Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-20, 22:44
  #13
Avstängd
mazedazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutankhuman
Riksdagen består av nästan vita personer. Visst finns där Jamal El-Haj, Aylin Fazelian, Roza Güglu Hedin, Sultan Kayhan, Serkan Köse, Lawen Redar, Rojhan Gustafsson, Hanif Bali, Åsa Coenraads, Arin Karapet, Noria Manouchi, Jessica Polfjärd, Alireza Akhondi, Abir Al-Sahlani, Nooshi Dadgostar, Ali Esbati, Tony Haddou, Momodou Malcolm Jallow, Amineh Kakabaveh, Daniel Riazat, Gulan Avci, Roger Haddad, Robert Hannah, Arman Teimouri, Leila Ali-Elmi, Paula Bieler, Yasmine Eriksson.

Det blir 27 rasifierade i en Riksdag bestående av 349. För att Riksdagen ska spegla det mångkulturella, nya Sverige bör 87 av riksdagsledamöterna bestå av rasifierade personer. Många afghaner blir snart bostadslösa så 30 stycken av dom kanske skulle kunna få bli riksdagsledamöter för S, MP, L, C eller V? Några vita personer i dessa partier kan självklart avstå sin riksdagsplats för en rasifierad. Dom vet ju att dom är vita privilegierade så det är bara rätt att dom får avstå sin riksdagsplats, eller hur? Finns också marockanska gatubarn och romska tiggare som kan bo i Riksdagen och syssla med lite politik på vardagarna.
Du har glömt Alice Bah Kunke och Ardalan Shakarsbi. För att inte tala om den somaliska klankvinnan i mp. Sitter de inte fortfarande i riksdagen?
Sen har inte Jan Björklund och Ebba Bosch Thor en förälder också från utlandet?
__________________
Senast redigerad av mazedaze 2019-01-20 kl. 22:55.
Citera
2019-01-21, 07:58
  #14
Medlem
Bra trådstart. Vi måste ha fler rasifierade riksdagsledamöter för att spegla vårt mångkulturella samhälle. Partier måste börja kvotera in dessa människor då underrepresentation av personer med utländsk bakgrund försvagar demokratin. Förutom rasifierade måste även HBTQIA+ representeras bättre i riksdagen. Det finns några öppet homosexuella cismän som jag känner till men mig veterligen finns det inga öppna trans eller queer. Inte heller några icke binära. Funkofobin är även ett reellt hot mot demokratin och därför bör även personer med funktionshinder finnas i riksdagen.
Citera
2019-01-21, 08:36
  #15
Medlem
ReiseReises avatar
Att Sverige har 25% med utländsk bakgrund är rent skitsnack. I början på 2000-talet så hade vi 18-20%. Vi har alltså bara stigit med 5-7% dessa senaste 20 åren? Bara 2015 kom det fler än vad det gjorde under ett helt decennier.
Statistiken är urvattnad och förvrängd för att hålla opinionen i schack tills det inte längre går att dölja det hela, och det samtidigt är försent att göra något åt det.
Skulle snarare gissa på att vi är uppe i över 30%, och då utgör pensionärerna lejonparten av pursvenskar, så den statistiken kommer radikalt att skjuta i höjden när dessa går bort.
Man noterar också att nästan varenda dagis idag så är invandrarungar i majoritet a klasserna, eller åtminstone nära 35-40%. den gamla generationen är svensk och den unga är invandrare.

Nu tog TS också med personer som Paula Bieler, som är polsk. Ska vi räkna med östeuropéerna, finnarna och juggarna, och alla som har någon förälder till dessa, så blir nog siffran nästan 50%.
__________________
Senast redigerad av ReiseReise 2019-01-21 kl. 08:39.
Citera
2019-01-21, 08:42
  #16
Medlem
jay.simpsons avatar
Det blev livat när FI premierar rasifierade framför ljushyade för sin riksdagslista. Kallades identitet före kompetens Där ser man hur högt uppsatta antirasistiska ljushyade är beredd att ge bort sina privilegier. Hyckleriet.

