2019-08-29, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Om missionet hennes är att åka runt världen miljövänligt och försöka få människor på olika begåvningsnivåer att snarast ändra livsstil totalt så gav hon väl ändå upp direkt med tanke på att resan till USA var allt annat än miljövänlig. Utveckla gärna varför du anser att resan var miljövänlig?
Det är in princip miljövänligt att segla över Atlanten och i princip omöjlig att resa miljövänligt i vår civilisation. Även om hon yxat till en egen båt så skulle hennes resa bli omtalad och mycket fossila bränslen skulle ha använts av folk som uppmärksammade hennes resa.

Boris Herrmann och Team Malizia vill i princip värna om miljön men deras team flyger hela tiden till olika platser som Malizia II besöker, oavsett om Greta är ombord eller inte.
2019-08-29, 11:48
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, "globetrotter" kan hon nog kalla sig nu..!

Jag vet inte om det är hon på just den bilden, men ja - jag tror också, tyvärr, att det finns flera unga tjejer i världen nu som har kommit på idén att ta efter Greta. Inte för att de bryr sig om miljön, men för att det ligger rätt i tiden, och de får en möjlighet att bli kända och komma ut och träffa spännande personer. Vem vill inte umgås med prinsar, presidenter och proffsseglare, liksom..? När det gäller Greta själv, så tror jag faktiskt att hennes engagemang är äkta. Hennes diagnos är nästan en garanti för att det är det - aspergare blir ofta så där uppslukade av EN sak (åt gången, det kan växla), och de har dessutom svårt för att ljuga och förställa sig.

Fantastiskt bra bild - måste bli årets bild!

Journalisterna var antagligen redan där, de flesta stora tidningar och TV-nyhetskanaler har ju fasta korrar i USA, stationerade i just New York.

Vet man var Greta bor i USA? På vandrarhem? Jag är rätt säker på att hon inte bor på Hilton, om vi säger så. Och tänk att hela teamet tog tunnelbanan, fast de måste ha varit så utmattade! Jag hade förlåtit dom om de hade hoppat in i en bil där och då, faktiskt. SÅ konsekvent måste man inte vara!
Kan tänka mig att hon blivit erbjuden o bo i ett vanligt hem som någon ställt till hennes förfogande.

Greta har inte bara lyft upp klimatet till nyaa höjder Utan även bidragit med inspiration till unga tjejer som kan ha svårt att få sin röst hörd.
Samt till de med funktionsvariationer, att dom också kan göra saker och inte är helt värdelösa.

.
Senast redigerad av Giant Squid 2019-08-29 kl. 11:51.
2019-08-29, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Det är in princip miljövänligt att segla över Atlanten och i princip omöjlig att resa miljövänligt i vår civilisation. Även om hon yxat till en egen båt så skulle hennes resa bli omtalad och mycket fossila bränslen skulle ha använts av folk som uppmärksammade hennes resa.

Boris Herrmann och Team Malizia vill i princip värna om miljön men deras team flyger hela tiden till olika platser som Malizia II besöker, oavsett om Greta är ombord eller inte.

Jo absolut hon hade säkert fått en del kritik även om hon byggt en flotte och åkt till USA men det är inte scenariot vi pratar om här. Det är inprincip miljövänligt att segla över atlanten det köper jag. Men när man pga denna resa måste lägga till massa flygturer för besättningen förstår ju en fungerande individ ganska omgående att det hade vart bättre för Greta att ta flyget ner, men det förstår alltså inte du?
2019-08-29, 12:07
Medlem
Citat:
okok så om jag förstår det rätt.

Jo absolut hon hade säkert fått en del kritik även om hon byggt en flotte och åkt till USA men det är inte scenariot vi pratar om här. Det är inprincip miljövänligt att segla över atlanten det köper jag. Men när man pga denna resa måste lägga till massa flygturer för besättningen förstår man ju en fungerande individ ganska omgående att det hade vart bättre för Greta att ta flyget ner, men det förstår alltså inte du?
Jag förstår visst, men Greta har inte den uttalade idén att koldioxidminimera sitt liv. Det är hennes kritiker som menar att hon borde göra det. Fast de inte själva gör det. Naturligtvis! Eftersom det bara är frågan om mobbing och att inskränka hennes rörelsefrihet och hennes möjligheter att ens leva.

