2024-05-23, 14:09
Medlem
Det mest interessante scenarioet her er om nkkelbrukeren fanget p lyd er TEH. Han ankom tross alt utenfra i en Ford focus.

I s fall har TEH brukt den samme nkkelen som kidnapperne angiveligvis skal ha stjlet. Og det gr ikke uten sette likhetstegn mellom kidnapperne og TEH.

N forutsetter jeg at TEH ikke har sin egen nkkel. Men hvorfor skulle han bruke nkkelen fra stvelen dagen fr, om han hadde egen nkkel?

Beklager om jeg tar feil, mtte bare lufte teorien.
Citera
2024-05-23, 14:33
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Ja, noe er det som ledet til politiets grundige lydtester og kom tilbake for nye underskelser av bde ytterdr og nkkelbruk. Dersom den var lst da TEH ankom etter kl 14 m han ha vrt den siste som benyttet nkkelen som forsvant fra stvelen, hvis han ikke hadde egen nkkel.

Men med egen nkkel var det jo ingen grunn til legge den i stvelen kvelden fr p grunn av valpepass. TH har alts forklart at dren var ulst da han i flge seg selv kom hjem til S4 rundt kl 13.40. Skyvedren p baksiden av huset og inn til kontoret hans kan forklare endel i forhold til manglende spor inne osv. Det er i grunnen pfallende hvordan nettopp viktige detaljer i saken skurrer nr de ettergs nrmere.

Hvis TH har sagt at han la ut nkkelen i garasjen for at TEH skulle vre der p kvelden, s er det jo virkelig noe som skurrer. Nr han kommer hjem til S4 etter at TH har ringt han, s hres det jo merkelig ut skal frst g i garasjen for hente en nkkelen i stvelen, istedet for bare g rett til dra, og evt ringe p dra slik at TH kan pne. For TH var jo der inne, ihvertfall iflge seg selv.
Hvis TEH hentet en nkkel i stvelen som TH hadde lagt ut, s er jo det naturlige at han leverte nkkelen tilbake til han nr TH og Anne kom hjem p kvelden. Det er jo et eller annet her da som ikke stemmer.
Citera
2024-05-23, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
THs status i et ntteskall. Ikke vant til bli motsagt.

Ironisk hvis nkkelen skulle vise seg vre "nkkelen" til oppklaring.

TH foreslo jo at noen kunne ha leid en leilighet i naboblokka for spane p dem, fordi man derfra
lett kan se hvor de pleier gjemme nkkelen. Pstanden er ikke bare ulogisk, den er ogs feil.
Fordi fra den blokka er det ikke mulig se hverken inngangspartiet til huset eller garasjeporten.
Huset er i det hele tatt godt skjermet for innsyn, med unntak av omrdet umiddelbart foran porten.
Dersom TH var skyldig, kunne han ha pnsker ut mange logiske forklaringer. Handlingen er tross alt planlagt. Men dersom han er uskyldig, s er det mer naturlig, at forklaringene p sprsmlene politiet stiller angende stedet, fremstr ulogisk fordi man som uskyldig ikke har forutsetning til vite hva som har skjedd.

Vi vet ikke resultatet av lydunderskelsen og bakgrunnen for den.

Lselyden kom kanskje fra bilen. Det sprs hvor den ble parkert. Samme kan skje nr man setter seg inn i bilen, s kan den lses automatisk fr eller mens man kjrer, i tilfelle TEH forlot S4 mens TH ringte politiet. P min bil er det slik, vet ikke om det er slik med Ford Focusen i dette tilfellet?

Jeg gr utifra at Ford Focusen er spass ny at den registrerer kjredata, s dette har nok politiet kontroll p.

N har politiet uansett kontroll p disse sprsmlene, siden TH er ferdig etterforsket og siktelsen henlagt.

Siktelsen mot TH hadde ikke blitt henlagt dersom politiet mistenkte at TEH var involvert. S jeg synes du og dine skal la familien til offeret vre i fred.

Det er et paradoks at de som kritiserer andre mest for mangel p empati og sunn mentalitet, er de som plager ofrene mest.
Citera
2024-05-23, 15:10
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinensen
Det mest interessante scenarioet her er om nkkelbrukeren fanget p lyd er TEH. Han ankom tross alt utenfra i en Ford focus.

I s fall har TEH brukt den samme nkkelen som kidnapperne angiveligvis skal ha stjlet. Og det gr ikke uten sette likhetstegn mellom kidnapperne og TEH.

