• 2
  • 3
2020-02-04, 18:40
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av germund
Angående Gmo-foder och antibiotika användningen så regleras det i priset genom avdrag och höjning, dom bönderna som använder sig gmo-fritt foder och lite antibiotika får mer betalt oavsett land.

Och visst, jag håller med om att lokala mindre mejerier med egna smaker borde finnas, men det måste ju också finnas ekonomisk hållbarhet i det. Och så var det ju i fallet med boxholm, ingen lönsamhet och dom sålde till Arla för att rädda sig själva, och Arla försökte ett tag men fick ingen ekonomi i det.

Nä ersättningen för mjölken har aldrig varit försenad av Arla, utan det jag tror du menar var vinstutdelningen som uteblev ett år då vi inte gjorde vinst.? Eller menar du dom försenade stöden kanske.?

Nä absolut, så länge du köper produkter direkt från mejeri, inte butikers egna märken så gör du ett hästjobb för det svenska lantbruket, men att baktala Arla utan ren fakta missgynnar fortfarande en stor majoritet av Sveriges bönder.

Kan ha missat nått skrivit också
Jag vet faktiskt inte om vi kommer mycket längre. Vid genomläsning så verkar det ju som du tycker det är positivt att Arla är ett multinationellt och korrumperat företag. Du säger att ni har kontroll över Sverige trotts att Sverige inte har något eget mandat inom Arla och att ert huvudkontor ligger i Danmark.
Du rycker på axlarna åt de tveksamma internationella affär arla ger sig in i, genom att säga att sådant ser det ju ut i affärsvärlden och alla gör det.

Du är med på arlas linje om att 14 miljoner inte är en tillräklig vinst och att det därför är okey att lägga ner Boxholmsost.

Du ber mig att inte köpa Butikens egna märke. Men säg att jag går och handlar på Ica. ICAs egna mjölk är arla mjölk. Varför ska jag då välja den en krona dyrare mjölken det står Arla på, när paketen innehåller samma vara? Borde inget ansvar ligga på Arla själv? För mig blir detta ett exempel på att arla överöser marknaden med lågprisprodukter och sedan skyller på kunden när den köper dom.

Med den inställningen jag läst av dig i dessa inlägg, har jag tyvärr väldigt svårt att förstå hur något ska bli bättre vid ett generationsskifte inom arla. Vad tänker du att den nya generationen ska uppnå som lockar mig som kund tillbaka till Arla?
Citera
2020-02-05, 10:25
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Låt mig ta ett exempel.
Boxholm är en kommun som tillverkat ost på samma ställe i över 125 år. Mjölken har hämtats från närliggande gårdar och osten huvudsakliga försäljningszon låg i en radie på 20 mil kring mejeriet. Boxholm mejeri hade ca 25 anställda och osten tillverkades enligt hantverksmässiga metoder, ned kunskap som ärvts från ostmästaren till ostmästaren. Kedjan var klimatsmart och näst intill som en av arlas reklam filmer.
Mejeriet gjorde varje år en vinst på ca 14 miljoner kronor. Men så tänkte någon där ner i Åhus att man skulle kunna göra ännu mera vinst, om man började tillverka osten på fabrik i Östersund i stället. Inte en anställd erbjöds att följa med och lära ut hur just denna unika ost görs. Vi har egen personal och receptet meddelade Arla. Jag menar att en vinst på 14 miljoner om året måste räcka. Att även om det går att slimma åt och pressa ut mer, så måste lokala livsmedel få leva och produceras vidare. De är en del av vårt kulturarv. Boxholm är som sagt bara en berättelse av över 400, Boxholm har redan stängt och ännu en av många unika svenska smaker är utdöd. Just nu håller ni ju på att stänga Gävle mejeri för att krympa mångfalden ännu lite till.

