2020-07-23, 14:05
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArizonaDale
Er det ikke litt usannsynelig at Anne har rmt, og hadde planlagt f utbetalt store summer i Monero?
Hvorfor skulle hun f satt inn TH i fengsel? Som en slags trussel om at han ikke skulle kontakte poitiet? Politiet ville jo fr eller seinere bli satt p saken nr det gr lang nok tid uten at venner fr tak i henne. Dessuten kan jo ikke TH vite om alle sm spor som gjr at politiet kan konkludere med at hun er drept, s teorien henger ikke p greip.
Og hvorfor skulle hun arrangere det slik? Hun fikk jo alderspensjon, og hun kunne leve et rikt og godt liv i Spania for de pengene, uavhengig om hun fikk kloa i halve THs formue eller ikke. Vanskelig finne henne i Spania. Ser p teorien din som lite sannsynelig. Strafferammen for grov konomisk kriminalitet er 6 r.
Tror det er mest sannsynelig at TH har drept henne, eller at han har leid inn noen til gjre jobben.
Motivet er todelt. Han ville ikke miste kontrollen over henne, og at hun p toppen av det hele skulle ta ifra han kanskje flere hundre millioner, som en ny mann kunne leve godt av.
Jeg tror AEH flyktet fordi hun ikke kunne skille seg p vanlig mte - pga drapstrusler - hun klarte ikke mer

At de voksen barna i tillegg nsket presse TH for penger tror jeg er fordi han var "sykelig gjerrig" - kan mulig vre fordi at TH nsket at all kapital skille ligge i selskapene hans - ikke "slses bort" p ektefelle og barna.
Ektepakten sier sitt!

At de ogs hadde en plan for AEH etter flukten er jeg helt sikker p.

At de samlet nsket "hevn" over TH er tydelig - derfor lagde de denne planen.
Hvordan saken str n viser hva de nsket

Det har gtt 1 r og 9 mneder - retten mente TH hadde alibi - ingen flere arrestasjoner

Denne detaljen fra trusselbrev er interessant:

"Ingen cash for hnd?
Du selger assets eller lner fra bank"
Senast redigerad av Legokatt 2020-07-23 kl. 14:17.
Citera
2020-07-23, 14:21
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Exakt hur tnkte du dr?
Flere ting ved disse anropene gjr de spesielle, og neppe tilfeldige:
Antallet, 8 bekymringstelefoner til kona som bor 10 min unna TH p jobb. Han er selvstendig og kan dra hjem og sjekke nr som helst.

1. De to frste, 1006 og 1007 ble slettet.

2. Tre ganger ble det gjort doble anrop

3. To av disse doble anropene startet samme minutt etter timen - 06

4. Det tredje 1113 og 1114 var trolig 7 min forsinket - Hettemannen?

5. To anrop samme minutt etter timen - 18.

Det er hevet over enhver tvil at TH har regien i dette plottet, han har styringen som han alltid har hatt.

Nr politiet tar over styringen, blir TH perpleks fordi det ikke var noe han ventet.

TH drepte trolig AE kl. 09 fr han dro p jobb.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-07-23 kl. 14:25.
Citera
2020-07-23, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Jeg tror AEH flyktet fordi hun ikke kunne skille seg p vanlig mte - pga drapstrusler - hun klarte ikke mer

At de voksen barna i tillegg nsket presse TH for penger tror jeg er fordi han var "sykelig gjerrig" - kan mulig vre fordi at TH nsket at all kapital skille ligge i selskapene hans - ikke "slses bort" p ektefelle og barna.
Ektepakten sier sitt!

Det har gtt 1 r og 9 mneder - retten mente TH hadde alibi - ingen flere arrestasjoner

Ls reglerna som gller p f.b: Regel 2.02. kvalitet framfr kvantitet. Lngst upp, ungefr p mitten av den svarta linjen.
Citera
2020-07-23, 14:25
Medlem
@Legokatt Jeg skulle ogs nske at AEH var i live, men de scenariene du beskriver oppfatter jeg som sterkt urealistiske av flere grunner.

