Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-19, 20:59
Medlem
Jofs avatar
Det finns ett utbrett hat mot Greta Thunberg i vissa kretsar, gärna högerdito.
Jag har försökt förstå vad det bottnar i. Men inte lyckats. Den här tråden har varit en sån som svämmat över av hat, öppet eller förtäckt. Ni som hatar henne här kan väl bidra i denna tråden med förklaringar varför ni hatar henne. Eller om ni tycker det är för grovt formulerat. Varför ni är skeptiska till just henne som person. Ingen nämnd men ingen glömd.
Det skulle vara spännande att veta.

Är något med henne? Utseende? Störning? Ålder? Föräldrarna politiska tillhörighet? Uppfattas hon som PK och därför klandervärd?

Eller är det bara det att hon står för en åsikt som man inte delar som göra att man sen smutskastar ALLT som har med henne att göra. Allt från hennes diagnoser, utseende till hennes foppatofflor.

I de flestas ögon är hon ju ansedd som en mycket hedervärd människa. Men i detta forum, är "hon inte vatten värd" så att säga. Försvarar man hennes åsikter blir man direkt rejält avskydd.
2019-08-19, 21:12
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det finns ett utbrett hat mot Greta Thunberg i vissa kretsar, gärna högerdito.
Jag har försökt förstå vad det bottnar i. Men inte lyckats. Den här tråden har varit en sån som svämmat över av hat, öppet eller förtäckt. Ni som hatar henne här kan väl bidra i denna tråden med förklaringar varför ni hatar henne. Eller om ni tycker det är för grovt formulerat. Varför ni är skeptiska till just henne som person. Ingen nämnd men ingen glömd.
Det skulle vara spännande att veta.

Är något med henne? Utseende? Störning? Ålder? Föräldrarna politiska tillhörighet? Uppfattas hon som PK och därför klandervärd?

Eller är det bara det att hon står för en åsikt som man inte delar som göra att man sen smutskastar ALLT som har med henne att göra. Allt från hennes diagnoser, utseende till hennes foppatofflor.

I de flestas ögon är hon ju ansedd som en mycket hedervärd människa. Men i detta forum, är "hon inte vatten värd" så att säga. Försvarar man hennes åsikter blir man direkt rejält avskydd.
Inget utbrett hat, enstaka hat däremot. Dom flesta som är kritiska är kritiska på hysterin bland folk och media. Som en fårskock som inte tänker själva. Minsta kritik tolkas som hat
2019-08-19, 21:29
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Inget utbrett hat, enstaka hat däremot. Dom flesta som är kritiska är kritiska på hysterin bland folk och media. Som en fårskock som inte tänker själva. Minsta kritik tolkas som hat
Så eg retar du/ni dig på "folk" och "media"? (som inte tycks tänka själva). Inte primärt på Greta!

Men varför tar du och andra ut det på Greta? När det alltså är folk och media som du/ni är arga på.
Ett tankehopp som du kanske kan förklara.

Om nu folk och media gillar Greta okritiskt så kan det knappast vara Greta som skall lastas för det?
Eller? Ska hon det?
2019-08-19, 21:33
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drowia
Hon kan knyta skorna?
Eller har hon gympadojor utan snören för att hon inte kan knyta skor med snören?
De här skorna?

Man lär sig något nytt varje dag. Greta som har Aspergers syndrom har svårt att knyta skorna samt simma. Då kan man fråga sig vad hon gör på en båt mitt i atlanten?

Aspergers syndrom

Citat:
Många tycker att barn med Aspergers syndrom är långsamma och rör sig stelt.

De kan ha svårt att knyta sina skor, cykla eller simma.
Senast redigerad av PixelGuy 2019-08-19 kl. 21:38.
2019-08-19, 21:33
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Dom är med på i stort sätt varje bild där fötterna är med. Blå gympadojor med några slags remmar.
Ja jag tror jag hittade dom
Foppa tofflor och någon form av gympaskor.
Har de fler skor?

