2024-09-27, 22:15
Medlem
Silodons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linusdunkers
ÄNTLIGEN!
Äntligen fick jag gehör för att jag faktiskt gjort allt jag kunnat för att göra rätt. Det är också detta som till stor del ligger till grund för frikännandet. Åklagaren har inte kunnat bevisa att det funnits uppsåt, vilket är en självklarhet för mig att det inte funnits men som tingsrätten ansåg att det var styrkt. Utöver det så bekräftar man i domen också att jag var ett pilot-projekt eller pilot-fall vilket också känns som en upprättelse eftersom Kisterud (skatteverkets talesperson) och andra slagit ifrån sig dessa anklagelser tidigare vilket nu både skatterevisorn (i tingsrätten) och handläggaren (i hovrätten) vittnat om. Under dessa vittnesmål så framkom det även att syftet med att inleda revisionen mot mig var delvis för att "lära sig mer om bitcoin".

Ekonomiskt så har beslutet från hovrätten ingen direkt betydelse och jag ser ingen direkt möjlighet att begära skadestånd eller liknande heller. Jag har mina skulder och det enda sättet att komma till rätta med dem är att ansöka om skuldsanering, gång på gång, tills jag förhoppningsvis får det beviljat.

Tack för ert stöd här på flashback, inte den plattform jag förväntade mig ett sånt stort stöd.

Grattis! Skönt för dig.

Vilke jävla häxjakt skatteverket drivit mot dig. Så otroligt fräckt att använda en ensam privatperson som någonslags pilot-fall!
Citera
2024-09-27, 22:19
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silodon
Grattis! Skönt för dig.

Vilke jävla häxjakt skatteverket drivit mot dig. Så otroligt fräckt att använda en ensam privatperson som någonslags pilot-fall!

Svenska myndigheters jakt på den egna befolkningen är vulgär.
Citera
2024-09-28, 10:56
Moderator
HelgeBuks avatar
Otroligt goda nyheter, stort grattis!
Citera
2024-09-28, 11:42
Medlem
Gratulerar Linus! Jag hoppas du kan få pengar tillbaka men det tror du alltså inte?
Citera
2024-09-28, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Underbart!

Frågan är hur i helvette domstolar kan tycka han är skyldig ens från början?
Jag som lekman förstår ju att linus inte kunnat göra på något annat sätt eftersom han följt reglerna som gällde just då.

Kommer linus nu få stort skadestånd eller vad?
Han har väl trots allt legat ute med massa pengar för advokater osv.

Undrar precis samma sak.

Har man som dommare 5-10 års utbildning samt erfarenhet så hur fan kan dom tycka Linus ska ha kännt till regler som inte ens fanns?

Har varit solklart från start att Linus endast följt reglerna.

Hade varit intressant att höra hur dom resonerar när dom så du hade uppsåt förut
Citera
2024-09-29, 11:46
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Otroligt goda nyheter, stort grattis!

Ja, verkligen.

Ytterligare ett exempel på hur illa det kan bli med politiskt tillsatta nämndemän i tingsrätterna.
Citera
2024-10-05, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Om jag var du skulle jag flytta skattehemvist till Bulgarien, Malta, Portugal eller Irland och ha noll skatteskyldighet i Sverige.
Betala inte en krona till som hamnar hos Skatteverket på något sätt. Kräv även tillbaka all moms på allt som du köper när du är på semester i Sverige.

Alltså det är inte bara pengarna de försökte stjäla från dig och stulit, de har sen 2018 satt de dig i ett mentalt tillstånd i ett slags läget där du missade 2 bull runs, du kunde ha haft flera hundra miljoner kronor just nu.

Det är sant att utöver själva beskattningen och de påtvingade rätts-processerna som tagit närmare 8 år av mitt liv så är timingen verkligen hemsk. Jag hade ett framgångsrikt bolag, Dunkers IT AB, som på bara två år byggde upp fyra stora anläggningar för mining, hade som mest 12 personer avlönade och hade ett antal projekt på gång samtidigt. Både inom krypto och utanför krypto. Bolaget värderades 2018 till närmare 40 miljoner kronor och hade en omsättning på ca 10-20 miljoner 2018 och 2019. Vi hade nära samarbete med Svenska Kraftnät, Vattenfall och VME angående frekvensstyrning, uppvärmning med portabla mining-containrar och produktion av fjärrvärme. Vi hade planer på att expandera och flera intressanta samarbeten på gång. Under slutet av 2019 så kom beslutet från Skatteverket att Dunkers IT ansågs bedriva en finansiell verksamhet genom att "skapa pengar". Vi drev serverhallar som hyrde ut serverkapacitet och beräkningskraft. Våra kunder kontrollerade själva vad kraften skulle användas till. Men eftersom jag redan befann mig i rättsliga processer så klarade min ekonomi inte av ytterligare en process mot skatteverket. Möjligheten att överklaga beslutet gick ut nu i september 2024 eftersom det nu gått 5 år. Flera andra företag i liknande situation har sagt att det inte är värt att överklaga och jag håller med. Det var bara att kasta in handduken under slutet av 2019 och försätta bolaget i konkurs.