Hon har bestämt sig för att inte flyga. Men hon ville över Atlanten för att hon var inbjuden att tala på olika konferenser anordnade av FN. Hon vill påverka så mycket hon kan så länge hon kan. Att åka med Malizia II var nog ett experiment och ett äventyr.
2019-08-29, 12:10
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
HKH Carl XVI Gustav är statschef i Sverige, och han kan ta svinet Löfvén i örat och ge honom en riktig kölhalning och utskällning för att ha låtit mångkulturvansinnet gå så här långt. I princip kan Kungen avsätta Löfvén om svinet inte förstår vanligt hut och vett.

Och hur vet du att han inte har backat Greta då ?
Greta har rätt att få credd för att hon är modig, det finns ingen tvekan där. Men i och för sig är det väldigt illa att använda sitt mod till en sådan domedagspredikan. Istället för att vi får en uppväxande generation som trodde på 1970-talet att de skulle utplånas i en kärnvapenskatastrof så tror de nu istället att Jorden ska koka bort ?
Lika illa eller hur ?
Ytterst tveksam pedagogik måste jag säga...

Och hur vet du att Kungen slösar olja på sin båt ? Han kanske har ett stort antal veganätande väldresserade bläckfiskar som paddlar fram båten med sina många långa armar i lååånga simtag ?
Men man ser dem inte undertill - de är genomskinliga, precis som koldioxiden är, typ...
Och att dessa PK-Certifierade genomskinliga bläckfiskar är dresserade i PK-Paradigmet på Södertörn ?
Välsignat av självaste Pansargeneralen Arnstad...
Jag har lyft min hand från Tjabo, vill inte titulera honom med K ordet mer.
Han kan fortsätta o leka Roger Moore med nazistättlingen och stanna kvar på kontinenten och smutsa ned planeten med sina leksaker.
Vi har småtjejer som klarar utav hans uppdrag och representerar sverige på ett modern sätt i det godas kamp.
2019-08-29, 12:16
Medlem
Citat:
Jag förstår visst, men Greta har inte den uttalade idén att koldioxidminimera sitt liv. Det är hennes kritiker som menar att hon borde göra det. Fast de inte själva gör det. Naturligtvis! Eftersom det bara är frågan om mobbing och att inskränka hennes rörelsefrihet och hennes möjligheter att ens leva.

Jag har aldrigt påstått någonting om vad Greta får och inte får göra. Jag har bemött ditt påstående att hon reste miljövänligt iom att hon inte gjorde det. Om det enligt dig är mobbning mot Greta får det stå för dig..

Citat:
Hon har bestämt sig för att inte flyga. Men hon ville över Atlanten för att hon var inbjuden att tala på olika konferenser anordnade av FN. Hon vill påverka så mycket hon kan så länge hon kan. Att åka med Malizia II var nog ett experiment och ett äventyr.

När du nu ändrar till att resan mer handlar om experiment och äventyr så kan jag berätta att jag hade aldrigt börjat "mobba" Greta om denna formuleringen användes direkt
2019-08-29, 12:22
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Men när man pga denna resa måste lägga till massa flygturer för besättningen förstår ju en fungerande individ ganska omgående att det hade vart bättre för Greta att ta flyget ner, men det förstår alltså inte du?

Det är inte så enkelt.

En av seglarna fick frågan om detta och enligt honom så måste personal i hans team ändå flyga då och då, som en del av arbetet, och hade nog gjort det ändå nu - med eller utan Greta.

Citat:
Boris Herrmann:

"We constantly test material and crew. If we did not have Greta on board at the moment, we would do that in France. That's where people would fly to their missions."

https://www.flashback.org/sp68484629

Han säger också:

Citat:
"As a professional athlete, I try to make a contribution that makes a difference without giving up my job. In this case, the contribution is to put sailing in a symbolic context and to help Greta get the attention she deserves. The race that mankind must win over climate change takes place on a political level. We participate in the search for the right answer."
2019-08-29, 12:23
Medlem
Citat:
Jag har aldrigt påstått någonting om vad Greta får och inte får göra. Jag har bemött ditt påstående att hon reste miljövänligt iom att hon inte gjorde det. Om det enligt dig är mobbning mot Greta får det stå för dig..

