2020-07-09, 17:33
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Takk! S merkelig at det er motstridende informasjon i forskjellige avisartikler.

Torsdag 17. januar 13:20 ett r siden
Politiet bekrefter: Varslet ikke grensene
Nettavisen meldte torsdag at de kjenner til at grenseovergangene ikke ble varslet etter at Anne-Elisabeth Hagen (68) forsvant. Det bekrefter n Christian Berge i st politidistrikt overfor VG. - Jeg kan bekrefte at grensen ikke ble varslet, sier han, men nsker ikke fortelle hvorfor.
- Jeg kommer ikke til g inn i vurderingene som ble gjort. Her har vi hatt en lang og bred etterforskning fr den ble offentlig, og da gjort en del vurderinger. Ogs knyttet til grenseoverganger, sier Berge.

https://www.vg.no/spesial/2019/direk...n-savnet/siste

Interessant. Hvilke av artiklene forteller sannheten? Forteller politiet sannheten?
Citera
2020-07-09, 17:36
Medlem
Allerede dagen etter forsvinningen ba de om opptak fra veitrafikkameraer over hele stlandet.

Allerede 1. november i fjor dagen etter forsvinningen begjrte politiet beslag i opptak fra Veitrafikksentralens (VTS) kameraer. Det viser en beslutning som VG har ftt innsyn i. Av politidokumentet fremkommer det at politiet nsket et svrt omfattende materiale: Beslag i videoopptak fra VTS sine kameraer p stlandet den 31.10.2018 i tidsrommet kl. 04:00 til og med kl. 15:00.

Av praktiske hensyn valgte politiet senere bort hele stlandet, opplyser Statens vegvesen blant annet fordi det dreide seg om enorme datamengder. Politiet konsentrerte seg i stedet om sikre materiale fra kameraene langs hovedveiene til og fra Lrenskog p forsvinningsdagen:

* Blkolltunnelen

* E6 mot Hamar og riksvei 159

* E6 mot Oslo

* Rlingstunnelen i retning Lillestrm

* Rlingstunnelen i retning Oslo

* stre Aker vei ved kern

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...th-68-forsvant

Av praktiske hensyn valgte politiet senere bort hele stlandet
Hva betyr dette? Er de kameraopptakene hverken tatt vare p eller underskt?!
Senast redigerad av z-z-z 2020-07-09 kl. 18:18.
Citera
2020-07-09, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Interessant. Hvilke av artiklene forteller sannheten? Forteller politiet sannheten?
Jeg vet ikke. I den Aftenposten-artikkelen som jeg linket til er det ogs bilde av et dokument som viser varslingen om mulig kidnapping i Norge til 06-Sandefjord vaktsjefer; 06 ... Tollvakta. (jeg ser ikke all teksten) Dette dokumentet kan man se uten ha abonnement.
https://www.aftenposten.no/norge/i/1...ene-varslet-om

Det samme dokumentet er avbildet her:
https://www.fvn.no/article/fvn-0ERdPM.html
Onsdag 31. oktober klokken 16.06 ble store deler av Sr- og stlandet varslet om en mulig kidnapping. Foto: E-post fra st politidistrikt og distriktsvarsel
Rundt to timer etter at politiet fikk vite at Anne-Elisabeth Hagen (68) var savnet, gikk alarmen i store deler av Sr- og stlandet.
Senast redigerad av z-z-z 2020-07-09 kl. 17:52.
Citera
2020-07-09, 18:07
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Av praktiske hensyn valgte politiet senere bort hele stlandet, opplyser Statens vegvesen blant annet fordi det dreide seg om enorme datamengder. Politiet konsentrerte seg i stedet om sikre materiale fra kameraene langs hovedveiene til og fra Lrenskog p forsvinningsdagen:

* Blkolltunnelen

* E6 mot Oslo

Jeg undres p hva som har skjedd her. Det str ingenting spesifikt om opptakene ble
tatt vare p eller ikke. Det jeg leser utfra dette er at de konsentrerte seg om de nevnte
rutene, men lot vr g gjennom alt det andre materialet "av praktiske hensyn".

