2019-08-31, 15:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag har inga problem med [i]saklig kritik[/I eller att bli ifrågasatt. Det kan alla som vill själva verifiera i tråden.
På vilket sätt är nedanstående saklig kritik, enligt dig?

Alla kan ju se att Gretas följare - som tex lehs - som kommer med rent trams och påhopp i stället för att bemöta mig sakligt.

Det är intressant att du sätter likhetstecken mellan mitt påpekande och en offerkofta.
Var det inte du som skrev nåt inlägg om användare som gått i barndom?
2019-08-31, 15:48
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Var det inte du som skrev nåt inlägg om användare som gått i barndom?
Ja, det stämmer. Jag skrev att det var min intention. Jag skrev inte att jag är ofelbar. Den ende människa som är ofelbar är påven och jag är inte påve.
Citat:
Jag håller med dig om att det är viktigt att hålla en god ton när det gäller Greta. Den som vill kan se i tråden om jag lyckats eller inte i mina intentioner.
Så, nu har jag besvarat din fråga. Törs du besvara min eller tänker du fortsätta ducka?

Citat:
Jag har inga problem med [i]saklig kritik[/I eller att bli ifrågasatt. Det kan alla som vill själva verifiera i tråden.
På vilket sätt är nedanstående saklig kritik, enligt dig?

Lehs inlägg skrevs som svar på detta. På vilket sätt är detta rent trams och påhopp på Greta?

Citat:
Du har rätt. Greta har svårt att släppa koldioxiden.
Jag tror att Greta är rätt intelligent men samtidigt hindrad av sin neuropsykiatriska funktionsnedsättning.
Det återstår att se vilken potential hon har.

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)
Senast redigerad av DoraF 2019-08-31 kl. 15:54.
2019-08-31, 15:59
Medlem
Frammes avatar
Nu har påven också hittat till tråden och han är ofelbar. Vilken tur för Greta och sekten. Nu blir det kanske ordning här, på alla Gröna Khmererna. Finns det fortfarande ingen som kan hjälpa mej med vad Greta anser om Nasa?
2019-08-31, 16:00
Medlem
Citat:
Jag tycker att det borde vara möjligt att diskutera Greta kritiskt utan att vare sig ses som klimatskeptiker eller någon som gör narr av människor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Men tyvärr är det inte möjligt.
Donald Trump är inte fredad bara för att han tycks ha en störd personlighet, tvärtom så älskar hela världens mediala elit att hyckla honom just för hans störda personlighet. När Greta ger sig in i världspolitiken och ställer krav så gör hon det i egenskap av maktmänniska och när vi diskuterar henne så gör vi det på samma sätt som vi diskuterar andra maktmänniskor. Drar hon sig tillbaka så blir hon en liten flicka igen som snart glöms bort, men där är vi inte just nu.

När människor vill bestämma över oss så är alla mentala egenskaper relevanta, oavsett om vi anser att de är genier eller något helt annat.
2019-08-31, 16:09
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Donald Trump är inte fredad bara för att han tycks ha en störd personlighet, tvärtom så älskar hela världens mediala elit att hyckla honom just för hans störda personlighet. När Greta ger sig in i världspolitiken och ställer krav så gör hon det i egenskap av maktmänniska och när vi diskuterar henne så gör vi det på samma sätt som vi diskuterar andra maktmänniskor. Drar hon sig tillbaka så blir hon en liten flicka igen som snart glöms bort, men där är vi inte just nu.

När människor vill bestämma över oss så är alla mentala egenskaper relevanta, oavsett om vi anser att de är genier eller något helt annat.
Visst, men bara för att en egenskap är relevant innebär det inte att det är acceptabelt och bra att göra narr av den egenskapen eller personen som har egenskapen.

Oavsett vad jag personligen anser om president Trump tycker jag att skriverierna om honom ibland har passerat gränsen för vad som är acceptabelt. Även om han i sin tur ofta uttrycker sig på ett oacceptabelt sätt.
Två fel gör inte ett rätt.
När det gäller Greta är det ännu värre att göra narr av henne. Dels är hon fortfarande ett barn och dels håller hon själv alltid en god ton. Hon gör inte narr av någon.
2019-08-31, 16:18
Medlem
Jofs avatar
Det är bra att det kommit en debatt om hur långt det är rimligt att gå i sin kritik av meningsmotståndare.
Att det har gått för långt när det gäller Greta är otvetydigt. Men de flesta här har intentionen att hålla en hyfsad ton.

