2019-08-24, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Här har vi årets julklapp för Greta frälsta.

https://pbs.twimg.com/media/ECrpBBVXUAA37SC.jpg
Vilken fin voodoo-docka.
2019-08-24, 16:16
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nu är det väl orimligt att posta långa texter på tex maskinöversatt tyska, det blir inte så bra alltid.FB-användare får nog vänja sig vid att det kan förekomma texter på annat språk än tex svenska och engelska. Google translate är hyfsat bra i en del fall, men översätter tex seglingstermer helt fel ibland. Men det finns som sagt var ingen fastslagen seglingsnomenklatur som gäller de flesta stora språken.
IMO (International Maritime Organization) har dock gjort en hel del jobb för att åtminstone handelssjöfarten ska ha vedertagna begrepp som förstås av alla.

Det är ju säkert möjligt att de kodat om sin transponderenhet till att visa en annan fartygsidentitet ?
Ungefär som att byta registreringsplåtar på z*genarvraket
Men den hamn som de sedan ankommer till kan ju kontrollera trackerspåret, och kan i princip åtala och bötfälla besättningen för sådana tilltag.
Vet ej sådana aktuella rättsfall, men det har fuskats förr med klassningen och tonnage-registreringen pga de höga hamnavgifterna tidigare.

Alltså jag tror att de seglar på gränsen av sin förmåga, helt klart. Det är en helt annan sak när samtliga ombord har mycket vana vid sådan segling. Nu menar jag inte bara vevapor utan att ha sjövett inbakat inne i ryggmärgen sedan länge.
Ett tips till fotografen är att hänga upp sin utrustning i taket i ruffen, för det är skitlätt att drälla in saltvatten på durken med tex kläderna, och ligger kameran på durken, så kan det vara förkylt. Ett annat tips är att ha en skyddskåpa mot navigationsdatorns skärm, minns någon händelse med att skärmen blivit spräckt av ha råkat smälla till den, inte så kul om man är ute på böljan den blå...

Flera incidenter ska ha inträffat med trasiga skärmar, och en del packar ner en extra skärm och extra usb-mus om utifall att, typ...
Skjut inte mig. Jag är bara budbäraren.
Så här säger regelverket du lovat att följa:
Citat:
Inlägg och signaturer som inte är på svenska, danska, norska eller engelska kan komma att raderas utan förvarning.
Tycker att du ska vända dig till en av de fantastiska modsen med din invändning.
2019-08-24, 16:23
Medlem
Citat:
Haha, vilken argumentation alltså ? Alltså segelbåtar som seglar på det här sättet måste sicksacka sig fram, sk kryssning. Att ett motordrivet fartyg skulle följa efter i samma sicksack kurs är så gott som totalt osannolikt, om de inte har det syftet. Skulle någon Kapten på ett större fartyg göra sådant så får han sitt rederi på sig och får sparken direkt. Det kan kosta flera miljoner extra för ett stort fartyg att följa efter i ett sådant mönster i extra bränsle som går åt. Och rederier har inte obegränsat med pengar heller. Tittar man på plottarna över de flesta handelsfartyg så går de på spikrak kurs hela vägen, om inte tex vädret hindrar dem.

Nu är ju risken för att hamna i en orkan väldigt liten oavsett rutt eftersom de flesta fartyg som trafikerar Atlanten är tillräckligt snabba för att hinna undan ett eventuellt oväder. De har tillräckligt med hästkrafter att hinna undan. Farten är en av de viktigaste säkerhetsaspekterna i sjöfarten.

Men ibland går det illa som för Viking Sky utanför Norges kust i våras, Ett annat känt ställe är tex Biscaya-bukten, där fartyg kan bli "inklämda" mellan ovädret och kusten och då kan det gå riktigt illa.
Att bedöma risker mot själva uppdragets mål är Kaptenens ansvar och det är därför det brukar ta så lång tid att bli Kapten. Att erfarenhet alltid trumfar en aldrig så välgjord utbildning.

Men det kan hända att det gått ut ett allmänt upprop inom de maritima kretsarna om Malizia 2 seglats och att några frivilligt anmält sig att skugga henne av säkerhetsskäl ?

Det framgick ju redan några dagar innan avresan att Boris verkade lite bekymrad inför resan eftersom de hade lagt upp att det skulle vara tre proffseglare ombord. Men den tredje platsen blev ju avsatt för dokumentär-filmaren Nathan. Och dessutom att Prinsen Pierre inte var riktigt insatt i detta ifrån början.

