2023-04-15, 17:02
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
minnes AE vil gjre godt for alle som var glad i henne og rette et riktig fokus p hva saken egentlig handler om. Jeg er helt enig i at media br lfte frem mennesket bak AE. Hennes liv og det hun betd for mange kan vre et mulig fokus. Imidlertid skal man ikke se bort i fra at noen holder igjen eller ikke nsker det slik. Men vi har sett i andre saker at fokus p offeret kan bringe frem gode ting, inkludert at flere vil snakke.

Dessverre ser det ut til at de som offentlig har uttalt sympati for AE og hennes sak - og ikke bare
generelle positive floskler som "hun var navet i familien" - har blitt forskt truet til stillhet.
Jeg er svrt nysgjerrig p hvem det er som str bak truslene. Er det TH selv, eller andre i nr
slekt eller familie?

Jeg mener pressen m komme mer p banen, ikke minst med kritisk blikk p politiets
penbare problemer med lse saken. De var veldig servile da ledelsen gikk av i fjor.
Dagbladets gjengivelse av den "tyrkiske agenten" fremstr som en vits, eller ihvertfall
ble Dagbladets krimjournalistiske integritet i forbindelse med denne saken kraftig svekket.

Mediene kan mye bedre enn dette. Hvor er gravejournalistene?

Jeg antar det handler om degge for kildene, man tr vel ikke ta sjansen p delegge
"forholdet" som er blitt pleiet og bygget opp gjennom relang kontakt og informasjons-
utveksling. S da sitter man vel heller p gjerdet og venter.

S har man i tillegg MWL -> TWL -> Dagbladet. Oslo-Norge er en liten bygd, ser det ut som.
Citera
2023-04-15, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Ja, media er viktig i dette. Samtidig avhenger det av at noen vil snakke. Det finnes de som gjr det og media har allerede snakket med personer som kjente AE godt. Imidlertid kan det ogs vre noen som ikke nsker dette fokuset, men vil at tausheten skal opprettholdes som n.

Jeg forstr at dette kan vre vanskelig. Jeg vet ikke hvem du tenker p nr du nevner at noen vil at tausheten skal opprettholdes og hvorfor de nsker det. Men er det deres stemme/r som skal hensyntas i dette eventuelt? Er det folk som frykter noe, finn veier g/benytt vinklinger som gjr at de ikke behver gjre det.

Gi henne en stemme i dette. Hun fortjener det, de som var glad i henne trenger det.
Senast redigerad av Kokadu 2023-04-15 kl. 17:16. Anledning: Tillegg
Citera
2023-04-15, 17:14
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Dessverre ser det ut til at de som offentlig har uttalt sympati for AE og hennes sak - og ikke bare
generelle positive floskler som "hun var navet i familien" - har blitt forskt truet til stillhet.
Jeg er svrt nysgjerrig p hvem det er som str bak truslene. Er det TH selv, eller andre i nr
slekt eller familie?

Jeg mener pressen m komme mer p banen, ikke minst med kritisk blikk p politiets
penbare problemer med lse saken. De var veldig servile da ledelsen gikk av i fjor.
Dagbladets gjengivelse av den "tyrkiske agenten" fremstr som en vits, eller ihvertfall
ble Dagbladets krimjournalistiske integritet i forbindelse med denne saken kraftig svekket.

Mediene kan mye bedre enn dette. Hvor er gravejournalistene?

Jeg antar det handler om degge for kildene, man tr vel ikke ta sjansen p delegge
"forholdet" som er blitt pleiet og bygget opp gjennom relang kontakt og informasjons-
utveksling. S da sitter man vel heller p gjerdet og venter.

S har man i tillegg MWL -> TWL -> Dagbladet. Oslo-Norge er en liten bygd, ser det ut som.

men som du ogs skriver s gjorde inte Dagbladet s bra med den turken, s hr har de en mjlighet att hitta ngra personer som kan bertta om AEF i en form av reportage dr hon lyfts fram fr vem hon var och dr jag r sker p att ngra bra journalister kunde f fram mnga bra saker...
Citera
2023-04-15, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
men som du ogs skriver s gjorde inte Dagbladet s bra med den turken, s hr har de en mjlighet att hitta ngra personer som kan bertta om AEF i en form av reportage dr hon lyfts fram fr vem hon var och dr jag r sker p att ngra bra journalister kunde f fram mnga bra saker...

Jeg tror ikke Dagbladet er de rette til gjre dette. For mye bruk av bollespiser som uttaler seg om hvor flt dette er for hans mangerige venn TH, den siktede i saken. De som var oppriktig glad i henne vil ikke ha tillit til denne blekka. VG derimot kan vre de rette til gjre dette for henne og de som brydde seg om henne.
Senast redigerad av Kokadu 2023-04-15 kl. 17:31. Anledning: Rettet
Citera
2023-04-15, 17:32
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Jeg tror ikke Dagbladet er de rette til gjre dette. For mye bruk av bollespiser som uttaler seg om hvor flt dette er for hans mangerige venn TH, den siktede i saken. De som var oppriktig glad i henne vil ikke ha tillit til denne blekka. VG derimot kan vre de rette til gjre dette for henne og de som brydde seg om henne.

Ja, vi r nog verens om VG hr, men Dagbladet behver p mnga stt bygga trovrdighet i det hr fallet, och dr hade ett sdant lyckligt fall varit guld...
Citera
2023-04-15, 17:36
Medlem
Citat:
Ja, vi r nog verens om VG hr, men Dagbladet behver p mnga stt bygga trovrdighet i det hr fallet, och dr hade ett sdant lyckligt fall varit guld...

