@Legokatt Jeg skulle ogs nske at AEH var i live, men de scenariene du beskriver oppfatter jeg som sterkt urealistiske av flere grunner.
Ikke minst fordi det ikke virker som om du enten ikke kjenner, eller ikke forstr, ndrettsbestemmelsen* i straffeloven 17. Den er streng. I praksis krever den at man gjr et minimum av urett for hindre den skaden man vil avverge, og det er ikke alle handlinger som vil kunne kalles ndrett selv da. Det du beskriver faller langt utenfor. Dersom AEH kom tilbake, ville det som ventet henne vre anmeldelse, antagelig ubetinget fengselsstraff etter straffeloven 225, og ganske sikkert ogs erstatningskrav fra politiet. Det skulle ikke forundre meg om ptalemyndigheten prver seg p en tiltale for grovt bedrageri ogs, selv om man kan diskutere om kravet om forsett er oppfylt.
Det er flere svakheter ved hypotesene dine, blant annet at du antar at vi kjenner all relevant informasjon og at all informasjon vi kjenner stemmer. I tillegg til at det er statistisk sett vanlig i drapssammenheng at partner/ekspartner er skyldig, og uvanlig i forsvinningssammenheng at en hel familie str bak. Men hele misforstelsen din av hva som kan regnes som ndrett, velter lasset fullstendig.
*Jeg ser du skriver om
ndverge, men ndverge handler om angrep, og retter seg direkte mot angriperen. Ditt scenarie handler om andre ulovlige handlinger (gi inntrykk av at en straffbar handling har funnet sted, mulig bedrageri), alts
ndrett. Hvis du vil forst ndrett bedre, kan du lese straffeloven 17 og legge vekt p formuleringen "fare for skade
som ikke kan avverges p annen rimelig mte":
https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/17, og se hvordan du synes det rimer med ditt scenario.
Enda mer om hvordan ndrettsbestemmelsen skal forsts finner du i odelstingsproposisjonen til straffeloven av 2005 p ss. 202-205:
https://www.regjeringen.no/contentas...000dddpdfs.pdf Husk at det er det som str under "Departementets vurdering" som avgjr, ikke hva de ulike hringsinstansene har sagt. Ikke minst finner du ogs interessante og avgjrende grenseganger for ndrett hvis du sker p hyesterettsdommer og ndrett.