Nu vet jag inte hur fan du tänker ? Hur fan skulle du få igenom ett världsomspännande skattesystem som gäller alla länder ? Då måste du lägga dig i varenda lands ekonomi - Och hur kommer de att uppfatta detta då ?
Vad skulle tex indierna säga om de fick betala 20 kr/litern för bränslet, när de idag bara betalar cirka 7 kr, jag gissar att du hade blivit lynchad direkt, och alla lågskatteländer började skicka lönnmördare efter dessa klimatparanoiker ?

För att inte tala om oljeländerna som väl bara betalar runt 5 kr/litern, och någon klimatprofet vill att de ska betala 20 kr/litern ? Och dessutom att klimatprofeten tar hand om denna "skatt" - Tror du då inte att de blir förbannade ?
De kanske då skiter i helt att exportera någon olja överhuvudtaget för att stänga all insyn i dessa länders ekonomi, och hela Jordens befolkning har inga medel att transportera maten som behövs, och det blir massvält lite överallt ?

Nej den här åsiktskorridoren som klimatparanoikerna har skapat, den är full av återvändsgränder, stängda dörrar och döda vinklar, tyvärr...
Liksom med massinvandringsvansinnet....

Visst, varför inte bara höja lite skatter och avgifter? Hur svårt kan det vara på en skala, typ?

Vi behöver ju inte blanda in Gula västarna i Paris eller befolkningen i ett land i södra Afrika där ett fördubblat bensinpris ledde till vilda kravaller (minns inte exakt vilket, kanske Ruanda). Bensinupproret här hemma var säkert bara lite koketterande.

Ta vår vän Stefan Löfven som brottas med stora problem: Landet närmar sig sämre tider och värnskatten ska avskaffas. Att höja inkomstskatterna anses politiskt omöjligt. Polisen skulle behöva ökade resurser, vården likaså. Och mängder med ”anhöriginvandrare” är på intåg.

Tacka f-n för att han välkomnar möjligheten att införa/höja diverse miljöskatter. Pengarna i sig lär knappast användas till klimatet. Regeringen brukar inte leva som Greta lär. Man kan nästan tro att de inte tar henne på allvar

Skulle det bli känt bland gemene man att många forskare anser att klimathotet är överdrivet; nej, att ökad CO2 leder till mycket gott (t.ex rekordskördar), då skulle det bli väldigt svårt att få gehör för ekonomiska sanktioner.

Det kan t.o.m leda till att vi svenskar knyter handen i byxfickan. Men i andra länder är det risk för att folk blir rasande och går man ur huse.
2019-08-24, 16:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Skjut inte mig. Jag är bara budbäraren.
Så här säger regelverket du lovat att följa:

Tycker att du ska vända dig till en av de fantastiska modsen med din invändning.

Det blir ju också tokigt, om man inte får citera en av huvudpersonerna i ett drama - en tysk - för att han talar eller skriver på tyska... Skulle det vara bättre om vi blev utan den informationen i tråden? När någon väl har lagt ut den, så brukar det alltid finnas någon som kan översätta eller sammanfatta på svenska.
2019-08-24, 16:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Nu vet jag inte hur fan du tänker ? Hur fan skulle du få igenom ett världsomspännande skattesystem som gäller alla länder ? Då måste du lägga dig i varenda lands ekonomi - Och hur kommer de att uppfatta detta då ?

Fast det är ju det jag menar. Var land sköter om sitt eget skattesystem.

Så att alla länder på jorden skulle samarbeta i smyg för att höja skatterna på sina respektive länders befolkningar genom att konspirera om klimatet är ju väldigt långsökt och osannolikt.

Behöver ett enskilt land höja sin skatt. Då höjer det landet skatten. Helt enkelt.
2019-08-24, 16:56
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Vilken fin voodoo-docka.

Nu börjar jag fundera. Finns alltså dockan på riktigt?
2019-08-24, 16:59
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ta vår vän Stefan Löfven som brottas med stora problem: Landet närmar sig sämre tider och värnskatten ska avskaffas. Att höja inkomstskatterna anses politiskt omöjligt. Polisen skulle behöva ökade resurser, vården likaså. Och mängder med ”anhöriginvandrare” är på intåg.

Tacka f-n för att han välkomnar möjligheten att införa/höja diverse miljöskatter.

Det är en sak att utnyttja en situation som uppstår.

Och det är en annan sak att statsledare världen över i smyg konspirerar med NASA-forskare och andra forskare världen över och skapar en klimatbluff i syfte att kunna höja skatterna i sina respektive länders befolkning.

