2019-09-27, 21:00
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Seriöst hur hamnade vi här, ursäktar men idiotin samt verklighetsfrånvaron verkar vara en epidemi utan dess like, hur kan man ens tillåta en krönikör publicera totalt svammel:

https://www.expressen.se/kronikorer/...isk-vandpunkt/

Nu när varvsindustrin har lagts ner, Scania ägs av VW-koncernen, Volvo ägs av kineser, ASEA har blivit schweiziskt, Zlatan ägs av LA Galaxy och de flesta av våra krigare i Syrien har fångats in och således ägs av rättsväsendet i andra länder - i det läget är Greta den enda kvarvarande svenska exportprodukten. Det är klart att man måste slå vakt om det viktigaste vi har just nu, annars är risken att området mellan Norge och Östersjön blir bortglömt ute i världen. Hur ska vi annars visa på Sveriges storhet?
2019-09-27, 21:15
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Absolut. Men de av oss som kommer att anpassa oss till det nya klimatet kommer att fortleva och må alldeles utmärkt.

Om jag minns rätt är du en gammal gubbe, så så mycket framtid lär du väl inte ha.
2019-09-27, 21:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Hon är dock inte i klass med Trump, som har långt fler filmer och mer mediatid. Vad säger det om honom då och hur rädda folk är för honom?

Jag säger inte emot dig där. I jämförelse med Trump så ligger hon förstås i lä.

Han har så många fiender och så många som är rädda för honom - världen över - att de inte går att räkna.

Men ändå intressant att så många ser en liten 16-årig flicka som ett stort hot. Måste vara något unikt i modern tid?
2019-09-27, 21:22
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Han har så många fiender och så många som är rädda för honom - världen över - att de inte går att räkna.

Men ändå intressant att så många ser en liten 16-årig flicka som ett stort hot. Måste vara något unikt i modern tid?

Ja, det är ju det som är hela poängen från oss skeptiker som kan ifrågasätta henne sakligt. Red Ice redde ut en hel del av varför hon är det fenomen hon är.
2019-09-27, 21:23
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugking
Nu är Greta på Skavlan och fortsätter skämma ut oss.
Har ni tänkt på att hon är vädligt lik Stefan Löfven

Förnekelse om dom verkliga problemen...... ingen av dom nämna grundorsakerna till problemen.......
2019-09-27, 21:24
Medlem
Lawlines avatar
Citat:

Det enda hot som finns är att hon mörkar grundproblemen.
2019-09-27, 21:25
Medlem
Citat:
En 45 min lång film om enbart Greta?

Då förstår man vilken genomslagskraft Greta haft och vilket hot som vissa ser i Greta.

Hot?
Skall vi ta det än en gång att det inte handlar om personen ifråga, utan hur verklighetsfrånvarande ni är.
Kan du besvara hur vi skall uppnå Gretas önskemål, utan att det blir en mänsklig kollaps?

Ge en tydlig plan, eller förlåt Gretas plan?
2019-09-27, 21:43
Medlem
Citat:

Inväntar svar hur eran plan ser ut?
2019-09-27, 21:43
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izzina
Men snälla. Allvarligt talat jag blir så trött när jag läser massa efterblivna kommentarer här, på Aftonbladet med mera.

Det handlar inte om att Greta vill få er att sluta flyga, köra bil eller äta kött det handlar om att hon vill att världen och framför allt världens politiker ska få upp ögonen för hur allvarlig klimatfrågan är och att man måste ta fram faktiska, generella åtgärder för att göra skillnad i stort.

Hon har lyckats få MILJONER människor världen över att demonstrera och engagera sig, hon har fått beröm och uppskattning från världspolitiker och hon är antagligen den personen som lyckats uppmärksamma denna frågan mest senaste åren (någonsin?).
Man kan tycka vad man vill, visst är det en cirkus till viss del. Hon är 17 år och besitter så klart inte så mycket mognad och kunskap till att själv åstadkomma några åtgärder men hon har lyckats göra sig hörd och lyft frågan högt.

Alla elaka kommentarer måste komma av att man stör sig på att en ung tjej lyckats bli så enormt framgångsrik och man själv inte lyckats åstadkomma något speciellt här i livet. Väcker väl något i folk verkar det som. Och en viss typ av människor...

