2023-12-04, 20:48
Medlem
Fikk ikke RU endret siktelsen mot seg i lpet av noen avhr etter at TH ble lslatt? Da til medvirkning til grov bortfring?
Han m ha samarbeidet og mye tyder vel p at han kan ha innrmmet og ha bidratt med ett eller annet som skulle vre en kidnapping i en eller annen hensikt av en eller annen. Men da ikke det som skulle vise seg vre et drap p en 68-ring i hennes eget hjem.
Citera
2023-12-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Fikk ikke RU endret siktelsen mot seg i lpet av noen avhr etter at TH ble lslatt? Da til medvirkning til grov bortfring?
Han m ha samarbeidet og mye tyder vel p at han kan ha innrmmet og ha bidratt med ett eller annet som skulle vre en kidnapping i en eller annen hensikt av en eller annen. Men da ikke det som skulle vise seg vre et drap p en 68-ring i hennes eget hjem.
Han innrmmet uaktsomhet ift. hjelp av kryptoforbredelser overfor TH er mitt inntrykk. Det er det som er litt interessant med brtfring, uaktsomhet holder (tror jeg).

Men fullstendig uenig at han samarbeidet. S mye cred fortjener han ikke.
Senast redigerad av Martinensen 2023-12-04 kl. 21:17.
Citera
2023-12-04, 22:19
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Jeg m innrmme at jeg stusser over at han er siktet for medvirkning til grov frihetsbervelse.
Men jeg er enig med Martinensen. "Samarbeid" tviler jeg litt p. Iallefall ikke samarbeid nok.
Det er jo ogs typisk forsvarsadvokater si at klienten samarbeider med politiet.

Fr inntrykk av at han mest av alt prver redde sitt eget skinn, kanskje bde fra politiet
og eventuelle andre medvirkende. Mulig han har en strre delaktighet enn han innrmmer, og
at han prver fremstille seg som et offer. Han mente jo selv han var utsatt for et komplott.
Er ikke det ogs ganske typisk at siktede i alvorlige straffesaker hevder det?
S har vi jo ogs lignende pstander fra TH, at noen er ute etter hevn.

Kan det tenkes man str overfor et i utgangspunktet usannsynlig radarpar?
Citera
2023-12-04, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinensen
Men fullstendig uenig at han samarbeidet. S mye cred fortjener han ikke.

Man kan kalle det hva man vil. Det handler ikke om gi han cred eller ikke. Det handler om i hvilken grad han som siktet selv bidro til f siktelsen endret ved snakke om egen involvering i ett eller annet. Og hvorvidt han bidro med gi politiet tilgang til greier som kunne understtte dette. Og det tro jeg faktisk han har gjort. Vi fr se.
Citera
2023-12-05, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg m innrmme at jeg stusser over at han er siktet for medvirkning til grov frihetsbervelse.
Men jeg er enig med Martinensen. "Samarbeid" tviler jeg litt p. Iallefall ikke samarbeid nok.
Det er jo ogs typisk forsvarsadvokater si at klienten samarbeider med politiet.

Fr inntrykk av at han mest av alt prver redde sitt eget skinn, kanskje bde fra politiet
og eventuelle andre medvirkende. Mulig han har en strre delaktighet enn han innrmmer, og
at han prver fremstille seg som et offer. Han mente jo selv han var utsatt for et komplott.
Er ikke det ogs ganske typisk at siktede i alvorlige straffesaker hevder det?
S har vi jo ogs lignende pstander fra TH, at noen er ute etter hevn.

Kan det tenkes man str overfor et i utgangspunktet usannsynlig radarpar?

Det kan vel hende RU trodde hans bidrag gjaldt en bortfring av noen andre? Noen som skulle bortfres for og skremmes/grisebankes eller settes i respekt. Under da dekke av en kidnapping for komme unna med akkurat det.
Noe herk eventuelt og plutselig bli konfrontert med at kona til han du inngikk denne avtalen med er forsvunnet. Og du innser at det du skulle bidra med var et bidrag som ble benyttet til noe helt annet, et drap.

