2019-08-27, 23:08
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Mer Greta från boken 'Scener ur hjärtat':
»Okej, så här då«, säger Greta. Vårsolen skiner och vi sitter tillsammans på Ingarö och konstaterar att det vi verkligen vill säga med den här boken är så gott som omöjligt att formulera.

»Feminismen står utanför en dörr och stampar och vill in. Dörren är låst men man måste komma in för att kunna komma vidare. En bit bort står de andra rörelserna som humanismen, antirasister, djurrättsrörelsen, de som kämpar för flyktingar, mot psykisk ohälsa eller ekonomiska skillnader och så vidare. Alla står vid var sin dörr och vill komma in och vidare. Klimatrörelsen har en nyckel som passar till samtliga dörrar, men ingen vill ta emot av den. Antingen är de för stolta eller så ser de inte lösningen mitt framför ögonen på dem. Eller så vill de inte bli av med alla privilegier som klimatfrågan är emot.«

»Okej«, säger Svante. »Säg exakt det du sa nu så skriver jag ner vartenda ord.«
Greta är politisk av födsel och ohejdad vana, en Mahatma Gandhi i vardande, som försöker formulera en strategi för sin vänsterideologi. De svaga och förtryckta ska komma fram och få sin rätt.

Undrar bara vad hon lägger i det töjbara begreppet humanism? Antagligen alla människors kränkta okränkbara rättigheter: ingen ska få behandlas så som olycksbarn behandlas, bli våldtagna eller bli mördade för sina friska organs skull.

Det finns också en annan humanism, som gör anspråk på sanningen, men som är blind.
För att ha AS är Greta ovanligt duktig på att uttrycka sig i bildspråk, liknelser, allegorier och metaforer.
2019-08-27, 23:17
Medlem
Tagelapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Eller så tog inspirationen slut?

Det hoppas jag att den inte gjort för på något sätt så finner jag den här figuren alldeles förtjusande. Vi har inte samma åsikter och tro men ja, jag gillar framtoningen.
Så må inspirationen fortsätta flöda. För oss alla egentligen.

Undrar hur det blir när Sankta Greta ska iland. Då har hon kanske sjöben och kan inte gå rakt. Ja nu blir vi väl snart översköljda i slaskpressen om ungens göranden och låtanden igen. Det har ju varit ganska lugnt på den fronten annars.
2019-08-27, 23:27
Medlem
Gabriel Knights avatar
Har de ankrat där ute? Båten står ju still på Windy. När kommer de fram? De får ju både sjöben och långben där ute i båten.
2019-08-27, 23:34
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
För att ha AS är Greta ovanligt duktig på att uttrycka sig i bildspråk, liknelser, allegorier och metaforer.
Också med tanke på Gretas ålder är hon också extremt klarsynt och informerad om världen.
Jämför med den text av Greta som publicerades förra våren:
https://www.svd.se/vi-vet--och-vi-kan-gora-nagot-nu
Det är också märkligt att irl tycks Greta inte heller uttrycka sig som hon gör i boken.

Jag kommer osökt att tänka på David Lagercrantz som spökskrev Zlatan Ibrahimovics självbiografi. Han hittade på alla citat. Man har skapat den litterära illusionen av Greta som en del av ett varumärkesbyggande.
2019-08-27, 23:37
Medlem
crawlys avatar
Som gammal klimatförnekare är jag ju inte på samma planhalva som Greta, men jag måste säga att jag är imponerad över att hon ändå genomförde den här seglatsen. Lär vara ett kul minne oavsett, och säkert rätt så jobbigt att genomföra. Under optimala förhållanden och med superproffsig besättning iofs, men ändå.

Jag hoppas bara att hon inte nu blir ännu mer utnyttjad än hon redan blivit i Europa. Jag tror säkert att hon med sitt driv kan göra skillnad så snart hon växt ur ungdomens enögda korståg och förstått helheten lite bättre.
2019-08-27, 23:39
Medlem
Tagelapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Också med tanke på Gretas ålder är hon också extremt klarsynt och informerad om världen.
Jämför med den text av Greta som publicerades förra våren:
https://www.svd.se/vi-vet--och-vi-kan-gora-nagot-nu
Det är också märkligt att irl tycks Greta inte heller uttrycka sig som hon gör i boken.