Jeg har troen p VG i forhold til akkurat dette. Men om noen andre skulle foreta seg noe lignende for lfte henne frem som menneske s er det bare et stort pluss det.
Senast redigerad av Kokadu 2023-04-15 kl. 17:40. Anledning: Rettet
Citera
2023-04-15, 17:47
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Jeg har troen p VG i forhold til akkurat dette. Men om noen andre skulle foreta seg noe lignende for lfte henne frem som menneske s er det bare et stort pluss det.

Det roliga med VG i sammanhanget av trden hr r all kritik som kommit hit och fr att uttrycka det snyggt s r det VG som serverar bst information om fallet och minsta mjliga clickbait i frhllande till just det hr fallet : D
men ja, alla nationella nyhetsmedier har verkligen en mycket trevlig mjlighet hr...
Det gr ocks att bara bertta historier om henne och ta slutet mer p ett dmpat stt
Citera
2023-04-15, 17:55
Medlem
Citat:
Det roliga med VG i sammanhanget av trden hr r all kritik som kommit hit och fr att uttrycka det snyggt s r det VG som serverar bst information om fallet och minsta mjliga clickbait i frhllande till just det hr fallet : D
men ja, alla nationella nyhetsmedier har verkligen en mycket trevlig mjlighet hr...
Det gr ocks att bara bertta historier om henne och ta slutet mer p ett dmpat stt

Det er s mye som kan gjres for henne og saken, men noen m vge. Noen m nske gjre det.

Jeg snakket om dette i gr, det vge p vegne av andre hvor en ikke ndvendigvis ser vinsten for seg selv snn med en gang. Men den er der i form av tilfredstillelsen det gir bidra aktivt med noe av betydningen for noen og noe.
Senast redigerad av Kokadu 2023-04-15 kl. 17:57. Anledning: Tillegg
Citera
2023-04-15, 17:59
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Det er s mye som kan gjres for henne og saken, men noen m vge. Noen m nske gjre det.

Jeg snakket om dette i gr, det vge p vegne av andre hvor en ikke ndvendigvis ser vinsten for seg selv snn med en gang. Men den er der i form av tilfredstillelsen det gir bidra aktivt med noe av betydningen for noen og noe.

ja, ngon mste vga ta steget
Citera
2023-04-15, 18:07
Medlem
Citat:
ja, ngon mste vga ta steget

Vi har kasta ballen. Den har landa i henda til noen som er fullt ut kapabel til sette litt fokus p henne og med det ogs saken.
Citera
2023-04-15, 18:22
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

VG er helt klart gode p ren krimjournalistikk, og gr de fleste andre medier en hy gang p det feltet.
Men nr det gjelder konflikten innad i politiet burde bde de og de andre aktuelle mediene gtt mer
kritisk til verks. Det kan se ut som om kritikk av politiet sitter langt inne, der ingen tr vre "frst ute". M har f.eks. uttalt at de ikke lager mer stoff om saken fr "det dukker opp noe nytt".
Det er for meg en litt uforstelig passiv holdning.

Det forrige etterforskningsteamet uttalte at de hadde en mediestrategi, men med den nye ledelsen
ser det ut til at den opphrte fullstendig. For meg virker det som om f.eks. siktelsen av PSS kun ble
offentliggjort fordi de ikke hadde noe annet valg. RU fikk jo masse oppmerksomhet, i tillegg til OHG
sin stjlne id. Dette siste later til vre elementrt i PSS sin siktelse, men vi har ikke ftt srlig
med opplysninger om ham eller hans eventuelle rolle. Medvirkning til drap er en alvorlig siktelse,
og drap er hovedpunktet i sakskomplekset.

Jeg mener det er viktig holde denne saken varm. Ikke bare i pressen, men i alle fora.
Diskusjonstrder, facebookgrupper og andre typer mediekanaler.
Citera
2023-04-15, 18:46
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
VG er helt klart gode p ren krimjournalistikk, og gr de fleste andre medier en hy gang p det feltet.
Men nr det gjelder konflikten innad i politiet burde bde de og de andre aktuelle mediene gtt mer
kritisk til verks. Det kan se ut som om kritikk av politiet sitter langt inne, der ingen tr vre "frst ute". M har f.eks. uttalt at de ikke lager mer stoff om saken fr "det dukker opp noe nytt".
Det er for meg en litt uforstelig passiv holdning.

Det forrige etterforskningsteamet uttalte at de hadde en mediestrategi, men med den nye ledelsen
ser det ut til at den opphrte fullstendig. For meg virker det som om f.eks. siktelsen av PSS kun ble
offentliggjort fordi de ikke hadde noe annet valg. RU fikk jo masse oppmerksomhet, i tillegg til OHG
sin stjlne id. Dette siste later til vre elementrt i PSS sin siktelse, men vi har ikke ftt srlig
med opplysninger om ham eller hans eventuelle rolle. Medvirkning til drap er en alvorlig siktelse,
og drap er hovedpunktet i sakskomplekset.

Jeg mener det er viktig holde denne saken varm. Ikke bare i pressen, men i alle fora.
Diskusjonstrder, facebookgrupper og andre typer mediekanaler.

Jag hller nog med dig i mycket och inte minst att det r viktigt att hela fallet inte gr i glmskan, men samtidigt finns det ocks en mjlighet att trden gr in i en form dr det hela bara blir ljligt och det r minst lika viktigt att undvika och framfrallt r det viktigt att AEFs minne inte trakasseras...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in