2019-09-18, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Försöka duger!

"He (Arrhenius) later wrote Världarnas utveckling (1906) (German: Das Werden der Welten [1907], English: Worlds in the Making [1908]) directed at a general audience, where he suggested that the human emission of CO2 would be strong enough to prevent the world from entering a new ice age, and that a warmer earth would be needed to feed the rapidly increasing population..."

Men då tycker han ju som professor emeritus Peter Stilbs som anklagats för att vara ”klimatförnekare” och som ställer upp i ”höger”-Swebb-TV. Han som inte skräms av de högre CO2-nivåerna utan tvärtom menar att de kan senarelägga nästa istid som statistiskt sett kommer att komma + att de har lett till krympande öknar och rekordskördar. Han har sagt att han skulle bli mycket oroligare om nivåerna sjönk.

Han är ett utmärkt exempel på att alla forskare inte alls är överens om Gretas hypoteser. Det är bara okunnigt att påstå något sådant.

Däremot är han inte mycket till domedagspredikant, det kan jag hålla med om. Alarmism är liksom inte hans paradgren.
2019-09-18, 22:23
Medlem
Greta med flera håller tal utanför USA:s Högsta domstol. Ett antal amerikanska miljöungdomar har stämt staten för, att inte ha skyddat deras grundlagsfästa rättigheter, genom de betydande försämringarna av klimatet, ett mål som nu prövas av Scotus, dvs H.D. Måste säga, att Greta nu jobbar hårt, hon jobbar för två!

https://youtu.be/GlfpFNpPU7A
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-09-18 kl. 22:27.
2019-09-18, 22:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Min simpla lösning på klimatproblemet är en helt annan än Gretas. Nämligen Människovård, med den betydelsen man lägger in i begreppet Viltvård.
Kanske i mildare form a la Kinas tidigare En barns begränsning. Globalt skulle det reducera befolkningen till hälften på EN generation.
Tror inte Greta har tagit ställning till den lösningen? Eller?
Det är absolut inte en gångbar metod att tex. införa ettbarnspolitik eftersom det börjar bli lite bråttom.
Befolkningen reduceras inte på en generation, det tar vääääääldigt lång tid att bara vända befolkningstillväxten och ännu läääääääääääääääääängre tid att minska befolkningen.

Kina införde ettbarnspolitiken 1979 (970 miljoner invånare) och befolkningen beräknas börja minska efter 50 år (cirka två generationer), dvs 2029 (1,45 miljarder invånare).
2100 ungefär är man tillbaks på samma nivå som 1979. Så efter 120 år (cirka fyra generationer) börjar befolkningen krypa under startnivån 1979.

Detta väääldigt långsamma sätt att minska CO2-utsläppen är inget GT ens har övervägt, det är jag rätt säker på.
2019-09-18, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Håller med om att det var en fånig kommentar av henne, men jag tror att hon medvetet satsar på att spela hård och kaxig, att visa "attityd". Beundrarna jublar men det stora flertalet andra ("icke-troende") lär inte bli värst imponerade.
Nu är det inte Gretas fel att hon lider av Asperger och det är självklart inget som betyder att hon INTE kan stå för lösningar som håller rent praktiskt. Dock så har människor med Asperger syndrom problem med det sociala samspelet och av de människor jag träffat som lidit av Asperger så är det få av dom som kunnat se ett problem ur fler aspekter än sin egen.
Senast redigerad av kapa-ved 2019-09-18 kl. 22:40.
2019-09-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Nu är det inte Gretas fel att hon lider av Asperger och det är självklart inget som betyder att hon INTE kan stå för lösningar som håller rent praktiskt. Dock så har människor med Asperger syndrom problem med det sociala samspelet och av de människor jag träffat som lidit av Asperger så är det få av dom som kunnat se ett problem ur fler aspekter än sin egen.
Nu är det ju inte de med Aspergers som lider, det är faktiskt deras omgivning som lider. Sedan kan ju Greta™ se det som en superkraft om hon vill. Det är så jävla lagom roligt för oss andra som skall hantera aspies. Jag har själv två stycken här hemma, och jag kan tänka mig att Malena tycker att det är väldigt skönt att slippa att ha Greta™ hemma ett tag.
2019-09-18, 22:54
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Har du läst hela boken? Har du sett hela intervjun?

Det där med nazikopplingen är ju bara en liten del. På vilka mer sätt är gubben ju uppenbart inte riktigt klok?

