Citat:
Ursprungligen postat av
Trotsbud
Om jag var du skulle jag flytta skattehemvist till Bulgarien, Malta, Portugal eller Irland och ha noll skatteskyldighet i Sverige.
Betala inte en krona till som hamnar hos Skatteverket på något sätt. Kräv även tillbaka all moms på allt som du köper när du är på semester i Sverige.
Alltså det är inte bara pengarna de försökte stjäla från dig och stulit, de har sen 2018 satt de dig i ett mentalt tillstånd i ett slags läget där du missade 2 bull runs, du kunde ha haft flera hundra miljoner kronor just nu.
Det är sant att utöver själva beskattningen och de påtvingade rätts-processerna som tagit närmare 8 år av mitt liv så är timingen verkligen hemsk. Jag hade ett framgångsrikt bolag, Dunkers IT AB, som på bara två år byggde upp fyra stora anläggningar för mining, hade som mest 12 personer avlönade och hade ett antal projekt på gång samtidigt. Både inom krypto och utanför krypto. Bolaget värderades 2018 till närmare 40 miljoner kronor och hade en omsättning på ca 10-20 miljoner 2018 och 2019. Vi hade nära samarbete med Svenska Kraftnät, Vattenfall och VME angående frekvensstyrning, uppvärmning med portabla mining-containrar och produktion av fjärrvärme. Vi hade planer på att expandera och flera intressanta samarbeten på gång. Under slutet av 2019 så kom beslutet från Skatteverket att Dunkers IT ansågs bedriva en finansiell verksamhet genom att "skapa pengar". Vi drev serverhallar som hyrde ut serverkapacitet och beräkningskraft. Våra kunder kontrollerade själva vad kraften skulle användas till. Men eftersom jag redan befann mig i rättsliga processer så klarade min ekonomi inte av ytterligare en process mot skatteverket. Möjligheten att överklaga beslutet gick ut nu i september 2024 eftersom det nu gått 5 år. Flera andra företag i liknande situation har sagt att det inte är värt att överklaga och jag håller med. Det var bara att kasta in handduken under slutet av 2019 och försätta bolaget i konkurs.
Vad jag ville ha sagt med detta är att Dunkers IT investerat miljoner i att bygga upp dessa fyra anläggningar 2016-2019 och vi skulle precis börja skörda frukterna av det hårda arbetet och de stora investeringarna. Istället blev det en konkurs där utrustning auktionerades ut för småpengar och fullständig kapital-förstöring.
Alla anställda blev arbetslösa och Dunkers IT som sista året betalade 1-2 miljoner i skatt gick i graven. Fråga mig inte hur fler arbetslösa och mindre skatteintäkter har bidragit till svensk ekonomi.
Under slutet av 2018 tvingades jag sälja mina sista bitcoin för att betala skatt på de påhittade vinsterna. Det var ca 35 bitcoin och bitcoin-priset låg på ca 3-4k USD. Det motsvarade då 1,4 miljoner kronor. Idag skulle det ha varit värt närmare 23 miljoner kronor.
Jag betalade ca 4,2 miljoner i skatt totalt vid årsskiftet 2018-2019. Det i sig var mer än jag tjänat på bitcoin totalt 2014-2019, alltså betalade jag mer än 100% skatt redan då. Ca 1,2 miljoner av detta var blancolån som, till skillnad från skatteskulder, aldrig skrivs av. Enda sättet att bli helt skuldfri är därför skuldsanering.
Jag är egentligen inte bitter för att jag sitter med mångmiljon-belopp i skulder istället för att vara miljonär. Det handlar om förlorade möjligheter. Dunkers IT hade enorm potential och många samtidiga häftiga projekt. Vi hade blivit första Azure Stacks server-hall i Sverige. Vi var först ut i Sverige med frekvensstyrning från Svenska Kraftnät. Vi var först med att bygga mining-containrar i Sverige. Vi utvecklade en programvara för "Remote IT forentics" och flera andra spännande projekt. Vi hade svängrum och möjlighet att investera och satsa i olika projekt. Det är dessa möjligheter som jag kan känna mig bitter för att de togs bort, att de ryckte undan mattan mitt under pågående expansion.
Nu försöker jag, vid sidan av min anställning, förverkliga ETT projekt som otroligt nog överlevt ett antal konkurser. ZettaCubes. Det är ett pussel som jag själv uppfunnit och sökt patent på i många länder. Det är redan godkänt patent i Sverige, USA och Sydafrika.