2019-08-20, 04:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Du måste räkna in skillnaden i tid på AIS uppdateringen som var drygt 7 timmar. Då kommer båtarna rätt nära varandra. En motordriven båt som ligger precis bortom synhåll lär vara framme rätt snabbt.

Det är för övrigt du som verkar vara psykisk sjuk som direkt kommer med argumentum ad hominem när det börjar bli besvärligt.

Men tar du fel, för det var du som började att skriva om Gretas eventuella psykiska problem.

Varför ljuger du för dig själv om sådant så att du kan få för dig att skriva saker som inte stämmer? Skäms du inte, eller är du så djävla sjuk?

Gå in på Marinetraffic.com nu och se vad de har för uppdatering. På den som du tror är Malizia står det a day ago, och på den bakom, 5 hours ago.

Den enda det är besvärligt för är dig.
2019-08-20, 04:39
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Greta är ett hysteriskt projekt...åker segelbåt,de övriga flyger tbx *golf clap*
skulle gärna varit med o tänt på 🤣
här har jag en tidning jag startar brasan med...
https://www.forumbilder.com/i/rdmx

Mm, ja du hade ju dött ute på oceanen då - det kommer förstås inte Greta göra.
2019-08-20, 04:48
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det här är en sorglig tråd med mytomaner och psykiskt svaga människor som känner sig hotade av en 16-årig tjej. Ni hade bränt Jeanne d'Arc och känt er som mäktiga krigare

Vem är hotad av vem? Jag delar ungefär den bild som återges i den Tjeckiska tidningen jag nyss länkade - att det är synd om Greta därför att hon är ett offer. Hon utnyttjas inte bara av sina föräldrar utan av alla hennes anhängare. Jag tycker även synd om henne därför att hon lidit så mycket tidigare i sitt liv, och jag är inte övertygad om att hon ännu fått tillräckligt med hjälp.
Med detta sagt så är jag inte övertygad om att hon och hennes familj är en särskilt bra förebild för unga heller - https://pbs.twimg.com/media/ECM1YJAXkAY7Yp7.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Somliga i tråden verkar vara fascinerade av den blå hinken. Är ni i kiss och bajsåldern?
Är det någon som vet ungefär hur många mil dom har åkt? Hur många procent ungefär av sträckan är avklarad?

Vad snackar du om. Tror du själv att den blå hinken lyckats gå Greta helt obemärkt? Att den inte gjort ett mycket starkt intryck på henne? Det skulle inte förvåna mig om hinken är något av det hon kommer minnas allra mest från den här resan. Det kanske inte låter särskilt sagolikt, men det är inte många tjejer i hennes ålder som delat skithink med en stilig prins. Hon poserade ju t om på Twitter med den leendes för några dagar sedan.

Du måste sätta dig in i lyxyachtsfolkets situation. Deras båt är lite som Askungens pumpavagn. Att du sedan inte finner viss humor i att klimatkampseliten och prinsen åker omkring på en lyxbåt som kostat mer än 40 miljoner och deras enda toalösning är en gammal, säkerligen välanvänd, plasthink med texten "poos only please". På något sätt är det väldigt symboliskt. Det blir "bara skit" när man inte prioriterar rätt.

Med detta sagt är hinken väl uppmärksammad även utanför Flashback, men det märker kanske inte du av i din "trygghetsbubbla".

Citat:
“I might feel a bit seasick,” she shrugs... but hey, bring on that poo bucket.
https://www.irishnews.com/lifestyle/...berg--1684851/
2019-08-20, 04:53
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Vem är hotad av vem? Jag delar ungefär den bild som återges i den Tjeckiska tidningen jag nyss länkade - att det är synd om Greta därför att hon är ett offer. Hon utnyttjas inte bara av sina föräldrar utan av alla hennes anhängare. Jag tycker även synd om henne därför att hon lidit så mycket tidigare i sitt liv, och jag är inte övertygad om att hon ännu fått tillräckligt med hjälp.
Med detta sagt så är jag inte övertygad om att hon och hennes familj är en särskilt bra förebild för unga heller - https://pbs.twimg.com/media/ECM1YJAXkAY7Yp7.jpg

Nej, men det är hon - hon är en fyrbåk för unga och väldigt bra.

