Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Mmm, men är det verkligen hennes fel?
Jag är inte personligt arg på Greta, men media har gjort en förfärande genomklappning under den här kampanjen. Det t ex DN håller på med är i stort sett ren propaganda kring Gretas betydelse och hennes förmenta insikter, det stod klart för mig redan i höstas när de började lyfta fram henne i stor stil.
Gretas engagemang för klimatet är säkert subjektivt äkta men hon har ramlat ner i "the rabbit hole" i fråga om förståelse av de här frågorna, och medias kampanj bara förstärker den här ekokammaren. Greta är i den meningen oskyldig, men personerna bakom henne är det inte, de använder henne cyniskt som affischdocka för att det ger en säljande story och för att det finns ett starkt tabu (särskilt i Sverige) mot att tillrättavisa, avbryta eller ifrågasätta ett kaxigt barn som ropar långt över sin förmåga.
Jag tycker det är motbjudande, och både Ingmar Rentzhog, Malena Ernman och Björn Wiman är aktivt medskyldiga till den här cirkusen. Samtliga tre är dessutom mycket "well-connected" inom media och politik: de har kunnat sätta bollar och pengar i rörelse (bakom scenen) på ett sätt som Greta aldrig hade klarat av egen kraft.
Utländsk media har i stort sett litat på svensk finmedia, typ Bonniers och SVT, och dessutom har ju Gretarörelsen vid en viss punkt börjat attrahera mer folk - men Greta är som "ikon" i stort sett
skapad av media och PR-folk/lobbying, genom en medveten kampanj. Och den kampanjen skyddar dem fortfarande.