Ikke minst fordi det ikke virker som om du enten ikke kjenner, eller ikke forstr, ndrettsbestemmelsen* i straffeloven 17. Den er streng. I praksis krever den at man gjr et minimum av urett for hindre den skaden man vil avverge, og det er ikke alle handlinger som vil kunne kalles ndrett selv da. Det du beskriver faller langt utenfor. Dersom AEH kom tilbake, ville det som ventet henne vre anmeldelse, antagelig ubetinget fengselsstraff etter straffeloven 225, og ganske sikkert ogs erstatningskrav fra politiet. Det skulle ikke forundre meg om ptalemyndigheten prver seg p en tiltale for grovt bedrageri ogs, selv om man kan diskutere om kravet om forsett er oppfylt.

Det er flere svakheter ved hypotesene dine, blant annet at du antar at vi kjenner all relevant informasjon og at all informasjon vi kjenner stemmer. I tillegg til at det er statistisk sett vanlig i drapssammenheng at partner/ekspartner er skyldig, og uvanlig i forsvinningssammenheng at en hel familie str bak. Men hele misforstelsen din av hva som kan regnes som ndrett, velter lasset fullstendig.

*Jeg ser du skriver om ndverge, men ndverge handler om angrep, og retter seg direkte mot angriperen. Ditt scenarie handler om andre ulovlige handlinger (gi inntrykk av at en straffbar handling har funnet sted, mulig bedrageri), alts ndrett. Hvis du vil forst ndrett bedre, kan du lese straffeloven 17 og legge vekt p formuleringen "fare for skade som ikke kan avverges p annen rimelig mte": https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/17, og se hvordan du synes det rimer med ditt scenario.

Enda mer om hvordan ndrettsbestemmelsen skal forsts finner du i odelstingsproposisjonen til straffeloven av 2005 p ss. 202-205: https://www.regjeringen.no/contentas...000dddpdfs.pdf Husk at det er det som str under "Departementets vurdering" som avgjr, ikke hva de ulike hringsinstansene har sagt. Ikke minst finner du ogs interessante og avgjrende grenseganger for ndrett hvis du sker p hyesterettsdommer og ndrett.
Citera
2020-07-23, 14:41
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OT-och-trams
@Legokatt Jeg skulle ogs nske at AEH var i live, men de scenariene du beskriver oppfatter jeg som sterkt urealistiske av flere grunner.

Ikke minst fordi det ikke virker som om du enten ikke kjenner, eller ikke forstr, ndrettsbestemmelsen* i straffeloven 17. Den er streng. I praksis krever den at man gjr et minimum av urett for hindre den skaden man vil avverge, og det er ikke alle handlinger som vil kunne kalles ndrett selv da. Det du beskriver faller langt utenfor. Dersom AEH kom tilbake, ville det som ventet henne vre anmeldelse, antagelig ubetinget fengselsstraff etter straffeloven 225, og ganske sikkert ogs erstatningskrav fra politiet. Det skulle ikke forundre meg om ptalemyndigheten prver seg p en tiltale for grovt bedrageri ogs, selv om man kan diskutere om kravet om forsett er oppfylt.

Det er flere svakheter ved hypotesene dine, blant annet at du antar at vi kjenner all relevant informasjon og at all informasjon vi kjenner stemmer. I tillegg til at det er statistisk sett vanlig i drapssammenheng at partner/ekspartner er skyldig, og uvanlig i forsvinningssammenheng at en hel familie str bak. Men hele misforstelsen din av hva som kan regnes som ndrett, velter lasset fullstendig.

*Jeg ser du skriver om ndverge, men ndverge handler om angrep, og retter seg direkte mot angriperen. Ditt scenarie handler om andre ulovlige handlinger (gi inntrykk av at en straffbar handling har funnet sted, mulig bedrageri), alts ndrett. Hvis du vil forst ndrett bedre, kan du lese straffeloven 17 og legge vekt p formuleringen "fare for skade som ikke kan avverges p annen rimelig mte": https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/17, og se hvordan du synes det rimer med ditt scenario.

Enda mer om hvordan ndrettsbestemmelsen skal forsts finner du i odelstingsproposisjonen til straffeloven av 2005 p ss. 202-205: https://www.regjeringen.no/contentas...000dddpdfs.pdf Husk at det er det som str under "Departementets vurdering" som avgjr, ikke hva de ulike hringsinstansene har sagt. Ikke minst finner du ogs interessante og avgjrende grenseganger for ndrett hvis du sker p hyesterettsdommer og ndrett.
Teorien er basert p all kritisk informasjon om saken - lsningen er at AEH flyktet

Teori er ikke basert p en lov i lovverket.

