2019-01-20, 20:32
Medlem
Är det ngån som har erfarenhet av denna modell av mercedes. Vad är bra/dåligt?
Vad ska man tänka på om man köper?
Citera
2019-01-20, 20:47
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klorta460
Är det ngån som har erfarenhet av denna modell av mercedes. Vad är bra/dåligt?
Vad ska man tänka på om man köper?

Nyaste w124'an är 24 år gammal..

På så gamla bilar avgör det enskilda skicket allt.

Sedanmodellen av W124 med modellbeteckningen E220 fanns endast 1994 och 1995.
1993 hette den 220E.

94/95 var faceliftmodell nr.2, sk. mopf 2.
-93 facelift 1 / mopf 1.

Alla tre årsmodellena 93,94,95 var drabbade av lackomställningen till miljövänliga lacker, dessa modeller var extra känsliga för rostangrepp.
Citera
2019-01-20, 21:31
Medlem
TeEsErs avatar
W124 var nog (i viss konkurrens med S-Klass W140) den sista "riktiga" mercedesen i betydelsen att den höll superbt hög kvalitet och det mesta var överdrivet gediget konstruerat. Det var mer ingenjörer än ekonomer som designade den bilen.

Idag är det en gammal bil och allmänskick och rost är det viktigaste. Det mesta håller hög kvalitet och går att reparera men eftersom den är så gammal så kan exakt allting haverera.

Pratar vi en riktig limousine-modell så lär du ha konkurrenter om att få köpa.
Citera
2019-01-20, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
W124 var nog (i viss konkurrens med S-Klass W140) den sista "riktiga" mercedesen i betydelsen att den höll superbt hög kvalitet och det mesta var överdrivet gediget konstruerat. Det var mer ingenjörer än ekonomer som designade den bilen.

Idag är det en gammal bil och allmänskick och rost är det viktigaste. Det mesta håller hög kvalitet och går att reparera men eftersom den är så gammal så kan exakt allting haverera.

Okej tack båda för infon!!!

Sen funderar jag med gamal automat lådor i dessa bilar är det något man kan hänga i julgran eller äre bara skit
Citera
2019-01-21, 18:43
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:

Sen funderar jag med gamal automat lådor i dessa bilar är det något man kan hänga i julgran eller äre bara skit

W124 är Mercedes motsvarighet till Volvo 740 ungefär. Med tanke på att det finns så många och att de nu gått så långt och är gamla finns det såklart en hel del lådor med problem men rent allmänt har de inte varit något stort problem.

Googla på "w124 köpråd" så får du massvis med info. Men hur du än gör så är det en runt 25 år gammal bil, vad som helst kan gå sönder, när som helst!

Du kan också gå in svenska mercedesforumet mbsca.com och registrera dig. Om du inte registrerar dig kan du inte se alla forum. När du reggat dig så kan du gå in i W124-delen av forumet och läsa dig till vartenda fel som finns.
Citera
2019-01-21, 20:08
Medlem
Baalzamons avatar
Det jag minns från när jag körde W124 är att oljetråget hänger förbannat lågt och mycket lätt slår i en sten eller liknande. Så kolla efter oljeläckage eller ett fusklagat oljetråg
Citera
2019-01-22, 14:58
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Mycket rost men bilen bara går o går tydligen enligt grannen som haft den sen fabrik
Citera
2019-01-22, 18:28
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Mycket rost men bilen bara går o går tydligen enligt grannen som haft den sen fabrik
Och de rostar inte speciellt allvarligt (för att vara så gammal) i besiktningskänsliga delar. Karossen däremot rostar rätt friskt om rosten väl får fäste.
Citera
2019-01-23, 21:10
Medlem
Baalzamons avatar
Många konstiga stag och grejer i hjulupphängning som alla har sin begränsade livslängd. Faktiskt mycket avancerade hjulupphängningar med tanke på hur sävligt och trött bilens uppförande på vägen är. Samma känsla kunde nog ha åstadkommit med betydligt simplare grejer
Citera
2019-01-27, 12:24
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Knappast. Limousine är vad sedan kallas i Tyskland.
Citera
2019-01-27, 12:25
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:

Är lådan servad, bytt ATF och filter, är det sällan problem. Men en 25 år gammal automatlåda kan givetvis vara utsliten ändå.
Citera
2019-01-27, 17:22
Medlem
Fel jag sett på alla jag haft.
Utslitna kuggar när rutan är nästan uppe om det är elhissar, på förardörren.
Skatten, helst om det är en diesel.
Elstängningen på bakluckan på combi.
Trasig elantenn bak på combi.
Sladdrig i växelspaken på manuella = Bussningarna är slut, billigt och enkelt att laga.
Förarstolen brukar bli mjuk efter 500 000 km.

Bättre att köpa en W-124 från -85 till -89, möjligen en -90 då den är skattefri om ett år.
Vill du ha en E bara för motorhuvens skull, så skruva dit en nyare huv på en äldre.
Plasten nertill på dörrarna kan du även flytta över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in