Känns som att stövlar kan funka också. Borde ju vara blött på båten ibland eller regna.
2019-08-19, 21:38
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Hur många skulle resa iväg och inte kunna närvara på sin utnämning till hedersdoktor?
Eller om betting-företagen får rätt, inte kunna närvara när hon får Nobels fredspris?

Mitt tips är att Greta och FridaysForFuture får priset.

I så fall kanske du kan referera till någon seriös publikation om klimatförändring, då du påstår att Greta använder en Gud del av din fritid att läsa dessa?
2019-08-19, 21:39
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Dom är med på i stort sätt varje bild där fötterna är med. Blå gympadojor med några slags remmar.

Verkar som nyhetstorka när Gretas skodon börjar analyseras.
2019-08-19, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Gan lär sig något nytt varje dag. Greta som har Aspergers syndrom har svårt att knyta skorna samt simma. Då kan man fråga sig vad hon gör på en båt mitt i atlanten?

Aspergers syndrom
Stämmer bra med mina erfarenheter. Det tog en evighet innan barnen äntligen lärde sig cykla, simma, knyta skorna, etc. De lärde sig så småningom, men det krävdes mycket tid och övning. Och fruktansvärt mycket tålamod från föräldrahåll. För att inte tala om maten... Den delen av maten får inte röra vid den andra delen av maten, för då går det inte att äta. Så OK, Malena och Svante har väl inte haft det så lätt, det får jag nog medge. Jag har själv varit i den situationen.
2019-08-19, 21:50
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Gan lär sig något nytt varje dag. Greta som har Aspergers syndrom har svårt att knyta skorna samt simma. Då kan man fråga sig vad hon gör på en båt mitt i atlanten?

Aspergers syndrom
Dessutom är hon långsam och stel också.
2019-08-19, 21:53
Medlem
Stigmata01s avatar
Detta sätter fingret på Cirkusen runt Greta. Hennes resa kommer alltså generera flertalet flygningar över atlanten istället för att hon bara tog en ToR själv. Visar återigen att Cirkus Greta inte är något annat än PR-jippo

https://www.dn.se/nyheter/varlden/fe...thunbergs-bat/
2019-08-19, 21:55
Medlem
Jofs avatar
Jag svarar på min egen fråga. Detta eftersom jag har intervjuat folk "in person" s.a.s.
Min fråga är varför folk hatar henne. Ett svar är detta:

Hon har ett neutralt utseende och framtoning. Det gör att hon kommer att fungera som projektionsduk för omgivningen! För SÅVÄL negativa som positiva känslor.

Just det faktum att hon i mina ögon framstår som helt oförarglig och på gränsen till betydelselös som person är alltså det som haft motsatt effekt på många.
Hon har genom sin neutralitet kunnat heroiseras och idealiseras omåttligt, likväl som hon kan demoniseras och förfulas å det grövsta.
Allt naturligtvis bortom allt förnuft.

Kanske hennes diagnos bidrar till att ge henne denna projektionsyta.
Autister kan ex v uppfattas som mycket vackra, respektive kalla.

Så här långt resonerat är bilderna av Greta till 99% omedvetna projektioner hos folk, media, skribenter och bloggare.
Få här har visat egentligt intresse för tjejen, människan Greta heller. DE flesta har mest pysslat med sin egen projektionsbild av henne. Vi vet så gott som ingenting om Greta.

En tjej som sitter med en skylt och säger rätt entoniga saker om miljön. Det är det vi spinner storys runt.

Vi vet mer om den "mystiska" Greta Garbo.
2019-08-19, 21:55
Medlem
Nu har Be*t Ka*l*son uttalat sig om Greta och hennes mamma på sin youtube kanal. Och som vanligt så skräder han inte med orden vår kära Be*t Ka*l*son 😝 https://youtu.be/hGO_tdv_LIY
Senast redigerad av jimmytheone 2019-08-19 kl. 22:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in