Och om du inte känner dig hotad av Greta så är det ju bra - varför då kommentera över det? Mitt inlägg var då inte riktat till dig.

Du har gjort din ståndpunkt klar, och jag kan svara med att jag tycker den tjeckiska tidningen skriver dynga och att det är väldigt synd om de som tror på vad som skrivs, och det utan att ha läst en rad Liksom, hur är man skapad om man ens läser tjeckiska tidningar? Är du tjeck?
2019-08-20, 05:06
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Nej, men det är hon - hon är en fyrbåk för unga och väldigt bra.

Och om du inte känner dig hotad av Greta så är det ju bra - varför då kommentera över det? Mitt inlägg var då inte riktat till dig.

Det kändes som att du drog alla i tråden över en (s)kam.

Citat:
Du har gjort din ståndpunkt klar, och jag kan svara med att jag tycker den tjeckiska tidningen skriver dynga och att det är väldigt synd om de som tror på vad som skrivs, och det utan att ha läst en rad

Vad är dyngan? Det är ju sant att Greta är familjen Ernman-Thunbergs just nu viktigaste tillgång och tillika investering. Även att PR-bolaget bakom henne dragit in storkovan. Det har rapporterats en del om detta här i Sverige, dock har de svenska skribenterna inte vågat rikta någon väsentlig kritik mot föräldrarna som trots allt skapat hela cirkusen och Greta-industrin.
I mina ögon är det definitivt möjligt att Greta slutar som en tragedi - ett skräckexempel på barn som inte får vara barn för sina föräldrar och istället utnyttjas till andra syften (lite som Michael Jackson).
Som någon annan i tråden träffsäkert formulerade det - Det viktigaste just nu är inte att rädda klimatet utan att rädda Greta! Så ser den riktiga kampen ut för mig.

Citat:
Liksom, hur är man skapad om man ens läser tjeckiska tidningar? Är du tjeck?
Det är klart att tjecker läser tjeckiska tidningar. Jag har dock som regel att inte berätta någonting privat på Flashback, så nu återgår vi till trådens ämne.
2019-08-20, 05:26
Medlem
Aigiss avatar
Finns det nån uppdatering angående bajshinken?
2019-08-20, 05:29
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Men det gjorde jag inte. Att du tog åt dig får stå för dig själv.

Dyngan är att du inte tror att 16-åringar har en egen vilja.

Antingen har du glömt hur det var att vara 16, eller så är du ännu inte 16.

På vilket sätt lever Greta ut sin vilja just nu? Hon lever ut det andra vill att hon ska leva ut. Vet Greta ens vad hon själv vill? Det verkar som att något dog hos henne när hon var 11 år och efter det fanns bara den här klimatkampen kvar.
Även om Greta just nu vill detsamma som Greta-industrin är det bara en tidsfråga innan hon börjar känna sig som en nickedocka - vilket är exakt vad hon är.

En vanlig 16-åring utforskar världen och olika ståndpunkter. För Greta finns inte den friheten. Hon måste leva med sina förutbestämda åsikter som om de vore skrivna i sten. Allt annat vore att utsätta sig för ett enormt drev. Ingen 16-åring borde tvingas axla ett sådant ansvar. Som jag skrivit tidigare borde hon snarast möjligt fokusera på att återhämta sin kropp. Är det försent borde det leda till seriösa diskussioner om vad föräldrarna och staten låtit henne göra.

Citat:
Inte sprida privata uppgifter... råtönt. Jag är svensk, har diskuterat konspirationer sedan 30 år och vet att man måste vara djupt nere i hålet för att hitta något från Tjeckien.

Tjeckien är med internet inte längre bort än Finland, vårt eget grannland. Bara en sökning bort.
2019-08-20, 05:36
Medlem
Citat:
Tjänsten hos Shipfinder som jag använde har 12 timmars fördröjning. Tack vare Windy så kunde jag se att kursen som den misstänkta följebåten höll korsade rutten som Malizia slutligen hamnade på. Jag kan också se att den misstänkta följebåten låg runt 10-15 nautiska mil efter Malizia II vid det tillfället. Kan det vara så att inte ens Greta vet om följebåten? Hon kanske får psykiska problem av detta.

