Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-05-01, 23:01
Medlem
droppas avatar
Snacka precis med ett lunda original , enligt vad han kommer ihåg så trodde dom hon försvann vid skrylleskogen mellan Sandby och Dalby. Va mycket skriverier om detta då. Hon hade glasögon och "vanliga kläder" , annars ingen speciell beskrivning. Han ska gräva lite mer i minnet, så får han återkomma.
Citera
2019-05-01, 23:20
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av droppa
Snacka precis med ett lunda original , enligt vad han kommer ihåg så trodde dom hon försvann vid skrylleskogen mellan Sandby och Dalby. Va mycket skriverier om detta då. Hon hade glasögon och "vanliga kläder" , annars ingen speciell beskrivning. Han ska gräva lite mer i minnet, så får han återkomma.
Den kvinnan kan kanske vara den nunna som jag skrev om i tråden om Eva Svensson som mördades och grävdes ner i just Skrylle?
Isåfall är det fel eftersom det hände i mitten av sjuttiotalet.
Citera
2019-05-02, 16:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skrylleskogen.

Citat:
Ursprungligen postat av droppa

Hatten av för dig!

Mycket bra gjort. Jättebra att de som har möjligheter kan försöka ta kontakt med gamla lundabor.

Får verkligen hoppas att han kan "gräva fram" ytterligare uppgifter ur sitt minne. En sak som vore mycket intressant att få reda på är årstiden då försvinnandet skedde.

Kan Skrylleskogen anses som de östra delarna av Lund?
Citera
2019-05-02, 21:12
Medlem
Skrylle är en friluftsgård/ett friluftsområde som ligger någon mil öster om Lund så försvann hon där så var hon ute och motionerade.

När kvinnan försvann var jag i nedre tonåren och bodde i Lund (östra delen). Jag har inget som helst minne av att jag har hört talas om det här tidigare. Jag följer tråden med stort intresse.
Citera
2019-05-02, 21:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nunna?

Citat:
Ursprungligen postat av måns
Den kvinnan kan kanske vara den nunna som jag skrev om i tråden om Eva Svensson som mördades och grävdes ner i just Skrylle?
Isåfall är det fel eftersom det hände i mitten av sjuttiotalet.

I den dåliga informationen som finns att tillgå om hennes försvinnande i artikeln den 1 oktober 2005, så får vi i a f reda på att hon bodde ensam i hyreshus och att hon inte hade någon kontakt med sina grannar.

Om hon hade varit nunna så tycker man att en sådan viktig upplysning skulle ha framkommit? Fast å andra sidan så framkom inte ens datumet då hon sågs för sista gången i artikeln.

Kan verkligen journalisten ha tagit fel på ca sju år?
Citera
2019-05-03, 14:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skrylleskogen.

Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Skrylle är en friluftsgård/ett friluftsområde som ligger någon mil öster om Lund så försvann hon där så var hon ute och motionerade.

När kvinnan försvann var jag i nedre tonåren och bodde i Lund (östra delen). Jag har inget som helst minne av att jag har hört talas om det här tidigare. Jag följer tråden med stort intresse.

Tack för din förklaring var Skrylleskogen ligger i förhållande till själva Lund.

https://www.google.se/maps/place/Skr...81!4d13.360008

https://www.instahats.com/hashtag/skrylleskogen

Om den försvunna kvinnan ev. befann sig i Skrylleskogen så behöver hon inte ha varit där för att motionera. Hon skulle kunna ha letat efter ett "bra" och undanskymt ställe om hon begick självmord?

Även om du inte känner till det här försvinnandet så är det mycket bra att du har skrivit i tråden. Personer som har bott länge där är naturligtvis av stort intresse.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-05-03 kl. 14:23.
Citera
2019-05-05, 20:03
Medlem
månss avatar
Idag talade jag med en som har allmän koll på saker och ting.
Han visste att en person försvann våren 1968 men han sade sig vara nästan helt säker på att det skulle ha varit en man.

Så antingen har vi två olika fall under samma år eller så har journalisten eller min bekanta snurrat ihop saker och ting.
Citera
2019-05-05, 21:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vilket är det rätta?

Citat:
Ursprungligen postat av måns
Idag talade jag med en som har allmän koll på saker och ting.
Han visste att en person försvann våren 1968 men han sade sig vara nästan helt säker på att det skulle ha varit en man.

Så antingen har vi två olika fall under samma år eller så har journalisten eller min bekanta snurrat ihop saker och ting.

Jättebra att du har gjort detta.

Något rörigt detta gällande den här kvinnans försvinnande vilket inte är så konstigt med tanke på den mycket knappa informationen.

