2019-10-08, 19:56
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Här besvaras de flesta frågorna om Gretas skolgång av Gretas favoritlärare.

https://lararnastidning.se/greta-thunberg-larare/

Intressant intervju. Där får vi svar på en del frågor som cirkulerat i denna tråd. Bland annat får vi lite fler detaljer om varför Greta bytte till Kringlaskolan i Södertälje:

Citat:
"I 9:an efter att Greta strejkat fram till valet så gick hon tillbaka till skolan men ingen av de andra eleverna kunde ta till sig vad hennes miljöengagemang handlade om. Hon blev frustrerad att ingen brydde sig och ville inte gå i skolan. Till slut lyckades föräldrarna få en plats på Kringlaskolan i Södertälje där skolan erbjöd anpassad skolgång så hon kunde fortsätta sitt engagemang med skolstrejken."
2019-10-08, 20:06
Medlem
Mortarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Bra beskrivet tycker jag och det är väl i princip det parisavtalet innebär.

Greta Thunberg är absolut svart/vit och det är därför hon kommit dit hon kommit tror jag. Helt kompromisslös!
Det kan hon tacka sin AS för.

Man kan ogilla fenomenet GT även om man tror på människans påverkan på klimatet.
Man kan ogilla cirkusen kring GT även om man uppskattar att klimatfrågan tas på större allvar ju fler som visar sitt stöd för Greta Thunberg.

Problemet är att personkult och hysteri inte långsiktigt kommer rädda klimatet. Greta-alarmismen kommer inom ett par år avklinga och andra frågor kommer hamna i fokus, antagligen i samband med att Greta kommer i puberteten. Förutom hennes kategoriska påståenden och beskyllningar utan någon som helst konstruktiv ansats bygger hennes popularitet på att hon uppfattas som en lillgammal tioåring snarare än en snart vuxen person. Föreställ dig en genomsnittlig tonåring bete sig som Greta och föreställ dig vilken uppmärksamhet det skulle få. Inte mycket.

Spiken i kistan skulle vara om det framkommer att kretsen kring Greta har skott sig på spektaklet. Tala om backlash.
Senast redigerad av Mortarion 2019-10-08 kl. 20:40.
2019-10-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Kim Kardashian hyllar också Greta:

Kim Kardashian skulle också vilja prata med Gretas föräldrar:

Slående likhet, ungdomar som slaviskt följer en annans liv, problematiken är att ni är vuxna.
2019-10-08, 20:15
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Det kan man undra, men någon vidare ursprungsbefolkning tror ja det var länge sedan vi var i Sverige. Det skulle vara samerna i sådana fall.

Jag inbillar mig att vi är rätt blandade med tanke på att vikingarna tog med sig trälar, under hansatiden kom köpmän och hantverkare, valonerna hjälpte till att bygga upp järnhanteringen, och soldater som stridit för Sverige följde med till Sverige och det följde säkert med kvinnor också.

På 70-talet behövdes arbetskraft i landet så det blev rätt stor arbetskraftsinvandring från Finland, Grekland, Italien, Jugoslavien och Österrike.

Samerna kom långt efter de europeiska jägarna som kom från Ukraina via Tyskland och Danmark. Men som sagt, så tror jag inte Greta vet detta eller ens vill se svenskar som en egen befolkning. Hon har ju inte ens lärt sig historia.
2019-10-08, 20:18
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Intressant intervju. Där får vi svar på en del frågor som cirkulerat i denna tråd. Bland annat får vi lite fler detaljer om varför Greta bytte till Kringlaskolan i Södertälje:

De hittade en särskola åt autisten, så hon kunde klara av skolan på hennes sätt, med hjälpmedel.
2019-10-08, 20:28
Medlem
R.Bloodworths avatar
Har faktiskt börjat tröttna på Greta. I början var det kul och unikt att få se ett barn med drömmar och visioner stå upp för sin sak, vilket är helt rätt. Men jag känner att hon börjar utnyttjas, och att man nu ser pengar i henne och publicitet och därför försöker man få med henne överallt. Det är ett barn som ska, precis som hon själv säger, gå i skolan och umgås med hennes kompisar och bara få vara ett barn.
2019-10-08, 20:33
Medlem
Citat:
Fast jag är inte alls säker på att Greenpeace gjorde sina aktioner för att USA eller någon annan nation skulle nedrusta sina kärnvapen.
Som jag minns det gällde aktionerna provsprängningar och Sovjetunionen sprängde i Kazakstan och dit hade no både Greenpeace och andra svårt att ta sig.

Däremot gjorde Greepeace aktioner mot sovjetiska valfångststationer och jag tror man på olika vis försökte engagera ungdomar til protest.

Kina är väl också lite svårtillgänglig, men det förekommer aktioner även i Kina.

Långt från kändisskapet om Greta Thunberg, sorry.
Beröringspunkter är miljöaktivism.

Hur känns det att vara en tråd figur som styrs av utländsk makt - är det stop motion från 1945 ?
2019-10-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Har faktiskt börjat tröttna på Greta. I början var det kul och unikt att få se ett barn med drömmar och visioner stå upp för sin sak, vilket är helt rätt. Men jag känner att hon börjar utnyttjas, och att man nu ser pengar i henne och publicitet och därför försöker man få med henne överallt. Det är ett barn som ska, precis som hon själv säger, gå i skolan och umgås med hennes kompisar och bara få vara ett barn.

Ja, vi är nog många som tycker att den här gretahysterin blivit bisarr. Vore förfärligt om hon till råga på allt fick nobels fredspris. Nu får den här hysterin slängas ut och så får vi växla till någon ny sorts hysteri, finns förresten en bra tråd här på FB om det. Lite omväxling förnöjer.
2019-10-08, 20:50
Medlem
Obama fick ju fredspriset INNAN han blev President ..

Som om Norges kommunistiska kommité skulle vilja föra amerikansk utrikespolitik - det är så naivt att det är skrämmande, och man ser på Obama hur förbannad han är. Obama visade sig sedan vara en offensiv krigspresident. men han är ju neger så det är ok.

Om de ger Greta priset så är det ju samma meningslösa gest.
2019-10-08, 20:59
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
De hittade en särskola åt autisten, så hon kunde klara av skolan på hennes sätt, med hjälpmedel.

Nä. Hon har aldrig gått i en särskola. Däremot i en resursskola. I några år.
2019-10-08, 21:06
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Här besvaras de flesta frågorna om Gretas skolgång av Gretas favoritlärare.

https://lararnastidning.se/greta-thunberg-larare/
Nu väntar vi bara på att få höra vad övriga lärarkåren tyckte.
Popcorn till alla.
2019-10-08, 21:09
Medlem
Dilemmat för politikerna är att om de gör som Gretasekten säger, så kollapsar ekonomin och gör de ingenting så kommer de att anklagas för att svika de som sätter klimatet i första rummet. En bad bad situation för politikerna som jag välkomnar.
Senast redigerad av isakat 2019-10-08 kl. 21:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in