Men för mig som kund och konsument handlar det ju inte om vad du eller Arla tycker när jag väljer mina inköp. Det handlar ju om vad jag tycker och vilka producenter som matchar upp vad jag tycker och tror på bäst.
Om jag som konsument väljer bort Arla så väljer jag ju inte bort svenska bönder.. Jag väljer att stödja andra Svenska bönder än Arlabönderna. Men jag stödjer ju ändå svenska bönder.
Ja, fan vad tragiskt med Boxholm. Nu smakar borgmästarosten precis som alla andra av Arlas ostar. Nämligen själlös innehållslös meningslös hushållsost.
Jag slutade köpa Arla för ca 7-8 år sen och hade inga problem att betala mer för de lokala mjölkprodukterna.

Precis som du säger har en som kund möjlighet att välja bort Arla-produkter även om en får vara på sin vakt att alternativen inte blir uppköpta.
Citera
2020-02-05, 14:55
Medlem
Citat:
Jag vet faktiskt inte om vi kommer mycket längre. Vid genomläsning så verkar det ju som du tycker det är positivt att Arla är ett multinationellt och korrumperat företag. Du säger att ni har kontroll över Sverige trotts att Sverige inte har något eget mandat inom Arla och att ert huvudkontor ligger i Danmark.
Du rycker på axlarna åt de tveksamma internationella affär arla ger sig in i, genom att säga att sådant ser det ju ut i affärsvärlden och alla gör det.

Du är med på arlas linje om att 14 miljoner inte är en tillräklig vinst och att det därför är okey att lägga ner Boxholmsost.

Du ber mig att inte köpa Butikens egna märke. Men säg att jag går och handlar på Ica. ICAs egna mjölk är arla mjölk. Varför ska jag då välja den en krona dyrare mjölken det står Arla på, när paketen innehåller samma vara? Borde inget ansvar ligga på Arla själv? För mig blir detta ett exempel på att arla överöser marknaden med lågprisprodukter och sedan skyller på kunden när den köper dom.

Med den inställningen jag läst av dig i dessa inlägg, har jag tyvärr väldigt svårt att förstå hur något ska bli bättre vid ett generationsskifte inom arla. Vad tänker du att den nya generationen ska uppnå som lockar mig som kund tillbaka till Arla?

Korrumperande affärer anser du att det är medans jag ser det som helt legitima affärer, har du något bevis för att det är korrupt?
Och ja jag tycker att det är bra att Arla finns på världsmarknaden, pga det är världsmarknaden som styr priset på mjölken, och att vi så lätt kan importera och exportera så behöver vi som sagt finnas på den marknaden.

Angående boxholm så har jag försökt hitta redovisningar för bolaget innan Arlas inträde men hittar inget som kan visa på en en vinst på 14 milj. Men det jag hittade arlas uträkning som visar att flytten av tillverkningen sparar Arla 14 miljoner årligen. Så har förståelse för flytten.

Och angående att Arla säljer sin mjölk under Ica märket gör vi för att slippa kassera den mjölken även att vi får sälja med förlust, gör inte vi den mjölken gör något annat mejeri den. Så det är ett sätt att minimera risken för en större förlust. Vet att andra butikers märken görs av andra märken än Arla, och det är likadant där, det får sälja med förlust för att minimera förlusten. Det bästa hade varit om mejerierna kunde snackat ihop sig och sagt blankt nej till detta, men tror att bolag som går ihop på sådant sätt för att hålla priserna uppe inte är tillåtet, kan ha fel om detta.

Sen är som sagt alla mindre mejerier beroende av Arla går bra för att kunna hålla sina priser och kunna bara hämta den mjölken dom har kapaciteten att sälja. Och av dom 7-8 mejerier jag vet och känner till så har dom samma priser som Arla, fast mindre tillägg. Dock har jag inte koll wapnö, men det är ju en jätte gård med bra ekonomiskt uppbackning som gör allt själva, snart även eget slakteri! Sjukt häftigt och kul att dom vill satsa.

Men visst vi tycker olika, men för mig som mjölkbonde så är Arla en jätte trygghet och jag har min röst som hörs och lyssnas på inom Arla.
Citera
2020-02-05, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
När det kommer till företagande och konsumption lyser det en RÖD lampa.
När man behöver göra så m y c k e t reklam för sina produkter ja då är
något "fishy".
Bra produkter säljer sej självt det gör inte Arlas.