Vi har redan kört detta i en annan tråd. Men ok, några av de mer befängda punkterna:

- Frankfurtskolan. Judar har vari med och drivit fram den nazistiska miljöpolitiken.
- Nåt slags mäktigt klimatkluster med rika företag och personer som sätter agendan - fossilbränslesektorn har tydligen inga resurser att sätta emot dessa när det gäller att hjärntvätta befolkningen.
- Sverige var "soft totalitarian" under Palme.

Boken är så nedlusad med absurda halmgubbar att ett exemplar räcker till mat för en häst ett år framåt.

Jag är fortfarande inte övertygad om att boken och farbrorn är på riktigt, eller om det är nåt slags dåligt skämt.
2019-09-18, 22:56
Medlem
Insyn5s avatar
Varför träffar hon Obama, men vill absolut inte träffa Trump? Signalpolitik och hyckleri?
2019-09-18, 23:07
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/gre...-for-klimatet/

När den där artikeln publicerades var Greta inte känd. Hennes lösning var att sitta passiv och inte stå med megafon och göra sig hörd, att hon nu får priser för sitt engagemang tycker jag är lite synd. När hennes generation är vuxen och den generationen som förstörde hennes framtid har dött, vad ska hon då sända ut för budskap till nästa generation? Om problemet inte är löst tills dess, ska hon skylla allt på dom som var vuxna när hon själv var barn? Jag tycker verkligen synd om Greta om hon blir politisk engagerad när hon ska ut i arbetslivet. Då är hon själv den som ska stå för att lösningarna dom genomför inte har den inverkan på miljön. Då är det någon ny aktivist som skriker på henne att hon inte gör tillräckligt för miljön.
2019-09-18, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Varför träffar hon Obama, men vill absolut inte träffa Trump? Signalpolitik och hyckleri?
1. Greta™ har fått lära sig att orange man is bad.
2. USA:s president har liiite viktigare saker för sig, än att träffa en liten flicka med klimatångest.
3. All of the above.
2019-09-18, 23:11
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är absolut inte en gångbar metod att tex. införa ettbarnspolitik eftersom det börjar bli lite bråttom.
Befolkningen reduceras inte på en generation, det tar vääääääldigt lång tid att bara vända befolkningstillväxten och ännu läääääääääääääääääängre tid att minska befolkningen.

Kina införde ettbarnspolitiken 1979 (970 miljoner invånare) och befolkningen beräknas börja minska efter 50 år (cirka två generationer), dvs 2029 (1,45 miljarder invånare).
2100 ungefär är man tillbaks på samma nivå som 1979. Så efter 120 år (cirka fyra generationer) börjar befolkningen krypa under startnivån 1979.

Detta väääldigt långsamma sätt att minska CO2-utsläppen är inget GT ens har övervägt, det är jag rätt säker på.

Ja, det där är något jag inte fattar. (Om två personer bara föder EN person borde det vara fixat på en generation i min enkla värld. Men fokus här är ju Greta, så jag släpper det.) Men du har nog rätt när du tror att detta är något Greta aldrig tar upp eller överväger. Hon har kanske läst dom som har effektivare metoder att minska CO2 utsläppen.
2019-09-18, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nu är det ju inte de med Aspergers som lider, det är faktiskt deras omgivning som lider. Sedan kan ju Greta™ se det som en superkraft om hon vill. Det är så jävla lagom roligt för oss andra som skall hantera aspies. Jag har själv två stycken här hemma, och jag kan tänka mig att Malena tycker att det är väldigt skönt att slippa att ha Greta™ hemma ett tag.
Då är du nog insatt i Asperger inom familjen och kanske kan ge din teori om varför Malena och Svantes bok gavs ut i en första upplaga utan barnen som författare? Vad tror du hände inom familjen som ledde till att boken gavs ut med den ändringen? Det vore kul att höra din teori
2019-09-18, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Försöka duger!

"He (Arrhenius) later wrote Världarnas utveckling (1906) (German: Das Werden der Welten [1907], English: Worlds in the Making [1908]) directed at a general audience, where he suggested that the human emission of CO2 would be strong enough to prevent the world from entering a new ice age, and that a warmer earth would be needed to feed the rapidly increasing population..."

Svante Arrhenius måste ha påbörjat den där boken 1896 när han skrev den där artikeln i tidskriften som du ignorerade att läsa. Alla dessa funderingar står i artikeln, samt resultatet av hans mätningar. I dag vet vi med säkerhet att koldioxid absorberar infraröd strålning (IR) i tre smala band med våglängderna, 2.7, 4.3 och 15 mikrometer (µM). Detta innebär att de flesta av den värmeproducerande strålningen passerar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in