Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
Norska reaktioner på fredspriset och nomineringen av Greta speciellt. VG er det ifrån, om nån undrar.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...nt-favorittene
Wenche
Fredspris??? Trodde den gikk til noen som faktisk jobbet for fred. Å gi fredspris til en som skulker skolen er bare så uakseptabelt.
Kanskje jeg skal sette meg ned på gaten for å streike for sigøynerne, da regner jeg med at jeg får fredsprisen til neste år.
maymauseth
for en dag siden
Får hun Fredsprisen er Fredsprisen ferdig som en troverdig pris. Greta burde gå på skolen, kildesortere, og få slippe å bære verdens " kommende undergang" på sine skuldre.
Roy Mortensen
for en dag siden
Ja, hvorfor ikke være like gærne som Aftonbladet og Expressen som kåret den unge klimaskremmeren til Årets kvinne i Sverige i mars, som 16-åring. Et land der «ensamkommande» voksne menn, som har kastet alle papirer, kan velge sin egen alder og bli barn igjen.
john michalsen
for en dag siden
Hva slags fred har hun bidratt med.?. Hun bidrar heller til kaos og tull. Nei hvis denna jenta får prisen er Nobel pris ikke mye hvert
Ja, vi känner igen tongångarna!
Greta är gjorde ingen succé som fredspristagarkandidat i Norge. Andra tidningar med annan politisk inriktning kan ha andra insändare förstås.
Men jag vill gärna stryka Gratahatarna medhårs lite idag. Varit så sträng mot dom. Kanske vill dom väl innerst inne. Och vad det gäller fredspriset - så skulle hon inte hade det. Hon är för bråkig.
Ja dessa norrmän.
Norrmännen som pumpat upp så mycket fossila bränslen och fyllt sina fickor med guld på bekostnad av framtida generationers liv.Det kan ligga något i att hon inte fick priset från norskarna, hon hade säkert utnyttjat sin chans i media att poängtera saker som gjort ont hos många, ställt till med skandal. Därför tordes inte norskarna dela ut priset till Greta. Safe play med andra ord, världen ville och trodde annorlunda
Norrmännen borde känna en viss skuld i klimatkrisen. Dags att kräva visum med höga avgifter från vårat klimatförstörande hycklande grannland .
Men våran egen lilla vardagsförnekarkung har lämnat sin Ferrari i garaget och släppt händerna från sin motorbåt i Troppan och delat ut ett pris till Greta i helgen.
Världens unga miljöhjälte, nåt pris som tilldelats Greta vid Ulriksdals slott utav Fossilmotorkungen Tjabo.
Fullvärdiga och hangarounds från FFF plockade upp priset eftersom Greta inte kunde närvara.
Greta (16) fikk «trøstepris» av svenskekongen
https://www.dagbladet.no/nyheter/gre...ongen/71699152
Citat:
- Gratulerer med et fantastisk arbeid, sa kongen, ifølge avisa.
- Jeg vil takke for hennes enorme engasjement og fantastiske arbeid som hun har gjort dette året. Jeg håper dere kan hilse til greta, sa kongen to representanter fra «Fridays for furture«, som mottok prisen på vegne miljøhelten.