2020-06-06, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Trusselbrevet.

"Kidnapper" forklarer at TH m kjpe helt ny PC p grunn av at "mange virus i PC vil stjele monero".
"Kidnapper"nevner "ny PC" to ganger i samme avsnitt s det er tydelig et viktig budskap f frem.

Hvordan vet kidnapper at TH ikke har en tilstrekkelig sikker PC? Vet "kidnapper" at TH har en gammeldags PC (med windows 98) liggende et sted og vil forsikre seg om at ikke TH drar frem denne og setter i gang? Eventuelt at TH vil benytte seg av AEH's PC som "kidnapper" vet er gammel, ikke har vrt oppdatert p en lang stund og har virus.

Fr litt snn flelse av dette er noe en snn/datter vil kunne forklare til sin lite datakyndige far.

Tyder uansett p at "Kidnapper" vet at TH er lite datakyndig.

Synes ellers det virker som den som skrev trusselbrevet er norsk. Har laget litt rversprk men passet p at ingen ting kan misforstes av TH.

Detta r faktiskt litet mrkligt ... att skriva att TH ska anvnda en ny dator!
Att tnka p det om man r "utomstende"!
De flesta som r vana vid datorer knner ju till att det kan vara farligt med pengar ...
Som du sger, ngon vet om att TH inte har en ny dator.

I det sammanhanget, kan ju "Vi har tagit din fru" ocks se ngot konstigt ut (eller r det jag som lser in det), som en blandning av vl bekant och formell / utomstende.

Det r ju intressant om TH har ngon lngvarig eller akut (d, 2018) osmja med ngon slkting ...
Citera
2020-06-06, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Hvordan kan det ha seg at at du har et behov for kalle TH for alt dette, dersom det var Lisbeth som var utro og Lisbeth som hadde alkoholproblemer? For en mann med hans pengebinge s kunne han jo nr som helst forlatt henne, faktisk tyder det p at han oppriktig elsker henne, selv etter alle disse pstelige personlighetsbristene.

Jag tror ocks att TH har riktiga knslor fr AEH, men r krnkt sedan tidigare.
r det knt med vem hon var otrogen? (Har ett minne av vad jag lst hr, men inte sker
om det r han).
Citera
2020-06-06, 10:53
Medlem
Citat:
Trusselbrevet.

"Kidnapper" forklarer at TH m kjpe helt ny PC p grunn av at "mange virus i PC vil stjele monero".
"Kidnapper"nevner "ny PC" to ganger i samme avsnitt s det er tydelig et viktig budskap f frem.

Hvordan vet kidnapper at TH ikke har en tilstrekkelig sikker PC? Vet "kidnapper" at TH har en gammeldags PC (med windows 98) liggende et sted og vil forsikre seg om at ikke TH drar frem denne og setter i gang? Eventuelt at TH vil benytte seg av AEH's PC som "kidnapper" vet er gammel, ikke har vrt oppdatert p en lang stund og har virus.

Fr litt snn flelse av dette er noe en snn/datter vil kunne forklare til sin lite datakyndige far.

Synes ellers det virker som den som skrev trusselbrevet er norsk. Har laget litt rversprk men passet p at ingen ting kan misforstes av TH.

Jeg fr en flelse av at RU er mer involvert. Og at TH har han i et grep fordi han har et selvstendig motiv. Jeg ble pvirket av artikkel som pekte p "nr relasjon" og endel rykter her inne. Men RU er en perfekt syndebukk i seg selv, med sin omgangskrets. TH mener ogs at han ikke ville gi seg, og nrmest forfulgte ham, og plagde ham, "stalket" ham, etter at han avviste investere i hans kryptoforretninger. Jeg tror sannheten er at RU hjalp TH med kryptoplattformen og trusselbrevet.
Jeg er tilbake til mene at det er viktig for TH fremst uskyldig, og at hele dette narrativet er ment spesielt mot familien. Og det fungerer veldig godt. Barna er ogs ofre her.
Deres bistandsadvokat burde beskytte dem bedre.
Citera
2020-06-06, 10:54
Medlem
Citat:
Trusselbrevet.

