2019-08-24, 10:09
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Hittade denna timeline som mommentar på Gretas twitterkonto:

https://xkcd.com/1732/

Medeltemperaturen är nu enligt Greta 8 °C varmare. Om du tror på det där så har jag en tomt till salu i Sahara öknen.
2019-08-24, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är inte så säkert att alla vet att hon ljugit om sin skolstrejk. Man skall inte sprida dessa bilder utan att påpeka det.

Hon uppmanar andra barn att försumma skolan. Men själv får hon specialundervisning och beviljas ledighet.

(När du kallar andra som kritiserar Greta för idiot så avslöjar du att du står på samma sida som etablissemanget och massmedia.)

Bra skrivet!

Greta själv tar inga ”risker” med sitt upplägg. Men hon vill att andra ska göra det och därigenom riskera konsekvenser och repressalier av olika slag.

Många kommer kanske inte få ett slutbetyg pga för hög ogiltig frånvaro (antagligen också i linje med regelverken). Andra, som inte är lika studiebegåvade som hon, kan halka efter pga att de inte klarar av att följa med i läroplanen. Vi talar ju faktiskt om 20% frånvaro, vecka in och vecka ut, om Greta får bestämma.

Allt till följd av att hon oemotsagt får sprida sin skräckpropaganda om deras mörka framtid och om vuxna som skiter högaktningsfullt i dem.

Etablissemanget och journalisterna klappar i händerna.
2019-08-24, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Medeltemperaturen är nu enligt Greta 8 °C varmare. Om du tror på det där så har jag en tomt till salu i Sahara öknen.
Jag köper den om du kan ange källan till att hon uttryckt att det idag är 8 grader varmare än mitten av 1900-talet.
2019-08-24, 10:29
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Det är inte så säkert att alla vet att hon ljugit om sin skolstrejk. Man skall inte sprida dessa bilder utan att påpeka det.

Hon uppmanar andra barn att försumma skolan. Men själv får hon specialundervisning och beviljats ledighet.

(När du kallar andra som kritiserar Greta för idiot så avslöjar du att du står på samma sida som etablissemanget och massmedia.)

Jag kallar inte kritiker av Greta idioter, utan jag kalla wwr för en idiot.

Ja, hon glider fram i tillvaron med specialpedagogik. Välbärgade föräldrar med pappa som hänger med på atlantsegling. Mamma med känningar i kulturkretsar och media. Har möjligheter att ge ut en bok med floskler utan ifrågasättande. Osv
2019-08-24, 10:32
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Mystiken tätnar angående följebåtar, nu dök det upp en annan okänd båt.

Båten visar inget namn från AIS och uppger flaggan Marshallöarna med MMSI nummer 538006088.

Enligt databasen från ITU så tillhör MMSI numret båten TOPAZ JUMEIRAH. Den befinner sig för närvarande i en helt annan världsdel (Kaspiska Havet) och går att spåra i realtid via T-AIS.

ITU Maritime Database: https://www.itu.int/mmsapp/ShipStation/list

Båten håller samma kurs som Malizia II och med 12 timmars skillnad i sin senaste position så skulle den lika gärna kunna åka precis bakom segelbåten.

https://postimg.cc/ZWnj42bD

Båten befann sig sist utanför Somalia och slog på sin AIS i Norra Atlanten i närheten av Malizia II.

https://postimg.cc/62BTrsm9

Troligen gör man ett byte av båt igen eftersom fler troligen har uppmärksammat att det finns följebåtar trots att man "försäkrat att så är inte fallet".Hade man varit öppna med att det behövs följebåtar hade man inte behövt smyga med det hela och sluppit den växande kritiken kring resan men nu har man gjort bort sig och ses som hycklare och bluffmakare. Bra gjort av Gretas PR-team, de har förstört syftet med resan och skämt ut både sig själva och Greta.
2019-08-24, 10:34
Medlem
mjukmjukares avatar
Det är Århundradets Häpp, att ett barn med en åsikt och oro har fått en hel värld att på ett obehagligt sätt förstora upp detta barn till ett levande helgon utan något egentligt, sakligt svar på någonting.
Ett barns tyckande får proportioner och utrymme som får mig att förstå hur vilsna vi är i vår längtan efter att någon tar oss i handen.

Ta er samman och lägg inte dessa frågor i knät på barn som ännu inte har vuxit färdigt. Låt henne tappa alla sina mjölktänder.

Frågorna är kanske de mest omdiskuterade av alla frågor just nu. Och åsikterna bland stora mängder högutbildade initierade med många decenniers erfarenheter skiljer sig vilt åt.
Detta är mycket komplext.

Så låt Greta få växa upp utan den exempellösa uppmärksamhet hennes tankar får.
Hon har naturligtvis inte och skall heller inte förväntas ha några svar eller lösningar på någonting. Hon är ett flickebarn som oroar sig.
Hon är inte svaret på gåtorna.