At TH skulle risikere alt ved involvere denne guttungen i et drap p sin kone tror jeg ingenting p. Om TH har gitt noen et inntrykk av at vi opererer i par s er neppe RU den han har parret opp med. Og jeg tror parhesten kan g p en real smell nr dette en gang virkelig braker ls.
Citera
2023-12-06, 22:55
Medlem
Om TEH og RU har ftt kontakt etter dette kan det tolkes som at de har en flelse av "sitte i samme bt". P hvilken mte vites ikke. bli brukt/utnyttet? Felles hat/nag?
Citera
2023-12-09, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
I dagens VG-artikkel fokuseres det p kryptosporet og 32-ringen som ble siktet vren 2022, dvs PSS.
Som VG skriver er det 3 menn som er siktet, dvs TH, RU og PSS. Politiinspektr LR sier flgende til VG:

Siktelsene og grunnlaget mot dem str ved lag, og det er ingen endringer i dette

Fra artikkelen kan vi oppsummere noen punkter fra saken mot PSS:

- Politiet mener PSS har medvirket i forberedelsene til saken
- PSS ble hemmelig etterforsket gjennom vinteren 2021-2022

- 18. august 2020 inntok kokrim kontorplassen til PSS p Ulven
- PSS var tilstede, pgripes og siktes for bl.a. heleri og hvitvasking
- En MacBook og iPhone tilhrende PSS ble beslaglagt og underskt

- Etterforskerne finner flere ting, bl.a. det stjlne passet til OHG
- Politiet finner ogs bilde av stedet i S4 p mobilen, fra en artikkel
- I tillegg er det bilde av AE og politiinspektr TB fra en annen sak

- Etterforskningen har avdekket at PSS disponerte en Binance-konto
- Tilsvarende plattform som ble benyttet i forberedelsene 7. juli 2018

- PSS har brukt trefaktor-autentisering for logge inn p Binance
- Etterforskningen har avdekket overfringer fra Monero til Nanopool

- Applikasjoner p mobilen indikerer ogs at PSS har brukt NordVPN

- Politiet har gjennomgtt helseappen til PSS mot sentrale tidspunkter
- Underskelsene av bevegelsene ga imidlertid ingen nye spor i saken

Politiet mener flere opplysninger kan tyde p at PSS har hatt en rolle.
Fortsatt nekter PSS si noe eller stille til avhr. Fortsatt like tyst der...
Vi har vrt i dialog med forsvarer om avhr for f hans
forklaring knyttet til informasjonen, men han har ikke nsket
stille i avhr, sier politiinspektr LR.
VG 30. oktober 2023
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...e-kryptojakten
Dette innlegget er en god oppsummering av ting jeg personlig ikke har lest s mye om p forumet ⤴️

Har lest innlegget til Jayce flere ganger n og tenker flgende: Jeg hper for guds skyld at belpene som er p Binance eller Nanopool er av en strrelsesorden som er inkriminerende. Om PSS faktisk er skyldig da. Det ville vrt et glimrende stttebevis. Om det bare er smpenger, er det mindre verdt.

Hvorfor PSS har bilde av Sloraveien p mobilen sin er rart. lese artikler gjr vi alle, men jeg laster ikke ned bilde av AE og Brske. Kombiner dette med passet til OHG brukt i saken (bare 4 brukere vel) og Monero-interesse.

Slik jeg skjnner det har hemmelig avlytting av PSS angiveligvis ikke gitt resultater. Helseappen har angiveligvis ikke gitt resultater. Men jeg tror ikke artikkelen er uttmmende hva gjelder bevis. Det er rykter om at PSS har firmaer i st-Europa. Det er ikke nevnt i artikkelen til VG.
Citera
2023-12-09, 12:38
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinensen
Slik jeg skjnner det har hemmelig avlytting av PSS angiveligvis ikke gitt resultater. Helseappen har angiveligvis ikke gitt resultater. Men jeg tror ikke artikkelen er uttmmende hva gjelder bevis. Det er rykter om at PSS har firmaer i st-Europa. Det er ikke nevnt i artikkelen til VG.

Mener huske at PSS hadde forbindelser til et firma i Litauen?