Hvordan man tolker ulike lover opp mot en slik handling - "flukt" er opp til advokat bedmme ut fra hva som er mest hensynsmesig - i forhold til hva bakgrunnen for flukt er

I en rettssak vil alle mulige forhold om saken mtte belyses - ekteskap - mulig vold - "psykologisk vold". Ektepakt blir helt klart ogs et tema

Hva et utfall av en slik rettsak blir - avhenger av hva som kommer frem

"Iflge advokat Mette Yvo*nne Larsen er ektepakten s urimelig at hun mener Anne-Elisabeth Hagen ville vunnet fram om hun hadde tatt den til retten, skriver*VG.

Dersom hun har forskt angripe denne ektepakten i forbindelse med at hun nsket skilsmisse, s ville ektemannen blitt fldd av en domstol, sier Larsen"

Eksempel p en god advokat
Senast redigerad av Legokatt 2020-07-23 kl. 14:58.
Citera
2020-07-23, 14:43
Medlem
Citat:
Anne var nok dd p det tidspunktet at BMWen kjrte gjennom s, og derfor gikk ikke politiet videre med saken. De sjekket jo alle mulige veikameraer, men fant ikke bilen, noe som igjen tyder p at denne bilen ikke hadde vrt p Lrenskog.
Politiet gikk ut med saken i januar 2019, og det hadde de ikke gjort hvis de hadde trodd at Anne kunne bli drept om saken kom i lyset, s det tyder p at de visste at hun var dd. De har jo de tekniske bevisene som de har funnet som tyder p at hun hadde blitt drept.

Det er jo ikke i Lrenskog de skulle se etter bilen. Det er jo i omrdet rundt s.

OK. Men hvem satt i denne BMW da? Det er jo ganske pfallende at INGEN melder seg. Tenker da p Futurum mennene, hettemannen fra Meteo, BMW fra s og den slvfarga bilen som kjrte ver plena ved blokka. INGEN melder seg. At disse to kvinnene fantaserer og bevist lyver tror jeg vi kan se bort fra. Spesielt det frste vitne, som ble oppskaket meldte fra p jobb om hva hu s. Dette ble loggfrt av arb.giver.
Citera
2020-07-23, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt

Ektepakten sier sitt!

Denne detaljen fra trusselbrev er interessant:

"Ingen cash for hnd?
Du selger assets eller lner fra bank"

At barna nsker presse han for masse millioner fordi han var gjerrig, og at de fikk en taskig oppvekst? Er det det du sier? At TEH f.eks. ikke fikk bilbane, Amiga-500 spillemaskin, DBS Kilimanjaro med 21 gir, og slalomski, slik som de andre i klassen hans fikk?
Jeg ser ikke hvorfor stedet skulle vrt rigget p en mte som at bare politiet fant ut at det kunne vrt begtt et drap, men ikke TH. Det m du nesten utdype.

Du tror at Anne lever? At hun ikke ville levere skilsmissepapir grunnet drapstrusler? Men hun er da trygg hvis hun bor i Spania? Skilsmissepapirene kan da sendes fra Spania?

Hvis TEH f.eks. hadde hatt et slikt nske om hevn at han ville f satt TH inn i 21 r, s hadde situasjonen vrt s anstrengt at jeg tviler p at han kunne ha ftt seg til jobbe for TH.
Jeg m si jeg skjnner egentlig ikke helt hva du mener? Om de fikk satt TH inn i 21 r, s blir jo pengene hans fremdeles stende p hans konto. Han kan jo styre sine forretninger fra innsiden av murene.
Citera
2020-07-23, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Det er jo ikke i Lrenskog de skulle se etter bilen. Det er jo i omrdet rundt s.

OK. Men hvem satt i denne BMW da? Det er jo ganske pfallende at INGEN melder seg. Tenker da p Futurum mennene, hettemannen fra Meteo, BMW fra s og den slvfarga bilen som kjrte ver plena ved blokka. INGEN melder seg. At disse to kvinnene fantaserer og bevist lyver tror jeg vi kan se bort fra. Spesielt det frste vitne, som ble oppskaket meldte fra p jobb om hva hu s. Dette ble loggfrt av arb.giver.