Svårt att veta om det skulle kunna handla om två olika försvinnanden i Lund 1968 eller om journalisten eller dina bekanta som har blandat ihop olika försvinnanden?
Citera
2019-05-28, 00:27
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Denna kvinna verkar ju varit "socialt försvunnen" gott och väl innan hon verkligen försvann...

Vilket ju inte helt sällan är en förekommande anledning till självvalda försvinnanden av alla typer.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det tror inte heller hon hade.

Åtminstone ingen nära anhörig som brydde sig. Hon var troligtvis helt ensam.

Ja det är verkligen mycket nonchalant att inte ens kunna svara med ett kortare mail. Minst två gånger har jag varit i kontakt med HD och deras policy verkar vara att inte besvara mails de inte tycker verkar vara intressanta.

Absolut borde fler höra av sig till tidningen. Vore mycket bra om du själv kunde göra det.

Hej, jag har varit i kontakt med journalisten (Pia) och jag fick faktiskt svar nästan omgående, så att mitt svar har dröjt beror inte på henne.

Hon skrev det vi anade att hon skulle svara. Hon kom inte ihåg fallet/fallen utan det var uppgifter hon fick från polisen som hon skrev ner.

Att mitt svar har dröjt lite beror också på hur man/vi ska förhålla oss till det. Vi har väl nästan konstaterat i denna tråd att alla har inte vänner eller anhöriga och om de har anhöriga är det inte säkert de vill ha kontakt med dem.

Att hon rapporterades försvunnen kan bero på att hyran inte blev betald. Då kan frågan gått ut till grannarna när de senast såg henne. Då kan någon kommit ihåg att det var när h*n startade bilen på väg till jobbet, men minns inte datum eller veckodag.

Nu när många har hyran på autogiro så kan det dröja månader/år innan de hittas. Det är en skam för vårt samhälle. Samtidigt vet jag inte vad vi ska göra åt det? Det finns frivillig ensamhet samtidigt som det finns en grupp som fullständigt saknar anhöriga. Det tråkiga är att vi inte vet vad som ligger bakom denna ensamhet?
Citera
2019-05-28, 20:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rapporterades försvunnen p. g. a. obetald hyra?

Citat:
Ursprungligen postat av why123
Hej, jag har varit i kontakt med journalisten (Pia) och jag fick faktiskt svar nästan omgående, så att mitt svar har dröjt beror inte på henne.

Hon skrev det vi anade att hon skulle svara. Hon kom inte ihåg fallet/fallen utan det var uppgifter hon fick från polisen som hon skrev ner.

Att mitt svar har dröjt lite beror också på hur man/vi ska förhålla oss till det. Vi har väl nästan konstaterat i denna tråd att alla har inte vänner eller anhöriga och om de har anhöriga är det inte säkert de vill ha kontakt med dem.

Att hon rapporterades försvunnen kan bero på att hyran inte blev betald. Då kan frågan gått ut till grannarna när de senast såg henne. Då kan någon kommit ihåg att det var när h*n startade bilen på väg till jobbet, men minns inte datum eller veckodag.

Nu när många har hyran på autogiro så kan det dröja månader/år innan de hittas. Det är en skam för vårt samhälle. Samtidigt vet jag inte vad vi ska göra åt det? Det finns frivillig ensamhet samtidigt som det finns en grupp som fullständigt saknar anhöriga. Det tråkiga är att vi inte vet vad som ligger bakom denna ensamhet?

Mycket bra gjort av dig.

Dessutom mycket bra att hon denna gång svarade med en gång. Ja detta svar misstänkte vi ju och det är ju inte så konstigt eftersom det i år har gått 14 år sedan artikeln skrevs.

Den försvunna kvinnan kan ha rapporteras som saknad p .g. a. obetald hyra. Det som talar emot detta är att vi vet det exakta klockslaget den dag hon senast hade synts. Skulle hon ha blivit rapporterad saknad därför att hyran inte hade betalats så hade det tagit ett tag efter den här dagen och då tycker man att ingen hade kommit ihåg klockslaget. Datum är oftast lättare att komma ihåg. Jag tror att polisen kände till både veckodag och datum då hon senast hade varit synlig.

Eftersom det saknas så mycket information om detta försvinnande så är det inte mycket vi känner till om den 53-åriga kvinnan och hennes försvinnande.

Jag kom att tänka på att det kanske är samma sak i Lund som i Stockholm? Om en person försvinner i Stockholm och detta förblir olöst så förvaras polisutredningen hos polisen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-05-28 kl. 20:10.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in