När du nu ändrar till att resan mer handlar om experiment och äventyr så kan jag berätta att jag hade aldrigt börjat "mobba" Greta om denna formuleringen användes direkt
Du behöver inte ta det personligt, men om du tycker att Greta ska koldioxidminimera så ska du också göra det själv.

Jag skrev: "Visst har hon en till synes omöjlig uppgift: att åka runt i världen miljövänligt och försöka få människor på olika begåvningsnivåer att snarast ändra livsstil totalt." Och vi kan väl vara överens om att det är en till synes omöjlig uppgift?
2019-08-29, 12:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Bilden visar bara en arrogant snorunge som vänder ryggen mot en frihetssymbol.

Världens människor ser enbart bilden.
Bilden distributeras inte med någon karta från windy.

Bilden visar två frihetssymboler som bägge har sikte mot framtiden.

Greta vann för övrigt Frihetspriset ("The freedom prize") tidigare i år, så har man det i minnet så blir bilden ännu starkare och symboliken ännu mer självklar.
2019-08-29, 12:37
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
HKH Carl XVI Gustav är statschef i Sverige, och han kan ta svinet Löfvén i örat och ge honom en riktig kölhalning och utskällning för att ha låtit mångkulturvansinnet gå så här långt. I princip kan Kungen avsätta Löfvén om svinet inte förstår vanligt hut och vett.
Nej det kan inte kungen.
Sossarna tog ifrån kungen samtliga exekutiva funktioner genom 1974 års regeringsform. Den enda befattning kungen har kvar är ordförande i utrikesnämnden, men det är enbart en administrativ funktion. Egentligen ville sossarna avskaffa monarkin helt och hållet så fort Gustaf VI Adolf dog, men de vågade inte då monarkin var mycket mer populär hos folket än vad man hade hoppats på.
2019-08-29, 12:48
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Bilden visar två frihetssymboler som bägge har sikte mot framtiden.

Greta vann för övrigt Frihetspriset ("The freedom prize") tidigare i år, så har man det i minnet så blir bilden ännu starkare och symboliken ännu mer självklar.

Greta FÅR INTE skänka bort sina prispengar. Hoppas överförmyndaren har koll på det här.

Greta står i fören och har kul och njuter av resan. Lite väl mycket att kräva att ska stå i givakt och salutera en staty så fort den är i sikte.
2019-08-29, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är inte så enkelt.

En av seglarna fick frågan om detta och enligt honom så måste personal i hans team ändå flyga då och då, som en del av arbetet, och hade nog gjort det ändå nu - med eller utan Greta.

Han säger också:

Ja okej jag förstår. Plan lyfter ändå så fritt fram för folk att flyga hur dom vill skit i miljön plan lyfter som sagt ändå. Säkert det Greta ville lyfta fram... Enligt citatet hade båten testats i Frankrike så att resorna över atlanten hade nog inte gjorts med eller utan Greta om man ska tro på citaten du tagit fram...

Citat:
Du behöver inte ta det personligt, men om du tycker att Greta ska koldioxidminimera så ska du också göra det själv.
Jag tycker du hade fel när du påstod att hon reste miljövänligt och det tycker jag fortfarande.. Du kan fortsätta ta det personligt så vi får en till vända där du försöker snacka bort det

Citat:
Jag skrev: "Visst har hon en till synes omöjlig uppgift: att åka runt i världen miljövänligt och försöka få människor på olika begåvningsnivåer att snarast ändra livsstil totalt." Och vi kan väl vara överens om att det är en till synes omöjlig uppgift?

Inte förvånad att du inte tar med hela ditt citat. Men du anser alltså att hon inte gett upp på att resa miljövänligt men bara rankar äventyr och experiment högre än klimatet och därför tog detta upplägg, förstår jag dig rätt då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in