2019-08-23, 11:04
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vilket jobb.

Jag ska inte säga följebåt, men du har visat att den åtminstone är intresserad av att hålla sig i närheten.

Vi får se om den slutar i samma hamn.

Det vore kul om man kunde klura ut vad det är för något. Man måste ändå ha något stora tankar för att soppan ska räcka över Atlanten.

Jag uppdaterade plotten med de senaste koordinaterna. Det framgår nu ännu tydligare att båten följer samma rutt. Varför skulle den annars göra sådana där konstiga svängar på atlanten?

https://postimg.cc/62NxFPhR
2019-08-23, 11:10
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairEnough
Precis min tanke. Såvitt jag minns min egen högstadietid så bestod ”dansen” av en eller två lektioner, resten av läroplanen kretsade kring bollsporter och friidrott, samt en liten del gymnastik.
Men Greta, Kristus efterträdare, måste ju helt enkelt ha varit bäst i allt. Ingen får ifrågasätta det.

Egentligen finns det väl ingen anledning att fans skulle utgöra en mindre del av idrotten än att sparka på en jävla boll. Åtminstone skulle jag ha fått bättre betyg i så fall. Sen kan man diskutera varför betyg, annat än närvaro, ska ges överhuvudtaget.
- Oj! Du hoppar längre än fyra meter. Det blir femma i den betygsgrenen.
Numera behöver man inte ens byta om. Någon jbgjövel kan väl känna sig kränkt på ett eller annat vis.

Så hur betyg sätts i det ämnet kan man nog skita i när det gäller Greta. Däremot undrar jag hur hon lyckats få till betyg i slöjd, (dessa jävla icke-ämnen) utan att vara där?
2019-08-23, 11:13
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u14
Kan Malena (alternativt Svante) ensam begära att Greta så snabbt som möjligt ska avbryta resan och flyga tillbaka till Sverige?
Alltså rent juridiskt.

Nej, de har gemensam vårdnad. Så rent juridiskt ska de fatta beslut tillsammans. Så nu när Svante är med Greta så defaultar det på honom, och Malena tycker så att säga likadant.
2019-08-23, 11:14
Medlem
Jofs avatar
Det som gör intryck är Gretas ambition. Hennes VILJA. Och som O. Palme en gång skrev. Politik är att vilja.
Något som alla politiker alltid lyfter fram. VI VILL, Vi vill.
Att sen vägen till målet är fel, orimligt. Det är en helt annan sak som inte stör den viljande.
I det här faller Greta och hennes fanclub.

Så, även om Foppatofflorna skulle orsakat massor av miljöskada, om dom har en följebåt, om det ligger ekonomiska huliganer bakom som sponsrare av seglatsen. SÅ förändrar det INGENTING för oss drömmare, fantiker och Gretalovers
2019-08-23, 11:14
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Jag plottade kursen på en karta med koordinaterna som jag har samlat på mig under veckan.

Linjen som sicksackar är Malizia II. Den andra är rakare, vilket tyder på att båten är motordriven.

https://postimg.cc/5QbZyMhq

Hur är det med hastigheten? Nu när Malizia II går så långsamt utan vind, borde det inte alla påverka motorbåtar.

Var för använder de inte Moving Penta Course för att dölja eventuella följebåtar?
Senast redigerad av Livsstilsparasit 2019-08-23 kl. 11:16.
2019-08-23, 11:19
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det som gör intryck är Gretas ambition. Hennes VILJA. Och som O. Palme en gång skrev. Politik är att vilja.
Något som alla politiker alltid lyfter fram. VI VILL, Vi vill.
Att sen vägen till målet är fel, orimligt. Det är en helt annan sak som inte stör den viljande.
I det här faller Greta och hennes fanclub.

Så, även om Foppatofflorna skulle orsakat massor av miljöskada, om dom har en följebåt, om det ligger ekonomiska huliganer bakom som sponsrare av seglatsen. SÅ förändrar det INGENTING för oss drömmare, fantiker och Gretalovers

Hur många katastrofer har inte sitt ursprung i att VILJA? Galna idealister som ska förändra världen, eller lägga sen under sig för att skapa en ny människa eller samhälle?
2019-08-23, 11:30
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Hur är det med hastigheten? Nu när Malizia II går så långsamt utan vind, borde det inte alla påverka motorbåtar.

Var för använder de inte Moving Penta Course för att dölja eventuella följebåtar?

Segelbåten håller runt 8 knop för tillfället. Eventuella följebåtar får dra ner gasreglaget om det blir vindstilla.

Den där taktiken du skriver om har jag aldrig hört talas om.
2019-08-23, 11:31
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Hur många katastrofer har inte sitt ursprung i att VILJA? Galna idealister som ska förändra världen, eller lägga sen under sig för att skapa en ny människa eller samhälle?

Så är det! Idealister är t o m livsfarliga om dom får makt.

Viljedelen inom människan är f.ö. helt renons på förnuft och intelligens.

Men dumma vinnarskallar vinner våra hjärtan. Så är det. Och Greta har vunnit MASSOR av hjärtan.
Och den vinsten kan inte bekämpas med förnuftsskäl.
Lika lite som man kan påverka en fotbollspelare eller fotbollsentusiast genom att påpeka att det är oförnuftigt att springa och jaga en boll.
2019-08-23, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Nja Greta ha ju erkänt att hon varken är bra på eller gillar idrott så B är ett uppblåst glädjebetyg det är uppenbart. Dans räcker inte eftersom det är en så liten del av hela ämnet idrott.
Hon är ju knappast en idrottare utan mer av en undernärd docka.
Som det mesta med denna unge så är hon överskattad i parti och minut.
Men hennes gymnastikbetyg har väl inte mycket med hennes vad hon tycker själv "budskap" att göra?
Hur duktig var Jesus i gymnastik. Det var väl ingen som diskuterade på den tiden? Inte nu heller pratas det om den saken.
2019-08-23, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Den misstänkta följebåten ligger i kölvattnet efter Malizia II.

https://postimg.cc/4KzpMMfC

Om man tar hänsyn till att den misstänkta följebåtens position släpar efter med ca. 4 timmar och håller 12 knops hastighet så ligger den nog väldigt nära Malizia II.
Om följebåt en ligger efter med 4 timmar kan den väl knappast hinna fram i tid om något skulle hända Malizia och hjälp skulle behövas? Eller tänker jag fel?
2019-08-23, 11:47
Borde inte Greta som förespråkar handling sätta kurs mot Amazonas och hjälpa till med att släcka de stora skogsbränderna som pågår där ?
Senast redigerad av pe11e 2019-08-23 kl. 11:49. Anledning: Rättning
2019-08-23, 11:50
Medlem
Jag tror inte att Gretas ambition är att minimera koldioxidutsläpp i det lilla utan att förmå makthavare att göra något i det stora. Att hon inte flyger är mer ett privat ställningstagande som hon också uppmuntrar sina följare att ta efter. Anledningen till att hon valde Malizia 2 kan vara att hon är imponerad av båten.
Malizia 2 is fitted with solar panels and hydro generators making it one of the very few ships in the world allowing trips like this to be emission free. Malizia 2 also has an onboard lab to measure ocean surface CO2 and water temperature in cooperation with Max Planck institute.
Nu seglar hon över Atlanten för att dra sitt strå till stacken. Det handlar om att övertyga samtiden att ta hänsyn till framtiden. Det handlar om vad som är rätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in