N forutsetter jeg at TEH ikke har sin egen nkkel. Men hvorfor skulle han bruke nkkelen fra stvelen dagen fr, om han hadde egen nkkel?

Beklager om jeg tar feil, mtte bare lufte teorien.

Hvis TH sier at han har lagt ut nkkelen for at TEH skulle finne den, s er det jo et eller annet her som ikke stemmer ihvertfall. Det er helt sikkert. Ikke rart at TH og alle barna nekter videre avhr.
Citera
2024-05-23, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Hvis TH har sagt at han la ut nkkelen i garasjen for at TEH skulle vre der p kvelden, s er det jo virkelig noe som skurrer. Nr han kommer hjem til S4 etter at TH har ringt han, s hres det jo merkelig ut skal frst g i garasjen for hente en nkkelen i stvelen, istedet for bare g rett til dra, og evt ringe p dra slik at TH kan pne. For TH var jo der inne, ihvertfall iflge seg selv.
Hvis TEH hentet en nkkel i stvelen som TH hadde lagt ut, s er jo det naturlige at han leverte nkkelen tilbake til han nr TH og Anne kom hjem p kvelden. Det er jo et eller annet her da som ikke stemmer.

Hvis man har avtalt komme hjem til en i familien og ytterdren viser seg vre lst nr du kommer, s ville det kanskje vrt naturlig ringe p dra eller banke p frst. Kanskje uansett om dra var lst eller ei, ville mange trolig ha plinget p eller varslet sin ankomst p et vis.

Men opptaket fra ndsamtalen inneholder visst ingen drklokke som plinger. I stedet har politiet vrt veldig opptatt av gjre lydtester av lsbruken mens samtalen pgikk. Hvorfor skulle dren vre lst etter at TH skal ha kommet hjem og flydd ut og inn akkurat den dren. Dersom ytterdren derimot var ulst da TEH ankom s burde det jo uansett ikke ha vrt behov for noen inngende lydtester av lsbruken.
Citera
2024-05-23, 15:47
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Hvis man har avtalt komme hjem til en i familien og ytterdren viser seg vre lst nr du kommer, s ville det kanskje vrt naturlig ringe p dra eller banke p frst. Kanskje uansett om dra var lst eller ei, ville mange trolig ha plinget p eller varslet sin ankomst p et vis.

Men opptaket fra ndsamtalen inneholder visst ingen drklokke som plinger. I stedet har politiet vrt veldig opptatt av gjre lydtester av lsbruken mens samtalen pgikk. Hvorfor skulle dren vre lst etter at TH skal ha kommet hjem og flydd ut og inn akkurat den dren. Dersom ytterdren derimot var ulst da TEH ankom s burde det jo uansett ikke ha vrt behov for noen inngende lydtester av lsbruken.

Nei, usikker p hva jeg skal tro. Kan dren ha vrt pen, og s har TEH pnet og gtt inn, og s lst etter seg? Kanskje har han etter f sekunder hrt THs stemme og skjnt at han var i telefonen, og derfor ikke ropt hallo? Kan det vre forskjell p lydene av om man lser opp dren eller lser igjenn dren?
At TH sier en ting p telefonen, men lydene sier noe annet? Usikker..
Men at TH gikk inn dra og lste etter seg er kanskje ikke noe sjekke omkring med mindre at TH hadde sagt p telefonen at han hadde lst dra n.
Men det m jo vre et eller annet som ikke stemmer tenker jeg.
Citera
2024-05-23, 16:00
Medlem
Citat:
Min erfaring er at de fleste kvinner i alle aldre bruker emojier aktivt i sms-meldinger.

Menn bruker generelt mindre emojier, en god del ikke i det hele tatt.
Spesiellt ved kende alder hos menn benyttes aldri emojier.

Her er et eksempel p hvordan AEH brukte emojier i en kort sms-melding.
Denne meldingen sendte hun til en venninne bare 6 dager fr hun forsvant:
Hei. 49 rs bryllupsdag. Ingen gratulasjoner fra TH Bedt p middag hos HHB, men TH ikke interessert i noe feiring,
tror han fler sorg og sinne for 49 r bortkastet 🤔. Snn ligger det an 👎
Hun har brukt andre emojies i min bok, s det blir jo litt intetsigende, siden flere her i trden har sitert fra boken Lrenskog Mysteriet med ulike emojies.
I en dansk utgave brukes dessuten andre ord nr SMSen siteres.

