Flashback bygger pepparkakshus!
2019-09-25, 10:06
Medlem
NilssonApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Varför kan inte någon journalist med ambitioner skriva om exakt VAD som krävs för att uppnå Gretas mål? Vad måste vi ge upp,hur kommer åtgärderna att påverka våra dagliga liv, hur kommer ekonomin att påverkas? Alla skriverier bara hyllar Greta och talar om att "något" (oklart vad) måste göras.

Dagens hagiografiska artiklar illustrerar väl journalismens förfall.
Det kommer alltid vara svårt att beskriva åtgärder mot ett problem som inte finns.
Om Gresus hade engagerat sig mot miljöförstöring istället för klimatbluffen, så hade åtgärdsmöjligheter funnits.
2019-09-25, 10:08
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och du tror inte hon blir mer stressad av att inte göra någonting men sitta på kunskap om hotet mot klimatet?
Det tror jag är fan så mycket mer stressande för en människa med just aspergers.
Kunskapen kan, och bör, diskuteras. Hotet likaså.

F.ö. kan du tro vad du vill om människor med AS, en sån här cirkus är inte nyttigt i längden för någon. För personer med AS-problematik är det garanterat förödande. Men det är väl bara ytterligare en sak som ska läggas till Gretas helgonlika egenskaper, martyrskapet. Hon är beredd att offra sin hälsa och välbefinnande för mänsklighetens fromma. Sankta Greta...

Om Greta finner det stressande att inte ges utlopp för sin oro finns något mycket bättre. KBT har visat sig vara mycket nyttigt för personer med AS-problematik, då får man lära sig att identifiera och hantera sin ångest och oro med hjälp av strategier som verkligen hjälper. Man får absolut inte lära sig att slåss mot väderkvarnar, något som AS-personer har lätt att fastna i.
Senast redigerad av PlutoJ 2019-09-25 kl. 10:12.
2019-09-25, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilssonApan
Det kommer alltid vara svårt att beskriva åtgärder mot ett problem som inte finns.
Om Gresus hade engagerat sig mot miljöförstöring istället för klimatbluffen, så hade åtgärdsmöjligheter funnits.

Visst, det är ett argument.Men man kan tänka sig en beskrivning av de åtgärder som krävs OM budskapet är sant. Då skulle det finnas något att diskutera och ta ställning till, inte minst för de som okritiskt hyllar Greta och hennes uppbackare. VAD är det man strejkar för, egentligen?
2019-09-25, 10:20
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Kunskapen kan, och bör, diskuteras. Hotet likaså.

F.ö. kan du tro vad du vill om människor med AS, en sån här cirkus är inte nyttigt i längden för någon. För personer med AS-problematik är det garanterat förödande. Men det är väl bara ytterligare en sak som ska läggas till Gretas helgonlika egenskaper, martyrskapet. Hon är beredd att offra sin hälsa och välbefinnande för mänsklighetens fromma. Sankta Greta...

Om Greta finner det stressande att inte ges utlopp för sin oro finns något mycket bättre. KBT har visat sig vara mycket nyttigt för personer med AS-problematik, då får man lära sig att identifiera och hantera sin ångest och oro med hjälp av strategier som verkligen hjälper. Man får absolut inte lära sig att slåss mot väderkvarnar, något som AS-personer har lätt att fastna i.
Kloka ord. Hon kommer braka, förr eller senare - i utmattningsliknande tillstånd. Tycker redan nu att hon magrat, inte börjat pubertera och har fått ganska grova tics i ansiktet. Alldeles för stora sammanhang och för intensivt liv för vem som helst, ännu tydligare för ett barn. Om man tänker positivt så skulle hennes personlighet kunna fungera om ett skydd - att hon inte tar in saker klokt - varför hon i så fall skulle stå mer motståndskraftig mot stress än oss andra, men det tror jag inte...
2019-09-25, 10:22
Medlem
Jag har pinat mig igenom Gretas tal. Det väcker obehagliga associationer till de svavelosande predikningar jag var tvungen att bevista som barn. Alla vi syndare som skulle skällas ut för vår ogudaktiga livsstil,våra syndfulla kläder, vårt frivola leverne och vårt avståndstagande från Gud. Vi skulle brinna i helvetet, för Gud hade sina ögon på oss. Han såg varje synd vi begick och vi skulle få svara för det. Framfört med extremt emotionellt tonfall, gråtande och skrikande.
Gretas tal är bara en kopia av de religiösa galningar som påverkat så många människors liv genom historien.
2019-09-25, 10:23
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Varför kan inte någon journalist med ambitioner skriva om exakt VAD som krävs för att uppnå Gretas mål? Vad måste vi ge upp,hur kommer åtgärderna att påverka våra dagliga liv, hur kommer ekonomin att påverkas? Alla skriverier bara hyllar Greta och talar om att "något" (oklart vad) måste göras.

Dagens hagiografiska artiklar illustrerar väl journalismens förfall.