Jag kommer osökt att tänka på David Lagercrantz som spökskrev Zlatan Ibrahimovics självbiografi. Han hittade på alla citat. Man har skapat den litterära illusionen av Greta som en del av ett varumärkesbyggande.

Det är hemskt när man tänker på allt som byggts upp runt den här lilla tjejen och hur målmedvetet hennes föräldrar har arbetat och fortfarande arbetar för att skapa detta varumärke. Undrar hur det här ska sluta.
2019-08-27, 23:43
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Minst sagt. Och dessutom var hon bara 15 år då hon "författade" boken i fråga. Men de som tror på mirakel och profeter brukar inte vara mottagliga för logik utan tror blint på det profeten och profetens uttolkare säger, och det är väl precis dem som boken riktar sig till. Blir också rätt uppenbart när man skummar i den här tråden.
2019-08-28, 00:01
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Det är hemskt när man tänker på allt som byggts upp runt den här lilla tjejen och hur målmedvetet hennes föräldrar har arbetat och fortfarande arbetar för att skapa detta varumärke. Undrar hur det här ska sluta.
Jag håller med dig.
Önskar att fler insåg att fenomenet Greta inte handlar om slumpen utan att hennes framfart är resultatet av en oerhört skickligt uppbyggd PR-kampanj. Och jag önskar att fler funderade över vad syftet med kampanjen är.
Som alltid: Follow the money.

Efter 15 dagars strejk hyllades Greta av Arnold Schwarzenegger på twitter. Efter mindre än tre veckors strejk blev Greta intervjuad av BBC.
Vilka drog i trådarna?

https://mitti.se/nyheter/mynttorget-...de=kungsholmen
2019-08-28, 00:10
Medlem
Expressen 26 augusti:
Climate Action Summit 2019 äger rum i FN:s högkvarter i New York måndag 23 september och Greta Thunberg är inbjuden att tala inför världsledarna på klimattoppmötet.

*FN:s generalsekreterare Antonio Guterres kallade till mötet i slutet av 2018 i ett försök att skynda på ländernas ansträngningar för att nå Parismålet om att hålla den globala uppvärmningen under 1,5 grader.

*Guterres har sagt att ledare bara får tala på mötet om de samtidigt levererar en plan som går i linje med Parismålet.*

*Parallellt med mötet planeras en global klimatstrejk ledd av ungdomar, både fredagen 20 september och fredagen 27 september.

*Mötet är inte samma sak som FN:s årliga klimatkonferens, som i år äger rum i Chile 2-13 december. Där kommer Greta Thunberg också att närvara.
2019-08-28, 00:14
Medlem
Expressen 27 augusti:
Flera klimatorganisationer väntas också vara på plats för att hylla Greta Thunberg. Trots att det är oklart när evenemanget ska äga rum så har över 500 personer angett att de ska komma.

Enligt presskontakten kommer Greta sedan få vila ut. Hon kommer att delta i amerikanska fredagsstrejker, men det är allt som meddelas i nuläget om vad Thunberg ska göra innan klimatmötet börjar.

De andra ombord på båten – skepparen Boris Hermann, Pierre Casiraghi, som leder båtens racingteam, och dokumentärfilmaren Nathan Grossman – gläds nog också åt ankomsten, och chansen att sova i en riktig säng. De var bussiga nog att låta Svante och Greta Thunberg ta båtens två enda riktiga kojer, och har sovit på ”beanbags”, alltså puffkuddar, enligt*New York Times.*
2019-08-28, 00:20
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs

De andra ombord på båten – skepparen Boris Hermann, Pierre Casiraghi, som leder båtens racingteam, och dokumentärfilmaren Nathan Grossman – gläds nog också åt ankomsten, och chansen att sova i en riktig säng. De var bussiga nog att låta Svante och Greta Thunberg ta båtens två enda riktiga kojer, och har sovit på ”beanbags”, alltså puffkuddar, enligt*New York Times.*
Det låter konstruerat. Besättningen måste ju ha sovit i skift rimligtvis.
Så varför har man inte delat kojer med Thunbergarna? Thunbergarna har ju inte använt dem dygnets alla timmar.
2019-08-28, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det låter konstruerat. Besättningen måste ju ha sovit i skift rimligtvis.
Så varför har man inte delat kojer med Thunbergarna? Thunbergarna har ju inte använt dem dygnets alla timmar.
De hade kanske förtur? Varför skulle bäddarna vara oanvända när Thunbergarna var vakna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in