Förstår inte riktigt vad du menar.?
Så dom som gör reklam för sina produkter är fishy?
Citera
2020-02-05, 15:06
Medlem
Citat:
Kort svar mitt i jobbet,

Det var inte så för boxhilm boxholm gick i 14 miljoner i vinst varje år. Det är ett faktum, och de sålde för den tidigare ägaren var över 80 år.

Ja självklart menar jag Gmo foder, jag vet att ni som inte använder det för lite mera betalt Men nu hotat ju dina danska kolegor att ta till åtgärder om ni inte ändrar det.

Jag baktankar inte Arla, jag säger sanningar om Arla

Dom danska bönder är arga pga att en ny mjölk lanseras där vissa krav ställs som gör att vissa bönder med Gmo-fritt foder och bra djurvälfärd gynnas. Kruxet är att Arla kommer ta denna mjölk från dom som ligger närmast mejerierna för att minska transporter vilket gör att alla inte kan få tillägget för den nya mjölken, det är detta dom gnäller om.
Citera
2020-02-05, 16:47
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Korrumperande affärer anser du att det är medans jag ser det som helt legitima affärer, har du något bevis för att det är korrupt?
Och ja jag tycker att det är bra att Arla finns på världsmarknaden, pga det är världsmarknaden som styr priset på mjölken, och att vi så lätt kan importera och exportera så behöver vi som sagt finnas på den marknaden.

Angående boxholm så har jag försökt hitta redovisningar för bolaget innan Arlas inträde men hittar inget som kan visa på en en vinst på 14 milj. Men det jag hittade arlas uträkning som visar att flytten av tillverkningen sparar Arla 14 miljoner årligen. Så har förståelse för flytten.

Och angående att Arla säljer sin mjölk under Ica märket gör vi för att slippa kassera den mjölken även att vi får sälja med förlust, gör inte vi den mjölken gör något annat mejeri den. Så det är ett sätt att minimera risken för en större förlust. Vet att andra butikers märken görs av andra märken än Arla, och det är likadant där, det får sälja med förlust för att minimera förlusten. Det bästa hade varit om mejerierna kunde snackat ihop sig och sagt blankt nej till detta, men tror att bolag som går ihop på sådant sätt för att hålla priserna uppe inte är tillåtet, kan ha fel om detta.

Sen är som sagt alla mindre mejerier beroende av Arla går bra för att kunna hålla sina priser och kunna bara hämta den mjölken dom har kapaciteten att sälja. Och av dom 7-8 mejerier jag vet och känner till så har dom samma priser som Arla, fast mindre tillägg. Dock har jag inte koll wapnö, men det är ju en jätte gård med bra ekonomiskt uppbackning som gör allt själva, snart även eget slakteri! Sjukt häftigt och kul att dom vill satsa.

Men visst vi tycker olika, men för mig som mjölkbonde så är Arla en jätte trygghet och jag har min röst som hörs och lyssnas på inom Arla.
Ja vi får nog helt enkelt konstatera att vi tycker olika. Du tycker det är bara att Arla är stort så ni kan exportera och importera. Jag är emot att våra livsmedel reser jorden runt. Jag tycker det är förkastligt att mycket av er ost reser till Polen för att förpackas och jag vill veta att det osten jag köpet är Svensk hela vägen. Inte att det kommet en laddning dansk mjölk till ost fabriken. Testa föresten att googla Arla och korruption tillsammans. Så får du se några sköna träffat. Du kan oxå googla Arla håller ner mjölkpriserns.

Jag vet att man från början sa att man skulle tjäna 14 miljoner på att stänga Boxholm. Jag vet oxå att Boxholms mejerier var lönsamt och gjorde en vinst på samma summa 2011, det vill säga det sista året som man kan urskilja Boxholms ekonomi från Arlas. Arla lovade oxå vid köpet att mejeriet skulle finnas kvar och drivar vidare på samma sätt som det gjort i nästan 130 år.
Men Boxholm är ju bara ett av de 400 mejererier de stängt. Jag tror på småskalighet och livsmedel som produceras klimatsmart och med lite klimatavtryck. Arla tror på storskaligt fabriksdrifr i livsmedelsproduktion och säger sig minska klimatavtrycket med att bilarna kör på bio bränsle.