"Praktiske hensyn" kan bety flere ting. Har de sett noe som fattet interesse i materialet
de har gjennomgtt, og dermed funnet ut at det andre var overfldig?
Eller har de manglet kapasitet til gjennomg alt det overskytende materialet?

Det er vel mange veier inn og ut av Lrenskog som burde sjekkes, ikke bare hovedveiene.
Enhver idiot ville vel anta at GM, uansett udd, ville funnet en rute utenom hovedveiene
nettopp for unng bli fanget opp av trafikkameraer og bomstasjoner.

Fanden vet hva dette mtte bety, og hva de har tenkt p.

Noe sier meg at de har fattet mistanke mot TH allerede fra frste stund.
Srlig siden de har inkludert E6 over H*mar og R*lingst*nnel*n.
Senast redigerad av Svartediket 2020-07-09 kl. 18:10.
Citera
2020-07-09, 18:17
Medlem
Citat:
Allerede dagen etter forsvinningen ba de om opptak fra veitrafikkameraer over hele stlandet.

Allerede 1. november i fjor dagen etter forsvinningen begjrte politiet beslag i opptak fra Veitrafikksentralens (VTS) kameraer. Det viser en beslutning som VG har ftt innsyn i. Av politidokumentet fremkommer det at politiet nsket et svrt omfattende materiale: Beslag i videoopptak fra VTS sine kameraer p stlandet den 31.10.2018 i tidsrommet kl. 04:00 til og med kl. 15:00.

* Blkolltunnelen

* E6 mot Oslo

* Rlingstunnelen i retning Oslo

* stre Aker vei ved kern

Citat:
Jeg undres p hva som har skjedd her. Det str ingenting spesifikt om opptakene ble
tatt vare p eller ikke. Det jeg leser utfra dette er at de konsentrerte seg om de nevnte

"Praktiske hensyn" kan bety flere ting. Har de sett noe som fattet interesse i materialet

Det er vel mange veier inn og ut av Lrenskog som burde sjekkes, ikke bare hovedveiene.
Enhver idiot ville vel anta at GM, uansett udd, ville funnet en rute utenom hovedveiene

Du har gode poeng! Jeg vet ikke hva de har tenkt p.

Jeg glemte ta med dette i forrige innlegg (er redigert n) : * Rlingstunnelen i retning Oslo og * stre Aker vei ved kern.

Senere har det ogs vrt muntlig dialog mellom Vegvesenet og politiet om videomateriale fra andre dager tett opptil 31. oktober, fr VG opplyst.
VGs innsyn viser ogs at politiet har bedt om materiale fra datoer om lag n mned etter at 68-ringen forsvant i mnedsskiftet november/desember. Bakgrunnen for dette er ikke kjent.

(fra samme artikkel).
Senast redigerad av z-z-z 2020-07-09 kl. 18:27.
Citera
2020-07-09, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katastrofetanken
dytte noen ned en trapp tyder ikke p planlagt handling.

Det som skurrer med det er at politiet har sett p telefonens bevegelser at AEH sto opp klokka sju. S det ser ut til ha vrt en vanlig morgen og at de ikke 'sov lenge' etter en sen kveld ute. Og sen kveld? Tja, de dro rett etter teaterstykket var ferdig og m vel snn sett ha kommet hjem i god tid fr midnatt.
Jeg tenker fortsatt at hvis TEH passet hunden og var der nr de kom hjem: kanskje det skjedde noe om natta. Kanskje snnen hadde ftt nok av morens smugdrikking. Kanskje en krangel gikk over styr.

En annen mulighet: Hvis hun var full og falt ned trappa for eksempel, kunne det tenkes at de rigga det for ikke tape ansikt? At TH ikke ville at det skulle komme ut at hun var alkoholiker (kanskje pillemisbruker?) og at hjemmet var ustabilt? Eller er det for skt? Kan hun ha hatt merker p kroppen etter mishandling som han ikke ville skulle komme fram? Eller kunne det tenkes at det skjedde p en snn mte at de skjnte de kom til f skylda, typ 'dette ser ut som et mord'? Rarere ting har skjedd tenker jeg da.

