2019-10-01, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Jag hittade ett ganska roligt twitterkonto.

https://twitter.com/KlimatSans

Eller den här:

https://twitter.com/PontusPersson5/s...52793266360320

Kina har EJ skrivit under tilläggsprotokollet, som möjliggör enskilda klagomål, annars hade säkert Greta och hennes kompisar även anmält Kina!
2019-10-01, 01:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Jag hittade ett ganska roligt twitterkonto.

Ja, visst är det ett roligt konto. Speciellt detta är roligt:

Citat:
För 540 miljoner år sen låg koldioxidnivåerna på 7000 ppm - 20 ggr mer än idag. Gick världen under då? Nej!

Hur det är som människa att leva på jorden med 7000 ppm CO2 vill jag inte ens tänka på...

Men han har rätt i att jorden inte går under. Jorden går inte heller under om medeltemperaturen är +400 grader C eller -200 grader C. Jorden finns kvar ändå.

Lite kommentarer till övriga texter:

Citat:
Åt middag med en klimatforskare igår. Passade på att ställa några frågor:
Jag: Är koldioxid så farligt som Greta påstår?
Han: Självklart inte. Koldioxid är livets gas.
Jag: Och visar du detta i din forskning?
Han: Nej - jag skulle nämligen förlora jobbet om jag sa det öppet.

Koldioxid är livets gas. Och vatten är livets vätska. Men likväl är för mycket vatten dödligt. Så det är inget argument.

Citat:
Kina ska bygga några tusen kolkraftverk närmaste tiden och pumpar överlägset ut mest koldioxid.
Frankrike producerar i princip bara grön energi eftersom de har en utbyggd kärnkraft.
Greta ba: Nu jävlar ska jag anmäla Frankrike för att de inte gör något åt koldioxidutsläppen.

Greta har kommenterat detta. Så här ligger det till:

Citat:
"Once again; this isn’t about just 5 nations.
They were named since they are the highest emitters that have ratified the UN Convention of the Rights of the Child, on which the complaint is built. China, USA, Saudi Arabia, Russia etc haven’t."

https://twitter.com/GretaThunberg/st...25238206640136

Se även:

Citat:
The five countries have been targeted because they are top global polluters that have also ratified a little-known "optional protocol" that allows children to file a complaint to the Committee on the Rights of the Child.

The largest polluters in the world – the United States, China and India – never ratified the protocol.

http://en.rfi.fr/france/20190924-gre...cluding-france

Det verkar som att Greta var smartast.
2019-10-01, 01:20
Medlem
Referens till att Greta även tycker om att baka och koka äppelsylt och alltså även har mera jordnära intressen.

https://www.expressen.se/nyheter/kli...tas-basta-van/
2019-10-01, 02:54
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Men det är ju... goja! Tack för att du klargjorde saken.

Om någon röstar på Trump - kommer då denna att motverka klimatförändringar? Om någon går med i AFA - kommer det att motverka klimatförändringar?
Greta, eller om det var tidningsredaktionen, missbedömde vissa läsares kapacitet. Men hjälp finns:

1. Flyg mindre eller sluta helt. Avser flygning med dagens jetflygplan.
2. Ät mindre kött (i kg per år) eler sluta äta kött helt.
3. Gå med i en aktivistorganisation som vill stoppa fossila bränslen och reduktionsmedel.
4. Rösta på partier och personer som stöder Parisavtalet.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-10-01 kl. 02:59.
2019-10-01, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det finns inget att anföra till Malena och Svantes försvar. De skulle ha näpst Greta™ på ett tidigt stadium. Vi satte pli på våra ungar lååångt innan de fick sina diagnoser. Det var inte ens vi föräldrar som tog initiativet till utredningar hos BUP, det kom efter påtryckningar från skolan (som inte kan disciplinera barn). (Malena tycks dock ha varit en diagnos-shoppande förälder.) Å andra sidan så fick vi ju under många år en massa skattepengar i vårdnadsbidrag för att göra det vi i vilket fall som helst hade gjort gratis - att uppfostra våra barn. Vi tackar ödmjukast övriga skattebetalare för ett par hundra tusen kronor över åren, det var snällt av er. Men vi hade faktiskt klarat det ändå. Faktum är att vi hade klarat oss utan barnbidraget också, men i Sverige måste alla få bidrag.
Många miljoner människor älskar att Greta inte var din dotter. Vissa föräldrar är verkligen helt olämpliga för det uppväxande släktet. Men så ser världen ut som den gör...
2019-10-01, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta välsignas och får ett särskilt personligt uppdrag i en speciell andlig ceremoni av några av indianernas högsta ledare i First Nations Assembly.