Jag tittat och tittat på Marinetraffic men de fartygens data går inte att se utan att ha satellit-abbonemanget på Marinetraffic. Det som låg närmast Malizia 2 för några dagar sedan var ett tankfartyg.
Det har dock lämnat området, och gick på en annan kurs. Men det låter ju liite konstigt att den misstänkta följebåten har så stort avstånd som 10-15 nautiska mil. Redan på 3-4 nautiska mils avstånd så ligger ju följebåten under horisonten. Och syns inte annat än att bryggan/helikopterplattan sticker upp en hel del. Men skitsvårt att se på det avståndet. Nu vet jag inte om horisonten kan ses tydligt, eller det är disigt vid horisonten.

Såklart att radar kan se ett sådant fartyg, men radar kan liksom inte bestämma vilket fartyg det är. Till det behövs att det har sin AIS-transponder eller satellitenhet påslagen.
Eller att man kan se fartyget med ögonen och läsa av dess namn och vilka flaggor det bär.

Det kan också tänkas att det faktiskt finns en (företrädesvis fransk eller brittisk) atomubåt alldeles i närheten. Men problemet med atomubåtar är att de inte kan veta om Malizia 2 har hamnat i sjönöd eller inte. Atomubåtar kan inte kommunicera smidigt under vatten. För att göra det måste de gå upp på periskopdjup och skicka upp periskopet, som har sändarantenner mm. Och kan ta emot tex satellitdata. En annan möjlighet är att skicka upp tex en sändarboj till vattenytan som kan skicka korta burster, pulser, med data och tar emot det på samma vis.
Även USAs SOSUS-system som är ett antal lyssningsenheter på havsbottnen kan teoretiskt sett kommunicera med ubåtar. Men jag misstänker att det systemet inte kan klara av höga bitrater, dvs bandbredd. SOSUS är framförallt ett system som lyssnar efter ljud, men teoretiskt bör det också ha uppgraderats att kunna sända ljud, dvs ultraljud. Bitraten eller bandbredden kan inte bli så värst hög under de förutsättningarna, tyvärr.
Frågan är om det klarar av att ens länka ett vanligt tfn-samtal med någorlunda kvalitet.
Textmeddelanden borde SOSUS utan vidare kunna klara av, förutsatt att det har uppgraderats. Så att sända ett nödanrop med båtnamnet, tidpunkten och koordinaterna är en smal sak faktiskt.

SOSUS-enheterna som ligger på bottnen av Atlanten är sk passiva sonarer som dekoda ljuden som den lyssnar på. Ofta användes en slags konisk lins, en sk dome (svenska kupol), likt en parabol fast av tex akrylplast, dvs plexiglas eller annat material med goda egenskaper att fokusera ljud. I fokus på denna dome sitter det en superkänslig mikrofon, en liten bit ifrån sitter en förstärkarenhet.

Måste SOSUS sända så sitter det måhända en hel rad eller matris med sändarenheter som skickar ut pulser med ultraljud. De kan också vara tex lite frekvens- och/eller fas-förskjutna enligt olika algoritmer - man kan på så sätt skicka information. Eller typ att man pulsar signalerna att skicka typ Morse-kod ifall man nu inte har så höga ambitioner om bandbredden.

Finns det en atomubåt alldeles i närheten så är den med stor säkerhet fransk eftersom Frankrike har ett löfte sedan sekler tillbaka om att skydda Monacos furstehus.