Det er mye som er mulig men jeg synes det er rimelig drastisk pst at AEH var alkoholiker som smugdrakk. Vi har bare noen f som hevder kjenne til familien som sier dette.
Jeg har sagt og sier igjen det er sikkert godt mulig at TH er drapsmannen, men.utfra det vi har ftt vite br vi vre forsiktig med forhndsdmme.
Alt er mulig , men hvis AEH falt ned trappen og dde hvorfor skjule det?
Dette er jo mine tanker da, men det m jo uansett vre bedre si sannheten enn prve skjule at AEH var alkoholiker,/pillemisbruker.

Jeg forstr alle dere som har bestemt dere for at TH er gjerningsmannen pga.statistikk tilsier det, men om man gr inn p denne statistikken vil man ogs finne ut at flertallet av oartnerdrao gjelder drap begtt i affekt.

S jeg kjper ikke den teorien. Men er sklart nysgjerrig p hvorfor politiet mener TH er drapsmannen. Ingenting av det som har sevet ut tyder jo p det.
Men det er jo endel vi ikke vet. Det vi vet er at lagmannsretten mente det ikke var skjellig grunn til mistenke TH, selv om politiet er av en annen oppfatning.
Men ville TH gtt i fengsel for ikke tape ansikt?

En annen ting jeg har tenkt p, er det helt umulig la en valp vre alene hjemme i 4 timer? Har selv hatt hund, den var dog halvvoksen da vi fikk den, men kan aldri huske at vi ikke kunne la den vre alene noen timer.
Citera
2020-07-09, 19:13
Medlem
Tirsdag 5. mars 09:44 ett r siden.
Disse ble varslet om Lrenskog-forsvinningen
Politiet mener Anne-Elisabeth Hagen (69) forsvant fra sitt hjem p Fjellhamar i Lrenskog om formiddagen 31. oktober i fjor. Cirka klokken 14.10 denne dagen ble operasjonssentralen i st politidistrikt varslet om hendelsen.Vel to timer senere, klokken 16.06 sendt politidistriktet ut et distriksvarsel til fire andre politidistrikter, Kripos, Utrykningspolitiet, Tolletaten, Politidirektoratet og det svenske tollvesenet (TULL)."Pr. n er det uklart om hvem som er motpart. (...) Ber spesielt Toll om kt rvkenhet p grenseoverganger og varsling av TULL.", str det i varselet som VG og andre medier har ftt innsyn i.

Torsdag 17. januar 13:20 ett r siden.
Politiet bekrefter: Varslet ikke grensene.
Nettavisen meldte torsdag at de kjenner til at grenseovergangene ikke ble varslet etter at Anne-Elisabeth Hagen (68) forsvant. Det bekrefter n Christian Berge i st politidistrikt overfor VG. - Jeg kan bekrefte at grensen ikke ble varslet, sier han, men nsker ikke fortelle hvorfor.
- Jeg kommer ikke til g inn i vurderingene som ble gjort. Her har vi hatt en lang og bred etterforskning fr den ble offentlig, og da gjort en del vurderinger. Ogs knyttet til grenseoverganger, sier Berge.

Torsdag 17. januar 09:55 ett r siden.

Avdramatiserer FBI-kontakt.
st Politidistrikt skriver i en pressemelding torsdag at de nsker avdramatisere kontakten med FBI. FBI er orientert om saken, og vi har blant annet forhrt oss om de har kunnskap om tilsvarende saker. Vi har ingen ytterligere kommentarer til kontakten med FBI - eller andre politiorganisasjoner utenlands, str det i pressemeldingen. Per torsdag morgen har politiet mottatt 1040 tips i saken.