Detta är något verkligt ovanligt och något som bara sker efter ett mycket noggrant övervägande!

Var en mycket speciell kick-off för Greta inför hennes stora tal i Montreal. Hon har länge varit särskilt intresserad av urbefolkningarna och deras intressen, så intresset är ömsesidigt!

https://youtu.be/iPKwKQVNy44
I urbefolkningarna värld är Greta en välsignelse och kanske en shaman, men i den vite åldrade mannens värld är hon en skitunge som borde fått mer stryk.
2019-10-01, 03:13
Medlem
Jeremy Clarkson har sagt några sanningens ord om/till Greta.
Citat:
Efter Greta Thunbergs ilskna tal i FN attackeras hon nu av tv-stjärnan Jeremy Clarkson.
Den brittiska kändisen anser att Thunberg borde visa tacksamhet för allt som vuxenvärlden har gett henne:
”Hur vågar du stå där och mästra oss, din bortskämda snorunge”, skriver Clarkson i sin kolumn i The Sun.
Citat:
”Hur vågar du segla till USA på en kolfiberbåt som du inte har byggt själv och som kostar 15 miljoner pund, pengar som du inte har tjänat själv, och som har en reservdieselmotor som du inte har nämnt”, skriver Clarkson.
Citat:
”Vi gav dig mobiltelefoner och bärbara datorer och internet. Vi skapade sociala medier som du använder varje dag och driver bankerna som betalar för allt. Så hur vågar du stå där och mästra oss, din bortskämda snorunge”.
Citat:
”Var en snäll flicka och håll klaffen”, skriver han.

https://www.expressen.se/nyheter/kli...kamd-snorunge/
Ni får rulla ner en bit.
2019-10-01, 03:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jeremy Clarkson har sagt några sanningens ord om/till Greta.

https://www.expressen.se/nyheter/kli...kamd-snorunge/
Ni får rulla ner en bit.
Clarkson är en skojare. Jag har kommenterat här.
(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)
2019-10-01, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
I urbefolkningarna värld är Greta en välsignelse och kanske en shaman, men i den vite åldrade mannens värld är hon en skitunge som borde fått mer stryk.

Det är mycket möjligt, att Greta nu räknas som en shaman, det vill säga som en andlig mästare, men jag kan för lite om indianska ceremonier och traditioner, för att kunna säga säkert.

Hon kallades i den högtidliga ceremonin bland annat för en "worrier woman", och hon fick både en större ledarväst och en stor amulett med bland annat tobak i, för att skydda och vägleda henne.

Greta tog med viss hjälp på sig västen, men valde att hålla den stora amuletten i handen, istället för att hänga den om sin hals.

Delar av den högtidliga ceremonin var på franska och en kort del var på ett indianskt språk, förmodligen var det en bön.

Tyvärr är jag dålig på franska, men Greta fick högsta betyg även i franska, och kunde förhoppningsvis följa med rätt bra.

Kanadensisk franska är svårare att förstå, än vanlig franska. Vissa ord har ett annat uttal och det finns även vissa ord, som saknas i vanlig franska.
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-10-01 kl. 04:24.
2019-10-01, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Det är mycket möjligt, att Greta nu räknas som en shaman, det vill säga som en andlig mästare, men jag kan för lite om indianska ceremonier och traditioner, för att kunna säga säkert.

Hon kallades i den högtidliga ceremonin bland annat för en "worrier woman", och hon fick både en större ledarväst och en stor amulett med bland annat tobak i, för att skydda och vägleda henne.

Greta tog med viss hjälp på sig västen, men valde att hålla den stora amuletten i handen, istället för att hänga den om sin hals.

Delar av den högtidliga ceremonin var på franska och en kort del var på ett indianskt språk, förmodligen var det en bön.

Tyvärr är jag dålig på franska, men Greta fick högsta betyg även i franska, och kunde förhoppningsvis följa med rätt bra.

Kanadensisk franska är svårare att förstå, än vanlig franska. Vissa ord har ett annat uttal och det finns även vissa ord, som saknas i vanlig franska.
Ordet shaman betyder "den som vet" vilket stämmer bra på Greta.
2019-10-01, 05:28
Medlem
Inget illa menat men det är bara konstanta upprepningar vid hennes tal, lyssna på forskarna, politikerna ljuger, varför använder hon fortfarande manuskript?
2019-10-01, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Clarkson är en skojare. Jag har kommenterat här.
(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)
Men du skriver inte vad han sagt som är fel, utan du avfärdar honom bara för att du ser honom som en skojare. Samma sak i din länk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in