Senast redigerad av mjukmjukare 2019-08-24 kl. 10:46.
2019-08-24, 10:44
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jag köper den om du kan ange källan till att hon uttryckt att det idag är 8 grader varmare än mitten av 1900-talet.

Greta har postat den där bilden under "A webcomic of sarcasm".
2019-08-24, 10:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Spännande "grundforskning", även om jag drar motsatt slutsats är du. Nämligen den att det är bra med backup, OM nåt skulle hända. Det vittnar om ansvarstagande om liv och lem för besättningen och Greta, m fl. Säkerheten är viktig på sjön.

I så fall hade det varit bättre om de seglat i en flotta med två eller flera segelfartyg, som Columbus gjorde. Har de en motorbåt som följebåt, så förfelas ju hela syftet med resan.
2019-08-24, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det är tycker jag inte ett hederligt jobb att tjäna pengar på domedagspredikningar precis
Det påminner om vissa amerikanska TV-predikanter som använder taskspelerier och fulknep och får folk att känna sig skuldtyngda

Ja, precis en regnskog som nått mogen ålder förbrukar lika mycket syre under natten som den bildat under dagen. Det blir ett steady-state så att säga. Likadant är det med våra egna skogar, att när de nått avverkningsmogen ålder så är nettoproduktionen av syre lika med noll. Dess CO2-upptag har upphört. En ungskog ska dock kunna klara av att binda ungefär 7 ton CO2 per hektar och per år, under uppväxttiden på 70-100 år. Så länge Sverige har en nettotillväxt i sina skogar så binds det CO2 hela tiden. Sverige har 23 miljoner hektar skog, och dessa skogar kan under gynnsamma somrar alltså binda hela 7 x 23 = 161 miljoner ton CO2. Eller omräknat 16,1 ton CO2 per invånare. Jag vet ingen svensk som släpper ut 16,1 ton CO2 privat. Det är väl typ 100 resor till/från Thailand varje år ?
Så man kan nog kalla Sverige för ett CO2-neutralt land, eller hur ?

Torvmossar och sk högmossar och vissa myrmarker är också CO2-bindande, och binder CO2 under betydligt längre tid än en skog gör, men kanske i mindre mängd räknat per år. Ingen har väl mätt det heller skulle jag tro ? Totalmängden bundet CO2 per hektar torvmossar kan nog bli avsevärt mera eftersom dessa torvmossar kan bli bra mycket äldre än 70-100 år.

Just torvmossars förmåga att binda CO2 är nästan helt odiskuterat i klimathysterin, men det kommer tveklöst att bli så att om Sibiriens tundra tinar, det kommer att bli torvmossar där istället som så småningom kommer att binda mycket CO2

Men DN och PK-MSM vill fortsätta att basunera ut sina ogrundade lögner bara så där, hipp som happ ?
Vart fan tog skammen vägen hos journalistskrået ?
Vart fan tog skammen vägen hos journalistskrået ?
Vart fan tog skammen vägen hos journalistskrået ?,
- Eller ska jag behöva skriva meningen 491 ggr för att dessa mediagrisar som bökar runt i sin egen avföring bestående av icke-verklighetstrogna textalster och dynga inne i en åsiktskorridorlabyrint som de lägligt nog har tappat kartan och kompassen till och inte hittar ut ur ?
Jag gissar att förmågan att känna skamkänslor försvann lägligt precis samtidigt som de tog in dessa medeltida skitkulturer, och raketforskare eller hur ? Och de tyckte att nu är det jävligt högt i tak, vi journalistkräk vi kan nu både småljuga, storljuga och bedra hur mycket vi vill - utan att Svensson kommer att undra ?
När kommer PK-MSMs botgöring då då ?
Var har PK-MSM sin biktöverstepräst någonstans ? Är det Wingmuttern Wolodarski eller gödsvinet Mattsson ?
Eller kommer det att bli så att mobbning på redaktionerna för varje avvikelse ifrån åsiktskorridoren blir så vanligt att det blir inga som kommer till jobbet nästa dag
Jag kan ju säga att det är jävligt mycket försent med någon botgöring nu, svenska folket kommer nog att tycka jävligt illa om journalister i åtskilliga decennier framåt. Ja kanske sekler ?

Fast Erika Bjerström glömmer att speciellt Brasilien är ett land plågat av anarki, ja en slags supernyliberal anarki, marknadsanarki. Bara att ockupera en bit regnskog, och sen bränna ner den. Också är det en våldsanarki, med skjutningar och bestialiska mord hela tiden. Och det har pågått i stort sett ända sedan Brasilien upphörde att vara en portugisisk koloni. Med så många fattiga daglönare som Brasilien har så är det för dem en klok investering att kapa åt sig en bit mark och hoppas att de kan få sin inkomst därifrån, och därmed större trygghet för sin familj.