Ja det kan man väl hålla med om, fast det skrivs hyllmetrar i tidningarna och tidskrifter om vad som krävs. Att göra något är bättre än inget.
Jag fattar inte de som säger att det är meningslöst att dra ner på flygandet för att det bara står för tre procent av utsläppen. Jaha, och en minskning med tre procent är lika med noll?
Hopplöst att diskutera med klimatförnekare. De låtsas att de har mängder av forskare bakom sig. Men nix, det har de inte.
2019-09-25, 10:24
Medlem
vidrikfittanens avatar
Här ser man ännu mer tydligt hur Greta tror att hon ska få träffa presidenten. Så ilskan beror på att det bortskämda barnet inte fick som hon ville :

https://www.youtube.com/watch?v=GLF7LrNLNHc

Hon uppehåller sig där Trump är väg att spatsera in. Men blir bortplockad. Man ser tydligt hur hon går fram med nån gubbe (troligen nån från hennes nätverk) och tittat snabbt förvånat på honom när hon blir undanskuffad.
Man ser också hur hon bär på nån lapp. Troligen skulle den överlämnas till Trump.
Det vi ser är en misslyckad liten kupp. Gubben och Greta förs in på sidan så Presidenten kan gå fram. Man ser redan där hur arg hon är. Sen får hon lite hopp i blicken när han väl kommer. Men nej, det blev ingen kupp med lappen.
Senast redigerad av vidrikfittanen 2019-09-25 kl. 10:30.
2019-09-25, 10:25
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag tror att Greta-sagan tog slut i och med FN-talet. Från att ha varit den lilla gulliga Greta, som uppenbarligen förförde den ”kvinnliga” publiken, förvandlades hon till en uppstudsig och ouppfostrad unge.
Många blev nog chockade av hennes hysteriska utfall, hennes hatiska retorik, ögonen som utstrålade vansinne och besatthet.
FN-talet blev en vattendelare. Från gullunge till något som folk associerar med en otäck unge i en skräckfilm.
PR-mässigt blev FN-talet ett fiasko, det är bara att konstatera.
Jag tror media också börjar bli rädd för att hon ska göra bort sig i direktsändningar och i intervjuer. En psykiskt obalanserad person är en uppenbar riskfaktor att ha med.
Jag håller med dig. Men hur kan något som planerats och coachats så i detalj plötsligt totalkrascha? Jag trodde det låg djupare planering bakom detta än att "coach/pappa Svante missbedömde läget". Kan det vara någon form av extremt retoriskt knep? Men det blir svårt att gå tillbaka när "oskulden" en gång förlorats. Många kommer att ha bilden av denna Gremlin i flätor på näthinnorna. Trump visste nog vad han gjorde när han dristade sig till att markera hennes tal med en trollning.
Senast redigerad av wwr 2019-09-25 kl. 10:34.
2019-09-25, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Alla ser olika ut. Även om modet nu säger att det ska vara något större bröst än medel som ska puta rakt ut, så behöver inte det vara idealet någon annanstans i tid och rum.

Greta genomgår puberteten som (nästan) alla andra.
Det är vanligt att barn med FAS har en senare utveckling.
Läs om FAS här

https://depts.washington.edu/fasdpn/htmls/fas-face.htm
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fetalt_alkoholsyndrom
2019-09-25, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Ja det kan man väl hålla med om, fast det skrivs hyllmetrar i tidningarna och tidskrifter om vad som krävs. Att göra något är bättre än inget.
Jag fattar inte de som säger att det är meningslöst att dra ner på flygandet för att det bara står för tre procent av utsläppen. Jaha, och en minskning med tre procent är lika med noll?
Hopplöst att diskutera med klimatförnekare. De låtsas att de har mängder av forskare bakom sig. Men nix, det har de inte.
Släpp "klimatförnekare". Skriv om fakta, alla fakta, inte bara ett lösryckt exempel på någon procentsats. Gör en konsekvensanalys, redovisa de totala effekterna.Så kan alla ta ställning till olika alternativ. Inte bara "göra något".
2019-09-25, 10:31
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Här ser man ännu mer tydligt hur Greta tror att hon ska få träffa presidenten. Så ilskan beror på att det bortskämda barnet inte fick som hon ville :

https://www.youtube.com/watch?v=GLF7LrNLNHc

Hon uppehåller sig där Trump är väg att spatsera in. Men blir bortplockad. Man ser tydligt hur hon går fram med nån gubbe (troligen nån från hennes nätverk) och tittat snabbt förvånat på honom när hon blir undanskuffad.
Man ser också hur hon bär på nån lapp. Troligen skulle den överlämnas till Trump.

Det här klippet gjorde min dag. Tack för ett gott skratt!
2019-09-25, 10:31
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Släpp "klimatförnekare". Skriv om fakta, alla fakta, inte bara ett lösryckt exempel på någon procentsats. Gör en konsekvensanalys, redovisa de totala effekterna.Så kan alla ta ställning till olika alternativ. Inte bara "göra något".

Jag säger inte att du förnekar problemens omfattning, det finns andra i tråden som gör det. Dvs som tycker att vi ska fortsätta precis som förr, och att koldioxidutsläpp inte är någon big deal. DU kan göra hur många konsekvensanalyser som helst, de kommer aldrig att ändra sin livsstil en millimeter ändå.
Jo för vanligt folk är det bättre än inget att göra något. Det mesta kommer an på politikerna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in