkhistorie. Og personen bak m ha vrt meget fornyd med at politiet ventet 10 uker med offentliggjring av saken. Det er bare det at det ble mye strre enn han hadde trodd. De fant ut av villedingen og slipper fanden ikke taket.

Nei, jeg tror TH tok til trene over at politiet kunne pgripe ham og sette ham i arresten. Nr han hadde jobbet s hardt for skaffe seg det perfekte alibi.

Jeg tror at TH var sjokkert og fortvilet over at politiet tilsynelatende ikke "fulgte de spillereglene TH hadde regnet med at de skulle flge".
Citera
2020-05-30, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Kollegaer p Futurum ble avhrt dagen etter. Men det kan likevel vre som du sier, at man kan ha vridd litt p fakta eller at noen faktisk lyver. Personlig mistenker jeg jo at det er to der som kan ha gitt hverandre et gjensidig alibi for deler av dagen.

Ja ok, da spurte de kort tid etter. Da husker de nok tiden. Men likevel s kan det vre snn og ja at en kollega har gitt et vitnesbyrd for hjelpe sjefen sin i en ekkel situasjon. At de er blitt enig om gi alibi for hverandre slik at de ikke blir innblandet i mistanke. Kollegaen kan ha gjort det i god hensikt bde for sjefen sin del og sin egen del. Og s kan resultatet ha blitt at vedkommende etter hvert kan vre utsatt iforhold til bli dratt inn som mistenkt i en drapssak (var jo kidnapping p den tiden), som medskyldig. Selv om denne bare tenkte hjelpe litt slik at sjefen ikke ble satt i knipe. Da har denne kollegaen isfall kommet i en vanskelig situasjon for sin egen del. Og kan potensielt blir fristet av dusr isfall.

S kan man naturligvis heller ikke utelukke at en kollega faktisk ogs kan ha hatt en rolle i selve saken, som mer reell hjelper. Kanskje var det for eks denne som kjrte TH sin bil den dagen osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in