Ellers fristende tenke at mangelen p spor etter "motparten" p PSS' enheter kan peke
mot at det er blitt laget et script som agerer "motpart".
Citera
2023-12-09, 13:03
Medlem
RUs siktelse ble endret, under et par dager med avhr, til medvirkning til grov bortfring. Politiet str fast p at dette er et drap. Og siktelsen mot TH lyder fortsatt p drap/medvirkning til drap.

Hvordan er det mulig at man i en sak som dette kan ha personer siktet for vidt forskjellige forutsatte hendelsesforlp? Siktelsen mot RU m ha blitt endret p bakgrunn av noe som har fremkommet under disse avhrene. Og det blir nrliggende tenke at han har fortalt politiet at han trodde han skulle bidra i en i bortfring av noen. Alternativt at politiet har funnet noe som peker i den retningen og at han ble forelagt dette i avhrene og kom med innrmmelser.

Hvorfor skulle RU gr rundt med en siktelse hengende over seg for en handling politiet mener ikke har funnet sted med mindre han mener siktelsen mot han er korrekt i forhold til egne bidrag i dette?
Citera
2023-12-09, 13:25
Medlem
Politiet virker veldig sikre p at Fru Hagen selv foretok 09.14 samtalen i siste Krimpodden om saken. Det betyr at de mener at noe har tilsttt henne etter denne.
LR ville imidlertid ikke dele noe nrmere om hvilke tanker de har rundt nr de mener denne handlingen mot henne fant sted, da utover at de har et videoprosjekt gende i denne forbindelse hvor de er interessert i alle bevegelser sikkert da i er gitt tidsrom.

M ser ut til mene at noe i det LR sier tilsier at de m ha funnet ett eller annet som har fanget deres interesse i det videomaterialet de allerede besitter, for LR kunne opplyse at det ikke er tilgjengelig noe nytt videomateriale i saken.
Citera
2023-12-09, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket

Ellers fristende tenke at mangelen p spor etter "motparten" p PSS' enheter kan peke
mot at det er blitt laget et script som agerer "motpart".

Jeg mener det er flere ting i dette som kan tyde p at den som ble satt til agere motpart etter drapet er av typen som kan bruke veldig mye lengre tid enn de fleste andre nr den skal utfre selv enkle oppgaver p en PC. Ser ut som utallige forsk i lre opp i bruken kan ha endt i stranding og at man har mttet g for at selv det enkleste fr vre godt nok med han som den eneste som kan flge opp dette i etterkant. Instruks: Kjr p den ene koden, repeter ved jevne mellomrom. Passord Anne.

Om ikke, m det vre at dette faktisk var planlagt skulle fremst som et drap etterhvert. Og at noen andre enn TH himself skulle settes fast for det. For makan til sabotering av noe som eventuelt var tenkt se ut som en reell kidnapping nr det kommer til enkelte elementer i dette m man lete lenge etter. Og aldri finne.
Senast redigerad av Kokadu 2023-12-09 kl. 14:27. Anledning: Rette
Citera
2023-12-09, 16:17
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Jeg mener det er flere ting i dette som kan tyde p at den som ble satt til agere motpart etter drapet er av typen som kan bruke veldig mye lengre tid enn de fleste andre nr den skal utfre selv enkle oppgaver p en PC. Ser ut som utallige forsk i lre opp i bruken kan ha endt i stranding og at man har mttet g for at selv det enkleste fr vre godt nok med han som den eneste som kan flge opp dette i etterkant. Instruks: Kjr p den ene koden, repeter ved jevne mellomrom. Passord Anne.

Om ikke, m det vre at dette faktisk var planlagt skulle fremst som et drap etterhvert. Og at noen andre enn TH himself skulle settes fast for det. For makan til sabotering av noe som eventuelt var tenkt se ut som en reell kidnapping nr det kommer til enkelte elementer i dette m man lete lenge etter. Og aldri finne.

Kryptoriggets fremste hensikt var trenere etterforskningen. Derfor mtte det ta ukesvis
mellom hver gang "motparten" gadd svare. Enten det ble gjort manuelt, eller var automatisert.
Alt som har med kryptorigget og "motparten" gjre er veloverveid, men utfrt av en amatr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in