Etc är enda som tog upp det

https://www.etc.se/inrikes/fi-far-kr...fore-kompetens
Citera
2019-02-01, 19:10
  #17
Medlem
Invandrare och rasifierad är inte samma sak.
Citera
2019-02-01, 19:18
  #18
Medlem
Duerfs avatar
Svenska politiker är så fördomsfria att de inte ser skillnader i ursprung. Det är ju jättebra.

Sveriges riksdag har 349 människor.
Citera
2019-02-01, 19:40
  #19
Medlem
Robert-Haschbergs avatar
Jag hittade 29 till. Kanske någon kan fylla på ytterligare?

Ellen Juntti (M, sverigefinsk)
Boriana Åberg (M, Bulgarien)
Robert Halef (L, kristen syrian)
Ibrahim Baylan (S, kristen syrian, Turkiet)
Denis Begic (S, Bosnien-Hercegovina)
Sven-Erik Bucht (S, tornedaling)
Teresa Carvalho (S, halvportugis)
Adnan Dibrani (S, Kosovo)
Ida Karkiainen (S, tornedaling)
Kadir Kasirga (S, kurd, Turkiet)
Laila Naraghi (S, Iran)
Pyry Niemi (S, sverigefinsk)
Emilia Töyrä (S, sverigefinsk)
Christina Höj Larsen (V, Danmark)
Birger Lahti (V, tornedaling)
Vasiliki Tsouplaki (V, grekiska föräldrar)
Anna Sibinska (MP, Polen)
Dennis Dioukarev (SD, ryska föräldrar)
Richard Jomshof (SD, sverigefinsk)
Martin Kinnunen (SD, sverigefinsk)
Adam Marttinen (SD, sverigefinsk)
Sara Seppälä (SD, kurd)
Tina Acketoft (L, Finland)
Saila Quicklund (M, sverigefinsk)
Annika Hirvonen Falk (MP, sverigefinsk)
Mattias Vepsä (S, sverigefinsk)
Jasenko Omanović (S, Bosnien-Hercegovina)
Roza Güclü Hedin (S, kurd/turk)
Sara Heikkinen Breitholtz (S, sverigefinsk)
Citera
2020-08-12, 00:11
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tutankhuman
Absolut! Vet inte hur jag lyckades missa honom.



Nu snackar vi inte om såna yttre attribut, utan om etnicitet. Ingen skulle idag vara nöjd med en Riksdag som bara bestod av män, så nu är väl kvinnorna i majoritet där tror jag. Samma sak med kön som med etnicitet.



Det vet jag inte. Vet du?



Jag vill inte sitta där. Jag är delvis från Elfenbenskusten och delvis från Tyskland, så jag tycker inte att jag har någon rätt att sitta i svenskarnas Riksdag.

Nu sitter ju inte Ardalan i Sveriges riksdag då han tillhör Sveriges regering och är då inte ledamot.
Citera
2020-08-12, 00:13
  #21
Medlem
LaLocas avatar
27 rastafarij i riksdagen?
Citera
2020-08-12, 00:13
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackeBoys
Nu sitter ju inte Ardalan i Sveriges riksdag då han tillhör Sveriges regering och är då inte ledamot.

Detta gäller ju även för Ibrahim Baylan
Citera
2020-08-12, 09:49
  #23
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Vad är rasifierad för något?
Citera
2020-08-12, 14:52
  #24
Moderator
Tinuviels avatar
Om vi ska mäta representation i etnicitet går det väl inte bara att räkna "invandrare". Då får man väl bryta ned grupperna i afghaner, iranier, irakier etc. Kanske är inte ens det bra nog? Afghanerna själva delar upp sig i 30 olika folkgrupper och en pashtun kan knappast förväntas representera en hazar - å andra sidan leder en sådan uppdelning till att de sannolikt är så pass få att de inte alls bör ha någon representation alls i riksdagen.

Ju längre man vandrar in i de identitetspolitiska korridorerna ju svårare blir det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback