2019-08-26, 19:08
Medlem
GR82BSTR8s avatar
Två klipp om vädermessias:

Hucksters push mentally ill daughter to front climate change panic | Ezra Levant
https://youtu.be/poPtdZrqtAs

Greta Thunberg: Who's funding her sailboat scam? | Ezra Levant
https://youtu.be/0R61PCAlBEU
2019-08-26, 21:57
Medlem
Familjen Thunberg-Ernman låter sina barn vara det de är.
En dag står en försäljare i mataffären och bjuder på provsmakarvåfflor med grädde och sylt. Greta går fram och luktar sig igenom alla tio små våfflor som ligger framdukade på det tillfälligt uppställda bordet.

»Då får du äta upp dem också«, säger kvinnan när Greta är färdig med att nästan doppa ner näsan i syltgrädden.

Greta stelnar till när våffelkvinnan konfronterar henne.

»Hon har Aspergers«, bryter jag in. »Och selektiv mutism. Hon pratar bara med de närmaste i familjen och hon har en ätstörning, så hon kan inte äta dem. Men hon älskar att lukta på saker«, förklarar jag och försöker låta så vänlig och ursäktande jag bara kan. Men kvinnans ansikte mjuknar inte en tum.

»Då får du äta upp dem i så fall«, säger kvinnan.
»Förlåt. Det ska verkligen inte hända igen.«
»Då får du äta upp dem«, upprepar kvinnan med ett sånt oväntat eftertryck att jag inte ser nån annan utväg än att genast äta upp varenda minivåffla med sylt och grädde medan Greta står och väntar på strategiskt avstånd från våffeltanten, mig och alla förbipasserande människor som betraktar det som händer med förvånade blickar.

Vi går ut på Fleminggatan och jag tittar på Greta. Hon vänder bort blicken.

»Men vadå?« säger hon. »Man måste ju få lukta.«
Greta har aldrig fått lära sig att veta hut. Hon är tjejen som försöker rädda framtiden, från oss som fick lära oss att veta hut.
2019-08-26, 22:42
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Det är extremt svårt att lämna Greta utanför debatten om "Greta Klimataktivisten". Hon inledde själv den offentliga debatten med sitt strejkande från skolan. Hon var 15 år då och reste väl själv med SL till sin måldestination utanför riksdagshuset. Föräldrarna har gett ut en bok om klimatet tillsammans med sina döttrar. Bägge döttrarna sägs ha just klimatet som ett gemensamt intresse och familjen kunde samlas kring det ämnet och kunde sen ge ut en bok tillsammans. Den yngre systern finns alltså med, men inte alls så offentligt som sin storasyster.

Familjen har gått ut med de diagnoser som flickorna har. Det tycker jag är bra för de flesta barn med NPF behöver stöd från offentligheten. Eller som i detta fall från offentliga personer som de här flickornas föräldrar är.

Jag gissar att man redan inom familjen har gjort jämförelser mellan tjejerna och Greta är säkert väldigt medveten om att hennes lillasyster är "större". Varken AS, OCD eller selektiv mutism leder till sådana avvikande tillväxtkurvor. Inte heller olika tvång vid matbordet av den typ som Greta har beskrivit för Expressen leder till sådana tillväxtkurvor.

Går du några sidor tillbaka här så ser du flera kommentarer om Gretas litenhet och utvecklingsstatus, varför jag gick in med min gissning om Turner. Jag bedömer att det är bättre att få sakliga kommentarer innan kommentarerna här dyker på henne med mer vilda gissningar än TS.

Glädjande i hela denna "klimataktivism" och seglatsen över Atlanten är att Greta nog, med all rätt, är väldigt stolt över att ha gjort denna extrema resa och faktiskt klarat den med den äran. Det spelar liksom ingen roll vilka diagnoser hon har eller om hennes fötter är stora eller små: Hon har bott ombord i en segelbåtskajuta med främmande människor och insett att ska man överleva detta så får man ta seden dit man kommer. Om två år blir hon myndig och kan förbaske mig inte sitta och äta 1/3-dels banan under en hel timma! Utanför föräldrahemmet så kommer andra krav att ställas.
Greta har haft livshotande anorexia. Det är därför hon är så liten.
Varför bortser du från det i dina spèkulationer?
2019-08-26, 22:44
Medlem
Hoppas hon hatar sverigedemokrater i alla fall...
2019-08-26, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Familjen Thunberg-Ernman låter sina barn vara det de är.
En dag står en försäljare i mataffären och bjuder på provsmakarvåfflor med grädde och sylt. Greta går fram och luktar sig igenom alla tio små våfflor som ligger framdukade på det tillfälligt uppställda bordet.

»Då får du äta upp dem också«, säger kvinnan när Greta är färdig med att nästan doppa ner näsan i syltgrädden.

Greta stelnar till när våffelkvinnan konfronterar henne.

»Hon har Aspergers«, bryter jag in. »Och selektiv mutism. Hon pratar bara med de närmaste i familjen och hon har en ätstörning, så hon kan inte äta dem. Men hon älskar att lukta på saker«, förklarar jag och försöker låta så vänlig och ursäktande jag bara kan. Men kvinnans ansikte mjuknar inte en tum.

»Då får du äta upp dem i så fall«, säger kvinnan.
»Förlåt. Det ska verkligen inte hända igen.«
»Då får du äta upp dem«, upprepar kvinnan med ett sånt oväntat eftertryck att jag inte ser nån annan utväg än att genast äta upp varenda minivåffla med sylt och grädde medan Greta står och väntar på strategiskt avstånd från våffeltanten, mig och alla förbipasserande människor som betraktar det som händer med förvånade blickar.

Vi går ut på Fleminggatan och jag tittar på Greta. Hon vänder bort blicken.

»Men vadå?« säger hon. »Man måste ju få lukta.«
Greta har aldrig fått lära sig att veta hut. Hon är tjejen som försöker rädda framtiden, från oss som fick lära oss att veta hut.
Ursäkta, men menar du att någon av mor och dotter betedde sig på ett acceptabelt sätt? För då är ditt huvud påskruvat på ett annat sätt än mitt, det står helt klart.
2019-08-26, 22:50
Medlem
Verkar som det blev ett blåsigt och blött avslut på resan för Greta.. hon twittrade om mycket hårda vindar
2019-08-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Greta har haft livshotande anorexia. Det är därför hon är så liten.
Varför bortser du från det i dina spèkulationer?

Nej, hon har aldrig diagnosticerats med anorexia neurosa såvitt känt är. Hennes OCD, som jag f.ö. tror är felbedömt och kan omdiagnosiceras när hon blir lite äldre, var grunden för hennes svälttillstånd.

Alla svälttillstånd är inte anorexia neurosa och jag har inte sett något skrivet om att Greta har visat några av de övriga symtom som anorexia-drabbade har. Du kan inte gå in i ett flyktingläger där alla lider av svält och tala om anorexia. För de svältande i flyktingläger så återhämtar sig alla när de får i sig näring. De stannar inte i växten eller får störd utveckling i puberteten. De återhämtar sig, precis som anorexia-drabbade gör.
2019-08-26, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Tror du att flygplan inte ger några utsläpp vid tillverkningen? Segelbåten är nog inte en engångspryl som slängs på tippen så fort dom kommit fram till Amerika. Problemet är ju om dom har petroleumdrivna följebåtar. Då lär miljövinsten gå upp i rök ur följebåtens skorsten.

Ett flygplan används i 30 år och tar 200-500 åt gången och används hela tiden, så effektivt utnyttjande av resurser. Medans den här tävlingsbåten används ibland av 5 personer enbart för sportens skull, inte effektivt någonstans.
Men det är ju dåliga energikällor som är problemet inte flyget när det kommer till CO2 samt givetvis överbefolkningen men det vill ju inte Greta prata om.
2019-08-26, 23:03
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Nej, hon har aldrig diagnosticerats med anorexia neurosa såvitt känt är. Hennes OCD, som jag f.ö. tror är felbedömt och kan omdiagnosiceras när hon blir lite äldre, var grunden för hennes svälttillstånd.

Alla svälttillstånd är inte anorexia neurosa och jag har inte sett något skrivet om att Greta har visat några av de övriga symtom som anorexia-drabbade har. Du kan inte gå in i ett flyktingläger där alla lider av svält och tala om anorexia. För de svältande i flyktingläger så återhämtar sig alla när de får i sig näring. De stannar inte i växten eller får störd utveckling i puberteten. De återhämtar sig, precis som anorexia-drabbade gör.
Okej. Det är känt att Greta haft grava ätstörningar och behandlats vid ätstörningsenhet och BUP.
Hon svalt sig själv.
Resten är redan tröskat gånger flera i tråden.
2019-08-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Okej. Det är känt att Greta haft grava ätstörningar och behandlats vid ätstörningsenhet och BUP.
Hon svalt sig själv.
Resten är redan tröskat gånger flera i tråden.
Hur illa är det att ha anorexia i så tidig ålder? Min fru hade det vid 16-17-år och det lämnade inga men. (Nåja, hon är förstås väldigt kort jämfört med resten av hennes släkt.) Men hur är det för någon som inte ens har kommit in i puberteten? Blir det bara en försening? Sedan så finns det förstås en enorm variation om man ser till extremerna. Jag känner själv till en person som inte kom in i puberteten förrän i 20-årsåldern. Men man undrar ju lite om den här flickan någonsin kommer att bli normal? En 16-åring med en kropp som en 12-åring - det känns inte riktigt bra.
2019-08-26, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Kanske man kan använda solenergi, (Eller varför inte vågenergi!) för att dra koldioxid ur luften, och tillverka grejer som racerbåtar i kolfiber?

Vågenergi är nog att tro för mycket på tekniken. En rejäl storm och dina vågenergimaskiner blir till vrakgods. Danskarna har ju försökt några gånger. Sorgligt nog så håller dessa grejer inte för rejäla stormar.
Och i Sverige så har man dessutom isläggningen på vintern att ta hänsyn till
Nej att bygga segelbåtar kostar inte mycket i energi precis
Citat:
Ursprungligen postat av Silenthorror
Hoppas ett stormigt hav sväljer lilla Greta och resten av besättningen tillsammans med båten..

Risken ser mycket liten ut just nu att de skulle få en storm nu, de har inte så långt kvar att segla. Senaste dygnet var det snabbaste på hela resan med 651 NM seglat och alltså hela 27 (!!!) knop. Mycket imponerande måste man säga.

Mycket möjligt att de kan angöra hamnen i New York redan under eftermiddagen imorgon, Klockan i NY ligger ju sex timmar efter oss, så där är klockan snart 18 på kvällen
Om det finns en följebåt så kommer de att lämna uppdraget och Malizia 2 vid territorialvattensgränsen utanför NY - USA kustbevakning tar troligen över
2019-08-26, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Ja precis. Håkan Lans person är liksom typisk för någon med åtminstone rejäla Aspergersdrag, men ingen vettigt funtad människa skulle påstå att han är ointelligent eller förståndshandikappad. Sedan ska väl poängteras att Håkan Lans såvitt jag vet inte är diagnosticerad på något sätt, och jag påstår heller inte att han borde vara/bli det, men klart är väl ändå att han rent socialt fungerar lite avvikande från andra och han har haft mkt lätt för att vara godtrogen och naiv på vissa sätt. Det var min poäng med den här lilla utvikningen från ämnet.

Alltså, Greta kan mycket väl vara högintelligent i klassisk betydelse, och ändå ha svårigheter att förstå när/att andra utnyttjar henne. Detta särskilt som hon bara är 16 år, och därför saknar erfarenheter som även vuxna personer med Aspergers med tiden får.

Nu ska man väl ta Håkan Lans i försvar här, han är troligen inte naiv. Men han gjorde uppfinningar i en tid då idéer och uppfinningar kunde stjälas utan risk för att hamna i tingsrätten.
Patentregistrena är svåra att söka i och för dessa stora företag såsom Hitachi så finns det så många incitament att se lite slarvigt på patenträttigheterna, att de gärna gör det.
Håkan Lans patent gällande datorgrafik var ett snabbare och bättre sätt att rita grafik på.
Att implementera en idé är liksom inte detsamma som patentet i sig. Det är ett stort jobb tills att man kan använda idén till något som går att tjäna pengar på.

Inte vet jag men Håkan Lans har väl gjort vad han kunnat i det här, att försöka driva sådana här rättsfall gentemot storföretag är mycket kostsamt och odrägligt. Olika länder har olika syn på patenträttigheter osv. Och det visar ju sig tydligt nu i Kina att kineser stjäl idéer lite hur som helst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in