2019-09-27, 19:46
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Som tur är för oss som snart är döda, borde du skriva, för sanningen är att lilla Greta kommer att få uppleva undergången tillsammans med alla som har stora delar av sina liv kvar. Jag kan inte övertala dig, du tillhör en minoritet som blundar. Det är bra för dig om du befinner dig i slutet av livet. Resten kommer att få uppleva vad som händer med välfärden på en förstörd planet.
Det är tråkigt att jag måste gotta mig åt tanken på era miner när ni förstår att Greta hade rätt.
Men vad bra ska njuta av mina sista flygresor man kommer göra!
Ska även NJUTA enormt varje gång jag kör bil också!
Jäkla vad jag ska njuta då man klipper gräset också med min åk klippare!
Dags att fatta nu en sak Greta är en bluff inget annat en produkt av folk som utnyttjar henne hänsynslöst för dem får inte fram det man vill ha sagt, Kan lova dig klipp bort Gretas manus och hennes talskrivare och annat runt om henne då faller fasaden och hon är en no name igen för jag kan lova dig vi kommer forts flyg och köra bil oavsett vad lilla greta och hennes anhang vill säga!
2019-09-27, 19:46
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Försöker du antyda att Osynlige.Mannen är ”köpt av oljebranschen”?

Och du har mage att kräva källa av andra?
Det var ditt gedigna guld jag syftade på. Min källa är vad som kan läsas mellan dina rader.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-27 kl. 19:49.
2019-09-27, 19:48
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det spelar ingen roll om Greta har rätt eller ej. Vad ska vi göra ? Stänga våra industrier, stoppa all trafik, stänga våra kraftverk och leva som på medeltiden? Kommer inte hända, tro mina ord.
Nej, det kommer inte att hända för än vi faktiskt är på väg ner i stupet. för då har ingen något val
Jag vill ändå hylla Greta för att hon försöker.
2019-09-27, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Sammantaget under FN-veckan har upp emot tio miljoner ytterst fredliga demonstranter ställt upp på Gretas strejkaktion. Hon har ett stort och växande stöd över hela världen och det ska bli ett nöje att se det svenska etablissemang, som i verkligheten motverkat Greta, om några år när hennes makt växt och de själva inte har gjort något annat än ha försökt fördröja åtgärder. Hon kommer inte att spara på orden.

Men gud vad rädd jag blir. Tänker tanka lite extra diesel i en dunk bredvid idag och bränna bara för att...

Skämt å sido. Är det verkligen så många (%) som står bakom Greta, ett antal miljoner är rätt lite relativt 7-8 miljarder, och hur många är beredda att ställa bilen och ändra sitt levnadssätt, PÅ RIKTIGT?
De flesta bara hänger med och vet inte vad som krävs.
2019-09-27, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
För att hon inte vill?

Det är fritt för dig att skapa en egen Greta eller själva testa att göra det Greta gjorde. Då med överbefolkning som tema.

Greta valde sin linje och sitt koncept, och det fungerade bra för henne. Att prata om överbefolkning hade förmodligen inte fungerat lika bra. Men om du tror det, så kan du testa detta.

(Jag tar inte hänsyn till att överbefolkning är ett faktiskt problem. Det är det. Ett stort problem. Men det är en annan historia. Nu syftar jag på Gretas klimatkampanj och varför den fungerat. Att prata om överbefolkning är känsligt eftersom man då pekar ut tredje världen. Det skapar en olustig känsla i många kretsar.)

Greta valde sin linje på grund av hennes föräldrar samt diagnosen i sig, det fungerar för att folk är känslostyrda, samt man får inte ifrågasätta ett barn.
2019-09-27, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Nej, det kommer inte att hända för än vi faktiskt är på väg ner i stupet. för då har ingen något val
Jag vill ändå hylla Greta för att hon försöker.
Det gör du rätt i. Om Greta misslyckas med sitt storartade försök sä kommer mänskligheten att ha grävt sin egen grav. Naturen missgynnar arter som motverkar sin existens.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-27 kl. 19:58.
2019-09-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Men gud vad rädd jag blir. Tänker tanka lite extra diesel i en dunk bredvid idag och bränna bara för att...