Frankrike har fyra atomubåtar i drift, och för dem är det troligen en ren baggis att skugga Malizia 2, och ett bra träningsuppdrag för besättningen. Nu vet jag ju inte om de är ute ur hamnarna alla fyra. Två brukar ligga i Medelhavet och två uppe i norra Frankrike för att övervaka trafiken i engelska kanalen

Prins Albert II av Monaco är den nuvarande regenten i Monaco, och tillhör släkten Grimaldi. Sedan Grace Kellys död, så har väl Grimaldis haft otur med rätt mycket i livet. Någon skrev här i tråden att prinsen som finns ombord Malizia 2 Pierre Casiraghi, inte precis är ett söndagsskolebarn. Men det stämmer väl troligen inte, Pierre ska tex vara gift. Och Pierre har deltagit i otaliga seglingstävlingar utan att ha gjort bort sig vare sig på landbacken eller till sjöss. Det är prins Albert II av Monaco som haft rykte om sig att vara en playboy, och ja släpphänt av sig.

För övrigt så är det intressant om släkten Grimaldi och bakgrunden till namnet Malizia 2:

Citat:
Monaco was first ruled by a member of the House of Grimaldi in 1297, when Francesco Grimaldi, known as "Il Malizia" (translated from Italian either as "The Malicious One" or "The Cunning One"), and his men captured the fortress protecting the Rock of Monaco while dressed as Franciscan monks—a monaco in Italian, although this is a coincidence as the area was already known by this name.[21] Francesco, however, was evicted only a few years afterwards by the Genoese forces, and the struggle over "the Rock" continued for another century.[22] The Grimaldi family was Genoese and the struggle was something of a family feud. However, the Genoese became engaged in other conflicts, and in the late 1300s Genoa became involved in a conflict with the Crown of Aragon over Corsica.[23] The Crown of Aragon eventually became a part of Spain through marriage (see modern day Aragon) and other parts drifted into various pieces of other kingdoms and nations.[23]
Alltså ifrån Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Monaco
Malizia är alltså av samma ords ursprung som engelskan malicious, dvs en listig figur. Det finns två betydelser dels den som är listig på ett klokt sätt, dels den som är listig på ett elakt sätt.
Men i det här fallet avses alltså det förstnämnda

Att Greta och Svante sen inte vet något om det finns ett följefartyg eller inte det har väl inte så där jättebetydelse. De kan ju liksom inte hoppa av segelbåten nu ändå, eller hur ?
2019-08-20, 05:37
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Den är full nu och kommer snart att tömmas.

Spännande! Går den att tömma i havet eller räknas det som övergödning med ökad risk för alger? Jag förutsätter att alla äter ekologisk mat och att bajset också är ekologiskt eller äter nån hinksittare mediciner?
2019-08-20, 05:45
Medlem
Citat:
Du måste räkna in skillnaden i tid på AIS uppdateringen som var drygt 7 timmar. Då kommer båtarna rätt nära varandra. En motordriven båt som ligger precis bortom synhåll lär vara framme rätt snabbt.

Jo, det handlar då om bara 15-20 minuter att nå fram - Men det kan ju bli värre om sjögången är hård och vraket inte syns. Inte precis lätt att se människor som ligger i vattnet då, eller hur ?
Då måste man cirkla runt sakta sakta, och det kan ta flera timmar, ja många timmar.

Citat:
Jag kan finna en som ligger ca. 15 mil bakom, alltså ca 75 nautiska mil. Det är väldigt långt bort för att vara en följebåt. Även ett mycket snabbt fartyg behöver över 2 timmar på sig för att tillryggalägga den sträckan. Det här avståndet är väl också vad du har visat med dina skärmdumpar? Du kan ju mäta det exakta avståndet i Windy.

Jo, precis, det är inte gjort i en handvändning precis att täcka upp den distansen ifall det händer något.
Nu vet jag ju inte om de har tex livbåt och överlevnadsdräkter med sig, i såfall så ökas ju chansen att överleva ett haveri med kanske flera dygn.

Citat:
Det här är en sorglig tråd med mytomaner och psykiskt svaga människor som känner sig hotade av en 16-årig tjej. Ni hade bränt Jeanne d'Arc och känt er som mäktiga krigare

?? Jag fattar inte ? Vad är det för fel med PixelGuys postningar ? Såklart att det är farligt att ge sig ut på ett sådant här tokprojekt, inget snack om saken. Är det då inte rimligt att ställa sig frågan om det finns minst ett följefartyg eller inte ? Jag menar att för hennes och de andras säkerhet så är det ju lämpligast att det finns ett följefartyg, eller hur ?