Fredag 1. mars 15:23 ett r siden.
- Br vre et tydelig bevis.
Brske sier at dersom det skulle komme et livsbevis, s br det vre et tydelig bevis for at hun lever - og at det br vre en tydelig datoreferanse. Etterforskningslederen understreker politiets rd til familien om ikke starte en prosess fr det kommer et livsbevis.
P sprsml om politiet vil endre sitt rd dersom det skulle komme et livsbevis, svarer Brske:
- Da vil det vre en prosess med bistandsadvokat og familie.

https://www.vg.no/spesial/2019/direk...n-savnet/siste

Den bitcoin-overfringen som politiet skal ha sendt ved en feil, kan vel kalles starte en prosess?
Senast redigerad av z-z-z 2020-07-09 kl. 19:16.
Citera
2020-07-09, 19:17
Medlem
Antatte kidnappere ville bruke ferske aviser som bevis p at Anne-Elisabeth lever:
https://www.nettavisen.no/nyheter/an...423991494.html
Citera
2020-07-09, 19:24
Medlem
Citat:

Det er det jeg er redd for ogs., og da kan man ikke lenger pst at politiet ikke har hatt tunellsyn i denne saken. Jeg skal ikke utelukke at TH str bak, men det rimer veldig drlig med at politiet har funnet ut at forbrytelsen var planlagt 6 mnd i forveien.
Men klart politiet har sikkert noen kort p hnden, de er likevel ikke sterk nok til f TH varetektsfengslet

Det jeg stusser over er alle disse personene som ikke har latt seg identifisere. TH kan umulig ha blandet s mange folk inn i dette.S har man teorien om at hun falt ned trappen, det var en ulykke. Heller ikke dette rimer med planlegging 6 mnd o forveien.
Senast redigerad av Timbar 2020-07-09 kl. 19:29.
Citera
2020-07-09, 19:37
Medlem

Beviset p at hun er i live vil vre bilde av Anne-Elisabeth med en dagsfersk avis fra Norge i ulike vinkler. Det skal ikke brukes Photoshop. Nr du har ftt beviset vil vi ha resten av pengene, skriver de psttte kidnapperne p gebrokkent norsk.

I trusselbrevet som ble funnet i boligen til ekteparet Hagen nevner de psttte kidnapperne navnet p den ene datteren til Tom Hagen og hennes ektemann, noe som skapte betydelig bekymring. Det gr ogs frem at de holdt ye med ham og andre familiemedlemmer.

I trusselbrevet, som ogs er skrevet p gebrokkent norsk, str det at dersom Tom Hagen flger instruksjonene han er gitt vil han f Anne-Elisabeth tilbake.

I mailen gjr de psttte kidnapperne det ogs klart at dersom de ikke mottar noen penger innen fristen som er satt s er vi ferdig. Dette gjentar de tre ganger.

I mailen omtaler de angivelige kidnapperne ogs detaljer fra boligen, som politiet fortsatt mener er sted for en drapshandling, for vise at de har vrt p stedet.

(...) Anne-Elisabeth, gullring og klokke under brevet p stolen, str det.

Da Tom Hagen kom hjem fra jobb og oppdaget at konen var forsvunnet fant han gifteringen hennes p en stol i gangen med en klokke under et trusselbrev. Bare personer som har vrt i boligen denne dagen kan ha visst om de nevnte detaljene.
Citera
2020-07-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Antatte kidnappere ville bruke ferske aviser som bevis p at Anne-Elisabeth lever:
Interessant.

Beviset p at hun er i live vil vre bilde av Anne-Elisabeth med en dagsfersk avis fra Norge i ulike vinkler. Det skal ikke brukes Photoshop. Nr du har ftt beviset vil vi ha resten av pengene, skriver de psttte kidnapperne p gebrokkent norsk.

Det kan kanskje tyde p at motparten befant seg i Norge eller i nrheten av Norge, eller at motparten nsket at TH og politiet skulle tro at motparten befant seg i Norge eller i nrheten av Norge?
Citera
2020-07-09, 19:40
Medlem
hvis avisen gjengir nyaktig de samme ordene som stod i brevet, s syntes jeg de bruker ganske vanskelige norske ord til skrive gebrokkent..

Ord som: dagsfersk, ulike vinkler...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in