Hvis bilen har vrt brukt i Lrenskog, der som Sloraveien er, s m de jo ndvendigvis sjekke kameraer som dekker veier som gr i den retningen, for kunne sette den i sammenheng.

Du mener at de skulle melde seg? N? Det er vel ingen som husker i dag hva de gjorde for nesten 2 r siden. Dessuten er det vel ikke alle som ser p sted Norge. Kan godt hende at det har kjrt en rd BMW der, men ikke med Anne Elisabeth inni, hun ble drept i Sloraveien. Men siden man ikke hadde noe lik, og man hadde denne konstruerte historien, s mtte man sette i gang en hemmelig etterforskning.
Citera
2020-07-23, 14:57
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
At barna nsker presse han for masse millioner fordi han var gjerrig, og at de fikk en taskig oppvekst? Er det det du sier? At TEH f.eks. ikke fikk bilbane, Amiga-500 spillemaskin, DBS Kilimanjaro med 21 gir, og slalomski, slik som de andre i klassen hans fikk?
Jeg ser ikke hvorfor stedet skulle vrt rigget p en mte som at bare politiet fant ut at det kunne vrt begtt et drap, men ikke TH. Det m du nesten utdype.

Du tror at Anne lever? At hun ikke ville levere skilsmissepapir grunnet drapstrusler? Men hun er da trygg hvis hun bor i Spania? Skilsmissepapirene kan da sendes fra Spania?

Hvis TEH f.eks. hadde hatt et slikt nske om hevn at han ville f satt TH inn i 21 r, s hadde situasjonen vrt s anstrengt at jeg tviler p at han kunne ha ftt seg til jobbe for TH.
Jeg m si jeg skjnner egentlig ikke helt hva du mener? Om de fikk satt TH inn i 21 r, s blir jo pengene hans fremdeles stende p hans konto. Han kan jo styre sine forretninger fra innsiden av murene.
De fleste er enig i at Slor*aveien ble rigget slik at det skulle se ut som "kidnapping". At det i tillegg ble rigget som en draps-scene er ikke s merkelig.

De nsket lage to "scener" i Sloraveien.
1. Kidnsppings-scene - det TH ser nr han kommer hjem - slepespor, strips, trusselbrev osv. Dette var enkelt stage.
2. Full draps-scene - det politiet vil finne ved stedsunderskelse:

"Kidnapper gikk opp stige bak huset og slo/dyttet AEH ned trappa fr hun ble kvalt p badet, samt slept ut av huset"

Hvilken type spor som trengtes til dette kunne enkelt lres (biologiske spor/spor av blod) stage et sted uten lik er ikke vanskelig - kan lres - det er ingen lik politiet kan obdusere for finne ddsrsak - kun riktige spor m produseres.

De hadde planlagt at HHB1 skulle falle ned trapp med AEH's telefon - slik at "scenen" skulle "videreformidles" til politiet gjennom posisjonsdata. Derfor ble AEH's telefon lagt igjen i huset.

To-delt scene forklarer hvorfor sm bloddrper/andre spor ble vasket bort. "Vaskebtte borte" ble utfrt for legge mistanken p TH. Hadde den blitt igjen kunne det tyde p "profesjonelle kidnappere" - noe de ikke nsket.

At AEH skulle sende "skilsmissepapirer" fra "Spania" vil vre det samme som rpe seg.

Men denne planen kan de tre voksne barna kjempe med TH i stede for mot han. Hvis de skulle hjelpe AEH gjennom en "vanlig skilsmisse" - barna mtte da ha kjempet mot TH - AEH kunne ogs ha bli drept
Senast redigerad av Legokatt 2020-07-23 kl. 15:27.
Citera
2020-07-23, 15:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Flere ting ved disse anropene gjr de spesielle, og neppe tilfeldige:
Antallet, 8 bekymringstelefoner til kona som bor 10 min unna TH p jobb. Han er selvstendig og kan dra hjem og sjekke nr som helst.

1. De to frste, 1006 og 1007 ble slettet.

2. Tre ganger ble det gjort doble anrop

3. To av disse doble anropene startet samme minutt etter timen - 06

4. Det tredje 1113 og 1114 var trolig 7 min forsinket - Hettemannen?

5. To anrop samme minutt etter timen - 18.

Det er hevet over enhver tvil at TH har regien i dette plottet, han har styringen som han alltid har hatt.