Citat:
Häromåret hittades ju på stranden i Japan ett ilandflutet skeppsvrak, spökskepp, en nordkoreansk fiskebåt, som man kunde klura ut att den drivit omkring på havet i upp till tre år. Besättningen fanns kvar ombord men de var döda sedan länge förstås. Havet är minsann inte att leka med

Enligt WHO dör det 360000 om året i drunkningar, dvs 1000 (!!!) pers om dagen - och är den näst vanligaste dödsorsaken efter trafikolyckor. Varav tex enbart Afrika står för inte mindre än 75000 drunkningsdödsfall årligen.

Och hur blir det med Gretas efterföljare då ? Atlanten kommer att bli fullt med "klimatforskare", amatörer, som kanske släpar en billig (feber-)termometer ifrån Lidl efter segelbåten och för statistik på temperaturen, och sjöräddningen får ett rent helvete att leta upp sådana som tex knutit skosnörena och segelvanten bakfram, eller navigerat fel. Eller hängt upp seglet bak-och-fram, och på avigan, så att segelbåten seglar baklänges, och åt fel håll ? Ytorna är helt enkelt enorma och kan inte ens täckas in med flyg, annat än att du har 1000-tals flygplan till ditt förfogande
2019-08-20, 05:48
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
De stannar i dig. Du sväljer allt.

Det är klimatsmart. När du sedan om något år dör av att ha ätit allt du ser kommer kadavret tas om hand på ett klimatsmart sätt.

Nu tycker jag inte du är seriös! Vi pratar faktiskt om hur avfallet tas om hand på Gretas skepp men du ägnar dig åt personangrepp.

Är det någon annan seriös person som vet hur avträdet tas hand om på M/S Greta?
2019-08-20, 05:49
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jo, det handlar då om bara 15-20 minuter att nå fram - Men det kan ju bli värre om sjögången är hård och vraket inte syns. Inte precis lätt att se människor som ligger i vattnet då, eller hur ?
Då måste man cirkla runt sakta sakta, och det kan ta flera timmar, ja många timmar.

Jo, precis, det är inte gjort i en handvändning precis att täcka upp den distansen ifall det händer något.
Nu vet jag ju inte om de har tex livbåt och överlevnadsdräkter med sig, i såfall så ökas ju chansen att överleva ett haveri med kanske flera dygn.

?? Jag fattar inte ? Vad är det för fel med PixelGuys postningar ? Såklart att det är farligt att ge sig ut på ett sådant här tokprojekt, inget snack om saken. Är det då inte rimligt att ställa sig frågan om det finns minst ett följefartyg eller inte ? Jag menar att för hennes och de andras säkerhet så är det ju lämpligast att det finns ett följefartyg, eller hur ?

Enligt WHO dör det 360000 om året i drunkningar, dvs 1000 (!!!) pers om dagen - och är den näst vanligaste dödsorsaken efter trafikolyckor. Varav tex enbart Afrika står för inte mindre än 75000 drunkningsdödsfall årligen.

Och hur blir det med Gretas efterföljare då ? Atlanten kommer att bli fullt med "klimatforskare", amatörer, som kanske släpar en billig (feber-)termometer ifrån Lidl efter segelbåten och för statistik på temperaturen, och sjöräddningen får ett rent helvete att leta upp sådana som tex knutit skosnörena och segelvanten bakfram, eller navigerat fel. Eller hängt upp seglet bak-och-fram, och på avigan, så att segelbåten seglar baklänges ? Ytorna är helt enkelt enorma och kan inte ens täckas in med flyg, annat än att du har 1000-tals flygplan till ditt förfogande

Jag sammanfattar - du fattar inte - men så bra då, varför skriver du då?

När du har utgångspunkten att det är ett tokprojekt kommer du alltid att finna problem.

Att Atlanten skulle bli full är bara något du diktat ihop, och sättet de skulle segla på är hur du skulle göra det. För båten Greta är på gör ju inget sådant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in