Sen när det gäller olika åsikter om klimatet så kan man puckla på varandra rätt friskt. Det är liksom en annan sak. Men till saken hör däremot att att den rena klimatdebatten ska skötas i andra trådar.
Men måste vara helt ok att kritisera Gretas åsikter om detta och allt annat och sätt att framföra dom.

Tråden domineras klart av Gretabelackare och belackare av hennes klimatåsikter. Är väl bara två - tre som orkar att försvara dom här. Det tycker jag är beundransvärt. (Själv ha jag inte tagit ställning i klimatfrågan). Är bara en insiktslös, medlöpande, beundrande Gretalover.

Ja nu är jag antagligen jävligt nära att vara mycket off topic? Eller är det här On topic?
Nu är jag mildare i bedömningen av mig själv i detta avseendet.
Senast redigerad av Jof 2019-08-31 kl. 16:20.
2019-08-31, 16:23
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Visst, men bara för att en egenskap är relevant innebär det inte att det är acceptabelt och bra att göra narr av den egenskapen eller personen som har egenskapen.

Oavsett vad jag personligen anser om president Trump tycker jag att skriverierna om honom ibland har passerat gränsen för vad som är acceptabelt. Även om han i sin tur ofta uttrycker sig på ett oacceptabelt sätt.
När det gäller Greta är det ännu värre att göra narr av henne. Dels är hon fortfarande ett barn och dels håller hon själv alltid en god ton. Hon gör inte narr av någon.
Göra narr av henne? Dom som är dom störst skyldiga till det är sekten. Visst är hon ett barn och föräldrarna borde först och främst lastas för detta. Sekten pissar på oss andra och vad väntar dom sej av det. Alla går inte att lura.
2019-08-31, 16:28
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framme
Göra narr av henne? Dom som är dom störst skyldiga till det är sekten. Visst är hon ett barn och föräldrarna borde först och främst lastas för detta. Sekten pissar på oss andra och vad väntar dom sej av det. Alla går inte att lura.
Visst är det så att Greta utnyttjas av de som tjänar pengar på klimatalarmism, men jag håller inte riktigt med om att dessa personer gör narr av henne. Jag tror inte att de bryr sig tillräckligt mycket om Greta för att göra det. Hon är ett verktyg.
2019-08-31, 16:28
Medlem
Citat:
Touché
Tack för att du ger mig rätt 😊.
Gretas anhängare kan inte diskutera henne och det hon står för sakligt utan antingen duckar ni eller tar till personangrepp. Som påpekats; Det liknar en sekt.
När far super är det rätt. De som tillber Greta™ har all rätt i världen att bete sig hur illa som helst, ty som jesuiterna konstaterade: Ändamålet helgar medlen. Så fungerar fanatiker. Minsta ifrågasättande av den heliga Greta™ ses som grav blasfemi. Även enkla frågor om var pengarna kommer ifrån. Ja, vi vet att Greta™ säger att hennes föräldrar betalar hela kalaset. Vi som är vuxna inser att det påståendet är fullständigt orimligt. Fullt så bra med pengar drar inte Malena in, så därför frågar vi igen: Vem betalar egentligen? Och vad kommer de att begära i gengäld? Men att över huvud taget ifrågasätta barnets barnsliga svar är blasfemi i ögonen på dem som tillhör sekten. Det blir som att säga till en katolik att det var nog snarare Josef som hade gjort Maria på smällen, eller att säga till en muslim att det finns en hel del motsägelser i Koranen. Det blir genast dålig stämning.
2019-08-31, 16:29
Medlem
Citat:

Indirekt gör hon ju narr av hela världens politiska ledning när hon insinuerar att hon i egenskap av en liten skolstrejkande flicka vet bättre hur världen skall styras. Folk skall sluta flyga över Atlanten och segla istället, vilket utmålar flertalet resenärer till sämre människor än hon själv är.

Att göra narr av sina politiska motståndare är lika centralt inom politiken som det är att förlöjliga konkurrerande hypoteser inom vetenskapen. Vi påpekar det absurda och antingen ser vi att det finns en kärna av sanning eller så rinner det av. Låter vi bli att kränka så blir det som i kejsarens nya kläder, där alla av ren hövlighet tvingas blunda för det uppenbara.
2019-08-31, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framme
Om föräldrarna inte förstår bättre än Greta så kan vi ju inte lasta dem bara för att de är vuxna. Annars vore det åldersdiskriminering.
2019-08-31, 16:39
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Om föräldrarna inte förstår bättre än Greta så kan vi ju inte lasta dem bara för att de är vuxna. Annars vore det åldersdiskriminering.
Föräldraransvar existerar ju inte längre i samhället. Tro mej, jag är gammal. Om föräldrarna inte förstår bättre, så är dom inte lämpliga att fostra barn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in