2019-08-29, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det finns tre grupper:

1. De som är för Greta.

2. De som är emot Greta. De kommer alltid att vara emot Greta vad hon än gör, så de är egentligen irrelevanta.

3. De som är varken för eller emot.

Hon koncentrerar sig på 1 och 3.

Bland dem som finns vid punkt 3 så finns det många där som ännu inte vet om så mycket om Greta. Här är slagkraftig PR och mycket uppmärksamhet bra metoder för att få dem att bli medvetna om Greta och förhoppningsvis få dem till punkt 1.

Har du källa på detta eller ska vi ta dig på orden?

Citat:
När det gäller Greta-hatarna/Greta-skeptikerna så hade de allra flesta klagat även om hon gjort en perfekt resa. Om inte annat så hade de klagat på hennes utseende och hennes diagnoser. Kanske på hennes skor? De hittar alltid något att klaga på. För dem är klagandet det centrala. Exakt vad de klagar på, det bestäms av omständigheterna och dagshumöret. Men klagat hade de ändå gjort.

återigen självklart hade folk klagat. Men att ge folk möjligheten att klaga på att man drar till sig uppmärksamhet på miljöns bekostnad tycker jag är fel fel fel och extra mycket fel när man ska vara ansiktet utåt för denna movement..

Sen vet jag inte om du känner till att Greta hade extremt mycket genomslag sedan tidigare hon hade helt klart kunnat få exponering utan att göra det på bekostnad av miljön, verkar inte riktigt som att du förstår det...
Senast redigerad av smultronkungen2 2019-08-29 kl. 16:51.
2019-08-29, 16:48
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Det finns tre grupper:

1. De som är för Greta.

2. De som är emot Greta. De kommer alltid att vara emot Greta vad hon än gör, så de är egentligen irrelevanta.

3. De som är varken för eller emot.

Hon koncentrerar sig på 1 och 3.

Bland dem som finns vid punkt 3 så finns det många där som ännu inte vet om så mycket om Greta. Här är slagkraftig PR och mycket uppmärksamhet bra metoder för att få dem att bli medvetna om Greta och förhoppningsvis få dem till punkt 1.

När det gäller Greta-hatarna/Greta-skeptikerna så hade de allra flesta klagat även om hon gjort en perfekt resa. Om inte annat så hade de klagat på hennes utseende och hennes diagnoser. Kanske på hennes skor? De hittar alltid något att klaga på. För dem är klagandet det centrala. Exakt vad de klagar på, det bestäms av omständigheterna och dagshumöret. Men klagat hade de ändå gjort.
Du glömde gubbarna som älskar Greta
2019-08-29, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Jag förstår inte vad som är problemet med att de skulle använda motorn in i och ut ur hamn. Bara förklara att det är ogörligt annars, och de allra flesta förstår.
Problemet är att de har låtsats att resan inte släpper ut någon som helst koldioxid, och att motorn därför var plomberad. Det är inte bra ur PR-synpunkt att ljuga. De skulle kunna hävda att de inte hade en aaaning om någon följebåt. Däremot kan de inte påstå att de inte har lagt märke till om motorn har använts.
2019-08-29, 16:53
Medlem
Nej, det är EJ föräldrarna som tar emot priserna, det är Greta själv som tar emot dem. Motsvarande gäller för medaljer. Ordnar förlänas man i regel, vilket innebär att de är utlånade och att de ska lämnas tillbaka när man dör. Ordnar kan också dras tillbaka vid grövre kriminalitet eller motsvarande.

Det finns en till sak värd att påpeka. Föräldrar har alltså normalt bara rätt att förvalta barnens egendom, ej rätt att direkt eller indirekt ge bort den!

Sista rättsregeln säger, att om barn och föräldrar för en viss affär kan ha eller har motstridiga intressen, så ska en god man förordnas för affären. Regeln innebär t ex att en god man ska utses tillfälligt, om barnet ska köpa fast egendom. Vet ej om Greta och hennes föräldrar har motstridiga intressen beträffande prispengarna! Behöver utredas!
2019-08-29, 16:53
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Problemet är att de har låtsats att resan inte släpper ut någon som helst koldioxid, och att motorn därför var plomberad. Det är inte bra ur PR-synpunkt att ljuga. De skulle kunna hävda att de inte hade en aaaning om någon följebåt. Däremot kan de inte påstå att de inte har lagt märke till om motorn har använts.
Angående motorn...när resan startade så såg jag på video att båten åkte fram och tillbaka utan segel. Hur gick detta till? Jag tror dom använde motorn då
2019-08-29, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Nej, det är EJ föräldrarna som tar emot priserna, det är Greta själv som tar emot dem. Motsvarande gäller för medaljer. Ordnar förlänas man i regel, vilket innebär att de är utlånade och att de ska lämnas tillbaka när man dör. Ordnar kan också dras tillbaka vid grövre kriminalitet eller motsvarande.