Skämt å sido. Är det verkligen så många (%) som står bakom Greta, ett antal miljoner är rätt lite relativt 7-8 miljarder, och hur många är beredda att ställa bilen och ändra sitt levnadssätt, PÅ RIKTIGT?
De flesta bara hänger med och vet inte vad som krävs.
Tillhör du etablissemanget? Och är så trög? Två gånger på en vecka har hon samlat miljontals människor över hela världen i demonstrationer som saknar motsvarighet i historien. Och detta är bara början. Nu finns miljoner Hans och Gretor över hela världen som inte tänker lyssna till några sagor och som kommer att sprida sitt budskap bland vänner och bekanta.

Jag tycker *nästan* synd om sossarna och facket.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-27 kl. 20:14.
2019-09-27, 20:02
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Det gör du rätt i. Om Greta misslyckas med sitt storartade försök sä kommer mänskligheten att ha grävt sin egen grav. Naturen missgynnar arter som motverkar sin existens.
Du har så rätt. Tyvärr är Greta nu David mot Goliat och Goliat ser ut att vinna. Cool och modig som få är hon, i alla fall.
2019-09-27, 20:08
Medlem
Citat:
Tillhör du etablissemanget? Och är så trög? Två gånger på en vecka har hon samlat miljontals människor över hela världen i demonstrationer som saknar motsvarighet i historien. Och detta är bara början. Nu finns miljoner Hans och Gretor över hela världen som inte tänker lyssna till några sagor och som kommer att sprida sitt budskap bland vänner och bekanta.

Jag tycket *nästan* synd om sossarna och facket.

Etablissemanget? Jag? Haha...

Inte ens 100 miljoner är speciellt många. En fis i rymden snarare.
Greta kan skrika sig blå om det är så, och det kommer inte hända något.

Etablissemanget består av en samling betongrövar som inte låter sig påverkas så lätt.
Visst, de nickar med och ler glatt men det gör din chef också när du ber om löneförhöjning.
Och hur bra brukar det gå?

Men ingen blir gladare än jag om det blir en ändring. Tyvärr tror jag det dröjer minst en generation.
Om nu inte kineserna och indierna förstör festen. Vilket väl är mer troligt.

Det kommer att krävas kris och katastrof för att det skall vända.
Alla civilisationer går under förr eller senare.
Det ligger i sakens natur.
2019-09-27, 20:12
Medlem
I Gretas inre finns liksom en kristall där det finns en såskopp hos andra...
2019-09-27, 20:21
Medlem
Men snälla. Allvarligt talat jag blir så trött när jag läser massa efterblivna kommentarer här, på Aftonbladet med mera.

Det handlar inte om att Greta vill få er att sluta flyga, köra bil eller äta kött det handlar om att hon vill att världen och framför allt världens politiker ska få upp ögonen för hur allvarlig klimatfrågan är och att man måste ta fram faktiska, generella åtgärder för att göra skillnad i stort.

Hon har lyckats få MILJONER människor världen över att demonstrera och engagera sig, hon har fått beröm och uppskattning från världspolitiker och hon är antagligen den personen som lyckats uppmärksamma denna frågan mest senaste åren (någonsin?).
Man kan tycka vad man vill, visst är det en cirkus till viss del. Hon är 17 år och besitter så klart inte så mycket mognad och kunskap till att själv åstadkomma några åtgärder men hon har lyckats göra sig hörd och lyft frågan högt.

Alla elaka kommentarer måste komma av att man stör sig på att en ung tjej lyckats bli så enormt framgångsrik och man själv inte lyckats åstadkomma något speciellt här i livet. Väcker väl något i folk verkar det som. Och en viss typ av människor...

Tycker vi ska vara stolta som svenskar för det som Greta åstadkommit.
2019-09-27, 20:22
Medlem
Citat:

Jag tycket *nästan* synd om sossarna och facket.

Om vi nu är inne på tröga, du klarar inte av att besvara hur vi realt kan klara av miljömålen utan mänsklig kollaps?
Kom igen nu bevisa hur ni vill gå tillväga, så att era teorier inte är sagor?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in