Vad jag ville ha sagt med detta är att Dunkers IT investerat miljoner i att bygga upp dessa fyra anläggningar 2016-2019 och vi skulle precis börja skörda frukterna av det hårda arbetet och de stora investeringarna. Istället blev det en konkurs där utrustning auktionerades ut för småpengar och fullständig kapital-förstöring.

Alla anställda blev arbetslösa och Dunkers IT som sista året betalade 1-2 miljoner i skatt gick i graven. Fråga mig inte hur fler arbetslösa och mindre skatteintäkter har bidragit till svensk ekonomi.

Under slutet av 2018 tvingades jag sälja mina sista bitcoin för att betala skatt på de påhittade vinsterna. Det var ca 35 bitcoin och bitcoin-priset låg på ca 3-4k USD. Det motsvarade då 1,4 miljoner kronor. Idag skulle det ha varit värt närmare 23 miljoner kronor.

Jag betalade ca 4,2 miljoner i skatt totalt vid årsskiftet 2018-2019. Det i sig var mer än jag tjänat på bitcoin totalt 2014-2019, alltså betalade jag mer än 100% skatt redan då. Ca 1,2 miljoner av detta var blancolån som, till skillnad från skatteskulder, aldrig skrivs av. Enda sättet att bli helt skuldfri är därför skuldsanering.

Jag är egentligen inte bitter för att jag sitter med mångmiljon-belopp i skulder istället för att vara miljonär. Det handlar om förlorade möjligheter. Dunkers IT hade enorm potential och många samtidiga häftiga projekt. Vi hade blivit första Azure Stacks server-hall i Sverige. Vi var först ut i Sverige med frekvensstyrning från Svenska Kraftnät. Vi var först med att bygga mining-containrar i Sverige. Vi utvecklade en programvara för "Remote IT forentics" och flera andra spännande projekt. Vi hade svängrum och möjlighet att investera och satsa i olika projekt. Det är dessa möjligheter som jag kan känna mig bitter för att de togs bort, att de ryckte undan mattan mitt under pågående expansion.

Nu försöker jag, vid sidan av min anställning, förverkliga ETT projekt som otroligt nog överlevt ett antal konkurser. ZettaCubes. Det är ett pussel som jag själv uppfunnit och sökt patent på i många länder. Det är redan godkänt patent i Sverige, USA och Sydafrika.
Citera
2024-10-05, 18:15
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Det är sant att utöver själva beskattningen och de påtvingade rätts-processerna som tagit närmare 8 år av mitt liv så är timingen verkligen hemsk. Jag hade ett framgångsrikt bolag, Dunkers IT AB, som på bara två år byggde upp fyra stora anläggningar för mining, hade som mest 12 personer avlönade och hade ett antal projekt på gång samtidigt. Både inom krypto och utanför krypto. Bolaget värderades 2018 till närmare 40 miljoner kronor och hade en omsättning på ca 10-20 miljoner 2018 och 2019. Vi hade nära samarbete med Svenska Kraftnät, Vattenfall och VME angående frekvensstyrning, uppvärmning med portabla mining-containrar och produktion av fjärrvärme. Vi hade planer på att expandera och flera intressanta samarbeten på gång. Under slutet av 2019 så kom beslutet från Skatteverket att Dunkers IT ansågs bedriva en finansiell verksamhet genom att "skapa pengar". Vi drev serverhallar som hyrde ut serverkapacitet och beräkningskraft. Våra kunder kontrollerade själva vad kraften skulle användas till. Men eftersom jag redan befann mig i rättsliga processer så klarade min ekonomi inte av ytterligare en process mot skatteverket. Möjligheten att överklaga beslutet gick ut nu i september 2024 eftersom det nu gått 5 år. Flera andra företag i liknande situation har sagt att det inte är värt att överklaga och jag håller med. Det var bara att kasta in handduken under slutet av 2019 och försätta bolaget i konkurs.

Vad jag ville ha sagt med detta är att Dunkers IT investerat miljoner i att bygga upp dessa fyra anläggningar 2016-2019 och vi skulle precis börja skörda frukterna av det hårda arbetet och de stora investeringarna. Istället blev det en konkurs där utrustning auktionerades ut för småpengar och fullständig kapital-förstöring.

Alla anställda blev arbetslösa och Dunkers IT som sista året betalade 1-2 miljoner i skatt gick i graven. Fråga mig inte hur fler arbetslösa och mindre skatteintäkter har bidragit till svensk ekonomi.