Din oppsummering angende hvem du mener bruker emojies er like intetsigende. Ditt nettverk er neppe representativt for virkeligheten. Du er bare en drpe i havet.
Citera
2024-05-23, 16:56
Avstngd
Skaanseths avatar
N prver hun villede igjen ved trekke inn et 2.5 r gammelt innlegg.
Dette med nkkel, stvel og lydtestene er tydeligvis et sentralt punkt nr det gjelder nr TH utfrte ndanropet til 112.
Citera
2024-05-23, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf
Det er mange ting i denne saken som er uforstelig.
AEH hadde skrevet til en venninne at TH flte sorg og sinne etter 49 r bortkastet. Det tyder jo p at hun hadde fortalt TH at hun ville skilles.

Men s drar hun plutselig p teater. Hvorfor velger hun dra p teater med mannen hvis hun vil skilles? Hvorfor sier AEH til MB p morgenen at hun skal p hyttetur med ektemannen? Hvorfor nsket hun denne hytteturen sammen med en mann hun ville skille seg fra ?

Hva slags rolle har dette ekteparet og hvilken rolle har MB ? De m ha en rolle i dette. Er de medhjelpere for TH eller de kanskje medhjelpere for AEH ?

Det er ikke naturlig ville g p teater eller dra p hyttetur med ektemannen , hvis hun var p vei til skille seg.
Jeg har lenge hatt en hypotese om at bde AEH og venninnen har blitt utsatt for phishing-angrep. Og at GM har sendt bl.a. denne smsen og svarene, som tilsynelatende ser ut som er venninnens respons disse. Venninnen sendte jo ogs en sms til AEHs mobil (etter AEH forsvant); "Vr sterk", sto det vel, hvis jeg husker rett.

Facebook-innlegget hun ble tagget i; "Slep meg p ferie", kan tyde p noe snn. AEHs bistandsadvokat nsket at politiet skulle etterforske det sporet.

Det m ha vrt et sjokk for familien da familien oppdaget Facebook-innlegget "Slep meg p ferie", etter AEH forsvant og det ble funnet slepespor i boligen.

Dette gir assosiasjoner til Osen-saken, hvor gjerningspersonene hadde gjort underskelser i forveien ift hva som kunne redusere straffen i tilfelle de ble avslrt.

SMSen ble kanskje skrevet for kaste mistanke om en frivillig forsvinning eller at det var skilsmisse p gang.
Etter min mening har ikke GM vrt s heldig med det forsket, og jeg tror at rsaken er at GM ikke kan relatere eller har forutsetning, til forst hvordan en normal relasjon er etter et 49 r gammelt ekteskap, uavhengig om det er et ulykkelig eller lykkelig ekteskap.

Jeg synes AEHs fremstr umoden og passer drlig p en 68 r gammel dame. Derfor mistenker jeg at GM har skrevet SMSen. Men venninnen kan i det minste bekrefte for politiet, dersom det er hun/venninnen som har svart p denne.

Problemet er at det ikke er mulig avslre om AEH var blitt utsatt for phishing, da det ikke legger seg spor p iPaden/smarttelefonen/Maren.
Senast redigerad av Havhest 2024-05-23 kl. 17:39.
Citera
2024-05-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ja, det virker jo som at han hadde egen nkkel da. Det m han jo nesten ha hatt.
De fleste drer har vel en vanlig drvrider p innsiden. Det er ganske uvanlig med nkkellsning p innsiden, selv om det finnes.
Kan ikke huske det med at han tok med valpen mens TH var p Knatten, for det er s mange artikler og s mye tekst her inne, men husker at politiet fikk ris fordi de ikke hadde sjekket hunden for dna.
Men hvis snnen tok han med til seg selv, s er det jo en slags unnskyldning til dra fra stedet.
Kan han ha hatt med seg andre ting ogs? Vaskebtte er nevnt. Det manglet jo vaskebtter, og da er det en mulighet for at dette var noe som ikke var planlagt. Noe som oppsto i siste liten. Det var flere vaskebtter i garasjen, 3 stykker, men ikke inni huset. Her kan vi se 3 vaskebtter i garasjen.
https://imgur.com/a/cryf4FI

N er det kanskje stygt mistenke om snnen kan vre involvert, men jeg mener at man br lfte p alle stener. Hvis man sier at han er involvert og har hjulpet TH, frivillig eller truet, s er det mange ting som gr opp.