Nr politiet tar over styringen, blir TH perpleks fordi det ikke var noe han ventet.

TH drepte trolig AE kl. 09 fr han dro p jobb.

Du tnker s. Jag tror du har alldeles rtt. Det kan frsts finns oknda faktorer som styr, men givet att tiderna offentliggjorts (/lckts) s r nog inte polisen njd med frklaringarna nd.

Det r lite psykologi o vanor mm involverat mjligen men r han genuint orolig s borde han ju ringa ttare, srskilt om hon inte ringer tillbaka spontant nr hon kan. Man anvnder lunchen till att ringa ttare o kra hem. Man ringer dottern el sonen bara fr om de hrt ngt. Man ringer grannen. Man kr hem. Givet avstndet s kr man hem.

Till THs frsvar kunde mjligen invndas att listan ser s fingerad ut att det verkar otroligt. Nstan som nn kod...

Sen d dagens iakttagelse: om th trott sig slettat de tv frsta fr gott s ger de senare mer intryck av en nystart frn noll s.a.s. Dvs. som om de frsta tv inte fanns. Logiskt sammanhngande med det kan vara att hy... hettemannen kan ha tnkt att det var olyckligt om samtalen kort efter 10 (och sen uppehll) kunde dra polisens uppmrksamhet t kameror lngs vgen till lngvattnet, srskilt den vid hjlpmedelscentralens parkering mhnda. Medan en tnkt pnyttfdd oro frst efter lunch ocks ser ut att ge en rimligare relation mellan hans samtal och hans handlande.

Vilket betyder att planen ftt ndras lite dr ser det ut. Av vilket skl exakt det nu vara m.

Finns det mer man kan ana sig till?
Citera
2020-07-23, 16:03
Medlem
Citat:
Hvis bilen har vrt brukt i Lrenskog, der som Sloraveien er, s m de jo ndvendigvis sjekke kameraer som dekker veier som gr i den retningen, for kunne sette den i sammenheng.

Du mener at de skulle melde seg? N? Det er vel ingen som husker i dag hva de gjorde for nesten 2 r siden. Dessuten er det vel ikke alle som ser p sted Norge. Kan godt hende at det har kjrt en rd BMW der, men ikke med Anne Elisabeth inni, hun ble drept i Sloraveien. Men siden man ikke hadde noe lik, og man hadde denne konstruerte historien, s mtte man sette i gang en hemmelig etterforskning.

Det er ingen observasjoner av denne bilen rundt Lrenskog. Det er kun fra s. For kunne finne bilen er det vel mest hensiktsmesig lete etter den i s.

Det er vel ikke bare i sted Norge dette er vist. Tv2 nyhetene, nrk, vg, dagbladet...over alt i Norsk media. Jeg husker ikke hva jeg gjorde for to r siden, men hadde jeg sett meg selv p tv hadde det nok ringt noen bjeller. Regner med de fleste eiere av rd x3 i Norge har ftt dette med seg.

Hvordan kan du vite at hu er drept i skoraveien? Du bare antar synser. Finnes ingen bevis for det, selv om det er sansynlig. Du sier historien om den rde bilen er konstruert. Ja vel, jeg er ikke av samme oppfatning.
Citera
2020-07-23, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Att Tom Hagen pstr en sak, betyder inte att det r sant.

Det TH vet, r att han mste styrka den absurda historien med kidnappare. Han pstr att han ftt kontakt, och att han betalat dem pengar efter det. Det minsta man kan begra r att han styrker det med att visa att han hade dessa pengar och hur det gick till nr han verfrde pengarna till oknda brottslingar med ett Monerokonto.

Tom Han har ingen giltig anledning att vara hemlig lngre eftersom EH inte blev fri, efter den pstdda betalningen, och det har inte varit mer kontakt med kidnapparna. Till och med Tom Hagen kan utg ifrn, att i det fall det finns kidnappare s har de ddat henne.

Tom Hagen har grvt en grop t sig sjlv. Han kan inte neka till mord, om han inte styrker kidnappningsstoryn.

Det var bland det konstigaste resonerande jag lst p lnge, att du skrev hr att TH inte kan neka till mord om han inte styrker kidnappingsteorin!
Hur str det till med det logiska tnkandet?
Frstr att du inte kan besvara den frgan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in