Citat:
Ursprungligen postat av
Ittno
Det kan virke som nok en tilfeldighet.
Ser at selv KOMBRA (Kompetanseoverfring innen brannetterforskning og brannvern) sliter med innsyn, med begrunnelse i Offentlighetsloven.
https://www.brennaktuelt.no/brann-br...problem/111115
Huset som brant p Kvitfjell er en forferdelig historie.
EJB skal vre utdannet tmmermann, snekker, og skal egenhendig ha bygget det nye huset deres p en hyttetomt p Kvitfjell. Snn sett var huset helt uvurderlig. Med tanke p alle timene som var lagt ned. HHB1 var dengang hotellsjef p Kvitfjell Hotell, og jobbet der. De bodde i leid bolig mens det nye huset ble ferdigstilt. Det finnes et intervju med HHB1 i en lokalavis. Jeg mener hun sa at hun var glad de ikke hadde rukket flytte inn, da det brant. (Mens jeg, p den annen side tenkte, at om de hadde rukket flytte inn, s er det ikke sikkert at det ville ha blitt noen brann. Eller, ihvertfall lite sannsynlig at huset ville ha brent ned til grunnen, om det hadde vrt folk der og fungerende rykvarslere. Men det fr vi jo aldri vite noe sikkert om.) Jeg har skrevet om artikkelen i lokalavisen tidligere i trden, men, det er lenge siden.
Tmmervillaen brant ned i lpet av en natt. Mai 2007. Til grunnen. Og er ikke blitt bygd opp igjen.
Det var spekulasjoner rundt problemer med forsikringen. Kanskje manglende forsikring er rsaken til at boligen ikke er blitt bygget opp igjen. Eller det kan vre andre grunner til manglende forsikringsdekning. Feks mistanker om forsettlig ildspsettelse.
Problemet med at politiet ikke vil gi KOMBRA innsyn i brannetterforskning ville jeg anta kan skyldes personvernhensyn i saker der det er mistanke om brannstiftelse, og etterforskningen ikke er ferdigstilt.
Forsikringsselskapene er strenge. Spesielt om det er mistanke om foul play av ett eller annet slag.