Att Bolzonaro säger att det är miljöaktivister som tänt på skogarna är väl antagligen för att retas, analogt med Trumps flitiga utspel. Han vet mycket väl att upplåtes det inte någon mark till dessa fattigbönder så kommer anarkin att skena i Brasilien, och han själv slutar i en galge på torget.

Så Bolzonaro gör nog klokt i att vara klimatförnekare annars blir det nog en lynchmobb av fattiga brasilianska lantarbetare som gör slut på hans politiska karriär för gott...

Varför är detta journalistpack så okunniga om jordbruk i dessa delar av Världen ? Det enda praktiska sättet är att bränna ner skogen. Att för hand såga ner allt, det är ett hästjobb, och under alla de månaderna de sågar ner träden, så hinner de inte odla något heller. Plus alla farliga djur som finns där inne i skogen. Elden luckrar också upp marken
Markerna där är speciella och mycket svårbearbetade, till det behövs det traktorer. Det är för tungt att göra det för hand. Ibland bli jordarna som betong om det torkat ett tag.

Erika och hennes galna aktivistpolare på SVT och PK-MSM vill också driva det här landet in i en slags galen nyliberal anarki, där tex rättsystemet och Polisen och blåljuspersonal inte kan göra sitt jobb alls.
Kanske Erika Bjerström flyttar till tex Norge eller Ungern, pga att hon själv blir skraj för mångkulturen och godhetsknarket tagit slut, så att vi slipper hennes aktivisttramsande om tex migrantfartygen i SVT.
Och jobbar istället där på tex NRK och kan göra sina snyftreportage om Det "Svenska" Kalifatet" och "sk svenska" klanfajter och hedersvåld i Sverige, och den onda våldsspiralen som pågår i landet. Och så kan hon stå och snyfta, sucka och hulka direkt i kameran, och berätta glatt uppvisande två färska regnbågsfärgade blåtiror hon fått i sitt möte med härlliga mångkulturen, samtidigt som hon spottar ut de utslagna tänderna

Det bästa som jag har läst på mycket länge, guldstjärna till dig. Problemet är ju att de som behöver läsa detta och komma till insikt inte begriper någonting.
Sverige är numera en sann Kafka-värld.
2019-08-24, 10:53
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Jag kallar inte kritiker av Greta idioter, utan jag kalla wwr för en idiot.

Ja, hon glider fram i tillvaron med specialpedagogik. Välbärgade föräldrar med pappa som hänger med på atlantsegling. Mamma med känningar i kulturkretsar och media. Har möjligheter att ge ut en bok med floskler utan ifrågasättande. Osv
Men du säger att man är idiot när man påpekar att hon ljuger om sin skolstrejk. Det stämmer inte alls.

Hon har ansökt om anpassad skolgång med ledighet på fredagar. Hon har slutat skolan med bra betyg. Det är ingen strejk.

Däremot uppmanar hon andra barn att strejka från skolan och därmed försumma sin utbildning.
Det kan man påpeka utan att kallas för idiot, vilket du gör.

Du klarar inte av att diskutera normalt, du kallar andra för idiot när de påpekar att Greta ljugit om sin skolstrejk. Håll dig till ämnet. De som kallar andra idiot avslöjar sig själva. De saknar argument. Du gillar inte att jag säger att Greta ljugit om sin skolstrejk. Därför är det uppenbart för mig att du står på samma sida som etablissemanget och massmedia även om du ibland försöker överskyla det med att, som nu, kritisera hennes familj.

Jag lämnar förmodligen detta meningsutbyte nu.
Senast redigerad av wwr 2019-08-24 kl. 10:59.
2019-08-24, 10:54
Medlem
Citat:
Greta har postat den där bilden under "A webcomic of sarcasm".
Nej, det har hon inte.
2019-08-24, 10:57
Medlem
Citat:
Men du säger att man är idiot när man påpekar att hon ljuger om sin skolstrejk. Det stämmer inte alls.

Hon har ansökt om anpassad skolgång med ledighet på fredagar. Hon har slutat skolan med bra betyg. Det är ingen strejk.

Däremot uppmanar hon andra barn att strejka från skolan och därmed försumma sin utbildning.
Det kan man påpeka utan att kallas för idiot, vilket du gör.

Du klarar inte av att diskutera normalt, du kallar andra för idiot när de påpekar att Greta ljugit om sin skolstrejk. Håll dig till ämnet. De som kallar andra idiot avslöjar sig själva. De saknar argument. Du gillar inte att jag säger att Greta ljugit om sin skolstrejk. Därför är det uppenbart för mig att du står på samma sida som etablissemanget och massmedia även om du ibland försöker överskyla det med att, som nu, kritisera hennes familj.

Jag lämnar detta meningsutbyte nu.

Parasiten är oerhört ojämn och svår att få grepp om. Å ena sidan hatar hen Greta, å andra sidan kastas skymford mot andra som kritiserar Greta.
Knepigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in