Under slutet av 2018 tvingades jag sälja mina sista bitcoin för att betala skatt på de påhittade vinsterna. Det var ca 35 bitcoin och bitcoin-priset låg på ca 3-4k USD. Det motsvarade då 1,4 miljoner kronor. Idag skulle det ha varit värt närmare 23 miljoner kronor.

Jag betalade ca 4,2 miljoner i skatt totalt vid årsskiftet 2018-2019. Det i sig var mer än jag tjänat på bitcoin totalt 2014-2019, alltså betalade jag mer än 100% skatt redan då. Ca 1,2 miljoner av detta var blancolån som, till skillnad från skatteskulder, aldrig skrivs av. Enda sättet att bli helt skuldfri är därför skuldsanering.

Jag är egentligen inte bitter för att jag sitter med mångmiljon-belopp i skulder istället för att vara miljonär. Det handlar om förlorade möjligheter. Dunkers IT hade enorm potential och många samtidiga häftiga projekt. Vi hade blivit första Azure Stacks server-hall i Sverige. Vi var först ut i Sverige med frekvensstyrning från Svenska Kraftnät. Vi var först med att bygga mining-containrar i Sverige. Vi utvecklade en programvara för "Remote IT forentics" och flera andra spännande projekt. Vi hade svängrum och möjlighet att investera och satsa i olika projekt. Det är dessa möjligheter som jag kan känna mig bitter för att de togs bort, att de ryckte undan mattan mitt under pågående expansion.

Nu försöker jag, vid sidan av min anställning, förverkliga ETT projekt som otroligt nog överlevt ett antal konkurser. ZettaCubes. Det är ett pussel som jag själv uppfunnit och sökt patent på i många länder. Det är redan godkänt patent i Sverige, USA och Sydafrika.

Du borde skriva en bok om dina upplevelser med Skatteverket.
Finns en som heter "När Skatteverket anfaller".

https://www.adlibris.com/se/bok/nar-...var%20och%20en.

Sjuka psykopater du har råkat ut för.
Citera
2024-10-05, 18:51
Medlem
EgoistNs avatar
Du, Linus, är uppenbarligen en mycket stark människa..
I din sits hade jag förmodligen haft allvarliga tankar på att bli Lars Tingström 2.0

Att skapa pengar är förbehållet staten via centralbanken.
Gud nåde den som gör samma sak..
Citera
2024-10-06, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Du borde skriva en bok om dina upplevelser med Skatteverket.
Finns en som heter "När Skatteverket anfaller".

https://www.adlibris.com/se/bok/nar-...var%20och%20en.

Sjuka psykopater du har råkat ut för.

Lustigt att du nämner den boken. Jag och min fru läste den tillsammans och jag tog kontakt med Elias (som boken handlar om) och vi har kommunicerat en del på Facebook. Jag har också haft en del kontakt med Kaj Linna (satt oskyldigt dömd 13 år i fängelse) och Jan Olsson (kriminalkommissarie NOA) och flera andra väldigt intressanta personer genom åren till följd av både mitt intresse för bitcoin och min kamp mot Skatteverket.

Min fru skrev en bok som hon gav ut under slutet av 2019 vilket alltså täcker tiden fram till hösten 2019 ungefär. Den finns som ljudbok, e-bok och tryckt bok och även på engelska som e-bok och tryckt bok. Information om den boken finns på https://bitcoinmiljonaren.se/
Citera
2024-10-06, 11:44
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Lustigt att du nämner den boken. Jag och min fru läste den tillsammans och jag tog kontakt med Elias (som boken handlar om) och vi har kommunicerat en del på Facebook. Jag har också haft en del kontakt med Kaj Linna (satt oskyldigt dömd 13 år i fängelse) och Jan Olsson (kriminalkommissarie NOA) och flera andra väldigt intressanta personer genom åren till följd av både mitt intresse för bitcoin och min kamp mot Skatteverket.

Min fru skrev en bok som hon gav ut under slutet av 2019 vilket alltså täcker tiden fram till hösten 2019 ungefär. Den finns som ljudbok, e-bok och tryckt bok och även på engelska som e-bok och tryckt bok. Information om den boken finns på https://bitcoinmiljonaren.se/

Har inte media ändå tyckt att det här är ett rättsövergrepp utan dess like?

De borde väl ändå ha fått lite nyfikenhet med tanke på de absurda uttalanden Skatteverket gjort, att man skulle göra ett " pilot-fall" av dig genom att ta isär hela ditt liv?
Citera
2024-10-17, 00:21
Medlem
Citat:

Har du jobb och tjänar någonting överhuvudtaget eller är allt totalt förstört?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in