Tycker vi ska vara stolta som svenskar för det som Greta åstadkommit.
Greta har inte åstadkommit ett SKIT det är hennes mamma och dem som utnyttjar hon som åstadkommit nämligen det att profilera en sjuk flicka som inte ska vara i denna position, Om du är stolt över det tycker jag synd att du gått på bluffen hon förmedlar!
2019-09-27, 21:44
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Formeln är härledd från fysikens grundlagar och inte alls empirisk. Och, den gäller bara koldioxidens (teoretiska) inverkan på temperaturen vid jordytan (som tänks vara en fast kropp). I och med att haven ackumulerar energi genom strömmar i djupled, så minskar uppvärmningen med någon grad (empiriskt). Havens uppvärmning är ett problem i sig eftersom denna enorma extra värmeenergi göder stormar och då särskilt tropiska stormar. Sedan mitten på 80-talet har värme energin i haven ökat motsvarande en atombomb prr människa.

...och formeln tar inte hänsyn till molnighet, konvektion etc etc. Högre temperatur innebär t.ex. högre avdunstning av vatten, vilket i sin tur påverkar molnigheten, vilket i sin tur påverkar jordens absorberande/reflekterande förmåga vad gäller solljuset etc.

De konstanter som ingår i formeln har modifierats efter Arrhenius tid och det tyder på empiri och inte någon "grundlag". Vilka av fysikens grundlagar hänvisar du till förresten? Jag rekommenderar att du själv plöjer igenom "On the Influence of Carbonic Acid in the Air upon the Temperature of the Ground" av Svante Arrhenius och berättar ärligt om det handlar om empiri eller "fysikens grundlagar", eller både och... Jag ser väldigt mycket empiri som bygger på väldigt snävt observerat intervall, vilket inte tål att extrapoleras rakt av.

Därmed inte sagt att jag inte håller med Greta och många "klimatbekräftare" att jorden kan drabbas av en "runaway effect" vid något tillfälle, likt det vi ser på Venus. Men det är en annan femma och en mängd andra faktorer som behöver samverka.
2019-09-27, 22:28
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
...och formeln tar inte hänsyn till molnighet, konvektion etc etc. Högre temperatur innebär t.ex. högre avdunstning av vatten, vilket i sin tur påverkar molnigheten, vilket i sin tur påverkar jordens absorberande/reflekterande förmåga vad gäller solljuset etc.

De konstanter som ingår i formeln har modifierats efter Arrhenius tid och det tyder på empiri och inte någon "grundlag". Vilka av fysikens grundlagar hänvisar du till förresten? Jag rekommenderar att du själv plöjer igenom "On the Influence of Carbonic Acid in the Air upon the Temperature of the Ground" av Svante Arrhenius och berättar ärligt om det handlar om empiri eller "fysikens grundlagar", eller både och... Jag ser väldigt mycket empiri som bygger på väldigt snävt observerat intervall, vilket inte tål att extrapoleras rakt av.

Därmed inte sagt att jag inte håller med Greta och många "klimatbekräftare" att jorden kan drabbas av en "runaway effect" vid något tillfälle, likt det vi ser på Venus. Men det är en annan femma och en mängd andra faktorer som behöver samverka.

Man funderar på varför du inte får svar av motståndarna. Dom är dåligt påläst och tror på allt dom blir matade med. Men när det kommer till kritik "inte hat som dom vill påstå när det alltid drabbar greta" så har dom inga relevanta svar.
2019-09-27, 22:32
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är/var ofta ett utrop av nekande förvåning, ungefär: "Det kan ni titta i månen efter!", "hörni, inte en chans!". Det var därför jag i hastigheten översatte med "Nej minsann!" - det uttrycket kan ju dock ha två olika innebörder på svenska, en glatt välkomnande: "Nej minsann, så roligt att se dig!", en avvisande: "Nej minsann, det kan ni glömma!".

Det här är förstås hundra år gammal journalistslang, jag har inte en aning om ifall uttrycket fortfarande lever i franska tidningsmiljöer.

Gretas andranamn är Tintin och då skulle det passa bra om hon stod frustrerad i ett gathörn och ringer i en klocka.

Uttrycket "Faire Tintin" kommer ursprungligen från 1200-talet som beskriver ett klingande ljud, till exempel ljudet av mynt som klingar. Ett århundrade senare hänvisar ordet till ett spel där förloraren betalar genom en pant av mynt som klingar. Därifrån uppstod uttrycket "Tintin" som i början av 1500-talet betyder "betala kontant". Med tiden så har betydelsen av "Tintin" också övergått till ljudet från klockor som klämtar.

Tyvärr så saknas det en bra förklaring varför "Tintin" senare associeras med att bli frustrerad över något, samt att berövas en tillfredsställelse som förväntas. Jag har bara hört att det ska vara i samband med en klocka som förväntas ringa och personen lämnar området i ren frustration. Ordet "Tintin" används också i samband när någonting inte är möjligt, samt för ingenting alls.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in