Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-10, 16:49
Medlem
Efter riksdagsvalet i höstas så gruffades det ju en hel del om påstått valfusk där det framförallt handlade om att valförättarna på olika sätt skulle ha manipulerat resultatet genom att till exempel undlåtit att lägga fram alla röstsedlar eller ogiltigförklarat/kastat vissa röster. Detta klagande irriterade mig eftersom väldigt få bemödat sig att förhindra detta från första början.

Jag och en vän till mig närvarade till exempel vid rösträkningen i mitt valdistrikt, någonting som vem som helst har rätt att göra. Efteråt kontrollerade vi de siffror som valförättarna kommit fram till med de siffror som rapporterades på valmyndigheten webbsida. Vad som slog mig var dock att vi var de enda som gjorde detta för mitt valdistrikt. Här har vi alltså tusentals människor som har gått och röstat, men endast två av dem (en tekniskt sett eftersom min vän röstade i ett annat distrikt) hade ett intresse av att åtminstone delvis se till så att allt gått rätt till (vi hade kunnat närvara hela dagen, från det att vallokalerna öppnade).

Kort sagt, jag orkar inte med ytterligare ett val (vi kommer ju åtminstone ha ett EU-val nu i vår om det inte också blir ett extra val till riksdagen) där folk sedan kommer och gnäller om valfusk (såtillvida det inte rör sig om fusk med förtidsröster; förtidsröstningssystemet är som upplagt för att det ska vara enkelt att manipulera). Som det gamla anglosaxiska ordspråket går: "Fool me once, shame on you. You can't get fooled again."

Så, vad som ska diskuteras: Varför har vi inte en hel folkrörelse där valen observeras in i minsta detalj av så många människor att det knappt går att få plats i vallokalen? Varför lägger de flesta sin tillit till att Valmyndigheten har gjort ett bra jobb beträffande att anställa folk när resultatet om de inte gjort det per definition blir korruption i varende statlig instans? Varför skickar inte respektive parti ut valobservatörer till alla vallokaler snarare än att låta dem sitta och dricka drinkar på någon valvaka? Varför skapar vi inte en Flashback-valobservatör-rörelse till nästa val där vi ser in att täcka in varenda vallokal med observatörer, gärna som också filmar allt och lägger upp det på nätet?
Citera
2019-01-10, 17:06
Medlem
Ja varför inte. Då slipper man kanske allt gnäll i efterhand.
Citera
2019-01-10, 17:12
Medlem
Sooks avatar
En orsak är väl att folk i allmänhet ändå litar på att det går rätt till. Vad gäller bevisat valfusk så har ju ofattbart lite framkommit som tyder på att det är förekommande. Vissa oegentligheter har ju framkommit där fel begåtts, men så vitt jag vet innebär det inte att det är varit direkt valfusk. Inte heller har nåt speciellt parti varit mer utsatt än nåt annat.

Snacket om avsaknad av valsedlar kanske har förekommit men aldrig på nån vallokal jag besökt (det säger såklart inget om nåt men ändå).

Så jag gissar att folk i allmänhet litar på systemet och att en del gärna klagar lite på flashback men kanske inte ens själva orkar rösta, än mindre bevaka valet.
Citera
2019-01-10, 17:47
Medlem
ShallowInfidels avatar
För att jag inte bryr mig. Kommer alltid att se representativ demokrati som farsen den är, inget mer än bröd för pöbeln, underhållning, en freakshow, en circus med klowner i fören, tror du verkligen jag vill ha en biljett till första parkett? Nej tack, jobbar jag inte så lämnar jag inte mitt hem under valdagarna alls. Har mer produktiva saker att göra med min tid.
Citera
2019-01-10, 18:33
Medlem
Jag arbetade som röstmottagare och -räknare. Allt gnäll om valfusk var just det. Det som fanns hände ju före valet när framförallt S spred en massa propaganda, men i vallokalerna förekom inget fusk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in