Jeg mener huske at TEH skal ha tatt med seg hundevalpen fr Tom Hagen dro til bensinstasjonen.

Det var ogs info i trden om at TEH ankom Sloraveien etter at AE og TH hadde dratt til Oslo. Og at TEH forlot S4 fr AE og TH kom hjem etter teaterkvelden. Dette har ikke vrt skrevet om i avisene, kun noen som har fortalt i trden.

Kan hende det er noe nkkeltrbbel her ja.

Hvis AE la husnkkelen i stvelen i garasjen fr de dro til Oslo, for at TEH skulle komme seg inn og passe valpen, s skal AE ha hentet nkkelen i garasjen da de kom hjem (etter at TEH hadde dratt og lagt husnkkelen tilbake i stvelen i garasjen) og AE skal s ha lagt fra seg nkkelen et sted, (p et bord eller i en hylle), og senere skal en husnkkel vre kommet bort. Antakelig den nkkelen som skulle befinne seg i stvelen i garasjen.

Jeg tror Tom Hagen lyver om at ytterdren var ulst da han kom hjem. Ytterdren var lst, og Tom Hagen lste seg inn via skyvedren p kontoret, og holdt seg stort sett p kontoret for unng delegge stagingen i gangen.

At Tom Hagen har lpt huset rundt og lett etter Anne-Elisabeth, m vre ren lgn. Forutsatt at han mtte ut av ytterdren for sjekke i garasjen, s skulle ikke ytterdren ha vrt lst da TEH ankom.

Frst da TEH ankom husket TH at ytterdren var lst. Han mtte g og pne for TEH. Det kunne hres i bakgrunnen under ndsamtalen.

Tom Hagen skysset s TEH og hundevalpen p dr.

S mtte han lse ytterdren innenfra, og lse seg ut via skyvedren p kontoret, fr han dro til Knatten for mte politiet.

Tom Hagen kunne ikke dra fra ytterdren ulst, i tilfelle det kom noen p dra og gikk inn.
Citera
2024-05-23, 18:25
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

TH hevdet vel ha gtt inn hovedinngangen og ut igjen for sjekke garasjen, fr han gikk inn
og til slutt sjekket toalettet. Da frst s han brevet p stolen, som han deretter tok med inn p
kontoret sitt. Sa han, ihvertfall. S ringte han alts til sin snn og ba ham komme fordi det hadde
skjedd noe alvorlig, og han skulle fortelle resten nr han kom til Sloraveien.

Med andre ord ingen logikk i at ytterdren skulle vre lst da TEH ankom.
Citera
2024-05-23, 18:25
Medlem
Citat:
Nei, usikker p hva jeg skal tro. Kan dren ha vrt pen, og s har TEH pnet og gtt inn, og s lst etter seg? Kanskje har han etter f sekunder hrt THs stemme og skjnt at han var i telefonen, og derfor ikke ropt hallo? Kan det vre forskjell p lydene av om man lser opp dren eller lser igjenn dren?
At TH sier en ting p telefonen, men lydene sier noe annet? Usikker..
Men at TH gikk inn dra og lste etter seg er kanskje ikke noe sjekke omkring med mindre at TH hadde sagt p telefonen at han hadde lst dra n.
Men det m jo vre et eller annet som ikke stemmer tenker jeg.

Tror det kan vre forskjell p lydene ja. Derfor de tester og tester om igjen og om igjen. Eks hvis lsen er en vanlig ls med vrider. De kan hre om nkkelen blir stukket i lsen og dren ble lst opp utenfra. Eller, om vrideren ble vridd om innenfra.

Hvis Tom Hagen har gtt omkring inne med en brbar fasttelefon mens han snakket med politiet, kan de eksempelvis hre om han hadde sko p eller ikke.

Disse lydprvene skal vre ektremt nyaktige og detaljerte. Bakgrunnslyder fra kjleskap, frysere, vifter, eventuelle andre elektriske apparater blir fanget opp og identifisert.

Jeg tror de greier identifisere tapping av vannkraner osv. Lyder fra hundevalpen.

Lydprvene beviser at Tom Hagen lyver om faktiske hendelser drapsdagen.

I tillegg kommer informasjon fra analysene av Anne-Elisabeths iPhone.

Politiet vet at Tom Hagen lyver. Men det er tydeligvis ikke nok til f ham dmt for drapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in