Detta (som ju Hibiscrub menar) måste ju ses som helt osannolikt.
2019-08-24, 17:04
Medlem
Jofs avatar
En ny fråga speciellt till DRSvenne.
Dom seglar in ett område som enl parametern Vindbyar skulle innebär vindstyrkor på över 25 m/sek.
Stämmer det? Det är i så fall mycket. Jag har seglat 18 m/sek. DET var mycket. Tyckte vi.
2019-08-24, 17:05
Medlem
Citat:
Nu bryts ju Metan ner i atmosfären av tex solljuset och atmosfärens Ozon, så man vet att Metanhalten kan variera. För övrigt vet man väl inte med säkerhet om hur mycket Metan som läcker ut ifrån tex havsbottnar, sumpmarker, mangroveträsk, skogsmyrar, insjöar, risodlingar, termitstackar mm. Att enbart lasta idisslande djur för Metan-utsläpp är helt fel tycker jag själv.

Jag menar vad skulle vi göra utan korna ? Ängsmarkerna skulle förbli obetade, och så småningom kommer de att fyllas helt med lövsly och barrträd blandat, ja det blir så småningom en blandskog av det hela.
Att ha betande djur är faktiskt ett ganska effektivt sätt att omvandla grödor med lågt näringsvärde (dvs hö) till högklassiga proteiner, tex ägg, mjölk och kött .
En mer allvarlig fysikalisk invändning mot metangasens bidrag framfördes av Peter Stilbs för drygt 10 år sedan och mig veterligen har han fortfarande inte fått något svar, annat än att det inte finns tid att ifrågasätta grunderna när jorden håller på att brinna upp. Grundmekanismen bakom växthuseffekten är som bekant att infallande strålning från solen och utgående strålning från jordytan har olika färg. Växthusgaser har egenskapen att de är genomskinliga för den infallande strålningen men ogenomskinliga för den utgående strålingen som lämnar jordytan, med följd att delar av den senare strålningen vänder tillbaka igen. För att uppskatta enskilda gasers effekt måste varje våglängd beräknas för sig och inom varje våglängd är effekten logaritmisk. Det senare leder till att gaser som det finns mycket av är relativt okänsliga för utsläppsförändringar, då varje fördubbling leder till ett konstant bidrag, medan gaser som det finns lite av anses vara mer "potenta", då en ökning som är liten i absoluta tal ändå kan orsaka flera fördubblingar.

Klimatforskarna framhåller metangas som en potent gas eftersom det finns lite metangas i atmosfären. Kor som pruttar är därför ett sort problem enligt klimatforskarna. Peter Stilbs, som var verksam som professor i fysikalisk kemi vid KTH, var expert på gasers absorptionsspektrum och han visste därför att metangasens spektrum överlappar med vattenångans. När man beräknar gasens bidrag kan man därför inte räkna på metangasen enskilt, utan man måste beräkna logaritmen av den sammanlagda mängden metangas och vattenånga. Men eftersom det finns flera tiopotenser mer vattenånga än metangas i atmosfären så kommer några fördubblingar av mängden metangas bara att göra en försumbar skillnad. Stilbs menade därför att metangas inte alls kan vara en potent gas, utan att klimatet tvärtom var okänsligt för gasen. Klimatforskarna måste helt enkelt ha glömt bort vattenångan, kanske därför att vattenånga klassas som "naturlig" till skillnad från metangasen som klassas som antropogen.

Den här typen av frågeställningar måste redas ut om man skall kunna göra effektiva åtgärder på riktigt. Många i tråden framhåller Greta som ett geni, men kan hon inte sätta sig in och reda ut sådana problem så är hon lika menlös som alla andra symbolfixerade miljömuppar. Vägen till kunskap är dock inte att skolka i skolan.
2019-08-24, 17:11
Medlem
FFL88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Nu börjar jag fundera. Finns alltså dockan på riktigt?
Om inte så säkert inom kort, kommer tjacka en direkt till bilen, hade dock hoppats på en booblehead version men denna får väl duga tillsvidare.
2019-08-24, 17:15
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det blir ju också tokigt, om man inte får citera en av huvudpersonerna i ett drama - en tysk - för att han talar eller skriver på tyska... Skulle det vara bättre om vi blev utan den informationen i tråden? När någon väl har lagt ut den, så brukar det alltid finnas någon som kan översätta eller sammanfatta på svenska.
Jag är bara budbäraren.
Skjut inte på mig.
2019-08-24, 17:16
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Värre är väl att så många inte skvallrar om Greta, utan är helt fast i sina positioner om klimatet och konspirationsteorier, där deras önskan att få konsumera måste göra allt annat suspekt. Förutom det verkar det finnas en hel del misogyni och några sorts idiotiska idéer om att unga människor inte vet vad de gör, eller att de inbillar sig att det är faaarligt för Greta att göra som hon nu gör, för hon är sjuk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in