Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Jag håller fullkomligt med dig om att det var både onödigt och kränkande att ta upp Gretas ev. psykiska problem. Tror att han själv förlorade sympatier på det, och jag förstår om Greta och Svante förstod att han inte alls var vänligt sinnad, vilket han gav sken av i början, och därför ville ”fly fältet”.
”That said” vet jag inte om de hade svarat på hans andra frågor ändå. Det där med finansieringen vill de kanske inte tala om. Kanske för att de anser det vara deras personliga ensak - men då får de heller inte bli förvånande om det uppstår olika teorier och rykten om Soros, Putin eller vad som helst. Journalister gillar nog lika lite som Greta och oss andra att bli illa behandlade.
Mitt intryck är att Greta trampade på ömma tår i och med att hon, som utlänning, framträdde just i samband med det kanadensiska valet. Att hon kritiserar fossila bränslen i ett landsdel där 10 000-tals faktiskt har det som sitt levebröd och sin enda försörjningsmöjlighet kan säkert uppfattas som ett hot. Plus ett ensidigt ställningstagande för den sittande Justin Trudeau, som annars fått mycket motstånd för sina CO2-skatter.
När hon säger att klimatfrågor inte är politik utan vetenskap blir det lite löjligt. Ja, Keelingkurvan och Svante Arrhenius är vetenskap. Men hennes andra favorit, Parisavtalet, är en rent politisk konstruktion. Och när hon talar om ”equity” är det dessutom vänsterpolitik. Bara att plocka fram Antifa-tröjan igen.
Hon hade nog behövt bättte mediaträning än vad den banantuggande och lite sjaskige Svante är kapabel att ge henne. Vet inte hur hon ska klara sig från journalisterna i framtiden.
Skavlan är ju bara fredagsmys. ”Riktiga” journalister, sådana som folk respekterar, ställer tuffa frågor. Som t.ex hur hon har tänkt sig att Parisavtalet ska gå ihop med Kinas enorma industrialisering.
Bra och sakligt inlägg tycker jag.
Det hade varit intressant att få höra svar på frågan om finansieringen innan det blev dålig stämning.
Jag tror inte det är en fråga som Greta Thunberg egentligen har så mycket emot att svara på, men samtidigt bryr hon sig nog inte om att det florerar diverse rykten. Det är nog här på FB och liknande som dessa rykten är mest intressanta.
Medieträningen är under all kritik, så frågan är hur väloljat maskineriet är kring GT eller om det ens finns något. Jag tror mera på ett stort frivilligt engagemang än på stora finansiärer och köpt hjälp.
Ja vist är GT i fiendeland när hon besöker en stad som har ett NHL-lag som heter Edmonton Oilers och det är klart att det väcker extra starka känslor att GT - som nu är rätt välkänd - deltar i möten så nära det kanadensiska parlamentsvalet som bedöms bli väldigt jämnt.
*Världens genom tiderna bästa hockespelare Wayne Gretzky spelade förövrigt cirka 10 säsonger i "Oilers" och vann Stanley Cup fyra gånger med dem.
"A good hockey player plays where the puck is. A great hockey player plays where the puck is going to be." är ett känt Gretzkycitat som som funkar för mycket om man bara byter ut hockey player och puck.
Klimatfrågan är inte politisk (så länge man tror på växthuseffekten), men parisavtalet och alla andra avtal mellan jordens länder blir ju i någon mening politik oavsett vad de handlar om.
Det blir väl också politik om man tycker att det är rimligt att alla länder ska ges möjlighet till någorlunda lika utveckling. Samtidigt tycker jag inte man är vänster om man tycker så. Alternativet att förvägra länder utveckling kan väl bara finnas i en ond diktatur.
Kina som nation släpper ut väldigt mycket koldioxid, men per capita ligger de inte särskilt högt. Man bygger ut kärnkraften kraftigt, cirka 40 reaktorer i drift och cirka 20 under byggnad. Det är en fisk i rymden. Kina skulle behöva 600 reaktorer för att någorlunda täcka elbehovet.
Hoppas det blir flera mera spontana intervjuer med GT, gärna med svåra och viktiga frågor.