Det med butikens egna märken. Du säger att Arla säljer sin mjölk under det märket för att slippa mjölksvin, men de säger samtidigt att jag är ett hot för de svenska bönderna om jag köper det.
Varför ska jag som person tvingas ha en högre moral än Arla? Som sagt jag köper dom inte utan väljer att betala ett högre mjölkpris än arlas, för att få mjölk från mitt närområde.

I mina ögon har du enbart sagt sådant Arla vill höra, det kanske är därför du känner dig lyssnad på. För tyvärr har inget du sagt fått mig att änns snudda vid tanken att omvärdera mitt beslut att upphöra med Arla, samt att ta varje tillfälle jag får att informera människor om att Arla inte är svensk mejeriförening utan ett multinationellt företag med stora verksamheter i mellan östern. Ju mer jag lär mig om Arla ju argare blir jag, det händer till och med att jag håller små föreläsningar för okända människor som i sin okunskap sträcker sig efter ett arla paket i kyldisken. De har nästan alltid med sig något annat till kassan efter mitt brandtal.

Det gör mig ont att inse att nästa generations bönder oxå tror på det hållet er företagsledning styr skutan Arla åt.
Citera
2020-02-05, 16:48
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Dom danska bönder är arga pga att en ny mjölk lanseras där vissa krav ställs som gör att vissa bönder med Gmo-fritt foder och bra djurvälfärd gynnas. Kruxet är att Arla kommer ta denna mjölk från dom som ligger närmast mejerierna för att minska transporter vilket gör att alla inte kan få tillägget för den nya mjölken, det är detta dom gnäller om.
Vi måste lästa olika artikelar.
Citera
2021-06-07, 08:46
Medlem
spoilers avatar
"På sin hemsida med bilder på kor grönbete skriver mejerijätten Arla att djuren från en gård i Hälsingland, som såldes i samband med Uppdrag Gransknings avslöjanden om omfattande vanvård, har sålts till bra gårdar i regionen. Något som inte stämmer.

P4 Jönköping kan nu avslöja att djuren från gården har sålts vidare till andra gårdar, bland annat gården i Jönköpings län, där flera djur hittats döda och magra kor gick runt i en ladugård full av gödsel."

https://sverigesradio.se/artikel/dod...-i-halsingland
Citera
2021-06-09, 16:29
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsmugen
Jag slutade köpa Arla för ett par år sedan efter att jag hade sett en väldigt dålig reklam från dem.

Enda gången jag köper Arla idag är om det inte finns något alternativ till bregott. Ibland finns bara Arla smör i affären också så då får det tyvärr bli Arla ändå.

Samma här, hatar företag med inteligensbefriad och störig reklam.

Skånemejerier
Citera
2024-12-01, 11:41
Medlem
börsvalps avatar
Nu uppmuntras till bojkott av Arla för tillsatsen Bovaer i födan för nötkreatur.

https://www.nationalworld.com/busine...humans-4888306

https://dailymail.co.uk/news/article...morrisons.html
Citera
2024-12-07, 09:40
Bannlyst
Jag bojkottar Arla sedan jag fick reda på deras woke-reklam där de hyllar feminismen.
Citera
2025-01-08, 21:57
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfghanMupp
Jag bojkottar Arla sedan jag fick reda på deras woke-reklam där de hyllar feminismen.

Och jag bojkottar Arla sedan jag fick reda på att de återinför Bill Gates Boevar som kan ge upphov till skador på manlig fertilitet och organ.

Hur kan ett företag vara så urbota dumt att de har något att göra med Bill Gates övh ?

Läs här:
https://x.com/plainviewlegacy/status...c1J8vh27usA6Cw
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här