Veldig interessant og godt observert
Citera
2020-06-06, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjakkmatt
Her er hele trusselbrevet
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-trusselbrevet
Det er jo penbart at Berteussen str bak trusselbrevet...Hadde hun et forhold til Tom Hagen eller kanskje snnen...siste ord er ikke sagt
Citera
2020-06-06, 11:01
Medlem
N vet jeg ikke hva dere har diskutert hittil, men;

Han mener motparten har gitt uriktige opplysninger om noe som l igjen p stedet.

Dette kan vel indikere at personen som er kryptomann og har lagd brevet faktisk ikke har vrt p stedet og er selve gjerningsmann, men blitt fortalt eller vrt med p planleggingen, som vil si at han tar feil/har misforsttt en del av stedet?
Citera
2020-06-06, 11:01
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Trusselbrevet.

Enig.
Kidnapper har god kjennskap til familien.
Brevet oser av bevisste feil som indikerer at forfatter er norsk men prver skjule det.
Jeg tror ikke brevet er utformet av TH, fr fornemmelse av yngre person.
Citera
2020-06-06, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakadaki

I tillegg bruken av ordet Efter, Eftersom Hyst uvanlig at utenlandske bruker disse ordene? Ingen oversetter i verden ville gitt disse gamle Oslo ordene som forslag?
Efter, eftersom, osv. som oppfattes som gamle Osloord er egentlig ikke det. Men gammel rettskrivning i Norge, dvs det som engang het Riksml som senere ble erstattet av bokml. Mine foreldre skrev slik, f. hhv 1900 og 1907. Min mor skrev ogs f.eks at g, ikke g. Henne og hennes skrev vel ogs jeg og vil vel fortsatt gjre det p riktig vis ( f.eks "jeg skal snakke med henne"), opplrt etter lreplan av 1938 :-)
Senast redigerad av dn05874 2020-06-06 kl. 11:26.
Citera
2020-06-06, 11:05
Medlem
Citat:
Trusselbrevet.

Veldig godt poeng. Vedkommende vet at TH ikke s god p dette. Snn tolker jeg det og.

Og jeg synes det virker som at vedkommende nsker gi TH en lrepenge ogs, moralsk.
"Hvis du setter penger over AE sitt liv". Og "Vi velger frihet foran penger". og "Er AE sitt liv verd 4% av dine penger?"

Moralsk budskap som har en snert av anklage synes jeg. At man vil fortelle TH at han m sette mennesker foran penger. Jeg tolker det som at forfatteren mener at TH kanskje ofte setter penger foran alt annet , og at dette skal treffe TH i magen.
Senast redigerad av Hunterrr 2020-06-06 kl. 11:19.
Citera
2020-06-06, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyJohnnyJohnny
Det er jo penbart at Berteussen str bak trusselbrevet...Hadde hun et forhold til Tom Hagen eller kanskje snnen...siste ord er ikke sagt

Denne saken er p mange mter lik den saken. Spesielt utbruddene mot politiet. Berth*eussen kom med et langt brev der hun beskrev hvordan hun flte PST trakasserte henne, at dekom med lgner og opptrdte umoralsk.
Nr det er sagt, s tror jeg trusselbrevet er skrevet av en mann, mulig 2 stykker, der en er rundt 30 r og den andre over 50. En har kanskje tilknytning til Sverige og et annet st-europeisk land. Bodd der eller vrt der mye. Evnt. Tsjekkia. Var det en i nr relasjon med tilknytning dit?
Citera
2020-06-06, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
J*an R*obin Ut*engen

P Facebook har RU en bild av Lofoten (i brjan) och ngon skriver "Nydelig bild" ... P det svarar
RU shr:
Citat:
"Robin Utengen
Robin Utengen Karl Robin Kilde: ish weis, takk
1"

En blandning av norska och tyska.
Det stavas "Ich weiss".
Koketterar han p detta stt? ...

Eller s dlig p tyska?
Citera
2020-06-06, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Enig.
Kidnapper har god kjennskap til familien.
Brevet oser av bevisste feil som indikerer at forfatter er norsk men prver skjule det.
Jeg tror ikke brevet er utformet av TH, fr fornemmelse av yngre person.

Her er en interessant artikkel om dems.

Vi trur forma dems kan ha framtida for seg i offisielt skriftlig bokml.

I moderne folkelig osloml heter det oftest deres i andre person og dems i tredje person. Forma dems i flertall er dermed laga p samme mte som hennes i tredje person entall. Det vil si at eieforma er lik den tradisjonelle objektsforma + -s:
Mer info i linken.

https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart...s-eller-deres/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in