Det finns en till sak värd att påpeka. Föräldrar har alltså normalt bara rätt att förvalta barnens egendom, ej rätt att direkt eller indirekt ge bort den!

Sista rättsregeln säger, att om barn och föräldrar för en viss affär kan ha eller har motstridiga intressen, så ska en god man förordnas för affären. Regeln innebär t ex att en god man ska utses tillfälligt, om barnet ska köpa fast egendom. Vet ej om Greta och hennes föräldrar har motstridiga intressen beträffande prispengarna! Behöver utredas!
Du som tycker att du har koll på detta, skulle Greta kunna avstå från att ta emot priser utan att begå lagbrott?
2019-08-29, 17:05
Medlem
Huvudansvaret för den unges ekonomi är som sagt föräldrarnas. Som förmyndare har de att iaktta och följa den urgamla rättsregeln om, att ge råd och stöd!

Vill hjälpa Greta att få sina papper i god ordning, det är därför skriver jag som jag gör.

Om Greta som jag tror, får Nobels fredspris i vinter, så kommer då en stor uppmärksamhet att riktas mot henne.

Då riskerar tvivelaktiga affärer att bli en större börda för henne, även som sagt föräldrarna här har huvudansvaret!
2019-08-29, 17:08
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Har du källa på detta eller ska vi ta dig på orden?

Att hon struntar i klimatskeptiker och andra motståndare till henne har hon ju sagt flera gånger i intervjuer.

I övrigt så är det ju bara och ta nästan vilken opinionsundersökning som helst i nästan vilket ämne som helst. Vissa är för. Andra emot. Och resten har inte tagit ställning eller vet för lite. Med större uppmärksamhet tar fler ställning eftersom de får mer information. Såvida inte ämnet är för komplicerat, då kan osäkerheten tvärtom öka.

Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Sen vet jag inte om du känner till att Greta hade extremt mycket genomslag sedan tidigare hon hade helt klart kunnat få exponering utan att göra det på bekostnad av miljön, verkar inte riktigt som att du förstår det...

Nej. Genom att närvara personligen får hon mer effekt. Och det är inte bara vad jag tror utan det är vad hon sagt själv flera gånger - baserat på hennes egna erfarenheter av året som gått. T.ex:

Citat:
Istället för att medverka på klimattoppmötet på videolänk valde Greta Thunberg att segla över Atlanten för att kunna närvara i egen hög person, säger hon.

– Jag har tidigare gjort möten på videolänk, men det är inte riktigt samma sak, tyvärr. Jag har blivit inbjuden att tala på plats, och jag tror att det är bättre att jag, och andra unga människor, är på plats under mötet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-over-atlanten

Detta är också ett sätt för henne att knyta kontakter:

Citat:
Efter besök i Kanada och Mexiko planerar hon att ta sig söderut med tåg och buss till Chile för att delta vid FN:s årliga klimatkonferens, COP25, i december – och därefter besöka andra platser i Sydamerika.

– Jag kommer att träffa så många människor jag bara kan och hoppas bli inbjuden till delar av världen som jag ännu inte besökt, sade Thunberg om sin resa i en intervju med TT tidigare i augusti.

https://www.sydsvenskan.se/2019-08-1...yr-i-extrembat

Så hon drar inte alls samma slutsatser som du. Hennes erfarenhet säger annat.
2019-08-29, 17:12
Medlem
Ni behöver inte tro på mina ord, kontakta en överförmyndare!

-Greta har två helt lagliga möjligheter, såvitt jag kan bedöma, dels att hon säger att hon skänker bort prispengarna, när hon blivit myndig, eller att hon avböjer att ta emot prispengarna.

Att ta emot priser, medaljer och ordnar är alltid helt frivilligt. Det har t o m hänt att folk avböjt Nobelpriset!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-08-29 kl. 17:16.
2019-08-29, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Du som tycker att du har koll på detta, skulle Greta kunna avstå från att ta emot priser utan att begå lagbrott?

Hon skulle kunna deponera dem i ett bankvalv eller på ett stängt konto (stängt till dess hon fyller 18 år t ex) förmodar jag, men det är förstås inte så sexigt för media.
2019-08-29, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Ni behöver inte tro på mina ord, kontakta en överförmyndare!

-Greta har två helt lagliga möjligheter, såvitt jag kan bedöma, dels att hon säger att hon skänker bort prispengarna, när hon blivit myndig, eller att hon avböjer att ta emot prispengarna.

Att ta emot priser, medaljer och ordnar är alltid helt frivilligt. Det har t o m hänt att folk avböjt Nobelpriset!
Jag tror inte att det finns konkreta rättsfall som påminner om detta. Det är uteslutet att någon skulle kunna tvinga fram ett förbud för Greta att skänka bort prispengar.
2019-08-29, 17:21
Medlem
Greta kan valfritt avstå från att ta emot prispengarna eller sätta in dem på ett särskilt konto med en överförmyndarspärr, en spärr som varar tills hon blir myndig!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-08-29 kl. 17:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in